Pizza bakken op de BBQ

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Pizza bakken op de BBQ

Bericht door Bjornski1976 »

Lief hebber die ik ben van lekker eten, barbequeën en pizza kreeg een kettlepizza in het vizier.

Het idee is natuurlijk wat waard maar om hiervoor meer dan 100 euro neer te leggen gaat me toch net iets te ver. Een pizza steen heb ik al en een paar draadeindjes en wat staal is wel te vinden.

Ik ben benieuw of hier leden zijn die er een hebben of zelf wat hebben gemaakt en hoe en wat.

Op een forum van ander website maakt iemand gebruik van een spirello ventilatie verbindingsstuk van gegalvaniseerd staal. Nou lijkt me dat niet echt voedselveilig maar heb daar ook geen verstand van.

Voor de liefhebbers
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Pizza bakken op de BBQ

Bericht door Sven »

Ik heb een keer een programma op de bbc gekeken van een pizzafanaat die probeerde te ontdekken hoe je thuis een "echt lekkere" pizza kon maken.

Zijn conclusie was idd in de bbq. Dat is het enige huishoud-ding dat heet genoeg kan worden om in korte tijd een pizza te bakken.

Dus ik zeg, uitproberen, dat ding zelf maken en laat weten hoe het ging :)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Pizza bakken op de BBQ

Bericht door Swake »

Het zal wel lukken, maar of het beter/leuker/lekkerder/eenvoudiger is dan de oven in de keuken is maar de vraag. Ben beetje negatief want Ik zie eigenlijk geen voordelen aan dit systeem.

In een 'echte' pizza oven wordt een pizza in nog geen 2 minuten gebakken op meer dan 400°C. Weinig kans dat met een gewone BBQ ook helemaal gesloten en met deksel deze temperatuur kan gehaald worden. Zelfs de thermometer gaat hier zo hoog niet lijkt me :mrgreen: . De temperatuur heeft invloed op de smaak maar ook op de snelheid waarmee het gezelschap zal geserveerd worden. Je wilt de laatste z'n pizza klaar hebben nog voor die uitgehongerd is of liefst ook voor de eerste al aan het dessert zit.

Kan jouw pizzasteen de thermische schok aan van de BBQ? In de keukenoven wordt de steen geleidelijk aan een gelijkmatig verhit, op de BBQ leg je de steen pas wanneer de kolen al goed heet zijn. Het roet zal de pizzasteen ook snel zwart maken onderaan, weet niet of dit een probleem gaat zijn voor jou.

Houtskolen en 'gewoon' hout geven niet dezelfde smaak aan het eten, blijkbaar belangrijk voor de puristen.
When it fits stop using the hammer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Pizza bakken op de BBQ

Bericht door Kjelt »

Makkelijk 450 graden, gewoon net als bij de smidse met een blaasbalg perslucht erbij en de houtskooltjes worden witheet (900C)
De Pizzasteen houdt de warmte wel vast die 2 a 3 minuten dat je pizza bakt.
Alleen heb je er waarschijnlijk alleen lol van als je een echte goede verse pizzadeeg bodem hebt die "opblaast" bij het erop leggen want dat is de truc van de echte pizza het deeg moet vers en luchtig zijn de lucht in het deeg zet uit in het deeg en worden door de dunne lagen van het deeg die meteen door de hoge temperatuur hard worden gefixeerd.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Pizza bakken op de BBQ

Bericht door Portje »

als je €100 euro duur vind zou ik maar niet naar een Green Egg gaan kijken....

houtskool heet stoken tot het niet meer rookt.
rooster met de steen erop en heet laten worden tot de temp die je moet hebben en hup die pizza er in.
lekker ....
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Pizza bakken op de BBQ

Bericht door serum »

We hebben hier pizzafanaten op het forum? Hier thuis ook..

