Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door javanree »

Als je de magneetboormachine al op z'n plek hebt om te boren een 'tap follower' in de magneet boormachine na het boren en dan kun je handmatig perfect recht tappen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

De gaten zullen manueel tot 6.8 en 8.5mm geboord worden alvorens te gaan snijden.
Dat zeg je goed.. want Rol/Vloeitappen kun je vergeten met die gatmaten..
Vuistregel voor Tappen : Boordiameter = Buitendraaddiameter - Spoed
Vuistregel voor Rol/Vloeitappen: Boordiameter = Buitendiameter - ½ Spoed.

een vloeitap is veel sterker.. maar als je em al in een gat 6.8 weet te krijgen om M8 te tappen.. dan weet ik de uitkomst van die excercitie wel..(zet een veiligheidsbril op, hou de verbanddoos onder handbereik..

In Aluminium wil vloeitappen overigens nog wel lukken met gewoon een stukje draadeind 12.9, en een lik vet of afwasmiddel.
Doe dat wel met een Boormachine op 220 V.. een Accutolletje trekt dat niet..
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door fluppie »

Ja ik heb ook al gelezen dat ik een vorm C tap nodig heb en dat m'n 6mm recht gedeelte eigenlijk behoorlijk te kort komt...
Bestaat er een soort vingerfrees van 6.8mm waarmee ik dan die boorpunt dan kan wegvlakken voor extra diepte? Of gaat dat ook ongelukken veroorzaken?

Dit is zo'n tapvolger? https://www.homemadetools.net/forum/tap-follower-68860
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door seense »

Kjelt schreef: 22 mei 2020 22:50 Ik heb verleden week een tapsetje van Dormer gekocht voor blinde gaten.
Man wat tapt dat lekker zeg, de spanen komen er nu aan de voorkant uit en het lijkt veel minder moeite te kosten als met mijn normale machinetapjes voor niet blindgaten.

Daarom vraag ik me nu af waarom zou je uberhaupt nog een machinetap voor niet blinde gaten kopen als de tap voir blinde gaten beter werkt ?
Ik had vorige week precies het omgekeerde. Ik gebruikte een goedkope gebruikte machinetap voor blinde gaten (zo'n spiraal geval) die brak. En vervolgens een iets duurdere Volkel machinetap voor doorlopende gaten. Deze laatste ging veeeel soepeler. Ik denk dat de tap vooral gewoon scherp moet zijn. Die machinetap voor doorlopende gaten heeft inderdaad meer lijf en zal denk ik minder snel breken.

Die roltrappen klinken zeker interessant.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door janplastiek »

boor je gaten, slijp de punt van de boor of van een reserve boor plat zoals de onderkant van een frees, zo kan je de kamer onderaan vlakken.
neem een tap en slijp hier de aanzet van af, snij voor met een normale tap en snij na met de ingekorte tap.
zo deden we dat 35 jaar geleden al.
Breek de dag, frees een lijntje.
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door fluppie »

Haha ja, dat is eigenlijk een goed idee. Misschien dan de "te slijpen tap" geen dure voor nemen?
Gezien die makkelijker doorslijpen dan een duurdere? Of maakt dat helemaal niks uit?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door DaBit »

Mijn tappen zijn HSS, daar heb ik op de slijpsteen de punt zo vanaf.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

janplastiek schreef: 02 feb 2021 11:18 boor je gaten, slijp de punt van de boor of van een reserve boor plat zoals de onderkant van een frees, zo kan je de kamer onderaan vlakken.
neem een tap en slijp hier de aanzet van af, snij voor met een normale tap en snij na met de ingekorte tap.
zo deden we dat 35 jaar geleden al.
Ah.. jij ook al?.. :lol:

een tap voor doorlopende gaten, tegenwoordig( of eigenlijk sinds een jaar of 20) heeft een "schil-aansnijding" waarmee de spanen naar voren geduwd worden.. dan zie je zo'n mooi vogelnestje uit het gat komen.. voor doorlopende gaten geweldig.. alleen in een blind gat.. ligt alle troep onderin.. en dat kost je je tap als je niet uit kijkt..

Tappen voor blinde gaten voeren de spanen naar achteren af.. zodat ze onderin niet vollopen..
De meeste "blinde tappen" die ik in mijn leven gezien heb.. die hadden al een vlakke voorkant..
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door fluppie »

http://selector.dormertools.com/web/nld ... cal?app=ta

Pfoe wat een keuze :shock: :shock: Maakt kiezen er niet makkelijker op. Zo'n coating zinvol voor S235/S355?

Ik zou denken de Dormer E100 of E200?

Dan heb je deze bv. nr3 https://www.dormershop.nl/webshop/tappe ... 0-no3.html

en deze 3-delige nr8: https://www.dormershop.nl/webshop/tappe ... delig.html

Is zo'n 3-delige set 3 dezelfde stuks, of eentje voor de eerste keer voorsnijden, 2e pass en dan voor de finale pass?
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door Danny »

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door spinningwheels »

fluppie schreef: 02 feb 2021 13:45

en deze 3-delige nr8: https://www.dormershop.nl/webshop/tappe ... delig.html

Is zo'n 3-delige set 3 dezelfde stuks, of eentje voor de eerste keer voorsnijden, 2e pass en dan voor de finale pass?
Je moet gewoon machine tappen hebben, zo,n 3 delige set is idd 3x tappen voor 1 gat .
Ik koop die dingen in de regel op Ebay.de en dan gebruikt spul uit de industrie, die worden in de regel vrij vlot vervangen. en kunnen voor thuisgebruik best nog wel lang mee. Net weer een partijtje gekocht 30 stuks tussen de 5 en 16 mm voor 5 tientjes incl verzending , en dan is het merk spul
Je had het over een magneetboormachine .
Weet niet waar jou huis woont maar ik heb hier wel zo,n ding staan
In theorie kan ik praktisch alles
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Machinetap waarom ooit een niet blindgat tap kopen?

Bericht door fluppie »

Even feedback, alle blinde gaten zijn met succes geboord en getapt. Heb met de 3D printer in PETG een adaptertje gemaakt dat overde 6.8mm boor geschoven kon worden en waarin de Dormer E207 M8 tap paste. Dan met een steeksleutel van 15mm de eerste omwentelingen maken, magneetboor weg en voorttappen met een wringijzer. Daarna met een afgeslepen E100 tap (dank voor deze tip!!) getapt tot de bodem.
22850

Nu moest ik ook nog 20 gaten verzinken ivm verzonken kop 08.8 bouten. Daarvoor een Dormer G136 verzinkboor van 23mm gekocht, na 2 gaten te verzinken lijkt de boor niet meer te snijden? Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Het toerental van de magneetboormachine is 500/min-1 onbelast. Ik gok onder load +- 400/min-1. Uiteraard gebruikte ik snijolie. FYI: er zit er minder dan 0.1mm slag op die Chinese magneetboormachine, ding heeft nog geen 200 euro incl. verzending gekost 8). Met boorkop erop ongeveer 0.2mm slag.

Verder met één enkel 6.8mm Dormer boortje al 50 gaten geboord waarvan 26 stuks doorheen 20mm staal en dat ging allemaal vanzelf. Boortje boort nog steeds perfect.
Plaats reactie