Fineer pers

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Fineer pers

Bericht door Kars-cnc »

diode schreef: 30 mei 2020 19:05 Kars, het gaat hier om een stuk gaas van 40x220cm (ruwweg), daar moet volgens mij een puist aan vermogen in om dat goed heet te krijgen. En aangezien we dan ook nog moeten persen lijkt mij het verwarmen van de pers/plaat praktischer. Ook omdat je dan wat thermische masse hebt. Ook met een verwarmde plaat zou het kunststof toch alleen op de plekken smelten waar het in contact komt met het gaas?
Er moet wel een flinke stroom door, maar het gaas is waarschijnlijk zeer laag-Ohmig. Vandaar dat ik dacht aan het gebruik van een lasapparaat. Een beetje zware kan al gauw 200A leveren. Als het gaas b.v. 0.1 Ohm is gaat er 20V over staan (kunnen dit soort lasapparaten wel aan). Samen is dat toch goed voor 4kW. Het zou mij verbazen als dat na enige tijd niet warm genoeg zou worden. Maar goed, het zijn allemaal maar aannames. Ook het gatenpatroon in het kunststof zou bij deze methode wel eens problemen kunnen geven. Zoals je al van plan bent; een beetje experimenteren is waarschijnlijk het beste om te bepalen wat wel en niet werkt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6325
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Fineer pers

Bericht door Kjelt »

Ik zat wat te googlen en kwam bij het Fraunhofer instituut uit.
Die geven drie mogelijkheden voor verhitting van materiaal voor het stansen.
Laser, Inductie en conductie(geleiding).

Laser zal uit budget of mogelijkheden zijn.
Inductie werkt niet goed op grote rechthoekige ramen waar je alleen deczijkanten van wilt verhitten, en rvs ik weet niet of dat lekker opwarmt met inductie?

Blijft conductie over, dat zou je simpel kunnen bewerkstelligen door een metalen raam te bouwen en die of in een oven te plaatsen of met gasvlammen te verhitten. Misschien een zelfbouw gasstel met veertig kleine brandertjes waar je het raam op plaatst.
Dan eerst het gaas op het raam drukken en daarna het lokaal verhitte gaas op de plastick plaat. Wordt wel een flinke constructie alleen interessant voor grote series denk ik.

Videos zijn ongeveer een jaar geleden gepost
https://www.youtube.com/user/FraunhoferIPT/videos
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Fineer pers

Bericht door diode »

Gisteravond maar eens wat zaken getest. Ik heb eerst een klein stukje gaas aan een labvoeding gehangen maar die was veel te zwak om wat mee te kunnen doen. Vervolgens de strijkbout maar eens geprobeerd en dat ging eigenlijk best goed. Zeer bewerkelijk om het er op te krijgen maar het zit vervolgens wel muurvast. Je krijgt het gaas er niet afgepeld.

@Kjelt, heb je ook een link naar het specifieke filmpje? De huidige link verwijst naar de algemene pagina van fraunhofer en daar kon ik zo nog geen relevant filmpje vinden.

Nu is het even de vraag hoe ik dit op een soort van semi industrie schaal kan gaan doen. Een fineerpers lijkt mij nog steeds een geschikte optie, alleen zijn die machines vrij zwaar. Zo zwaar dat ik ze met de beschikbare middelen niet kan verplaatsen en dat is toch wel praktisch.
Een andere optie lijkt mij om zelf een soort van lamineermachine te bouwen, beetje zoals Harm ook aangeeft. De bovenkant van de kunststofplaat zou dan bijvoorbeeld via een infrarood straler of warmtespiraal verwarmd kunnen worden. Vervolgens het gaat er bij en alles door een rollenpers.
Iemand hier nog tips/ideeën over?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6325
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Fineer pers

Bericht door Kjelt »

Het zijn algemene filmpjes over de mogelijket principes van voorverwarmen voor het persen/stansen: inductie, geleiding en laser, niet perse op gaas:

deze dus:

https://www.youtube.com/watch?v=v-c-rlZVnNQ
https://www.youtube.com/watch?v=Bnv8XoQT9vM
https://www.youtube.com/watch?v=UV4oev-5T7c
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Fineer pers

Bericht door diode »

Dank voor de linkjes.

Iemand verder nog nuttige tips over hoe hier een machine voor te bouwen?
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Fineer pers

Bericht door ruudpg »

Ik weet niet hoe warm je het kunststof gaat maken, maar als je het door een rollenpers wilt halen ben je dan niet bang dat het krom gaat trekken?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6325
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Fineer pers

Bericht door Kjelt »

diode schreef: 05 jun 2020 09:42 Dank voor de linkjes.

