Welke MIG machine kopen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Welke MIG machine kopen?

Bericht door Swake »

Het lassen is hier de laatste dagen redelijk populair en ik wil dat andere draadje over TIG's niet vervuilen met m'n vraag.
Wil me nu een MIG/MAG kopen, maar welke? Er staan er wel honderden verschillende te koop!

Criteria:
- Moet met gevulde draad kunnen spelen. Dit ivm buiten en op verplaatsing (geen fles mee te sleuren)
- 1-fase machine op 230V, dit is ook veel handiger op verplaatsing.
- Budget rond de 500/600€
- Ivm zelf kunnen herstellen heb ik liever een ouderwets LED schermpje dan fancy LCD's met niet te vinden onderdelen.
- Stick/MMA mogelijkheid is meegenomen maar hoeft niet. Liever een degelijke MIG-only dan een ik-kan-wel-alles-maar-doe-niks-goed (wel dat het tijdperk aangebroken is waar het nog enkel software is dat het verschil maakt).

Is deze een interessante machine? https://www.stahlwerk-schweissgeraete.d ... 00-ST-IGBT
-> De draadsnelheid is niet instelbaar en dat leek me net een belangrijke functie te zijn?
-> Maar 1 aandrijfwieltje, maar de meesten hebben er maar één dus zo slecht zal dat ook weer niet zijn zeker?
-> Stahlwerk lijkt een goede reputatie te hebben, is uiteraard van chinesium gemaakt maar daar heb ik geen probleem mee.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door spinningwheels »

Vergeet gevulde draad maar , dat is echt helemaal bagger ,
1 rol aangedreven , kan wel , moet je een niet te lang slangen pakket aan hebben en dat dan ook nog eens zo recht mogelijk houden .
Led schermpje ? 1 meer standen schakelaar voor de stroomsterkte, een potmeter voor de draadsnelheid en dan nog een een schakelaar voor 2 of 4 takt , meer wil je niet
In theorie kan ik praktisch alles
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door Palmerlivesteam »

Kijk of je de handleiding kunt downloaden. MAAR :vaar niet blind op de instellingen die daarin staan vermeld. ER vaak klopt geen hout van, zelfs niet bij dezelfde China machine met een premium label. Zelf stroom en draadsnelheid ontdekken is dan de oplossing.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door vip1980 »

Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door Swake »

Wel kijk, ik heb een oplossing gevonden. Financieel is deze meer dan redelijk, en dat is op zich voor mezelf al uitzonderlijk :lol:
https://www.lidl-shop.be/nl-BE/PARKSIDE ... p100289668

Je leest het goed, dat ding kost amper 79€. Het heeft echt een goede reputatie. Niet alleen op youtube. Een bevriend lasser kocht dit om hem even uit de nood te helpen en geeft toe dat hij het nu best veel gebruikt zelfs op dun plaatwerk.
120A, Chinese dan nog wel, is niet zo veel maar voldoende voor wat ik er nu mee wil aanpakken. Ik gebruik zoiets maar zelden, en dan is die lage duty-cycle of de lengte van de toorts niet onoverkomelijk. Voor het zwaardere en het echt precisie werk heb ik hier nog een TIG staan.
Het is geen echte MIG/MAG machine want ze ondersteunt enkel gevulde lasdraad. Dit speelt in mijn kaart in die zin dat ik nu vooral in de buitenlucht wat ga staan lassen en ik geen zin had in sticks gebruiken.

Het antwoord op de vraag of de draadsnelheid ingesteld moet kunnen worden is: 'Neen, de nieuwe machines doen dat perfect zelf. In bepaalde gevallen kan het wel handig zijn zoals bij opvullen van een groter gat (sneller) of op hoeken (trager) maar dat is eigenlijk al voor de gevorderde lasser en valt te compenseren.
Moest de aandrijving met één enkel wieltje toch niet deugen dan is er nog steeds de 3 jaar garantie en 79€ is niet het einde van de wereld.
When it fits stop using the hammer.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door skillalot »

Ga lekker uit eten voor die 79 euro, daar zul je veel meer plezier van hebben dan zo'n onding kopen...
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door Swake »

Kijk dan eerst eens hier naar: https://www.youtube.com/watch?v=RKXC3Aunkjg
Zo zijn er nog een heleboel video's. Die kerels weten in ieder geval beter wat ze doen bij het lassen als ik en het lijkt er in ieder geval op dat ze dat klein toestel niet verkeerd vinden.

Dat die professionele bak een aantal dingen beter kan dan de kleine LIDL doos mag ook wel voor het geld. Ik heb er niet voldoende baat bij om 26 keer meer uit te geven.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door Kars-cnc »

Dat ziet er inderdaad aantrekkelijk uit. Voor dat geld kun je je er eigenlijk ook geen buil aan vallen. Ik hoor graag je ervaringen, misschien wil ik het lassen ook eens gaan ervaren met zo'n Lidl apparaat.

Wel staat in rechtsboven in de hoek van de video: Werbevideo (reclamevideo), dus helemaal ongekleurd is het waarschijnlijk niet.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door Swake »

Ja, die kerel werkt op één of andere manier met of voor het bedrijf van die witte doos van 2100€ en hij plakt die boodschap op zowat al zijn video's.
De groene doos is besteld. Alleen moet ik nog een paar dagen geduld hebben nu.
When it fits stop using the hammer.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door assink »

Het is dat je een machine wil hebben om mee te kunnen nemen.
Anders gaat er voor een mig niks boven een oude trafo machine, met zo'n 10 standen schakelaar.
Heb zelf een oude huvema profimig 200, en die heb ik zelf altijd nog kunnen repareren. Zit een aantal eenvoudige printplaten in zonder SMD prut en zijn lekker ruim.
Bij zo'n inverter geval kun je het wel vergeten als de rook ontsnapt is. :lol:
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door mjeuring »

Inderdaad. Heb hier nog 160A een kopergewonden Rehm staan. Kostte me toen iets van FL1800,- Was een rib uit mij lijf. Maar las er met gemak dun plaatwerk mee (Volvo Amoazon project) en veel dikker materiaal. Nadeel is inderdaad dat hij vooral erg zwaar is.
BlueGTT
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:34

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door BlueGTT »

Ook het formaat van zulke machines, naast het gewicht is lastig.
Heb zelf een Lorch Saprom 905 Pulsmig lasapparaat, 400 ampere dubbelpuls etcetera, maar heb er een Cebora 2035 Pulse bijgekocht, omdat de Lorch niet/nauwelijks geschikt is voor mobiel gebruik, kan niet achter in mijn Caddy bv, en zou ergens waar de vloer niet perfect vlak is ook niet zo heel denderend verplaatsbaar zijn. De Cebora is maar 200 ampere, maar weegt net 20 kilo, ipv de 150+ kilo van de Lorch.

Dat Lidl apparaat is niet heel slecht, dit kanaal valt ook wel mee qua sponsoring.
Er is nog een kanaal wat over die Lidl machene schrijft, van ene Manfred ,daar ligt de sponsoring er wel heel dik bovenop.
Heeft ooit nog geld proberen te verdienen door zijn kijkers op het kanaal instellingen te verkopen voor een NTF AC/DC tig apparaat , echter waren dit gewoon instellingen die hij zelf ergens gratis uit fora haalde, en vervolgens als bundeltje verkocht aan leken die zijn kanaal volgden en overgingen tot aanschaf van dat apparaat.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door Ballegooijen »

Wat is er nu eigenlijk voor verschil in de lasapparaten die met of zonder gevulde draad werken? (behalve natuurlijk de Argon fles)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door DaBit »

Die gevulde draad is eigenlijk een omgekeerde laspin. Metalen buis gevuld met fluxpoeder in plaats van een metalen staaf met flux er rondomheen zoals bij 'normaal booglassen'. Na het lassen heb je dus nog een laag slak over je las die eraf moet, de lasrups is niet erg mooi, en dun materiaal schijnt niet makkelijk te zijn met dat spul.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie