Zomaar een idee

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Zomaar een idee

Bericht door Grafjan »

Als ik frees,frees ik meestal houten plaat van 9mm dik. En dan er doorheen. Nu wil ik niet in mijn mooie aluminium bed frezen, dus heb ik een plaat mdf van 30 mm dik. Daar schroef ik de boel op vast, frees dan eerst de binnen kant, dan kikker ik hem om en dan frees ik de buitenkant. Na een paar werkstukken is de mdf plaat niet meer bruikbaar, kan hem nog een keer omdraaien, maar opnieuw vlakken begin ik niet aan. Nou heb ik er een hardboard plaatje tussen gelegd, waar ik in frees. Dat scheelt al veel. Nou kost zo'n Mdf plaat niet veel, maar aangezien ik alles op de fiets moet halen....Nou had ik dus een helder moment, Je hebt ook geperforeerd hardboard, 8,95 euro 122*244 cm bij hornbach. Als ik nou een stalen of aluminium plaat maak met tapgaatjes op dezelfde steek als die van de hardboardplaat, dan kan je altijd alle kanten op. Zonder dat je elke keer zo'n mdf plaat weg moet mikken.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Zomaar een idee

Bericht door Zee&Zee »

Ik heb 4 mm ultralight MDF ( ultralight ivm behoudt max vacuüm ) ertussen liggen ( hoef ik niet op fiets te halen ). 2 kanten gebruik ik en dan zijn het dekplaten voor pallets of insnoeren producten..en die ga ik dus ook niet vlakken voor wat het kost ( 3*niks ) vs machinetijd die direct iets oplevert.

PS je hebt een CNC dus als je wilt maak je toch gewoon ff gaatjes waar je wil in je mdf :-) 4mm MDF is igg vlakker en hetzelfde tweezijdig VS het hardboard, en goedkoper. En 30 mm MDF voor enkel je schroefjes is imo geld weggooien.
CNC you later
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zomaar een idee

Bericht door serum »

Er zijn vele manieren om je werkstuk vast te leggen. Je noemt er 1 van. Prima oplossing. Handig en praktisch, alleen ben je heeeeeel veel tapgaatjes verder. Als je werkstukken het toelaten, overweeg eens vacuum. Pompje heb je voor weinig. Tafel kan je goed zelf maken.
Zee&Zee schreef: 13 jun 2020 14:13 Ik heb 4 mm ultralight MDF ( ultralight ivm behoudt max vacuüm )
Food for thought. Je hebt juist een beter vacuum als je bv. 3mm HDF gebruikt. Met ultralight heb je een hoog debiet. (wat ervoor zorgt, dat wanneer je werkstuk losgefreesd wordt, een groot deel van je debiet teleur gaat door de gefreesde sleuven) Je vacuumpomp levert ongetwijfeld minder onderdruk op een hoog debiet. Met HDF wordt dit onderdrukt, omdat de flow lager is door de geboden luchtweerstand.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Zomaar een idee

Bericht door Portje »

Ik kijk dan naar dit filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=Gymutjk4iVw

wat vind serum hier dan van...
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zomaar een idee

Bericht door serum »

Ik ken hem; een stofzuigermotor. Ik vind een stofzuigmotor persoonlijk geen knap vacuum, die -150 die je ruwweg overhoudt is erg minimaal. Ik heb een stofzuiger met 3 goede Domel motoren, voor de aardigheid eens aangesloten op mijn vacuumtafel van de grote machine (1m5x3m) maar de vacuumwijzer kwam niet eens uit de hoek. Toch hield het wel wat vast. Maar niet optimaal.

Neem liever een droge of gesmeerde schottenpomp, verkrijgbaar op mp voor relatief weinig of een zijkanaalventilator. Die zijn wat beter geschikt voor langdurig gebruik en leveren ook debiet onder dieper vacuum. (wat bij een stofzuigmotor minimaal is).
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Zomaar een idee

Bericht door Portje »

Het ging mij eigenlijk niet om de stofzuiger maar om het gebruik van die krant en plastic verpakking test verderop in het filmpje
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zomaar een idee

Bericht door Bjornski1976 »

Ik denk ook dat een vaccuum tafel met zone in jou geval een probleem oplost zoals het vast zetten. Als die plaat mooi gevlakt is zou je met door frezen max een tiende er in hakken per frees klus. Om de 5a6 beurten de boel vlakken en ook proberen op verschillende plaatsen te frezen en daarmee de slijtage te verdelen moet je wel een heel eind komen.

Bij meubel bouwers komen de pallets met panelen met beschermplaten. Dat zijn ook mooie spoiler boards.

Dat je alles op de fiets moet halen is niet gemakkelijk, dat is het soms met de auto ook niet. Afhankelijk van de plaat grote is het een idee om rakje te maken op de baggage drager langszij het achterwiel?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Zomaar een idee

Bericht door Grafjan »

Misschien toch eens kijken naar zo’n vacuuum tafel. Maakt zo’n pomp ook zoveel herrie?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zomaar een idee

Bericht door Kjelt »

Niet zoveel als een compressor of freesspindel maar ja je hoort hem wel duidelijk.
En ze zijn vrij prijzig.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Zomaar een idee

Bericht door Portje »

GrafJan,

Ik ben wel een liefhebber van deze gast, leuke vent met humor
Die maakt leuke dingen, legt het goed uit, gebruikt betaalbare dingen en niet te beroerd de tekeningen er ook van te geven.
ook over een vacuum tafeltje.
https://www.youtube.com/watch?v=MD8rmc1Ksa8

En ook dat afzuigsysteem van hem is wel leuk om naar te kijken.
https://www.youtube.com/watch?v=f2R4dx-IQxs
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Zomaar een idee

Bericht door Firehunter »

Op mijn vacuumtafel gebruik ik gewoon grijs karton. Wordt bijvoorbeeld ook gebruikt als tussenvellen op pallets. Dikte is ongeveer 1mm. Eerst heb ik 4mm MDF geprobeerd, maar daar kreeg mijn zijkanaalventilator geen vacuum doorheen, waarschijnlijk was die plaat veel te dicht geperst (niets mis mee voor andere toepassingen natuurlijk). Een kartonnen tussenlaag kan je natuurlijk ook gewoon gebruiken als je de werkstukken op een andere manier bevestigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zomaar een idee

Bericht door serum »

Probeer dat karton maar eens te krijgen. Heb jij er een adres voor? hoe groot kan je eraan komen? ik heb ernaar gezocht in 1500x3070, maar kreeg overal nul op rekest..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zomaar een idee

Bericht door Kjelt »

Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Zomaar een idee

Bericht door Firehunter »

serum schreef: 14 jun 2020 19:43 Probeer dat karton maar eens te krijgen. Heb jij er een adres voor? hoe groot kan je eraan komen? ik heb ernaar gezocht in 1500x3070, maar kreeg overal nul op rekest..
In deze oude stoffige achtergelegen krimpregio genaamd Oost-Groningen staan vrijwel overal kartonfabrieken en handelaren. Om een paar te noemen:
Zaadhof Cartonnage
Pyroll
Solidus Solutions
Smurfit Kappa
Moorman Karton
Eska

Lengte 3070 zal niet zo'n probleem zijn als het van een rol komt. Breedte 1500 zal je even moeten vragen.
Plaats reactie