Cortenstaal versneld roesten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Cortenstaal versneld roesten

Bericht door audiomanics »

Ik heb hier een plaat cortenstaal, gemaakt door 24/7Tailorsteel die ik versneld moet laten roesten. Tailorsteel leverde de plaat als blank staal..
Nu heb ik een poging gedaan om bij Corten+ van die rustaccelerator te kopen. Volgens hun website leveren ze binnen 24 uur maar nu na twee weken nog niets ontvangen, wel een klein kapitaal betaald aan FedEx verzendkosten, omdat ik het snel nodig had....
Enig antwoord dat ik krijg is "don't worry".. Begin langzamerhand de indruk te krijgen dat het een stel oplichters zijn.. Zie ook per dag ineens het aantal negative berichten over dit bedrijf toenemen..
Heb betaald met PayPal, maar ook met PayPal heb ik nu een geschil voor een ander ding. De claim is afgewezen omdat de Postnl niet kan bewijzen dat het ook daadwerkelijk is afgeleverd na retourzenden.. Wel aangekomen op het ophaalpunt aldaar, maar daarna geen verandering in de tracking meer.. Voldoende voor PayPal om de claim af te wijzen, dus daar heb ik ineens ook niet zoveel vertrouwen meer in.. (50 euro achter de wagen voor een terug gestuurd, bewezen fake-artikel. in ieder geval niet het artikel waarmee ze adverteerden. De prijs was reëel.. )

Ik ben dus op zoek naar een goed middel om dat cortenstaal te laten roesten.. Op het net kom ik ook geen goede alternatieven tegen voor wat Corten+ beweert te zijn (als het al bestaat...)
Ik heb al een mengsel van Azijn en Zout gebruikt, dan is het snel bruin. Meerdere keren ingespoten, maar als ik na een dag of drie even met wat water afspoel stroomt alle roest er zo af en heb ik weer een blanke plaat.... Dat is het dus ook niet kennelijk..

Wie weet een goed middel? (of heeft toevallig wel wat van dat Corten+ rustaccelerator staan... het is maar een plaatje van 50x50cm, dus veel heb ik niet nodig..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door spinningwheels »

Alleen zout en azijn werkt idd niet voldoende.
volgens mij was het eerst inspuiten met een 8 of 12 % waterstof peroxide , dat laten drogen en dan zout/azijn oplossing er overheen
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door DaBit »

Ik heb wel eens een fles zoutzuur+waterstofperoxide laten klappen waarna alles in de buurt spontaan roestig was, en blijvend roestig. Die waterstofperoxide zou dus de truuk wel eens kunnen doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 867
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door zeeschuim »

zoutzuur
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door audiomanics »

Zojuist even een fles 12% H2O2 besteld.... als dat aankomt met die Corona-toestand :|

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door Ballegooijen »

Accuzuur schijnt ook goed te werken Kees. Geen idee welke stoffen daar in zitten?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door XL500SZ »

https://www.instructables.com/id/Produc ... teel-Safe/

deze link lijkt aardig resultaat te geven.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door Kjelt »

Waterstofperoxide is inderdaad de laatste van de drie ingredienten zie filmpje onder :)
Je azijn is wel huishoud azijn (3x sterker) ?

https://www.youtube.com/watch?v=RjAPyFQGYp4&t=304s
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zorgen dat de plaat echt ontvet is zal ook wel schelen, leverancier raadde mij destijds gewoon zout water aan. Maar als je er bij gaat zitten omdat je de roest wilt zien groeien.....

Chloordamp met water geeft ?? zwavelzuur . Dan is alles binnen 24 uur bruin toch. En daarom willen we geen PVC laseren. Of komt er iets anders vrij bij PVC verbranden?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door audiomanics »

zeeschuim schreef: 23 mar 2020 14:12zoutzuur
Ik heb een potje 30% zoutzuur staan: er op geneveld, laten drogen: de plaat is nog schoner geworden :| .. Nou, maar weer even een nachtje in de tuin laten staan...
Lijkt wel of ik ondertussen, met al die chemicaliën, de zaak roestbestendig gemaakt heb :roll:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
JoepS
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door JoepS »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 mar 2020 14:25 Zorgen dat de plaat echt ontvet is zal ook wel schelen, leverancier raadde mij destijds gewoon zout water aan. Maar als je er bij gaat zitten omdat je de roest wilt zien groeien.....

Chloordamp met water geeft ?? zwavelzuur . Dan is alles binnen 24 uur bruin toch. En daarom willen we geen PVC laseren. Of komt er iets anders vrij bij PVC verbranden?
Zwavelzuur bevat geen chloor, zoutzuur wel. Bij het verbranden van PVC kunnen er dioxines vrijkomen. Chloorgas zou misschien ook kunnen, maar dat reageert vrij snel met de andere verbrandingsproducten tot bijvoorbeeld dioxines.

Misschien kun je aan een zuurstift komen. Geen idee wat voor zuur daar in zit en of het alleen maar zuur is.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 867
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door zeeschuim »

Als je een brandje met pvc hebt gehad, zit alles onder de chloorionen. In combinatie met waterdamp uit de lucht geeft dat zoutzuur en binnen drie weken zit alles stijf onder de roest..
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

zeeschuim schreef: 23 mar 2020 18:57 Als je een brandje met pvc hebt gehad, zit alles onder de chloorionen. In combinatie met waterdamp uit de lucht geeft dat zoutzuur en binnen drie weken zit alles stijf onder de roest..
Ik ben een keer in zo’n omgeving geweest, maar de geleidingen waren binnen 24 uur allemaal bruin.
Misschien dat gietijzer heftiger reageerd dan staal.

Maar we hebben het over normaal staal, met corten staal heb je natuurlijk met iets te maken met wat andere eigenschappen. Dat het roest is functioneel, maar niet per se decoratief bedoelt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Cortenstaal versneld roesten

Bericht door hfjbuis »

Ballegooijen schreef: 23 mar 2020 14:16 Accuzuur schijnt ook goed te werken Kees. Geen idee welke stoffen daar in zitten?
Accuzuur is zwavelzuur H2SO3
Plaats reactie