Iemand verder nog nuttige tips over hoe hier een machine voor te bouwen?
Voor massaproductie?
Kijk eens naar de printplaat bestuckungsindustrie.
Die hebben voor smd nu ovenstraten om een zeer nauwkeurig opwarmprofiel te volgen. De ovens die serieel geschakeld staan staan op een bepaalde temperatuur ingesteld en een lopende metalen band loopt er met de printen langzaam doorheen.
De temperatuur kan tot 275-300 graden werken of conventioneel of ir stralers wat genoeg zou moeten zijn voor jouw toepassing.
En in jouw geval heb je maar 1 oven nodig laad een gaas in de oven wacht een bepaalde tijd en hij komt er weer uit boven op je plastick plaat en je pers gaat naar beneden.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Fineer pers

Bericht door diode »

ruudpg schreef: 05 jun 2020 13:34 Ik weet niet hoe warm je het kunststof gaat maken, maar als je het door een rollenpers wilt halen ben je dan niet bang dat het krom gaat trekken?
Zelfs met de strijkbout methode trekt het kunststof al iets krom. De plaat wordt uiteindelijk ook in een radius gebogen. Als ik de plaat dus op de juiste manier door de rollenpers haal dan heb ik er in principe al een mooie radius in zitten.
Kjelt schreef: 05 jun 2020 16:21
diode schreef: 05 jun 2020 09:42 Dank voor de linkjes.

Iemand verder nog nuttige tips over hoe hier een machine voor te bouwen?
Voor massaproductie?
Kijk eens naar de printplaat bestuckungsindustrie.
Die hebben voor smd nu ovenstraten om een zeer nauwkeurig opwarmprofiel te volgen. De ovens die serieel geschakeld staan staan op een bepaalde temperatuur ingesteld en een lopende metalen band loopt er met de printen langzaam doorheen.
De temperatuur kan tot 275-300 graden werken of conventioneel of ir stralers wat genoeg zou moeten zijn voor jouw toepassing.
En in jouw geval heb je maar 1 oven nodig laad een gaas in de oven wacht een bepaalde tijd en hij komt er weer uit boven op je plastic plaat en je pers gaat naar beneden.
Massaproductie is ook weer niet de bedoeling. Het aanbrengen met een strijkbout duurt te lang en is qua afwerking niet echt mooi. Ik zoek dus iets wat zich laat vergelijken met aan laminator waarbij ik best manueel de plaat wil invoeren.
Ik ben bekend met de SMD ovens in de elektronica industrie. Ik verwacht niet dat het zo nauwkeurig hoeft qua temperatuur. Maar wellicht komt er op marktplaats eens een gebruikt exemplaar voorbij.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6325
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Fineer pers

Bericht door Kjelt »

Hoe groot is je gaas?
Zou dit evt in een conventionele oven passen en is 275 graden C voldoende?
Goedkoopste en snelste oplossing.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Fineer pers

Bericht door diode »

Het gaas zelf zit op rol en is grofweg 50cm breed en 15cm in diameter. Jouw idee is om het gaas in een oven op te warmen en dan op de plastic drager te smelten? Zou er dan genoeg thermische energie in het gaas zitten om het op het plastic vast te smelten?

Ik verwacht dat het gaas ongeveer 220~230C zal moeten zijn, dat kan een oven prima doen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6325
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Fineer pers

Bericht door Kjelt »

50cm breed is geen probleem en hoe lang?
Als je de hele rol verwarmd moet je eerst nog de lengte afknippen voor je kunt persen dat kost tijd en koelt het gaas af.
Het zal dus losse stukken op elkaar gelegd, je pakt de bovenste er vanaf legt het op het plastick en meteen persen.
Aangezien gaas niet echt giftig is kun je dit zelfs eerst thuis proberen of het werkt.

Als het gaas voor het persen 220 graden moet zijn dan zal het misschien wel 270 moeten zijn in de oven, zodra je het er uit haalt koelt het af en dat zal best snel gaan. Kwestie van tijd verkorten en proces optimaliseren en proberen.
Ik denk niet dat je dit vantevoren kunt uitrekenen gewoon experimenteren zonder er veel geld in te stoppen.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Fineer pers

Bericht door diode »

Als ik met een klein paneel begin is het gaas 150cm lang
Ik kan natuurlijk eerst ook met een stukje van 30x30cm testen.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Fineer pers

Bericht door diode »

Inmiddels wat verder met testen. Ik heb ene oude lamineermachine gekocht en hier wat testen mee gedaan. Helaas loopt dat nog niet helemaal zoals ik wil, het gaas wordt niet vast gesmolten. Ik werk op dit moment met alleen een verwarme boven rol die op ~190C zit. Warmer wordt deze niet.
Als ik de machine stil zet en steeds een klein stukje verdraai dan smelt deze het gaas wel redelijk vast. Ook zie ik dat de plastic drager dan wat begint te "vloeien", je drukt de drager als het ware plat. Als het paneel uit de machine komt is het plastic warm (zowel onder als boven) maar het gaas is ijskoud. Ik weet niet helemaal welke conclusie ik hieruit kan trekken.
Persoonlijk denk ik dat de temperatuur eigenlijk wat te laag is, waardoor het materiaal pas vast smelt als het plastic goed doorwarmt. Van mij hoeft het plastic niet zozeer goed door te warmen, als de toplaag maar plastisch genoeg wordt om het gaas in vast te kunnen smelten.

Ik wil nog proberen om een stuk paneel voor te verwarmen met een verfbrander. Dit puur als test om te kijken of het gaas dan beter/sneller vast komt te zitten.

Jullie nog tips en gedachtes?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Fineer pers

Bericht door Ballegooijen »

Misschien kun je de invoer snelheid wat verlagen zodat het raam er heel langzaam doorheen gaat?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie