Cortenstaal versneld roesten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3089
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door hfjbuis »

Als iets moet oxideren, dan is de volgorde van agressiviteit Zoutzuur, Zwavelzuur, salpeterzuur en als laatste koningswater, een mengsel van zoutzuur en salpeterzuur, super agressief https://nl.wikipedia.org/wiki/Koningswater. Gaat het nog niet snel genoeg, dan de plaat licht verwarmen (infra rood lamp). Altijd buiten doen, bedekkende kleding, hoedje, handschoenen, bril, spatmasker en tegen de wind in gaan staan.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door Kjelt »

H2SO4 ;-)

En voor koningswater heb je 36% zoutzuur en roodrokend salpeterzuur nodig. Dat laatste is voor normale mensen niet verkrijgbaar.
Ik heb het tijdens mijn 1e jaars scheikunde studie eens gemaakt en thuis op een stoepdeksel gegoten om te testen, ging verbazend goed er doorheen. Ach ja in mijn jeugd wel eens wat chemie experimentjes gedaan waarvoor je nu bezoek aan de deur zou krijgen maar toen kon je chemicalieen zo bij bepaalde drogisterijen kopen.

Maar ik zou dat dus niet aanraden om te oxideren tenzij je gaten in je werkstuk wilt hebben :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door audiomanics »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 mar 2020 21:17 Dat het roest is functioneel, maar niet per se decoratief bedoelt.
In dit geval wel: als de klant persé een blanke stalen klok wil hebben met een geroeste voorkant, dan krijgt hij die, daar zorg ik voor... Al kan ik in eerste instantie niet meteen vertellen wanneer hij klaar is, zeker niet met bedrijven als Corten+ en een ander fenomeen, dat ook met Cor begint, roet in het eten gooit.. :evil:
Gelukkig heeft datzelfde fenomeen er ook voor gezorgd dat ik een maandje meer tijd heb..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3089
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door hfjbuis »

Kjelt schreef: 23 mar 2020 23:21 En voor koningswater heb je 36% zoutzuur en roodrokend salpeterzuur nodig. Dat laatste is voor normale mensen niet verkrijgbaar
Voor het etsen van printen heb ik een paar jaar terug wat sterker 36% zoutzuur gezocht en gevonden bij de boerenbond in groot verbruikers verpakking.
Salpeterzuur haalde ik vroeger (40 jaar geleden) bij de apotheek (misschien) in kleine hoeveelheden!

p.s. van wegen de moeilijk (duur) verkrijgbare sterke peroxide ben ik toch maar bij natriumpersulfaat gebleven.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door Kjelt »

Ja 36% zoutzuur stond vroeger gewoon bij de Appie in het rek :lol:
Nee ik doelde op het rokende salpeterzuur, dat is erg gevaarlijk (dampen vreten je longen weg) en lastig te krijgen omdat het gebruikt kan worden om plof stoffen te maken ;-)
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door motormuis »

als je zoutzuur heb bak het stuk in een plastiek sak doe er een bekertje met wat zoutzuur bij
als je het ijzer vooraf ook nog wat opwarmt gaat het nog sneller
zoutzuur met wat tin erin opgelost gebruikten we vroegen voor zacht solderen het bekertje
moesten we steeds ver uit de buurt van gereedschap opbergen anders was het raak
Hans
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door DaBit »

Bij de apotheek hoef je tegenwoordig niet meer te wezen. Dat zijn voort echt dozenschuivers, en bij rare vragen word je als soort van terrorist behandeld. Ik werd al raar aangekeken toen ik om reageerbuisjes vroeg :roll:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 24 mar 2020 09:11 Bij de apotheek hoef je tegenwoordig niet meer te wezen. Dat zijn voort echt dozenschuivers, en bij rare vragen word je als soort van terrorist behandeld. Ik werd al raar aangekeken toen ik om reageerbuisjes vroeg :roll:
Tegenwoordig met de reputatie van brabant denken ze eerder aan verslavende middelen chemisten :lol:
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door mjeuring »

Wij hebben op de zaak wat "kunstwerken" van Corten. Baas wilde ze snel laten roesten en gebruikte daarvoor zoutzuur, roest trad redelijk snel (paar weken) op, alleen begint na een goed jaar de roest te schilferen en kwamen roestdeeltjes los.
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door Ferry »

Ik gebruik zelf altijd Fe(CL)3 of te wel ijzertrichloride, wordt meestal gebruikt voor het maken van printplaten, maar elk ecn dan bedoel ik echt elk ijzeren voorwerp wat er in de buurt komt roest als een gek.

Geen idee of dit ook gaat werken op jouw materiaal, maar dat het rommel is is een feit.

bij de betere electronica zaken kun je het in kristalvorm kopen

Ferry.....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door audiomanics »

Ik ken het spul.. Vroeger veel printen mee gemaakt.. Een druppeltje op je kleding en dan kon je het er alleen maar uitkrijgen door het stuk er uit te knippen... Dat ging trouwens ook vanzelf. Na de eerste wasbeurt zat er een knol van een gat in.. Het is ook behoorlijk hygroscopisch.. Als je opbergbox niet goed sloot had je meteen van die geel-bruine drab onderin liggen.. Ik ben blij dat ik die troep al jaren niet meer gebruik en printjes zelf maken? nah.. ik stuur wel een paar gerbers naar China, dan heb je in no time voor een drol en drie knikkers perfecte printjes.. alleen niet 1 maar minimaal 5.. De dichtstbijzijnde electronicazaak zit hier toch ook een eind vandaan.. Bij Conrad verkopen ze het niet meer volgens mij..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3089
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door hfjbuis »

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door audiomanics »

Toevallig heb ik daar net van de week mijn waterstof peroxide besteld... Even afwachten hoe snel hun zijn met leveren....

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door Ferry »

Onder normale omstandigheden supersnel ik heb het daar nl ook altijd vandaan
Geen idee wat het momenteel met al die toestanden is natuurlijk
Plaats reactie