4de en 5de as ontwerpen.
Moderator: Moderators
4de en 5de as ontwerpen.
Leesvoer voor machinebouwers:
https://digitalcommons.calpoly.edu/cgi/ ... ntext=mesp
https://digitalcommons.calpoly.edu/cgi/ ... ntext=mesp
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12042
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: 4de en 5de as ontwerpen.
Op zich best een leuk verslag, maar om nu de hele catalogus van de mechanische delen er aan te hangen.
Puur gevoelsmatig vind ik het wormwiel wat klein in diameter. Is natuurlijk wat je belangrijk vind, snelheid of resolutie.
Ben naarstig op zoek geweest naar de 5e as, die heb ik helaas niet kunnen vinden.
Puur gevoelsmatig vind ik het wormwiel wat klein in diameter. Is natuurlijk wat je belangrijk vind, snelheid of resolutie.
Ben naarstig op zoek geweest naar de 5e as, die heb ik helaas niet kunnen vinden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: 4de en 5de as ontwerpen.
ik zou heel graag een keer een 4/5 as trunion bouwen voor mijn machine :) voor mijn gevoel is de grootse bottleneck the draaiende as recht onder de machine klem.
Online zijn er nauwelijks foto's te vinden hoe dergelijke trunions zijn opgebouwd. Ik vin de trt100 van haas wel een leuk uitgangs punt om mee te beginnen.
Stef
Online zijn er nauwelijks foto's te vinden hoe dergelijke trunions zijn opgebouwd. Ik vin de trt100 van haas wel een leuk uitgangs punt om mee te beginnen.
Stef
Re: 4de en 5de as ontwerpen.
Ik denk dat je het beste af bent met op Ebay een paar kruisrollagers te scoren en je ontwerp daarop te baseren. Die dingen hebben best een handig (bout)gatenpatroon aan weerskanten en zijn knap stijf.
Voorbeeldje:
Dat gatenpatroon versimpelt de mechanische constructie behoorlijk. En het maakt het makkelijk om eerste een grote, degelijke 4e as te bouwen waar je de klauwplaat met een adapter op het kruisrollager schroeft. Wil je dan een 5e as gebruiken, dan schroef je de klauwplaat eraf en monteer je een grote L (of U) met de extra as.
Voorbeeldje:
Dat gatenpatroon versimpelt de mechanische constructie behoorlijk. En het maakt het makkelijk om eerste een grote, degelijke 4e as te bouwen waar je de klauwplaat met een adapter op het kruisrollager schroeft. Wil je dan een 5e as gebruiken, dan schroef je de klauwplaat eraf en monteer je een grote L (of U) met de extra as.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: 4de en 5de as ontwerpen.
Die kruislrolagers kunnen een ongekende belasting hebben. (en ze zijn te krijgen in verschillende maten/gatenpatronen om weer te matchen met een harmonic drive) Holle as reducers gebruiken die lagers ook.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een 10:1 planetaire reductie (90mm variant) ipv een harmonic met een relatief kleine omkeerspeling en met een flens-aansluiting (die kunnen weer een grotere belasting aan dan een as) om alsnog op de 3 a 400 rpm uit te komen voor een combinatie draai/freeswerk. Had eerst een kruislager in het ontwerp meegenomen, maar deze planetaire vertraging is voor mijn werk stijf genoeg. Hij zou 3 arcmin omkeerspeling hebben. Voor mijn werk meer dan voldoende. radiaal heeft het 1arcmin/30Nm 'flex'
Ik mis vaak even het gemak van een 4e as voor 3 zijdig freeswerk of wat geindexeerd freeswerk op een as. Die omkeerspeling kom ik wel overheen.
De mooiste vertragingen die ik ben tegengekomen zijn die gelagerde tandwielen. Een harmonic drive had voor mij als nadeel dat het traag wordt door de grote vertraging.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een 10:1 planetaire reductie (90mm variant) ipv een harmonic met een relatief kleine omkeerspeling en met een flens-aansluiting (die kunnen weer een grotere belasting aan dan een as) om alsnog op de 3 a 400 rpm uit te komen voor een combinatie draai/freeswerk. Had eerst een kruislager in het ontwerp meegenomen, maar deze planetaire vertraging is voor mijn werk stijf genoeg. Hij zou 3 arcmin omkeerspeling hebben. Voor mijn werk meer dan voldoende. radiaal heeft het 1arcmin/30Nm 'flex'
Ik mis vaak even het gemak van een 4e as voor 3 zijdig freeswerk of wat geindexeerd freeswerk op een as. Die omkeerspeling kom ik wel overheen.
De mooiste vertragingen die ik ben tegengekomen zijn die gelagerde tandwielen. Een harmonic drive had voor mij als nadeel dat het traag wordt door de grote vertraging.
Laatst gewijzigd door serum op 02 mei 2020 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 4de en 5de as ontwerpen.
Ik loop nog steeds te denken aan een harmonic drive die in/op een kruislager zit gemonteerd, de harmonic drive voor de lage toerentallen en het kruislager voor de hoge toerentallen, Ik heb de componenten liggen maar nog zo veel andere dingen die ook leuk zijn.
Re: 4de en 5de as ontwerpen.
Een harmonic drive dankt als zijn stijfheid altijd aan een kruislager; de HD zit in elkaar door het kruislager. deze zijn dus verbonden. om die los te koppelen om alleen het kruislager te gebruiken vergt aardig wat demontagewerk.
Re: 4de en 5de as ontwerpen.
Mijn idee was om een trunnion te bouwen waar bij de montage plaat van de machine klem parralell staat aan de Y as. Daar mee kan ik hem ook makelijk als 4e as gebruiken.
Andere uitdaging is het nullen van het werkstuk met edingcnc gezien die geef dynamic work offset functie heeft. zal je altijd op de kruising van de assen moeten nullen of zie ik dat verkeerd?
Stef
Andere uitdaging is het nullen van het werkstuk met edingcnc gezien die geef dynamic work offset functie heeft. zal je altijd op de kruising van de assen moeten nullen of zie ik dat verkeerd?
Stef
Re: 4de en 5de as ontwerpen.
Nee, ik bedoel om de hele harmonic drive op een extra kruislager of misschien zelfs 2 stuks te monteren en dan de hele harmonic drive rond te laten draaien met een behoorlijke snelheid.
Dan kan de harmonic drive de hele lage snelheden (zeg 2,5 D frezen) doen en de compleet ronddraaiende harmonic drive gebruikt worden voor quasie draaiwerk.
Was een idee van Nico toe hij bij mij was en ik hem de harmonic drive liet zien die ik heb. Ik heb 2 kruislagers liggen die zo ongeveer de goede maat hebben dus met wat hobbywerk is dat best wel te maken.
Maar ja, plannen....................
Re: 4de en 5de as ontwerpen.
Ik zou verwachten van wel, omdat je machine anders niet weet wat de offset tav de scharnierpunten is van de betreffende assen. Maar wat zou DWO voor een 4e as toe kunnen voegen? Voor 5 assig zie ik te meerwaarde, maar voor 4 assig niet zo snel? heb je er een toepassing voor?stef110 schreef: ↑02 mei 2020 12:59 Mijn idee was om een trunnion te bouwen waar bij de montage plaat van de machine klem parralell staat aan de Y as. Daar mee kan ik hem ook makelijk als 4e as gebruiken.
Andere uitdaging is het nullen van het werkstuk met edingcnc gezien die geef dynamic work offset functie heeft. zal je altijd op de kruising van de assen moeten nullen of zie ik dat verkeerd?
Stef
mijn plan was om er een G55 oid voor op te offeren om daar de 0-punten voor 4 assig werk in vast te leggen. Of dat praktisch en herhalingsnauwkeirg genoeg is moet nog blijken.
Re: 4de en 5de as ontwerpen.
@benkr: kruisrollagers mogen meestal geen hoge toerentallen hebben hoor. Een paar honderd RPM mag je al blij mee zijn en dan moet je geen grote hebben. Als je de weerstand van de voorspanning voelt dan weet je ook wel waarom.
@serum: Ik gebruikte ook ooit G55 en verder, maar 1 keer een verkeerd knopje raken en je hebt de offsets in dat coordinaatsysteem ook vernaggeld. Of 1 keer op de stopknop drukken, even wat handmatig willen doen, en erachter komen dat het ding weer in G54 staat.
Een macrootje maken met daarin een G10 die de offsets van je G54 coordinaatsysteem goed zet vind ik eigenlijk handiger. Dat doe ik tegenwoordig standaard voor alle herhalende klussen met een vaste freeslocatie op het bed (omdat ik er ooit een malletje voor gemaakt heb).
@serum: Ik gebruikte ook ooit G55 en verder, maar 1 keer een verkeerd knopje raken en je hebt de offsets in dat coordinaatsysteem ook vernaggeld. Of 1 keer op de stopknop drukken, even wat handmatig willen doen, en erachter komen dat het ding weer in G54 staat.
Een macrootje maken met daarin een G10 die de offsets van je G54 coordinaatsysteem goed zet vind ik eigenlijk handiger. Dat doe ik tegenwoordig standaard voor alle herhalende klussen met een vaste freeslocatie op het bed (omdat ik er ooit een malletje voor gemaakt heb).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: 4de en 5de as ontwerpen.
Realiseer mij iets aders. Ik kan met Eding bij het opstarten wat variabelen meegeven via de snelkoppeling zodat hij een andere CNC.ini meeneemt; deze wilde ik toch gebruiken voor de 4e as. Als hij losgekoppeld is, hoeft hij niet te homen en niet in de DRO te komen staan. Moet ook vast iets mee kunnen met het actieve coordinaatstelsel Of anders een andere macro ofzo aanroepen. Zit je alleen met je CAM. Postprocessor aanpassen zodat hij standaard in G55 post voor de 4e as is iets te riskant. Ervaring leert dat je niet altijd de goede postprocessor selecteert..
Het zal allemaal nog handen en voeten moeten krijgen. Ik zal eens kijken wat het handigst is.
Inderdaad; een malletje of wat stops op je bed is ook bijzonder praktisch.
Het zal allemaal nog handen en voeten moeten krijgen. Ik zal eens kijken wat het handigst is.
Inderdaad; een malletje of wat stops op je bed is ook bijzonder praktisch.
Re: 4de en 5de as ontwerpen.
Ik noteer de coordinaten die ik gebruikt heb in de 4e as op ten opzichte van de home positie.
Dus ik maak de offsets in (bijvoorbeeld) G59
Zet aan het einde de machine in de homepositie via g53 x725 y0 z-50 (dat is bij mij middenboven het bed, bovenin)
lees dan de g59 coordinaten uit en schrijf die digitaal op.
Als de machine dan weer is opgestart kan ik die posities snel opnieuw ingeven als de machine in home staat.
Dus ik maak de offsets in (bijvoorbeeld) G59
Zet aan het einde de machine in de homepositie via g53 x725 y0 z-50 (dat is bij mij middenboven het bed, bovenin)
lees dan de g59 coordinaten uit en schrijf die digitaal op.
Als de machine dan weer is opgestart kan ik die posities snel opnieuw ingeven als de machine in home staat.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Re: 4de en 5de as ontwerpen.
bij eding slaat hij die coordinaten op in G54, G55 of wat dan ook. Als je dan G54 activeert en je gaat naar X0Y0Z0, schiet ie gewoon naar de nulpunten van dat betreffende coordinatenstelsel. Je zou de machinecoordinaten daar natuurlijk kunnen noteren, maar wat is daar de reden van?