Goede leverancier voor aluminium in kleine hoeveelheden

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Goede leverancier voor aluminium in kleine hoeveelheden

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 21 jun 2020 10:30 ... nog enkele andere projecten er voor in de rij staan. Is 7075 daar geschikt voor?
7075 is heel veel sterker en harder dan 5083 en verspaand prima. Twee dingetjes om rekening mee te houden: de hardheid maakt het ook wat bros, bij toepassingen met grote piek belastingen kan een soort met meer rek beter zijn. Verder is de corrosie bestendigheid niet zo best. Voor droge binnen toepassingen heb ik daar zelf overigens nog geen probleem mee ervaren.

Het is een van mijn favoriete soorten en Aluminiumshop.nl heeft het als rondstaf in het assortiment net als nog een paar leuke varianten, maar ja...
Bij aluminium op maat heb je geen keuze en is veel 6060, dat is dan weer zo'n beetje mijn minst favoriete aluminium soort ;-)
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Goede leverancier voor aluminium in kleine hoeveelheden

Bericht door diode »

Net even bij RS gekeken, die hebben ook alu. Qua prijs mag je haast wel een stuk goud ontvangen, maar dat terzijde.
RS heeft alleen 2011T3 en HE30TF, geen idee of dit een goede kwaliteit is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Goede leverancier voor aluminium in kleine hoeveelheden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als het dan toch wat meer mag kosten.
Salomons levert op maat, en heel veel soorten.
Maar ja voorraad en kleine stukjes maakt dat de prijs wel hoger wordt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Goede leverancier voor aluminium in kleine hoeveelheden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als ik een "Stukkie Aluminium" nodig heb, van een specifieke legering, dan bestel ik meestal bij Friesland Non Ferro, in Drachten.. vroeger zaten ze in Leeuwarden, dat was voor mij wel aan te rijden.. zeker omdat ik vaker in Leeuwarden moest zijn.

ze hebben van alles , doen niet moeilijk en leveren indien op voorraad, snel
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Goede leverancier voor aluminium in kleine hoeveelheden

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 20 jun 2020 20:00 Aluminium ontloopt elkaar niet veel qua prijs. Bij grotere hoeveelheden doel ik rond de 250 a 500 kg oid. Doe jezelf een lol en ga voor 7075 T6 , gegoten ipv gewalst. Weinig spanning in de plaat en het freest als een droom.
Hi Rene, ik lees dat deze legering een lage corrossiebestendigheid heeft.
Kun je deze dan wel anodiseren ? Of hoe werk jij dit af ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Goede leverancier voor aluminium in kleine hoeveelheden

Bericht door serum »

Ik wist niet dat anodiseren op je lijstje stond. 7075 is niet heel goed te anodiseren, maar laat zich heel mooi trommelen/polijsten. En ik zie geregeld 7075 producten die perfect geanodiseerd zijn. Wellicht hard-anodisatie Omdat het harder is is het in onbehandelde vorm ook weer minder krasgevoelig. Ik vind persoonlijk onbehandeld aluminium waar nette machinesporen op staan mooi om te zien. Ik heb bv voor de versterkerplaten in mijn luidsprekers een test gedaan met anodiseren en uiteindelijk toch gekozen voor een zilveren onbehandelde platen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Goede leverancier voor aluminium in kleine hoeveelheden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hier staat een lijstje over anodiseerbaarheid, weliswaar technisch en niet decoratief. Voor decoratief zou ik eerst het anodiseer bedrijf bellen voor advies. Daar zijn zoveel nuances mogelijk, sommige zijn geen probleem voor anderen moet het aluminium eerst voorbehandeld worden. Ik heb ook wel eens effecten laten maken die nergens tussen de voorbeelden zaten, 'ik verzin wel wat' was de reactie, en dat pakte best leuk uit.

https://salomons-metalen.nl/datasheets/aluminium.pdf
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Goede leverancier voor aluminium in kleine hoeveelheden

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 16 jul 2020 23:21 Ik wist niet dat anodiseren op je lijstje stond. 7075 is niet heel goed te anodiseren
Nou het was net andersom. Mijn eerste gedachte was als basisplaat voor een nieuwe hobbiemachientje 5083 te gebruiken die is vrij goed corrosiebestendig.
Toen kwam jij met 7075 omdat dit sterker en makkelijker verspaanbaar is, dus dat zou mooi zijn.
Alleen het nadeel was dan de corrossiebestendigheid en dan dacht ik nou dat wordt dan anodiseren.

Maar ik heb geen idee wat ik er in de praktijk bij moet voorstellen, er komen geen zuren of bases in die machine wel zou er hier en daar eens wd40 of andere olieen terecht kunnen komen dus in hoeverre dat 7075 dan gaat vlekken ?
Misschien is het allemaal overkill, machine komt toch binnen te staan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Goede leverancier voor aluminium in kleine hoeveelheden

Bericht door DaBit »

Ik gebruik al 'eeuwen' een paar blokjes 7075 als opspanblokjes. Boor/tap een paar gaten om je werkstuk op vast te schroeven, klem het blokje in de machineklem, vlak 'm, materiaal erop, en frezen maar. Of werkstuk erop lijmen en als je klaar bent de gasbrander erop. Dat soort dingen dus.

Die blokjes zien alcohol, olie, water, etc. en hebben geen last van corrosie. Dat 7075-veel-corrosie lijkt me dus ook meer van toepassing als er zout bij komt kijken. Ik zou me niet druk maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie