Even een zaadje planten...

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door ruudderooy »

in de avond uren wil ik ook best mee helpen Johan.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Ballegooijen »

Ik zet je er bij Ruud!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Ballegooijen »

Een elastiek koord van ongeveer rond 4mm afkorten en de eindjes smelten zodat ze niet rafelen. Hoe zou je dat kunnen doen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door DaBit »

Zeker ook weer per 20000?

Voor de hand liggend is 'stook een mes heet en snij 'm door'. Wat ver gezocht: elastiek op een stuk materiaal leggen met een groef erin, felle straal hete lucht er tegenaan? Eerst smelt het elastiek en als het heet en vloeibaar genoeg is word het doormidden geblazen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Ballegooijen »

Zeker ook weer per 20000?
Ik ben bang van wel Bart ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus een lompe soldeerbout met een suk gevijld koper.
Op het filmpje van Jacala's spatbrillen doen ze het ook zo.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Grafjan »

Ballegooijen schreef: 25 apr 2020 11:36 Een elastiek koord van ongeveer rond 4mm afkorten en de eindjes smelten zodat ze niet rafelen. Hoe zou je dat kunnen doen?
Misschien met een tempex snijder?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Grafjan »

Zo’n gloei draad ding, heb ik hier liggen. Als je wilt mag je het zo hebben. Zal eerst kijken of je er elastiek mee kunt smelten
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Grafjan »

Grafjan schreef: 25 apr 2020 13:46 Zo’n gloei draad ding, heb ik hier liggen. Als je wilt mag je het zo hebben. Zal eerst kijken of je er elastiek mee kunt smelten
Laat maar, dat schiet niet op.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Ballegooijen »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 apr 2020 12:58 Dus een lompe soldeerbout met een suk gevijld koper.
Op het filmpje van Jacala's spatbrillen doen ze het ook zo.
Ik denk dat dit hem gaat worden. Ga ik eens even proberen. Bedankt voor de tips!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Grafjan »

Als straks ooit Dabit op een cnc dag geridderd wordt, moeten we dan ook niet iets voor Ballegooijen doen? Een lintje ofzo, dat verdient hij wel.Goed bezig!
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Kjelt »

Je hebt van die propaan gas soldeerbouten , is een lomp stuk koper wat heet gestookt wordt.
Slijp dat koper flink scherp op een slijpschijf en je hebt je 350 graden snijmes.

Zoiets dus

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... sset-kl147
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Ballegooijen »

Voorlopig hoeven we voor het elastiek snijden niet meer na te denken. Ik heb een proefje gedaan met een slodeerbout en een plat stukje koper en dat werkt prima. Maar ondertussen is er ook een leverancier gevonden die het elastiek op maar levert waardoor we er niets meer aan hoeven te doen. In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door diepchess »

Grafjan schreef: 23 apr 2020 21:35 Kan ik met een klein zelfbouw cnc freesmachientje in de avond uren iets betekenen?
Leuk bedacht maar de ministers moeten schop onder hun kont krijgen. Politieke kleur maakt historisch nooit uit. Het zijn altijd weer nietsnutten die naar de top komen, terwijl groenlinkskliek op de departementen, die elke rijke industrieel en boer haten omdat ze kapitalisten zijn, de besluiten nemen en niemand enig opdracht gunnen. Kijk het is al sinds begin februari bekend dat het om een ontsnapt militair biologisch wapen gaat. Als wij als publiek dat al weten dan zeker de inlichtingendiensten. Het is ook wel logisch. We praten over een virus wat voor 80% uit SARS bestaat en verder uit HIV (AIDS kennen de meesten wel) bestaat en tienduizenden mutaties. Het virus zelf is stuk groter dan enig ander in zijn soort (4% groter maar liefst). Nu was SARS al uitgeroeid op de straat in 2004 dus dat kon nergens muteren. Hoe muteert het dan naar covid19 virus? Verder kost in de natuur normaal die tienduizenden mutaties iets van rond de paar miljard jaar - en die tijd was er niet want het SARS wapen was eind oktober 2002 ingezet dicht tegen HongKong aan. Speculeren of Saddam dat gedaan had is interessante vraag. Hij zal dan vast niet geweten hebben dat het orf-8 gen was uitgezet van SARS door de wetenschappers. Daardoor was SARS niet reuzebesmettelijk. Toen wat academische snuiters dat fixten in SARS, zoals in publicaties te vinden viel, toen bleek SARS reuzebesmettelijk te zijn ineens. Dat staat vanzelfsprekend dus aan in covid19.

Als mij dat als minister zou bereiken dan zou ik keiharde acties ondernemen hoor.

Dan moet je als ministerie een aantal fabrieken OPDRACHT geven - lees een ZAK GELD MET AFNAMEGARANTIES.

Helaas heeft kabinet daar niks gedaan - enkel een premier die hele dossier afschoof op VWS. Vast effectief weer de jongste bediende daar wiens memootjes dan beleid zijn gemaakt.

Als kabinet dan nog een keer extern keihard schop onder hun kont krijgen 2e week van maart, nadat uit praatje van De Jonge blijkt dat ze nog geen hoofdletter K gedaan hebben op departement om industrie opdracht te geven tot productie - en dan duurt het nog tot 5 april tot minister tekent. Tja.

Elk volk krijgt een kabinet wat het verdient.

Een Nederlandse arts (in de ouderenzorg) tegenover mij begin februari: "De witte man is te arrogant om mondkapjes te dragen".
Ik heb 'r toen maar aantal mondkapjes gestuurd. Ze heeft gelijk.

Zo'n ministerie is wereldkampioen dom zijn. Als het advies van RIVM is dat 1.5 meter zogenaamd genoeg is (ja ja genomen omdat er te weinig mondkapjes zijn) - dan slaan ze dus aanbiedingen af om die mondkapjes te maken, OMDAT ze geen mondkapjes nodig hebben want het advies is afstand houden en niet mondkapjes dragen. Kijk, zo werkt dat.

Maar met een klein CNCtje doe je niet zo veel natuurlijk als je d'r 10 miljoen per dag nodig hebt om de samenleving open te gooien. Het probleem wat iedereen wel snapt, ook op ambtelijk nivo, is dat het een militair virus is. Het muteert nauwelijks. het valt dus uit te roeien in een paar jaar tijd als er niet te veel onnozelen op de planeet het maar blijven verspreiden.

Dan loop je als industrie het risico dat we er over jaar of 2 jaar dus ineens stuk minder nodig hebben natuurlijk.

Begin februari snapte ik heel goed dat als de ziekenhuizen er 0.1 miljoen verbruiken per dag op vredesnivo en maar voorraad hebben voor 1 maand, dat je dan zelf moet produceren. Maar tot mijn stomme verbazing was dat denken in het kabinet in 2e week van maart nog niet doorgedrongen. Vooral ook wegens het advies van het RIVM om 1.5 meter afstand te houden in 1 van 's werelds meest bevolkte landjes.

Ondertussen is al eventjes het probleem het volgende.

Een sociaal werker tegenover mij: "ja weer zo'n RIBW + WAJONG figuur zo dom als het maar kan en natuurlijk met strafblad van hier tot tokio die maar heel Wageningen rondholt en iedereen aanspreekt terwijl hij besmet terwijl hij zelf glashelder covid19 heeft zij het zelf met milde verschijnselen."

In het europarlement vertrouwen ze daar elkaar nog minder begrijp ik. Wordt zelfs bij binnenkomende parlementariers - vooral die natuurlijk - gemeten of ze rondlopen met hoge koorts.

In Nederland te weinig getest. De meeste tests (vooral van Roche) geven ook een vals positief als je bent ingeint voor griep. Maar ja wat doe je met 2.2 miljoen personeel in de gezondheidszorg als je maar paar duizend testjes per dag kunt doen? Dat is vechten tegen de bierkaai.

92 miljard budget per jaar in de gezondheidszorg - maar wat doen ze ermee?

Zeker is dat ze geen cent over hebben voor beschermingsmiddelen. Daar kan nu dus even aan verdiend worden.

Het idee wat ik daar al maanden geleden opperde is om met spuitgietmachine een goed passend mondmasker voor een fp3 stofmasker te gieten. Dat valt makkelijk massaal te produceren - en dan klein filtertje erin. De filterstof (van fiberglas) is wat nu dus niet massaal voorhanden is zo begrijp ik. Door het gros dan te gieten met spuitgietfabriekje kun je in theorie heel efficient er paar miljoen per week uitpoepen met minimale hoeveelheid filterstof per mondkapje dan.

Direct na spuitgieten flikker je lapje filterstof erin en dan spuitgiet je er nog laagje plastic overheen.

Moet simpel te automatiseren zijn.

Dat zou wel een businesscase zijn voor een spuitgieter onder ons - maar zal hij zelf moeten opzetten - hulp van ministerie kun je continue schudden.

In de tussentijd ben ik op zoek naar iets om de epoxy te gieten voor een epoxybetonnen onderstel van een CNC machine. 400 kilo zand, grind van verschillende groottes liggen hier al enige weken klaar.

Heb hier nog wel een fp2 stofmasker liggen maar dat helpt niet echt tegen de giftige dampen van epoxy natuurlijk.

Iemand daar nog tips anders dan zelf iets 3d printen met een hele lange pijp van paar meter waardoor ik dan lucht inadem van paar meter verderop....
Plaats reactie