Beetje hulp met wiskunde....

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Beetje hulp met wiskunde....

Bericht door DirkSchipper »

De Windows rekenmachine kent 2 modi:
- standaard (en in deze modus kent hij 'Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord' niet!)
- wetenschappelijk (en in dezew modus kent hij 'Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord' wel!)
Probeer maar uit met 10-5x2. Twee veschillende antwoorden!
Typisch stomme Microsoft eigenaardigheid.
Daarom zet ik die rekenmachine altijd meteen in de wetenschappelijke modus.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beetje hulp met wiskunde....

Bericht door hugo stoutjesdijk »

O, dan is die andere modus de boekhouders modus zeker? :lol:
Ik gebruik eerlijk gezegd nooit die windows rekenmachine, elke andere oplossing is voor mij handiger.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Beetje hulp met wiskunde....

Bericht door Rocnc »

Is niemand benieuwd of het buurmeisje de som nu snapt?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Beetje hulp met wiskunde....

Bericht door audiomanics »

Als Swets het helemaal door heeft zal het buurmeisje ondertussen wel uitgelegd zijn, op 1,5 meter.. (sorry, 1100 meter )
hugo stoutjesdijk schreef: 08 apr 2020 13:23 dus ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw museum.
Nou, bij deze… waarom zou je een nieuwe kopen als hij nog werkt.. ;-) Alleen die 5 1/4 floppy's zijn bijna niet meer te vinden.. :|

20392

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Beetje hulp met wiskunde....

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 08 apr 2020 20:40 Nou, bij deze… waarom zou je een nieuwe kopen als hij nog werkt.. ;-) Alleen die 5 1/4 floppy's zijn bijna niet meer te vinden.. :|
Wow die is echt heel cool 8)
Floppies misschien eens in de states kijken er gaan daar regelmatig nog oude opslagplaatsen over de kop je weet niet wat je ziet (begint ergens na een kwartier ofzo)

https://m.youtube.com/watch?v=rvM82T3C2Ik
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Beetje hulp met wiskunde....

Bericht door benkr »

Ja, zoiets heb ik ook nog ooit gehad.
Mijn eerste computer was een zelfbouw Apple 2 met kleuren beeldscherm 2 floppy drives van 360 kb elk.
Dat was een zelfbouw project via de ECA, de Eindhovense Computer Associatie (bestaat nog steeds), het was een flinke PCB met daarop ik geloof 2 programmeerbare logic devices die echt heel veel van de losse logica van het origineel vervingen. Die PCB was een ontwerp van ik geloof 2 bollebozen van Philips natLab. Het geheel heb ik toen helemaal zelf opgebouwd tot een werkende machine.
En toen kwam ik er achter dat ik helemaal niets had met Apple en hun bijzondere software, dus toen alles maar verkocht voor het enorme bedrag van 2500 Gulden.
Toen het volgende project, een IBM PC. Bij de fa. IJlander in Ede kon je destijds een kaal moederbord kopen voor 100 gulden, de nodig uitbreidingskaarten kostten 25 Gulden. Ze verkochten ook kasten en voedingen, ik daar zo'n hele set gekocht. Op dat kale moederbord moesten echt heel veel IC's gesoldeerd worden maar die moesten natuurlijk wel allemaal in IC voetjes zitten, en niet van die goedkope, nee van die dure met gedraaide vergulde contacten. Dat alleen was al 500 Gulden extra kosten.
In het tijdschrift Byte stonden toen advertenties van Intel waarbij je met inlevering van de bon uit die advertentie gratis een 8088 processor kreeg. De fa. Koning en Harman was de Intel vertegenwoordiging in Nederland, dus met die bon naar Koning en Harman, maar dat kostte toch echt heel veel moeite om die gratis processor te krijgen want men snapte niet wat iemand daar mee zou moeten doen, en zo'n processor kostte best veel geld dus het was wel de moeite waard.
Uiteindelijk is ook dat een werkende computer geworden, met een 10MB harddisk en 360 floppy drives.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11036
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Beetje hulp met wiskunde....

Bericht door DaBit »

Ik heb zo'n ding nog eeuwen als lichtcomputer gebruikt in de tijd dat ik nog aan disco en show deed. De zelfbouw-dimmermodules hingen aan de parallelle poort, en met wat slim adresseren kon ik er 64 aansturen.
Kon tegen diepe powerdips, en met z'n 3mm dikke behuizing was-ie zelfs als opstapje te gebruiken als je een PAR64 spotje iets anders moest richten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie