Leiding of slang voor mn compressor aansluitingen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Leiding of slang voor mn compressor aansluitingen

Bericht door Guvner »

Sinds afgelopen vrijdag heb ik een 20 voet zeecontainer voor de deur staan, hier staat alles uit mn garage nu in, zodat ik eindelijk mn werkplaats kan gaan maken zoals ik hem wil.

De 2 componenten epoxy zit op de vloer, plus een mooie kleurlaag er overheen.

Nu is morgen het punt aangebroken dat de vloer ver genoeg is uitgehard dat ik er weer op mag gaan lopen. Dus ik kan voorbereidingen gaan treffen om dit weekend mijn werkbank weer te gaan plaatsen.

Dat was natuurlijk een mooie intro, maar het gaat nu om de stap die daarna komt. Na het plaatsen van de werkbank kan de compressor zijn plek krijgen. Maar vanaf de compressor wil ik naar een aantal punten in mijn garage.

Nu vraag ik me af wat het handigste werkt en ik toch nog een redelijke druk houd, zodat ik ook een lucht sleutel kan gebruiken om bijvoorbeeld mijn banden van de auto te wisselen.

Ik lees verschillende meningen als ik hier op Google, maar ben eigenlijk op zoek naar ervaringen van mensen hier.

De ene helft op Google zegt dat je het beste een leiding kan gebruiken, maar anderen hebben het weer over dat slang weer beter is.

Ik wil de leiding of slang achter het werkbord boven mn werkbank verwerken.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leiding of slang voor mn compressor aansluitingen

Bericht door Kjelt »

Leiding of slang maakt volgens mij niet uit als de diameter gelijk is en je tenminste bij slang kunt garanderen dat de koppelingen nooit gaan lekken.
En daar zit volgens mij de adder onder het gras, de koppelingen die echt goed zijn kun je zelf niet maken. Die worden onder zeer hoge druk pneumatisch geperst.
Mocht ik het overdoen zou ik voor leiding gaan alleen de aansluiting tussen compressor en leiding zou ik nog flexibele slang gebruiken vanwege het schokken tijdens draaien en het bijbehorende lawaai.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leiding of slang voor mn compressor aansluitingen

Bericht door DaBit »

Als je vast installeert lijkt leiding me zeker zo handig. Gewoon hogedruk PVC ofzo.

Ik ben een botte boer; paar T-stukjes, slangetje naar de freesmachine, slangetje naar de draaibank, en 1 lange binnendiameter 10mm slang met Rectus koppeling erop waar ik de hele schuur mee kan bereiken. Heb ik buiten lucht nodig, dan heb ik nog een mooie rubberen verlengslang van 10 meter met aan beide kanten zo'n Rectus koppeling. Doet de truuk al jaren prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Leiding of slang voor mn compressor aansluitingen

Bericht door motormuis »

ik heb mijn luchtleiding gemaakt van 20/16mm PVC buis aansluiting van de aftakkingen aan de bovenkant dan met twee 90 graden bochten na beneden dit om condens vocht tegen te gaan en op het eind rechtstreekst na beneden om het vocht af te tappen de aansluiting compressor leiding is een slang om de trilling van de compressor niet op de leiding te krijgen
de 16 mm doorlaat van de leiding is voldoende om de druk en de hoeveelheid lucht te garanderen voor het gebruik van lucht gereedschap
heb wat duurder koppelingen voor goede sluiting
werkt al ziens 1998 zonder problemen
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Leiding of slang voor mn compressor aansluitingen

Bericht door spinningwheels »

Ik heb gewoon tyleen buis gebruikt en de bijbehorende koppelingen . Gewoon het standaard spul wat voor water gebruikt word . staat 12 bar druk op. en dat gaat gewoon goed . OK in het begin niet koppeling hier en daar niet strak genoeg aangedraaid . En dat maakt dan best wel even wat herrie als dat met 12 bar los klapt .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Leiding of slang voor mn compressor aansluitingen

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb alles van 15 mm koperleiding (waterleidingpijp) gemaakt. Op verschillende punten een grondplaat en hier en daar een zakeind om het vocht op te vangen. Werkt prima.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leiding of slang voor mn compressor aansluitingen

Bericht door serum »

Serieus? jullie passen hard pvc toe als drukleiding? het wordt aan alle kanten afgeraden door het versplinter/projectielgevaar als er iets tegenaan stoot. Bij mijn beste weten is drukpvc totaal ongeschikt voor een luchtdrukleiding. Ondanks dat het 16 bar aankan, versplintert het bij een impact.

Tenzij het anders is?
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Leiding of slang voor mn compressor aansluitingen

Bericht door Caesar »

Ikzelf heb 22mm cv leidingen met knelkoppelingen gebruikt. Roest/vocht probleem valt denk ik wel mee, gewoon regelmatig vocht aftappen. Die dingen zijn best dikwandig dus die gaan wel 2 decennia mee.
JanF
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: Leiding of slang voor mn compressor aansluitingen

Bericht door JanF »

Gebruik PU luchtleiding. Insteekkoppeling erbij bestellen en klaar.
Je kunt het in je elektra goot stoppen of met klikzadels op de muur zetten.
In diverse kleurtjes en diameters verkrijgbaar.
Kijk eens bij pneumatiekvoordeel of zo.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Leiding of slang voor mn compressor aansluitingen

Bericht door Firehunter »

Ik heb tuinslang gebruikt, lekker goedkoop. Nadeel is wel dat er wat rek in zit. Bij het op druk komen zet de slang in de diameter wat uit, dat vinden de klemmetjes waarmee hij over de muur loopt niet zo leuk.
In eerste instantie wou ik ook cv-buis en messing koppelingen gebruiken, maar dat werd verrekte duur. Later heb ik druk PVC gebruikt voor een vacuumleiding, die leek mij ook wel geschikt voor perslucht. Maar ik lees hierboven net dat dat eigenlijk ook niet geschikt is.

Er zijn ook buizen die specifiek voor perslucht zijn gemaakt, zoek maar eens op luchtleidingsysteem.

Als je overal voldoende lucht wilt hebben, en tevens een soort van buffer, kies dan een grote diameter buis/slang. Geen 6 of 8mm slang bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Leiding of slang voor mn compressor aansluitingen

Bericht door WillyH »

Na een ernstig werkongeval enkele jaren geleden van een collega die een "gewone" snelkoppeling onder druk tegen het aangezicht kreeg, werden bij ons in het bedrijf alle koppelingen vervangen door veiligheidskoppelingen. Ik weet niet in hoeverre dit nu een verplichting is of niet, maar de nieuwe koppelingen zorgen voor minder irritatie door losgekomen slangen en/of toestellen. De irritatie komt dan soms weer opzetten bij het loskoppelen van zo'n veiligheidskoppeling ;-) maar dat is mogelijk merk of type afhankelijk. Overigens zijn PVC leidingen een no-no in persluchtland.
Als voorbeeld van zo'n veiligheidskoppeling:
https://www.valo.nl/contents/nl/d338_Sn ... -ARBO.html
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leiding of slang voor mn compressor aansluitingen

Bericht door Kjelt »

Zo'n veiligheidskoppeling zit op mijn festo vacuumpomp, man man wat een ruzie heb ik daar steeds mee. Als je het dagelijks gebruikt zal het wel routine worden maar een kinderslot op een fles is peanuts vergeleken met de twee of zelfs driestaps handeling die je moet uitvoeren om hem los te krijgen. Maar zeker bij bedrijven begrijp ik de afweging wel.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leiding of slang voor mn compressor aansluitingen

Bericht door serum »

Normaalgesproken is het terugtrekken en weer loslaten, dan ontspant de houder en komt de koppeling los. 3 stappen ken ik niet in die beveiligde koppelingen.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Leiding of slang voor mn compressor aansluitingen

Bericht door keesfrees »

Veiligheidskoppelingen laten de lucht zachtjes ontsnappen, dat bevalt me wel, met name m'n oren, nu heb ik meestal oordoppen op, zeker bij alles wat maar enigszins herrie kan maken.
Plaats reactie