Vacuümpomp voor heffen MDF platen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Vacuümpomp voor heffen MDF platen

Bericht door stekkestim »

Ik ben bezig met mijn werkplaats aan te passen zodat ik zo min mogelijk zware (rug belastende) inspanningen moet doen.
Dit houd onder andere in een bovenloopkraan die reeds een tijdje in gebruik is. Hierop heb ik een elektrische takel en een kleine vacuümpomp met zelf gemaakte platenlift.
Dit alles werkt perfect met kunststoffen en aluminium alleen kan ik er geen hout platen mee heffen. Daarvoor heeft de vacuümpomp geen groot genoeg debiet.
Aangezien ik graag af wil van het nog steeds met de hand moeten heffen van oa 18-30mm mdf platen ben ik aan het kijken om de platenlift aan te passen zodat ik hier een grotere vacuümpomp op kan monteren.
Binnenkort moet ik zo bijvoorbeeld een reeks platen van 2850x2100mmx19mm frezen en die hef je gewoon niet alleen zonder acrobaten toeren.

Alleen wat voor vacuümpomp is hiervoor geschikt?
Waar ik vooral aan twijfel is , waar zit de balans tussen 1 plaat veilig (met genoeg vacuum) heffen en te sterk met als gevolg meteen 2 of meerdere platen heffen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vacuümpomp voor heffen MDF platen

Bericht door Sven »

Ik zag een keer een graafmachientje in gebruik om grote straattegels te leggen.
Daar stond op een of andere manier gewoon een nilfisk stofzuiger (zo'n glimmedn bolletje) bij om het vakuum te maken.

Dat is misschien geen eindoplossing maar bij genoeg afsluiting is het misschien wel een mooi laagdrempelige manier om te proberen.

En zorg voor voldoende "Zuignap" oppervlak.

Misschien dat Janplastiek een vergelijkbaar systeem gebruikt, alleen doet die natuurlijk noooooit mdf.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Vacuümpomp voor heffen MDF platen

Bericht door mark3 »

4 spanbandjes met haken die je om de rand slaat.
Kun je ook geen vacuüm verliezen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vacuümpomp voor heffen MDF platen

Bericht door serum »

Hoge flow, redelijk vacuum; ik heb een tijdje geleden gekeken naar een 7,5kw pomp met een debiet van 325m3/h bij -300mbar. (700mbar abs) Nadeel is dat de plaat doorbuigt bij het tillen; je moet dus wat creatief zijn met de pads waarmee je hem oppakt. (op alie staan dergelijke siliconen/rubber achtige pads te koop met gewoon schroefdraaid er achterin.

VC-375-820 van Induvac; er zijn diverse Chinese aanbieders die een dergelijke pomp hebben met identieke specs. Het is de meest potente zijkanaalpomp van 7,5kw die ik heb kunnen vinden. (400m3 bij -200mbar (800mbar abs)) met een max vacuum van -400mbar (600mbar abs) bij 260m3/h.

Misschien overkill voor de applicatie.. :)

Ik zou zeggen; leg zo'n plaat op je machine, trek 1 zone open; en kijk wat je max vacuum is met je waterringpomp. (die doet bij mijn weten 280m3/h en max 50mbar abs) En gebruik anders gewoon die pomp als lift-pomp. Slangen zijn minder duur dan een extra pomp en je hebt nog zo'n pomp extra staan, toch?

Ik heb een aantal Busch 1040 schottenpompen staan; die worden (en de 1025's) ook vaak gebruikt voor vacuum liften. zit dan een simpele aan/uit schakelaar op en de pomp hangt erbij in de lift. Maar die doet 40m3/h (of 50 op 60hz) maar als je al vacuum hebt in de zaak, gewoon die pomp benutten? die is sterk genoeg. En als je platen staat te wisselen staat hij toch niets te doen? of zie je daar nadelen in?
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Vacuümpomp voor heffen MDF platen

Bericht door stekkestim »

mark3 schreef: 19 jun 2020 21:16 4 spanbandjes met haken die je om de rand slaat.
Kun je ook geen vacuüm verliezen.
Dat is mij te omslachtig bij zulke grote platen en een nog grotere machine om rond te lopen.
serum schreef: 19 jun 2020 21:22 Hoge flow, redelijk vacuum; ik heb een tijdje geleden gekeken naar een 7,5kw pomp met een debiet van 325m3/h bij -300mbar. (700mbar abs) Nadeel is dat de plaat doorbuigt bij het tillen; je moet dus wat creatief zijn met de pads waarmee je hem oppakt. (op alie staan dergelijke siliconen/rubber achtige pads te koop met gewoon schroefdraaid er achterin.

VC-375-820 van Induvac; er zijn diverse Chinese aanbieders die een dergelijke pomp hebben met identieke specs. Het is de meest potente zijkanaalpomp van 7,5kw die ik heb kunnen vinden. (400m3 bij -200mbar (800mbar abs)) met een max vacuum van -400mbar (600mbar abs) bij 260m3/h.

Misschien overkill voor de applicatie.. :)

Ik zou zeggen; leg zo'n plaat op je machine, trek 1 zone open; en kijk wat je max vacuum is met je waterringpomp. (die doet bij mijn weten 280m3/h en max 50mbar abs) En gebruik anders gewoon die pomp als lift-pomp. Slangen zijn minder duur dan een extra pomp en je hebt nog zo'n pomp extra staan, toch?

Ik heb een aantal Busch 1040 schottenpompen staan; die worden (en de 1025's) ook vaak gebruikt voor vacuum liften. zit dan een simpele aan/uit schakelaar op en de pomp hangt erbij in de lift. Maar die doet 40m3/h (of 50 op 60hz) maar als je al vacuum hebt in de zaak, gewoon die pomp benutten? die is sterk genoeg. En als je platen staat te wisselen staat hij toch niets te doen? of zie je daar nadelen in?
Dat is het em net, ik denk dat die pomp wat te krachtig is. Geen idee hoe zwaartekracht mee speelt in dit verhaal maar op de vacuümtafel frees ik als ik platen opdeel om in de laser te gebruiken 6 platen van 6mm gestapeld in 1 keer door zonder dat er iets beweegt, en de bovenste ligt zo vast als de onderste. Natuurlijk is de oppervlakte een heel stuk groter dan met vacuümcups.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Vacuümpomp voor heffen MDF platen

Bericht door janplastiek »

de keukenman om de hoek had daar een simpele oplossing voor om geen meerder platen op te zuigen, hij tilde 1 kant op en stak daar een latje hout tussen, zijn hefplaat was een haast even grote gelakte mdf plaat met een dikke zelfklevende tocht strip op geplakt, 2 aluminium buizen er tegen gelijmd met tec7 en hieraan hingen de kabels naar de takel, de tochtstrip sloot genoeg af om met zijn 2de handse Siemens Elmo 2 trapse pomp 3kW van industriële veiling Eindhoven platen van ik schat tot 38mm op te heffen
Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vacuümpomp voor heffen MDF platen

Bericht door keesfrees »

Ik gebruik deze klem :
https://www.delmaproduction.nl/nl/plate ... t-m-240-mm
perfect !
Nou ja bijna, de klem kan nog iets beter, is een beetje opengebogen bij de vorige eigenaar.
En eigenlijk zoek ik iets wat niet bestaat dus zal ik het zelf moeten maken, maar wel volgens dit principe, daar heb ik wel ideeën over maar het op deze manier oppakken heeft voor mij alleen maar voordelen.
Een vacuüm heffer heb ik ook, die wil ik zo opstellen dat ik snel kan wisselen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie