Opmeten kegeltandwieltje

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door serum »

DaBit schreef: 07 apr 2020 13:57
serum schreef: 07 apr 2020 11:30 Mijn ervaring met Absima is dat ze he-le-maal niet moeilijk doen over reserve-onderdelen. Ze hebben voor de truggy een set nieuwe drivecups en CVD's opgestuurd. Erg soepel allemaal. Misschien niet het beste dat er te koop is, maar qua service ongeëvenaard.
Waar heb jij dat gevraagd?
(autootje zelf komt van Conrad af)
https://absima.com/support/

Gewoon naar info. Ik had mijn auto 2e hands op MP gekocht.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

Tandwieltje kost 9,95 en dan is-ie nog niet hier. Is te doen, maar ik vind het eigenlijk niet in verhouding tot de prijs van de hele auto (6 tientjes)

Nou bedacht ik me dat een 4x4 aan de andere kant ook een differentieel heeft, en dat tandwieltje was in betere staat. Daar een siliconenmalletje van getrokken en een afgietsel gemaakt met epoxy+ schepje gehakselde carbonvezel.

Afbeelding

Ik ben nog niet helemaal tevreden. Ik had aardig wat moeite om die mal te vullen; de structuren zijn zo dun en klein en de toegang zo smal, daar die koolstofvezel-pasta in krijgen vergde zo lang vacumeren en prutsen dat de epoxy al aardig begon te gellen voor ik klaar was, en dan loopt het ook niet lekker meer het gat in dat ontstaat als er een bubbel ontsnapt. Ik mis dus een paar kleine hapjes in de flens. Nog maar eens een poging 2 doen met een tragere epoxy. En een verse mal; die overleefde het ontmallen ook niet.

Maar ik vind deze eigenlijk al best leuk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door staandeklok »

Een uitvinder, vindt voor ieder probleem een oplossing :roll: Het is speelgoed ook voor grote mensen zo blijkt. Ik zou het op dezelfde manier proberen, indien de prijs me niet aanstaat voor een nieuwe.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door serum »

Ziet er keurig uit. maar ik denk dat je er meteen een paar moet maken.. De ringgear, is die wel van staal? of ook plakstiek?

Geen service van Absima dus?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

Ik heb Absima zelf nog niet gemaild. Wel TopRC, en die kwamen netjes en vlot met een antwoord. Als die jongen zo begint heb ik graag een relatie met een zaak enigzins dichtbij. Misschien is het bij Absima iets goedkoper, misschien niet, feit is dat zoonlief de centen nu toch niet heeft om dat tandwiel te kopen, en ik was niet van plan om 'm al teveel te sponsoren want dan is het hek van de dam. Als je die jong een vinger heeft ben je je arm kwijt.
Ik zie graag dat-ie met zijn centjes naar de winkel gaat en daar zijn onderdelen koopt, dan weet hij wat de waarde is.

Verder: ik heb de rest van de auto ook eens uit elkaar getrokken, maar da's na, wat zullen we zeggen, een uur of 3-4 rijden ook al niet geweldig meer. Een van de A-armpjes zit een scheurtje in, de lagerbusjes waar de wielen in lopen zijn wat uitgelubberd, de pinnetjes van de aandrijfasjes hebben al een schuin afgesleten kant, de wielmoeren zijn dol en alle schok-'dempers' zaten vast; da's een pin die in een plastic huis beweegt (niks nie demping) en als dat plastic iets uitslijt komt die pin scheef te zitten. De originele batterij ging een 20 minuten mee, na 5x laden nog 4. Gelukkig was dat een 2x18650 packje en half afgeleefde high-drain 18650's had ik er nog wel een stel, dus dat was zo opgelost. Moest alleen even een XT30 aan die auto zetten, want die JST SM contactjes kreeg ik zo gauw niet gevonden in kleine aantallen zonder hoge verzendkosten.

Ik heb liever dat-ie even spaart voor wat degelijker spul, Traxxas Rustler ofzo. Op de langere duur iets minder sippe gezichten, onderdelen overal te krijgen, hopelijk ben ik dan niet langer aan dat ding aan het sleutelen dan hij aan het rijden is, en als-ie het beu is dan heeft het nog wederverkoopwaarde.

Alles is plastiek aan die auto trouwens, op een paar asjes waar het plastic op scharniert na. Als ik dit keer mijn malletje wel heel houd trek ik een paar meer kopieen; ik heb de spuit met epoxy al in de vriezer geparkeerd voor dat doel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door serum »

Begrijp je standpunt, maar als hij service heeft van absima, en hij heeft het tandwiel gratis is dat toch prima? het is niet perse acceptabel dat iets verkocht wordt met een dergelijke slechte kwaliteit tandwielen. Tuurlijk, alle waar naar zijn geld, maar zoiets mag je niet eens verkopen. Maak het dan een paar dubbeltjes duurder en gebruik fatsoenlijke tandwielen. Mocht je/hij iets degelijks zoeken, zou ik een 2e hands buggy in 1:8 aanschaffen. oerdegelijk, de aandrijflijn van een truggy/buggy/monstertruck is doorgaans redelijk gelijk (zelfde formaat diffs/aandrijfassen) alleen zijn de wielen significant kleiner. De krachten die zo'n aandrijflijn voor zijn kiezen krijgt zijn dus veel kleiner. Qua ophanging/dempers redelijk hufter-proof, zo is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door Geldof »

Ik heb net een traxxas rustler 4x4 vxl besteld. Zal je laten weten of dat degelijker is.
Misschien leuk als jij een 3D printer koopt dan kan jij daarmee spelen en evt defecte onderdelen voor je zoon maken. Armpje etc is zo gemaakt als je kan tekenen. Als je meer van die tandwielen heb gemaakt van hars dan mag je er een opsturen. Wil hem wel proberen na te tekenen. Dan kan je hem misschien frezen of printen.

Blijft hobby hè 😃
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

serum schreef: 12 apr 2020 22:15 Begrijp je standpunt, maar als hij service heeft van absima, en hij heeft het tandwiel gratis is dat toch prima?
Dat 'gratis' had ik nog niet zo door. Dan is dat inderdaad wel een goeie optie ja :lol:
het is niet perse acceptabel dat iets verkocht wordt met een dergelijke slechte kwaliteit tandwielen.
De tandwieltjes zijn plastic, maargoed, dat heeft te maken met de prijs. Geen idee welk plastic overigens. Het stikt in alle apparaten van de plastic tandwielen, en meestal doen die het prima.
Of deze slecht zijn, hmm. De rijstijl heeft er ook wel wat mee te maken schat ik zo :roll:
Mocht je/hij iets degelijks zoeken, zou ik een 2e hands buggy in 1:8 aanschaffen. oerdegelijk, de aandrijflijn van een truggy/buggy/monstertruck is doorgaans redelijk gelijk (zelfde formaat diffs/aandrijfassen) alleen zijn de wielen significant kleiner. De krachten die zo'n aandrijflijn voor zijn kiezen krijgt zijn dus veel kleiner. Qua ophanging/dempers redelijk hufter-proof, zo is mijn ervaring.
Ik zal Marktplaats & co eens in de gaten houden....
1:8 word wel weer groot voor de achterplaats lijkt me.
Geldof schreef: 12 apr 2020 22:22 Ik heb net een traxxas rustler 4x4 vxl besteld. Zal je laten weten of dat degelijker is.
Ik ben benieuwd, vooral ook of alles een beetje mooi stofdicht is. Met zand in het differentieel leeft geeneen tandwiel lang.
Misschien leuk als jij een 3D printer koopt dan kan jij daarmee spelen en evt defecte onderdelen voor je zoon maken. Armpje etc is zo gemaakt als je kan tekenen.
Ik heb een 3D-printer, en met Fusion kan ik ook wel overweg. Maar dit soort tandwieltjes krijg je niet makkelijk geprint, met een FDM-printer althans. Diameter van het ding is 7mm ofzo, de tandvorm komt best nauw, en niet veel plastics gaan sterk genoeg zijn.
Als je meer van die tandwielen heb gemaakt van hars dan mag je er een opsturen. Wil hem wel proberen na te tekenen. Dan kan je hem misschien frezen of printen.
Oh, als mijn mal het overleeft maak ik er wel een paar meer. Ik heb de spuit epoxy in de vriezer geparkeerd; dat spul laat zich lastig in een hoeveelheid van 0,5 gram aanmaken dus ik heb nog voor 20 tandwieltjes aangemaakte epoxy :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door Geldof »

Zag deze voor de Traxxas., misschien wel iets voor de auto van je zoon? kan je makkelijk zelf maken van een stuk stof en klittenband.

https://www.ebay.com/itm/Protection-Cov ... 3004241985
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

Ik had eigenlijk de bouwplastic en ducttape-methode in gedachten, maar stof en klittenband kan ook inderdaad :lol:

Ik had ook al gekeken of ik toevallig nog een geschikte maat siliconenslang had om de wielas-scharnierpunten zandvrij te houden, maar niet dus. Nu is er ook nog best een malletje te printen voor een balgje en te vullen met siliconen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door Geldof »

Ik heb vroeger veel met 1/5 Baja gereden en vet werkt ook goed gewoon een dikke klodder op de onderdelen die je wil beschermen dat maak je makkelijk schoon en hou je rommel op afstand.

Of je print zoiets;

https://www.amazon.in/Generic-racing-co ... B06Y3MV5YD
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door Geldof »

En als je zoon ooit nadenkt over een grotere schaal 1/5 dan moet hij eerst een goeie baan hebben :lol:
Daar kan je je geld echt goed aan kwijt.! hier een paar foto's van mijn oude Baja 5T

Stock was hij leuk maar na een paar upgrades 1500 euro ofzo ...


20436

20437

20438

20439

20440

20441

20442

20443

20444

20445

20446

20447

20448

20449

20450
Click buy play
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door Muis »

Mooi spul, drie van deze jongens en je garage staat vol 👍

Gr. Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

Die Absima auto gebruikt dit soort cupjes:

Afbeelding

Waar dan dit soort asjes in gaan:

Afbeelding

Zal jou er vast heel bekend uit zien, voor mij is dat R/C auto gebeuren nieuw (ik zoek het zelf hogerop met een vliegende camcorder voorzien van 4 propellers waarvan ik de batterij in 3 minuten leegstook)

Dat 'prop het vol met vet'-truukje ken ik ook; daar komt mijn motor relatief ongeschonden het pekelseizoen mee door. Ik heb een grote pot Bel-Ray waterproof grease voor dat doel, topspul. Blijft keurig op de plek zitten, en als het er in het voorjaar weer af moet heb ik er 'iets' werk aan. Maar als je die cupjes volpropt met vet, word dat geen ongelofelijke slijppasta? Of blijft de zooi netjes aan de buitenkant?
Die 'axle boots' waren inderdaad zo'n beetje wat ik van plan was. Alleen zou ik ze als 2-delige mal printen en volpompen met siliconen. Shore 98A TPU is nog vrij stug.

Gaaf ding die 1:5 buggy. Ik hou het voorlopig wel bij m'n vliegdingen, maar zo'n ding op nitro lijkt me toch ook wel gaaf. Op de een of andere manier hebben verbrandingsmotoren toch iets dat elektrisch niet heeft :lol:

Iemand van jullie ervaring met de OpenRC truggy? Zou dat (met ingekochte wielassen enzo ipv perse alles 3D-printen) leuk zijn, of is het meer een 'because we can'? Kan-ie 'm mooi zelf bouwen en onderdelen zijn dan bij pa verkrijgbaar tegen een keer onkruid wieden of de tafel afruimen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie