Welke MIG machine kopen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door Swake »

Een ander punt is dat je met gas buitenhuis redelijk moeilijk kan lassen, het moet windstil zijn of het wilt niet lukken. Met flux of met stick is er geen probleem met wegvliegend gas.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door Ballegooijen »

Ja, tot zo ver was het mij duidelijk. Maar zit er ook verschil in de lasapparaten voor gasgevulde draad of met argon. Ik bedoel, kun je met ieder lasapparaat met gevulde draad werken?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door Swake »

Niet met alle machines mogelijk want de spanning zit ook omgekeerd. Dus indien het lasapparaat toelaat om de 2 draden te verwisselen zit je goed.
Heb 2 manieren gezien: ofwel zitten er klemmen intern in de machine die het verwisselen toelaten. Ofwel kan extern een kabel verstoken worden.
Hier een voorbeeld vanaf 41 seconden in de video: https://youtu.be/KP3hGWRshOs?t=41

Deze legt uit waarom:
https://www.youtube.com/watch?v=1cs8R703MQ0
When it fits stop using the hammer.
BlueGTT
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:34

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door BlueGTT »

Gasgevulde draad zonder gasbescherming verlas je met omgekeerde polariteit, dus met de massa op de pkus, je toorts op de -, gevulde draden die met gas verlast worden met de normale polariteit dus met de toorts op de + en de massa op de -
BlueGTT
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:34

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door BlueGTT »

Ik moet er wel bij zetten dat gasgevulde draad, die je zonder gas verlast echt een waardeloos proces is, als je om de een of andere reden vastzit aan gasloos moeten lassen (bv ivm kosten of wind) kun je beter een electrodeinvertertje op de kop tikken, met electrodes last echt veel fijner als met gasgevulde draad.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door Swake »

Dat groen bakje is hier gisteren toegekomen. En het werkt gewoon...
Wat ik nu kan zeggen van dat bakje na gauw ende snel een paar cm proef te lassen op twee plaatjes van 5mm dik is dat het er in ieder geval goed uitziet. Penetratie was in het begin niet helemaal wat het moest zijn, na wat bijstellen was het laatste stuk wel in orde. Heb het doorgeslepen om dit na te kijken. Mijn lassen ogen zeker niet zo afgelikt als bij de pro mannen, maar dat zit hem voor 99% bij mij en niet bij die machine. Na 10 minuten was het al veel beter was, dus gewoon nog wat oefenen met dat ding.

Spanningskabel heeft comfortabele lengte.
De lengte van de toorts is net lang genoeg, dat knopje op de toorts voelt niet helemaal prettig, maar met handschoenen werkt het wel zoals verwacht.
De aandrijving van de lasdraad hapert niet en draad opleggen was super eenvoudig.
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Welke MIG machine kopen?

Bericht door Swake »

BlueGTT schreef: 11 jun 2020 23:18 Ik moet er wel bij zetten dat gasgevulde draad, die je zonder gas verlast echt een waardeloos proces is, als je om de een of andere reden vastzit aan gasloos moeten lassen (bv ivm kosten of wind) kun je beter een electrodeinvertertje op de kop tikken, met electrodes last echt veel fijner als met gasgevulde draad.
Ver niet iedereen is het eens met jou hierover. Het web staat vol van tegenovergestelde meningen. Volgens mij is het meer een kwestie van gewoonte en persoonlijke voorkeur.
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie