Twee compressoren parallel mogelijk?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6314
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Twee compressoren parallel mogelijk?

Bericht door Kjelt »

Ik ben vandaag bezig geweest met het sorotec minimal schmersysteem voor de ospf.
Dat gebruikt toch behoorlijk veel perslucht.
Ik heb een standaard lawaai compressor 2,5kW met twee cilinders en 100l tank maar die slaat iedere tien minuten aan.
Kan ik nu op dat luchtsysteem een kleine low noise compressor aansluiten die continu draait en dat de grote compressor zo nu en dan bijspring of kan dat niet ?
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Twee compressoren parallel mogelijk?

Bericht door Danny »

Die low noise compressor kan de gewone compressor ondersteunen als de drukregelaar ervan gelijk of hoger afgeregeld staat dan deze van de gewone compressor.
Het is compleet zinloos als de low noise compressor afslaat bij 8 bar als de gewone dan pas aanslaat.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Twee compressoren parallel mogelijk?

Bericht door audiomanics »

Iedere 10 minuten aanslaan is nog heel netjes..
Zolang de compressor niet continue draait is het prima..
Een paar centen extra investeren in een lownoise compressor die wel 250+ l/m is gewoon een goede investering.. Het geluid is in ieder geval niet hinderlijk hard, zoals bij de normale compressoren, maar ook die slaan regelmatig aan, en dat is toch wel ruim binnen de 10 minuten..
De druk verlagen of die luchtkraan dichtdraaien zorgt er wel voor dat die periode langer wordt, maar dan heb je ook geen forse straal lucht meer… Net wat je wil..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Twee compressoren parallel mogelijk?

Bericht door serum »

Hoeveel bar zet je erop? Ik blijf met dat systeem onder de 1,2 bar.

Ben bezig een klein smeersysteempje te maken met veel kleinere gaatjes. Dat werkt erg goed
Kjelt
Donateur
Berichten: 6314
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Twee compressoren parallel mogelijk?

Bericht door Kjelt »

5 bar via 6mm leiding in: dan 2 bar op de fenellahouder en 5 bar op de luchtstraal en als ik mijn vinger voor die nozzle houdt vind ik het nog niet echt flink blazen maar je ziet de spanen , of beter gezegd gisteren spaantjes/stof verwijderd worden dus dat is goed.

Ja kan een low noise eens overwegen, degene die deze kan vervangen loopt dan wel flink in de papieren zie ik.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Twee compressoren parallel mogelijk?

Bericht door mark3 »

5 bar op de luchtstraal is al veel, wat is de diameter van de luchtnozzel ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Twee compressoren parallel mogelijk?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Alles wat je wegblaast komt ergens anders terecht. Hoe harder je blaast hoe dieper het in kiertjes kruipt.
Lees: overal waar je het nu net niet wilt hebben, en ook niet eens verwacht, ooit eens een schakelaar van een conventionele freesbank opengehaald 'want hij doet een beetje vreemd', na er een handje spanen uitgehaald te hebben werkte het weer naar behoren. Toch wel prettig dat het allemaal stuurspanning was :lol:
Dat is onder andere de reden dat Deckel/Grundig heel snel van een (horizontale) pcb onder het bedienpaneel (lessenaar principe) afgestapt is en voortaan alleen nog maar verticaal geplaatste pcb's in de machine had. Een stuk minder kans dat een verdwaalde spaan ook nog op een verkeerd punt sluiting gaat liggen maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Twee compressoren parallel mogelijk?

Bericht door audiomanics »

Zelf ook wel eens iets gehad met een MultiCam machine: deze had van die folie schakelaars op het bedieningspaneel en werd eigenlijk alleen voor hout gebruikt. Die schakelaars waren ondertussen zo versleten dat de metalen klikkertjes al gedeeltelijk bloot lagen. Niet zo'n groot probleem met hout, maar toen er een keer aluminium mee gefreesd werd vertoonde de machine wel een heel vreemd gedrag..
Als je de nozzles goed richt blijft de kerf toch redelijk schoon: ik frees 20mm dik aluminium met een 3,175mm (1/8") freesje door en door. Af en toe de stofzuiger er bij helpt ook wel en aan het eind van de tafel een schermpje vangt ook een hoop spanen op die je anders van de vloer moet zuigen. Verder heb ik een paar opstaande rubber flappen langs de zijkanten die de meeste spanen wel van mijn geleidingen af houden..
Maar het blijft een vervuilende bezigheid, dat frezen..
PS, bij mij staat de druk op slechts 2 bar bij de nozzles en dat is voldoende voor mijn toepassingen.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Twee compressoren parallel mogelijk?

Bericht door serum »

audiomanics schreef: 05 apr 2020 10:55 Zelf ook wel eens iets gehad met een MultiCam machine: deze had van die folie schakelaars op het bedieningspaneel en werd eigenlijk alleen voor hout gebruikt. Die schakelaars waren ondertussen zo versleten dat de metalen klikkertjes al gedeeltelijk bloot lagen. Niet zo'n groot probleem met hout, maar toen er een keer aluminium mee gefreesd werd vertoonde de machine wel een heel vreemd gedrag..
Als je de nozzles goed richt blijft de kerf toch redelijk schoon: ik frees 20mm dik aluminium met een 3,175mm (1/8") freesje door en door. Af en toe de stofzuiger er bij helpt ook wel en aan het eind van de tafel een schermpje vangt ook een hoop spanen op die je anders van de vloer moet zuigen. Verder heb ik een paar opstaande rubber flappen langs de zijkanten die de meeste spanen wel van mijn geleidingen af houden..
Maar het blijft een vervuilende bezigheid, dat frezen..
PS, bij mij staat de druk op slechts 2 bar bij de nozzles en dat is voldoende voor mijn toepassingen.

Kees
Ja, precies! slechts 2 bar. Ik gebruik meestal 1,2 tot 1,5. Aan het testen met veel kleinere nozzles, bevalt mij tot nu toe goed.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6314
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Twee compressoren parallel mogelijk?

Bericht door Kjelt »

Even dubbel checken, mijn minimalschmierung heeft een 6mm ingang die gaat via een manueel klepje rechtstreeks naar de dikkere slang naar de unit op de Zas en via een drukregelaar die reduceert naar 2 bar (instelbaar) naar het fenella reservoir.
Die laatste kan ik terugzetten naar 1,5 bar maar dat is niet de luchtstroom die kan ik ook reduceren maar op welke druk staat die dan bij jullie?
Oftewel er zijn twee drukken: sproeidruk (5 bar) en vloeistofdruk (2 bar)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Twee compressoren parallel mogelijk?

Bericht door serum »

Dat is het (voor mij onbegrijpelijke) manco aan het systeem dat je/ik heb(t). Je kan alleen je drukvat instellen en de 'luchtleiding' loopt linea recta naar de nozzle ipv via het vat (zoals bij een fogbuster het geval is)

Ik heb daarom een extra drukregelaar geplaatst voor de lucht naar de nozzles.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6314
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Twee compressoren parallel mogelijk?

Bericht door Kjelt »

Je kunt toch er voor de luchtdruk instellen?
Maar net met 3 bar lucht en 1,5bar vloeistofdruk gewerkt.
Ging perfect spaantjes werden weggeblazen.
Na weer een rij potgaatjes te hebben gefreesd bleek test met een blaadje eronder kurkdroog te blijven , opnieuw weer instellen dus.
Als ik hem trouwens uitzet gaat ie druppelen, je zou dan eigenlijk een lichte vacuum willen om de vloeistof terug in het vat te zuigen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Twee compressoren parallel mogelijk?

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 05 apr 2020 14:38 Je kunt toch er voor de luchtdruk instellen?
Maar net met 3 bar lucht en 1,5bar vloeistofdruk gewerkt.
Ging perfect spaantjes werden weggeblazen.
Na weer een rij potgaatjes te hebben gefreesd bleek test met een blaadje eronder kurkdroog te blijven , opnieuw weer instellen dus.
Als ik hem trouwens uitzet gaat ie druppelen, je zou dan eigenlijk een lichte vacuum willen om de vloeistof terug in het vat te zuigen.
Dan staat de rest van je pneumatische installatie toch ook op de ingestelde druk?

Ik gebruik al jaren 1,2-1,5 bar. Gaat ook perfect is mijn ervaring.

Je vat blijft waarschijnlijk onder druk staan. Er moet een 3 weg ventiel voor, om de druk van het vat te halen.

Ja, die ventielen. Je blijft afstellen. Vandaar dat ik nu bezig ben zelf een ding te ontwikkelen. heel veel kleiner dan de huidige oplossingen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6314
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Twee compressoren parallel mogelijk?

Bericht door Kjelt »

Ben benieuwd, ik en meerderen zouden het denk ik waarderen als je daar een topic voor opent .
Plaats reactie