Hoe op verplaatsing zware dingen laden op de aanhangwagen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Hoe op verplaatsing zware dingen laden op de aanhangwagen

Bericht door Swake »

Een demonteerbare portaal met grote en liefst ook brede wielen, omdat de ondergrond lang niet altijd van beton is, is de mooiste oplossing. Financieel kan ik dit nu effe niet gerechtvaardigd krijgen, maar zo'n spul gaat er ooit komen.
Het containerprincipe heb ik gezien op een kleinere aanhangwagen. Leuke oplossing. Minpuntje was de redelijk grote kanteling bij het laden en het leeggewicht. Ook wel redelijk gortig aan de prijs.

Momenteel zal het blijven bij gepaste wielen er onder krijgen en dan met een lier op de aanhanger trekken. 'Hellingbaan' dus.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Hoe op verplaatsing zware dingen laden op de aanhangwagen

Bericht door kawarider »

Ik denk dat dat de beste oplossing is.

Een 1000 kg handbediende portaalkraan heb ik ook gehad, met dikke wielen. Dat dingetje woog een dikke duizend kilo. Geen idee wat voor machine je er dan nog bij wilt zetten? Spannend wordt het dan wel. Een beetje als Spinningweels of zo? Niet echt iets om vaker dan eens te doen dus. Portaalkraan heb ik naar oud ijzer gebracht, deed er niets mee. Stond er laatst nog wel. Oh ja, ik had er een dissel aan gelast om hem te kunnen vervoeren over de weg. Schijnbaar was ie het niet eens met zijn laatste ritje en heeft deze door de achterruit geknikkerd. Een bonk ellende dus.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Hoe op verplaatsing zware dingen laden op de aanhangwagen

Bericht door keesfrees »

Swake schreef: 02 jun 2020 16:50. . . portaal met grote en liefst ook brede wielen, omdat de ondergrond lang niet altijd van beton is . . .
Dat begrijp ik niet, het portaal kan vast staan en je rijdt de aanhanger er onder, of . . ?
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Hoe op verplaatsing zware dingen laden op de aanhangwagen

Bericht door Swake »

Wielen zijn geen noodzaak inderdaad, kunnen wel zeer handig zijn. Dan kan ik het ding in de werkplaats ook goed gebruiken om een iets lomp te verzetten.

Een tijd geleden zag ik een paar foto's over een werkplaatskraan die naast een kleine aanhanger uitgeklapt werd om een bigbag te tillen. Kan het jammer genoeg niet meer vinden.
When it fits stop using the hammer.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Hoe op verplaatsing zware dingen laden op de aanhangwagen

Bericht door Lude »

Ken iemand die heeft simpel een mobiele kraan gemaakt, met dit als inspiratie (maar dan vele malen groter):
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gI5yfD_BwE

Echter dan in plaats van hydraulisch de arm bovenin naar achter door laten steken, en er een kettingtakel tussen voor grove afstelling. En een elektrisch liertje op de voorkant voor het echte tilwerk.
De benen met wielen zijn gemaakt uit koker (ik schat 120x70, 3m lang), die schuif je in een iets grotere maat koker op het frame. Zelfde principe voor de verticale balk. Op die manier makkelijk te demonteren en te vervoeren. En voor specifieke klussen een langere balk er tussen en je hebt er wat hoogte bij.
Wielen waren steekwagen wielen, en achter neuswielen van een aanhanger (zwenkend, en optrekbaar)
Ik denk dat hij ongeveer 200kg in totaal woog. Boven de 4 a 500kg tillen hadden die steekwagen het wel moeilijk, daar zou ik van die schuimgevulde bandjes voor pakken.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hoe op verplaatsing zware dingen laden op de aanhangwagen

Bericht door assink »

Machinetransporter en een palletwagen zijn doorgaans voldoende gebleken in mijn geval.
Zo'n aanhanger kun je ook huren, net als een palletwagen. Eventueel wat rijplaten erbij, en de machinetransporter moet voorzien zijn van een lier.
Of je gebruikt een kettingtakel ipv een lier.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Hoe op verplaatsing zware dingen laden op de aanhangwagen

Bericht door Swake »

Zoiets neemt niet al te veel plaats:
https://www.youtube.com/watch?v=FRrDEhBx95Q
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hoe op verplaatsing zware dingen laden op de aanhangwagen

Bericht door Ballegooijen »

Ik geloof dat ik er toch nog een spanbandje om deed voor ik ging rijden ;-) Maar goed, wel een leuk concept. Hier en daar wat updates toevoegen en je hebt een mooi takeltje.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoe op verplaatsing zware dingen laden op de aanhangwagen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Typisch voorbeeld van "Russian engineering"..
ik vind het mooi gemaakt.. praktisch maar ik weet niet of je daarmee een Deckel op je aanhanger krijgt..
Gebruikersavatar
balluc64
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2017 12:27
Locatie: mussselkanaal

Re: Hoe op verplaatsing zware dingen laden op de aanhangwagen

Bericht door balluc64 »

zo iets misschien
https://www.barntools.nl/hijsbok-2-ton.html

evt zelf bouwen
hijs bok op bouwen machine omhoog
aanhanger er onder en klaar
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe op verplaatsing zware dingen laden op de aanhangwagen

Bericht door skillalot »

Gewoon uitbesteden aan een transportbedrijf of iemand met een vrachtwagen met kraan, kost de kop ook niet.
Vriend van me heeft net een grote freesbank in Engeland gekocht, boven Liverpool. Voor 475 komt dat ding deze kant op..
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Hoe op verplaatsing zware dingen laden op de aanhangwagen

Bericht door rkr »

de lokale straatmaker/loonwerker/ agrariër heeft wel een kleine shovel staan. al meerdere malen gebruikt van gemaakt, voor 2 tientjes tilde hij de machine vanuit de aanhanger, en reed hem door de steeg naar de schuur toe, ik hoefde maar 4 meter te rijden met de pompwagen :P voor een enkel keertje de goedkoopste oplossing, en de rest van het jaar staat er geen lomp hijsding voor je voeten
Plaats reactie