Opmeten kegeltandwieltje

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

Zoon heeft van zijn zelfverdiende centen een afstandsbestuurbaar autootje gekocht (Absima Hurricane 1:18 truggy). Nu heeft die jongen genetisch een aardige bak lompheid meegekregen, dus dat 't niet lang zou duren voor het stuk was voelde ik al aan m'n water. Na wat kleine reparaties is er nu wat aan de beurt wat ik niet zomaar op kan lossen: een tandwieltje van het achterdifferentieel is een groot deel van zijn tandjes kwijt:

Afbeelding

Oh oh, groot kinderleed.

Ik zie 'm zo gauw niet staan bij de reserve-onderdelen, dus dat zal met die babipangpang wel weer neerkomen op iets vervangends zoeken of fabriceren. Maar hoe meet je zo'n kegeltandwieltje nou eigenlijk op?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door Zee&Zee »

https://www.absima.shop/ABSIMA-SHOP/RC- ... 189&p=4189

Ofistiedanie?

(Kan op je foto niet helemaal zien of de as ook twee vlakke zijdes heeft.)

Meteen 1 reserve...
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

Nee, dat isie niet. Kijk ik bij de 1:18 onderdelen dan zie ik dat tandwieltje niet staan.

Er zou in de doos nog een lijst moeten zitten met reservedelen, maar eens aan de boef vragen of-ie die nog ergens heeft.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door Zee&Zee »

CNC you later
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door Zee&Zee »

CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

Ja, die had ik ook gezien. Lijkt er wel veel op, maar ze geven geen maten en modellen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat je een heel eind komt als je de grootste buitendiameter neemt, het aantal tanden telt en daaruit destilleert welke modul frees je in een macrotje onder een hoek van X graden moet laten bewegen..
Tandwielmacrotje heb ik nog wel ergens voor je. Moet je alleen even ombouwen naar die X graden.
Stukkie staal, dat voor het gemak alvast voorzien is van een X graden conusje, in de roterende as. Macro starten en een paar minuten later het tandwiel opvangen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door motormuis »

hoi Bart ik wil je heel graag helpen heb wat moduulfrezen een verdeeltafel en tijd
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door janplastiek »

kijk hier even
ik heb hier al geregeld verschillende tandwielen gevonden

https://www.kobo.nl/cat/07-conische-tandwielen/
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef: 07 apr 2020 00:18 Ik denk dat je een heel eind komt als je de grootste buitendiameter neemt, het aantal tanden telt en daaruit destilleert welke modul frees
Dus dat is de manier bij kegeltandwielen; pak de grootste diameter en ga daarmee verder net alsof het een recht tandwiel is? Dan kan ik nog het beste het kroonwiel van het differentieel meten; die is nog intact. En groter.
Sorry, van tandwielen weet ik eigenlijk maar weinig. Die dingen sloop je ergens uit en dan gebruik je ze als je ze nodig hebt. :oops:

Inmiddels wel het onderdeelnummer van het complete differentieel gevonden (AB18301-20) en van de aandrijfas (AB18301-38), maar bij beiden lijkt dat aandrijftandwieltje niet te zitten. Ook maar eens TopRC in Uden aangeschreven; da's nog enigzins in de buurt.

Maken kan altijd nog, maar dan moet ik echt eens aan de 4e as, de draaibank met roterend gereedschap inzetten, of een van jullie lief aankijken.
Je zou echter toch zeggen dat die dingen van POM of messing ook voor een paar euro te koop zijn en ik 'm hooguit even pas moet maken op de draaibank. Tenzij het een hele rare Chinese maatvoering is.

Eerst maar eens achterhalen wat voor beestje het nou precies is.

Ik had trouwens wel lol met uit elkaar slopen van dat autootje. Knap stukje value engineering hoor. Ik vind het toch knap dat ze een ding met zoveel bewegende delen voor 6 tientjes compleet met zender, lader en batterij kunnen verkopen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door rien1959 »

Een conisch tandwiel frezen is niet zo makkelijk als het hier wordt gebracht. Je kunt niet met een moduulfrees werken omdat je van groot naar klein gaat. Verder zal het een klein moduul zijn van 1 of kleiner .... Ik neem aan dat het kroonwiel ook kunststof is ? Eigenlijk zou je een set van stalen wielen moeten maken en dan Gleason vertanding frezen. Beetje ver gegrepen voor de gemiddelde frezer. Mischien dat je ergens een bijna passend stel wielen kunt kopen ?
Oh ja, in een ver verleden heb ik beroepsmatig veel tandwielen gefreesd dus ben bekend met de problemen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door serum »

Ik heb een absima 1:8 truggy en een 1:8 buggy voor de 'kinderen'. Mijn ervaring met Absima is dat ze he-le-maal niet moeilijk doen over reserve-onderdelen. Ze hebben voor de truggy een set nieuwe drivecups en CVD's opgestuurd. Erg soepel allemaal. Misschien niet het beste dat er te koop is, maar qua service ongeëvenaard.

Ging iets als 'och wat vervelend, wat is je adres en heb je dat en dat onderdeel er ook bij nodig'?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

rien1959 schreef: 07 apr 2020 10:33 Een conisch tandwiel frezen is niet zo makkelijk als het hier wordt gebracht. Je kunt niet met een moduulfrees werken omdat je van groot naar klein gaat.
Ik had al zo'n vermoeden stiekum...
Ik neem aan dat het kroonwiel ook kunststof is ?
Yup, alles is plastic.
Eigenlijk zou je een set van stalen wielen moeten maken en dan Gleason vertanding frezen. Beetje ver gegrepen voor de gemiddelde frezer.
Ik was het ook niet van plan eigenlijk. Da's toch een beetje een vlag op een modderschuit. Als de rest nu van topkwaliteit was alla, maar dat is net zo goed voor een prijs gebouwd.
Mischien dat je ergens een bijna passend stel wielen kunt kopen ?
Als het origineel niet te vinden is dan is dat mij beste gok ja. Daar kwam ook de initiele vraag vandaan; hoe meet ik zo'n tandwieltje op / hoe kom ik achter de exacte module.
serum schreef: 07 apr 2020 11:30 Mijn ervaring met Absima is dat ze he-le-maal niet moeilijk doen over reserve-onderdelen. Ze hebben voor de truggy een set nieuwe drivecups en CVD's opgestuurd. Erg soepel allemaal. Misschien niet het beste dat er te koop is, maar qua service ongeëvenaard.
Waar heb jij dat gevraagd?
(autootje zelf komt van Conrad af)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door Geldof »

Laatst gewijzigd door Geldof op 07 apr 2020 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Click buy play
Plaats reactie