Pom C staf lijmen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rich Kunststoffen
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mar 2020 18:38

Pom C staf lijmen

Bericht door Rich Kunststoffen »

Goedemiddag,

Ik heb een klant die Pom c staf materiaal wilt lijmen.
Hij gaat het Pom c draaien en bewerken en moet een sterke verbinding maken.
Het gaat om een diameter van ca 150 en 80 mm op elkaar en ongeveer 40 cm lange delen.

Wie heeft daar ervaring in, en welke lijm kan ik hiervoor gebruiken?
Ik weet dat het advies vraag is ;-)

Ik hoor graag, ook als het niet duidelijk is.

Richard

Rich Kunststoffen Apeldoorn
vox67
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Pom C staf lijmen

Bericht door vox67 »

Voor zover ik weet, heeft pom een te hoge chemische resistentie om te kunnen lijmen.
Succes verder.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Pom C staf lijmen

Bericht door rien1959 »

Er zijn wel speciale lijmen voor te koop maar die zijn vaak duur en moeilijk te verkrijgen. Beter is het om de constructie aan te passen. Bijvoorbeeld een schroefdraad verbinding. Of liefst het werkstuk uit één geheel te maken. Bij deze diameters is dat geen enkel probleem.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Pom C staf lijmen

Bericht door xander janssen »

Pom is zeer moeilijk tot bijna niet te verlijmen. Is het niet mogelijk in de grote diameter een draadgat te maken en dan aan de kleine diameter een draadtap te maken? Draad zo snijden dat ze zwaar in elkaar lopen en dan eventueel beide diameters nadraaien als ze zeer concentrisch moeten zijn.
Laatst gewijzigd door xander janssen op 27 mar 2020 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Pom C staf lijmen

Bericht door Lude »

Met een plasma behandeling schijnt het beter te gaan..
(noemen ze ook wel corona behandeling volgensmij)
Of ultrasoon lassen?

Een tijd terug pvc op pom (peli case) moeten plakken, uiteindelijk met een dubbelzijdige acrylaat tape van 3m (9088-200P) en veel contact oppervlak bleef het goed zitten.

Maar dat is waarschijnlijk niet zo vast als je het graag zou willen hebben..
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Pom C staf lijmen

Bericht door benkr »

Is POM geen thermoplast en kun je het dus niet met elkaar versmelten?

Ik denk dat janplastiek (forumlid) hier het beste iets over kan zeggen, hij gebruikt met regelmaat POM.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Pom C staf lijmen

Bericht door janplastiek »

zoals eerder vermeld is dit moeilijk tot niet stevig te verlijmen, een schroefdraad verbinding zoals Xander schreef is denk ik het sterkst.
zoals Benkr vermeldde is dit idd goed te draadlassen, ook stomplassen kan, maar de las parameters moeten heel juist zijn, opwarmtijd temperatuur ,lasdruk en afkoeltijd anders krijg je haarscheurtjes in de las, ook frictie lassen behoort tot de mogelijkheden
Een kant wordt gefixeerd de andere draait rond, door deze eerst tegen elkaar te drukken krijg je warmte in het raakvlak, als er genoeg materiaal warm is stop je het draaien en drukt je de delen tegen elkaar, afkoelen en klaar is de las
Breek de dag, frees een lijntje.
Rich Kunststoffen
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mar 2020 18:38

Re: Pom C staf lijmen

Bericht door Rich Kunststoffen »

vox67 schreef: 27 mar 2020 19:45 Voor zover ik weet, heeft pom een te hoge chemische resistentie om te kunnen lijmen.
Succes verder.
Bedankt
Rich Kunststoffen
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mar 2020 18:38

Re: Pom C staf lijmen

Bericht door Rich Kunststoffen »

janplastiek schreef: 27 mar 2020 23:09 zoals eerder vermeld is dit moeilijk tot niet stevig te verlijmen, een schroefdraad verbinding zoals Xander schreef is denk ik het sterkst.
zoals Benkr vermeldde is dit idd goed te draadlassen, ook stomplassen kan, maar de las parameters moeten heel juist zijn, opwarmtijd temperatuur ,lasdruk en afkoeltijd anders krijg je haarscheurtjes in de las, ook frictie lassen behoort tot de mogelijkheden
Een kant wordt gefixeerd de andere draait rond, door deze eerst tegen elkaar te drukken krijg je warmte in het raakvlak, als er genoeg materiaal warm is stop je het draaien en drukt je de delen tegen elkaar, afkoelen en klaar is de las
Bedankt voor de reactie. Mijn klant gaat het toch een andere oplossing zoeken, het is toch erg lastig.
mvg Rich.
Rich Kunststoffen
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mar 2020 18:38

Re: Pom C staf lijmen

Bericht door Rich Kunststoffen »

Lude schreef: 27 mar 2020 22:01 Met een plasma behandeling schijnt het beter te gaan..
(noemen ze ook wel corona behandeling volgensmij)
Of ultrasoon lassen?

Een tijd terug pvc op pom (peli case) moeten plakken, uiteindelijk met een dubbelzijdige acrylaat tape van 3m (9088-200P) en veel contact oppervlak bleef het goed zitten.

Maar dat is waarschijnlijk niet zo vast als je het graag zou willen hebben..
Bedankt voor de reactie. Misschien kan hij het wel geheel uit PVC staf maken, dit ga ik binnenkort ook in mijn webshop aanbieden. Dit is natuurlijk wel goed te verlijmen, bedankt voor de tip.

Mvg Rich Kunststoffen https://richkunststoffen.nl/
Plaats reactie