Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kjelt »

K.J. schreef: 07 apr 2020 16:54 M5 8.8 kwaliteit 6.5Nm
Bedankt! Dat ligt niet eens zo heel veel hoger dan rvs.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kjelt »

CNCnoob schreef: 07 apr 2020 17:40 Even nog een beetje aanvullende theorie: :idea:
Super 8) Zo leer ik weer wat bij !
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door WillyH »

Tja, hier zit ik dan met meer dan 100 euro's aan RVS bouten voor mijn OSPF :-/
Toch eens tijd om aan een update van de noodzakelijke materialen te starten?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 07 apr 2020 20:27 Tja, hier zit ik dan met meer dan 100 euro's aan RVS bouten voor mijn OSPF :-/
Toch eens tijd om aan een update van de noodzakelijke materialen te starten?
Die kun je prima gebruiken hoor. Alle OSPF tot nu toe gebruiken deze gewoon.
Ik wilde alleen mijn Tslot plaat heel strak vastzetten en vond dat wat tegenvallen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 08 apr 2020 10:34 Ik wilde alleen mijn Tslot plaat heel strak vastzetten en vond dat wat tegenvallen.
Een M5 boutje op 4Nm met wrijvingscoefficient 0,12 doet een klemkracht van zuiguitdeduim 4,5kN.
De schone en droge aluminium-aluminium frictiecoefficient is 1.1 ofzo. Je hebt dus bijna 5kN nodig om die T-slot plaat te verschuiven als je 'm met 1 boutje vast zou zetten..
Dat heel strak vastzetten zou ik dus wat voorzichtig mee zijn; nodig is het niet en de kans dat je de boel vervormt is groter.

Bijna mijn hele freesmachine zit met M4 in elkaar. Royaal goed genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 08 apr 2020 10:58 Een M5 boutje op 4Nm met wrijvingscoefficient 0,12 doet een klemkracht van zuiguitdeduim 4,5kN.
De schone en droge aluminium-aluminium frictiecoefficient is 1.1 ofzo. Je hebt dus bijna 5kN nodig om die T-slot plaat te verschuiven als je 'm met 1 boutje vast zou zetten..
Dat heel strak vastzetten zou ik dus wat voorzichtig mee zijn; nodig is het niet en de kans dat je de boel vervormt is groter.
Bijna mijn hele freesmachine zit met M4 in elkaar. Royaal goed genoeg.
:shock: Ok dan, hoe bereken je die 4,5kN ?
Dat klinkt een stuk beter dan 4Nm ;-)
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door assink »

maar je had je waarschijnlijk veel geld kunnen besparen door geen RVS te gebruiken maar gewoon staal 8.8.
Vloed koeling zal bij zo'n machine toch niet voor gaan komen verwacht ik?
Vooral voor verbindingen van RVS in aluminium binnendraad is het niet ideaal. Een rvs boutje in een stalen moer zal niet veel problemen geven.
Maar als je schuifmoer van staal is en niet van RVS, wat is dan überhaupt de meerwaarde van een RVS boutje?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kjelt »

assink schreef: 08 apr 2020 11:20 maar je had je waarschijnlijk veel geld kunnen besparen door geen RVS te gebruiken maar gewoon staal 8.8.
te laat ik heb nu EN RVS bouten gekocht EN de verzinkte 8.8 bouten hele doos :lol:
Een rvs boutje in een stalen moer zal niet veel problemen geven.
Maar als je schuifmoer van staal is en niet van RVS, wat is dan überhaupt de meerwaarde van een RVS boutje?
Heel eerlijk: De hele OSPF was met RVS bouten opgebouwd en rvspaleis als source waarbij je geen verzendkosten hebt (boven een tientje ofzo) en per stuk kunt bestellen.
Ik had geen andere bron voor bouten en eigenlijk niet over nagedacht totdat ik er de momentsleutel op zetten en ik paf hoorde al bij 6Nm ofzo. Toen dacht ik van oeps dat is niet echt stevig.
Maar als ik nu Dabits inschatting hoor dan zijn 42 M5 bouten wel genoeg om mijn 800x600 plaat vast te zetten :lol:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door andrefc101 »

Zet dat M5 boutje eens vast met een klein lullig imbussleuteltje, en kijk daarna eens met een momentsleutel hoe vast deze zit.... gaat je lelijk tegenvallen!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 08 apr 2020 11:10 :shock: Ok dan, hoe bereken je die 4,5kN ?
Dat klinkt een stuk beter dan 4Nm ;-)
Oh, gewoon lekker lui met 1 van de vele online 'bolt clamping force calculators'. Deze bijvoorbeeld: https://amesweb.info/Screws/metric-bolt ... lator.aspx
Dat ding kent geen RVS, maar als je 8.8 staal pakt en de utilisation factor op 0.61 zet heb je ook je 4Nm.

En hier wat over statische en dynamische frictie: https://www.engineeringtoolbox.com/fric ... d_778.html
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door WillyH »

Zou het dan interessant zijn om de RVS boutjes in aluminium onderdelen te voorzien van een coating zoals Locktide? Niet de lijm natuurlijk :P
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kjelt »

Ik heb op bouten die op plekken zitten die flink trillen wel een druppeltje medium loctite gedaan. Aan de andere kant kun je ze ook ieder jaar weer even op moment zetten mocht je bang zijn dat ze losraken.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door WillyH »

Ik bedoel eigenlijk Locktide gebruiken als "isolatie" tegen het vastzetten door de aluminium-RVS reactie. Sorry voor de onduidelijkheid.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kjelt »

Weet ik niet.
Wel vraag ik me serieus af hoe je die alu-rvs reactie ziet?
Profielen zijn geanodiseerd aluminium en er is geen potentiaalverschil omdat alle delen hard geaard worden. Tenzij je omgeving zeer vochtig is denk ik dat het allemaal wel losloopt.
Plaats reactie