E-bike motor stuk, fiets in de prullenbak?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6004
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

E-bike motor stuk, fiets in de prullenbak?

Bericht door Sven »

In het kader wegwerpmentaliteit:

Sinds een jaar of twee rijd ik met een speed pedelec. Bevalt me prima.

Alleen, sinds kort heb ik nu af en toe storing, een onderbreking in de trapondersteuning.

Diagnose via de merkdealer: Motor kapot. Niet te repareren, een nieuwe (dit is een achterwielmotor) kost eu 980,--
Ofwel, iets minder dan de helft van de huidige tweedehandswaarde herinvesteren.

Dat er aan een occasion iets kapot kan gaan dat is op zich geen probleem. Maar zo'n fundamenteel ding niet repareerbaar toch verkopen is toch van de zotte?
Als ie nou moeilijk repareerbaar was, dan was het al heel anders.

Andere mogelijkheden:
- Zelf proberen te repareren, probleem zit waarschijnlijk in de electronica, binnenin de motor en ingegoten in hars
- de electronica in de motor wervangen door andere externe. Is niet goed voor de tweedehandswaarde
- tweedehands wiel proberen te vinden.
- Fiets in onderdelen verkopen, lijkt onder de streep ongeveer evenveel te kosten als een nieuwe motor.

Nou, eerst maar eens alles laten bezinken.
Maar stromer is wat mij betreft geen a-merk meer.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: E-bike motor stuk, fiets in de prullenbak?

Bericht door Leeuwinga »

Neen geen A van amslod
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: E-bike motor stuk, fiets in de prullenbak?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Diagnose is ook maar een slag in del lucht ben ik bang, of heeft ie dat aangetoond? Als de motor stuk is, is ie stuk, niet af en toe lijkt me.
Als je geen trapondersteuning hebt, zou ik me voor kunnen stellen dat het ook in de kracht sensor zit, en denkt ie dat je niet trapt.
En als je echt weet hoe het systeem werkt, kun je misschien nog wel meer storings punten verzinnen die dit effect heeft.
Ik zou eerst alle verbindingen checken, schoonmaken, kontaktspray enz.

( ik heb zo'n soort ervaring met auto-importeur, halve dag storing zoeken, niet opgelost, zelf iets meer onderzoek gedaan en wat advies, vervolgens bij Injectie-service de boel laten reinigen en opgelost of te wel €350.- weggegooid en voor €60.- opgelost, sindsdien ga ik niet meer naar merkdealers)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: E-bike motor stuk, fiets in de prullenbak?

Bericht door Markus »

Probeer eens in Duitsland of rechstreeks bij de fabrikant in Zwitserland

https://www.elektrofahrrad24.de/stromer ... rive-motor

Overigens als de trap ondersteuning uitvalt dan lijkt me dat eerder een kapotte sensor

zie ook:
Wenn der Motor Ihres Stromer S-Pedelecs nicht zieht, ist möglicherweise der Bremssensor nicht korrekt eingestellt. Lassen Sie die Einstellung des Bremssensors von Ihrem Händler
Ben het trouwens met Hugo eens, ik zou weinig vertrouwen hebben in de "merkdealer"

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6004
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: E-bike motor stuk, fiets in de prullenbak?

Bericht door Sven »

Het display laat meestal tijdend het wegvallen van de ondersteuning een (zeer zeldzame) errorcode zien.

Op basis van die code zegt stromer dat de motor kapot is.
En zelfs versleten lagers zijn reden tot weggooien vertelde de dealer me vanmorgen....

Voor een groot deel bestaat dat onrepareerbaar uit het ontwerp van de motor die hier nog een ingebouwde controler heeft.

In dit draadje werd me duidelijk dat stromer zelf er niet aan wil om te repareren:
https://endless-sphere.com/forums/viewt ... 9&start=75

Alleen met openen en dichtmaken ben je 2 uur kwijt, plus opnieuw spaken van het wiel. En dan maar zien dat je de ingegoten elektronika gefixt krijgt.

Overigens, ik ben mijn errorcode (ICCURR) maar een paar keer tegengekomen, en alleen met volledig uitgevallen motor.
Bij mij lijkt het alleen bij verhoogde temperatuur te gebeuren, tot nu toe alleen 'smiddags en alleen later in de rit.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: E-bike motor stuk, fiets in de prullenbak?

Bericht door vip1980 »

Sven schreef: 18 jun 2020 14:45 Overigens, ik ben mijn errorcode (ICCURR) maar een paar keer tegengekomen, en alleen met volledig uitgevallen motor.
Bij mij lijkt het alleen bij verhoogde temperatuur te gebeuren, tot nu toe alleen 'smiddags en alleen later in de rit.
Op basis van jou ervaringen met de temperatuur......

Even heel vluchtig door je link gelezen , maar ik zag dat er een temperatuur sensor in je naaf zit, als je deze kabels naar buiten ergens kan onderscheppen ( wellicht weten ze op het forum wel welk type sensor erin zit en welke kabels het zijn ) en die dan buiten je naaf ergens waar je makkelijk bij kan onderbreken en jou sensor erop .....

Het is wel heel makkelijk dat ze uit de fabriek zeggen: "oh het is die code, nou dan moet de hele motor vervangen worden" als de motor helemaal niks deed zou ik ze nog willen geloven

groetjes
Vip

PS: je onderwerp is: "E-bike motor stuk, fiets in de prullenbak? " mocht je dit doen, vertel mij dan even in een prive bericht welke prullenbak het gaat worden :-)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6004
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: E-bike motor stuk, fiets in de prullenbak?

Bericht door Sven »

Jazeker, ik zal die gevulde prullenbak op marktplaats zetten en jou meteen de tip geven ;)

Ik realiseerde me daarstraks dat ik de code zeer kort na aanschaf al een keer gehad heb en daarover heb gebeld.
En dat was dus zeer royaal binnen de garantietermijn.
Ik had alleen niet gedacht dat het twee jaar zou duren voor die code terug kwam...

Ik heb in het amerikaanse draadje ook gelezen dat er een andere controler op aan te sluiten is als je de boel vergaand opentrekt.

Maar dat is toch wel erg vergaand voor een elctronicabeet als ik.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: E-bike motor stuk, fiets in de prullenbak?

Bericht door Portje »

Sven schreef: 18 jun 2020 12:52

Diagnose via de merkdealer: Motor kapot. Niet te repareren, een nieuwe (dit is een achterwielmotor) kost eu 980,--
joh, dat is maar 10% van de aanschafprijs.
Als je 8 roodjes kunt schokken voor een fiets kan de ene er ook wel af ...
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6004
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: E-bike motor stuk, fiets in de prullenbak?

Bericht door Sven »

Waar baseer je dit op?

Want linksom of rechtsom, je schrijft totale onzin, op meerdere vlakken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: E-bike motor stuk, fiets in de prullenbak?

Bericht door serum »

Had je dat probleem in 2018 ook al Sven? of was dat een andere Sven?

https://www.stromerforum.nl/viewtopic.php?t=1495

Ik zou de motor ook niet meteen afschrijven. Wellicht een stroomtoeverprobleem van de motor oid, ik zou rustig alles loshalen, bedrading doormeten, contacten schoonmaken (min of meer hetzelfde verhaal als dat Hugo geeft).

Merkendealers; ze kunnen domweg niet alles weten; we hadden een Volvo met een lekstroom. 5 weken stil staan, accu leeg. Niet te herleiden. Soms was ie er, soms was ie er niet. Geen foutmeldingen. Probleem was dat achterin 1 passagierslampje niet brandde, maar dit nooit in verband gebracht met de storing. Totdat er in de winter bij net rond de nul wat sneeuw op de auto lag en ik zag dat rond de binnenspiegel het plaatmateriaal kennelijk net boven de 0 graden was; daar lag water ipv sneeuw. Toen gaan zoeken op internet waar de binnenspiegel dienst voor deed. Centrale vergrendeling en de interieurverlichting/schakeling voor het open dakje. Deze is onder garantie vervangen (675 euro en ik meen 175 euro aan software). Ik neem ze het niet kwalijk dat ze dit niet wisten. Wel blij dat het probleem boven kwam drijven.


Maar gezien je probleem (af en toe) vind ik het te vroeg dag om de motor af te schrijven. Ingegoten of niet; je kan er vast iets aan openmaken, contacten van de accu controleren, draadbreuk/rare knikjes uitsluiten.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: E-bike motor stuk, fiets in de prullenbak?

Bericht door Portje »

Sven schreef: 18 jun 2020 18:09 Waar baseer je dit op?

Want linksom of rechtsom, je schrijft totale onzin, op meerdere vlakken.
grin
Jij zei: Maar stromer is wat mij betreft geen a-merk meer.
Ik dacht dat je deze had:
https://www.fietsenwinkel.nl/stromer-st ... -2020-45km

€8.320
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: E-bike motor stuk, fiets in de prullenbak?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 jun 2020 13:04 ( ik heb zo'n soort ervaring met auto-importeur, halve dag storing zoeken, niet opgelost, zelf iets meer onderzoek gedaan en wat advies, vervolgens bij Injectie-service de boel laten reinigen en opgelost of te wel €350.- weggegooid en voor €60.- opgelost, sindsdien ga ik niet meer naar merkdealers)
Bij mijn vorige auto omgekeerde ervaring. Grijze garage die een issue dat de auto soms plots stil viel zelfs na twee dagen zoeken en €500 kosten niet gevonden kreeg.
Vier onderdelen vervangen en brandstof etc vervangen weer totaal €750 en ik stond in Belgie bij een parkeerplaats en auto wilde niet eens meer starten.
Belgische anwb heeft me naar een Opel garage in Turnhout gesleept, auto van de ambulance af en weer starten en kon naar huis rijden. Euvel bleef maar sporsdisch optreden. Grijze garage adviseerde merkdealer, daar naar toe gebracht, zij bellen met fabrikant, schema erbij, de vervangen onderdelen konden het dus niet meer zijn, bleef over de startschakelaar en twee relais. Beide relais vervangen nooit meer een issue gehad, merkdealer vroeg alleen geld voor de relais en slechts 1 uur werktijd want ze hadden zelf ook weer wat geleerd.

Grijze garage had niet de schemas en waren dus op goed geluk begonnen de duurste mogelijke oorzaken te vervangen ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: E-bike motor stuk, fiets in de prullenbak?

Bericht door benkr »

Toevallig bij mij in de straat woont een voormalig Yougoslaaf die nu een garagebedrijf runt, die man is werkelijk een supermonteur, hij weet de meest rare fouten op te sporen en ook te verhelpen.
Het Pandaatje wat ik tot ruim een jaar geleden had, sputterde zo af en toe, auto naar hem gebracht met de boodschap kijk maar ik heeft geen haast want we hebben nog zo'n zelfde ding thuis.
Hij had me al gevraagd om een aantal dingen om te ruilen (makkelijk als je 2 precies dezelfde auto's hebt) maar dat gaf geen oplossing.
Hij toch weer al die dingen vervangen, maar dat was het niet, toen zoeken zoeken zoeken tot hij uiteindelijk de verstuivers heeft laten reinigen, en inderdaad daar bleek er eentje niet helemaal goed te zijn, na reinigen weer wel overigens.
Ik moet voor alles 275 Euro betalen.

Toen ik daar was hoorde ik van een andere klant dat hij voor Mercedes en BMW de probleemgevallen waar ze zelf niet uit komen ter reparatie krijgt en ze eigenlijk allemaal oplost.
Ik zie vooral hele dure auto's bij hem komen voor het oplossen van allerlei geintjes, de meeste zijn van autohandelaartjes die met hun problemen naar hem komen.

Ik heb hem ook een keer bezig gezien met het dashbord / teller paneel van een Range Rover Evoque, paneel er uit, SMD onderdeeltje vervangen, paneel er in, niet goed, paneel er uit, ander onderdeeltje vervangen, paneel er weer in, en dat zo enkele keren achter elkaar en toen klaar, gerepareerd.
Hoe hij het doet en voor elkaar krijgt, geen idee, maar hij lost echt elk probleem op.
Zo af en toe op zondag speelt hij met zijn speeltje, een Lamborghini Aventador, dan hoor ik hem door de straat komen met zo'n 100 km/u. (maar echt alleen als er verder niemand rijdt, en dat is op zondag heel vaak zo, voordeel van wonen op een industrieterrein)
De laatste keer dat ik er was stond er een klant met maat 60 schoenen, ja echt maat 60, die werd uitgenodigd om eens in de Lamborghini te gaan zitten, dat paste natuurlijk voor geen meter.

Oh, en zowel de man zelf als zijn vrouw zijn echt supervriendelijke mensen, zo kom je ze zelden tegen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: E-bike motor stuk, fiets in de prullenbak?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk ook niet dat het zo zwart-wit is. Maar soms heb ik het idee dat ze bij de merkdealers het wat te makkelijk krijgen, 'o vervang maar, de lease maatschappij betaald' en als je daar dus niet van bent kunnen ze soms lastig schakelen. De grijze garages hebben in dat opzicht vaak een iets grotere drive om het op te knappen en weten soms ook een bypass zodat niet gelijk de hele unit nieuw er in moet, wat natuurlijk niet altijd mogelijk is als er te merkspecifieke zaken spelen.

In mijn geval heb ik het storingzoeken gevolgd, en achteraf toch wel kunnen concluderen dat de beste jongens echt geen enkel idee hadden hoe een automotor in principe werkt, want dat is natuurlijk wel noodzakelijk als je storing zoekt.

Maar zoals tegenwoordig met alles zo'n beetje, je moet geluk hebben dat je iemand met kennis en motivatie treft.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie