20€/liter voor Isopropyl Alcohol !

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: 20€/liter voor Isopropyl Alcohol !

Bericht door Kars-cnc »

motormuis schreef: 30 mar 2020 15:07 heb net bij Remat geïnformeerd ipa kost op dit moment € 3,94/ltr minimum afname 50 ltr
als er meer leden zijn die interesse hebben wil ik best 50 ltr halen
moeten we dan kijken hoe na de leden
Hans
Ik wil best meedoen voor een paar liter, zeg maximaal vijf. Het moet dan wel 99% of meer zijn. Het spul wat ik van de Degros heb staat 99.9% op. Bij gewone alcohol kan dat volgens mij helemaal niet maar bij IPA blijkbaar wel? Ik ga er tenminste maar vanuit dat het klopt wat op zo'n fles staat.

Ik gebruik het inderdaad ook voor koeling en omdat ik dat handmatig doe vanuit een flaconnetje gaat er nogal wat langsheen wat dan op de gietijzeren freestafel eindigt. Met 85% spiritus en dus 15% water heb ik nare ervaringen voor wat betreft roestvorming.

Hoe het spul bij mij komt? Op de eerstvolgende CNC-Brabant meeting nadat het corona gedoe afgelopen is stel ik mij zo voor...
(ik betaal alvast als je het binnen hebt)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 20€/liter voor Isopropyl Alcohol !

Bericht door Kjelt »

Ook wel interesse in max 5liter,
Ik heb nog wel een leeg jerrycannetje :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 20€/liter voor Isopropyl Alcohol !

Bericht door Ballegooijen »

Voor 5 liter doe ik ook mee !
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: 20€/liter voor Isopropyl Alcohol !

Bericht door Swake »

Kijk we hebben hier al een hele handel :-)

Poetst ethanol ook zo goed als IPA? En geen neveneffecten zoals bij aceton? Want daar gebruik ik het dus voor, om dingen proper te krijgen zonder te schuren of zwaar risico te lopen dat op het ding daarna geen verf meer zit.

- Eerst probeer ik met water, soms met een beetje zeep er bij. Heb een spuitflesje staan om lekjes te detecteren. Alleen vorm er zich dan vaak roest inderdaad en het moet goed afgewreven kunnen worden. Vettige dingen worden er zelden proper van.
- Dan IPA, en dat werkt echt wel goed. Moet ook niet veel zijn.
- Als laatste komt Acetone. Eigenlijk doe ik dat nog het liefst, zal iets met de geur te maken hebben zekers :shock: :mrgreen:. Is jammer genoeg niet altijd aan te raden want kunststof smelt zo weg en verf komt er zo af.
When it fits stop using the hammer.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 20€/liter voor Isopropyl Alcohol !

Bericht door keesfrees »

NU, zo meteen, op BNR radio over de prijs x3.
Later ook terug te luisteren (uiteraard).
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: 20€/liter voor Isopropyl Alcohol !

Bericht door WillyH »

Swake schreef: 30 mar 2020 20:30 - Als laatste komt Acetone. Eigenlijk doe ik dat nog het liefst, zal iets met de geur te maken hebben zekers :shock: :mrgreen:. Is jammer genoeg niet altijd aan te raden want kunststof smelt zo weg en verf komt er zo af.
Niet alleen verf en kunststof, ook je longen smelten er van weg :!:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: 20€/liter voor Isopropyl Alcohol !

Bericht door Kars-cnc »

Aceton is niet gezond maar ook weer niet zo slecht als vaak wordt gedacht. Je lichaam kan zelf ook aceton aanmaken. Dat komt o.a. voor bij mensen die opeens flink gaan afvallen. Door de overgang op vetverbranding ontstaat aceton, je kunt dat aan de adem ruiken (nee geen knoflook, aceton :lol: ).

Waar een groter gevaar in schuilt heb ik me laten vertellen, is dat aceton andere stoffen kan meenemen door de huid heen. Een goede kennis die destijds bij een Aramide producent werkte zei dat ze nooit de handen mochten reinigen met aceton. Dit moest met terpentine omdat de veel grotere moleculen hiervan niet door de huid heen gaan. Het is trouwens al weer heel wat jaartjes geleden dat hij dit werk deed dus misschien mag terpentine inmiddels ook al niet meer...
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: 20€/liter voor Isopropyl Alcohol !

Bericht door motormuis »

Kars-cnc schreef: 31 mar 2020 22:14 Aceton is niet gezond maar ook weer niet zo slecht als vaak wordt gedacht. Je lichaam kan zelf ook aceton aanmaken. Dat komt o.a. voor bij mensen die opeens flink gaan afvallen. Door de overgang op vetverbranding ontstaat aceton, je kunt dat aan de adem ruiken (nee geen knoflook, aceton :lol: ).

Waar een groter gevaar in schuilt heb ik me laten vertellen, is dat aceton andere stoffen kan meenemen door de huid heen. Een goede kennis die destijds bij een Aramide producent werkte zei dat ze nooit de handen mochten reinigen met aceton. Dit moest met terpentine omdat de veel grotere moleculen hiervan niet door de huid heen gaan. Het is trouwens al weer heel wat jaartjes geleden dat hij dit werk deed dus misschien mag terpentine inmiddels ook al niet meer...
dit klopt maar Aceton heeft nog een groot gevaar de brandbaarheid 1ltr Aceton opgelost in water brand nog
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: 20€/liter voor Isopropyl Alcohol !

Bericht door Caesar »

Ik doe ook wel mee voor 5L, als er nog een plaatsje vrij is.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 20€/liter voor Isopropyl Alcohol !

Bericht door keesfrees »

https://www.bnr.nl/player/audio/10150347/10406534
va 11:00

Het is schaars wegens gebruik in handgel
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 20€/liter voor Isopropyl Alcohol !

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als al die brouwerijen overstappen op handgel productie zal dat wel loslopen.
https://www.quotenet.nl/zakelijk/a31987 ... n-de-week/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 20€/liter voor Isopropyl Alcohol !

Bericht door serum »

Voor de crisis had ik deze besteld voor 25e; zag hem vorige week weer online voor 35;

https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B07DCRYKWQ

Nu tijdelijk uitverkocht
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 20€/liter voor Isopropyl Alcohol !

Bericht door serum »

Voor de crisis had ik deze besteld voor 25e; zag hem vorige week weer online voor 35;

https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B07DCRYKWQ

Nu tijdelijk uitverkocht, gaat af en aan met de voorraad.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: 20€/liter voor Isopropyl Alcohol !

Bericht door motormuis »

Hallo allemaal
wou vanochtend de ipa bestellen (oeps) :|
de prijs is in twee dagen gestegen van 3.94 na 6.28€
aangezien de meeste aangegeven hebben dat ze de ipa evt op de Brabantdag bij Cesar mee zouden willen nemen
is mijn voorstel om met de bestelling te wachten ik krijg de bestelling in de regel binnen een week rond
als de navraag weer zakt zakt ook de prijs na een normaal niveau +/- 2 €/ltr
wat denken jullie daarvan
Hans
Plaats reactie