Een combinatie van thermische energie in de steen, hoge temperatuur en het vocht in het deeg dat ervoor zorgt dat de randjes zwellen. (En de aanzet voor de blaasjes door het gist). De perfecte pizza is echt een feestje. Goede ingrediënten, juiste kaas en de perfecte bruine korst. Er zit een hele kleine sweetspot in baktijd waarbij hij perfect is. Ik maak ze liever zelf dan dat ik naar een pizzaria ga. (Hoewel ik in het kader van de gezellig samen uit sfeer dat principe graag laat varen.

Net als pannenkoeken bakken.. de goede verhouding bloem/melk/olie/ei zijn essentieel, amen met de juiste temperatuur van de pan zodat je kleine gaatjes krijgt bij de eerste laag. Die kleine gaatjes zorgen er juist weer voor dat wanneer je de pannenkoek flipt dat hij niet bol gaat staan door de opgehoopte stoom onder de pannekoek.

Ach, gerommel in de marges, maar het is zo'n leuk tijdverdrijf.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Pizza bakken op de BBQ

Bericht door DaBit »

Wij hebben zo'n elektrisch pizza-oventje, Ferrari G3 ofzoiets. Die is z'n centen driedubbelendwars waard. Heeft zich ook al heel royaal terugverdiend; voordat we die hadden bestelden we op zondag wel eens pizza. Ooit was ik voor 15 euro klaar met bestellen en dan is het nog leuk. Maar dat red ik met die veelvraten in huis en de tegenwoordig gangbare prijzen echt niet meer, dan word het eerder het dubbele. Eten bestellen is een dure grap tegenwoordig.

Inmiddels is de hele familie het er ook unaniem over eens dat de pizza's van 'pappapizzabakker' toch echt veel lekkerder zijn, en met een euro of 6-7 ben je wel klaar met de ingredienten voor 4 pizza's. Het deeg maken is even wat werk, maar als dat goed gelukt is geeft dat toch ook wel weer voldoening.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Pizza bakken op de BBQ

Bericht door assink »

Zag laatst op youtube iemand die de pyrolyse stand op z'n oven misbruikt om pizza's te kunnen bakken.
Normaal wordt de over vergrendeld in deze stand, maar die vergrendeling kun je er vast wel uit slopen :lol:
Ik zou iets laten walsen uit een strookje RVS. zo heel dik hoeft het niet te zijn lijkt me.
Spirobuis verbinding stuk lijkt me niet gezond met dat zink. Weet alleen niet bij welke temperatuur dat schadelijk wordt.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Pizza bakken op de BBQ

Bericht door Swake »

Dat was den Alex, anderhalve maand of zo geleden.
Om god weet welke reden kan ik die specifieke video niet direct terug vinden. Hij is nu wel weer aan het knutselen geslaan en is een overdrive op een gewone oven aan het zetten.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Pizza bakken op de BBQ

Bericht door Portje »

Als er een mooi plekje in de tuin of op het balkon is ( wel een lange pijp gebruiken), vuurvaste stenen en cement halen en er een mooi iglo'tje van metselen.
https://www.golantec.be/mini%20pizza%20oven.html
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Pizza bakken op de BBQ

Bericht door Bjornski1976 »

Dat van Alex, the French Guy Cooking, heb ik gezien. Zonder woorden en een scheve blik van de vrouw was de boodschap duidelijk.

Ik ga eens opzoek naar een strookje RVS van 1.5mm dik, 300 hoog en 1800 lang of iets in gelijke trend.

Zodra het bouw process is afgerond en er een succes te melden is laat ik het weten.

Een ooni is ook een mogelijkheid maar wil het combineren met een nieuwe bbq, zo heb ik Weer een rede meer om de vrouw te overtuigen wat de meerwaarde is van een grotere BBQ.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Pizza bakken op de BBQ

Bericht door Portje »

Als ik ff wat foto's bekijk hoe ik hem in het ei schuif krijg ik er meteen zin in
https://ibb.co/TtN7WNF
https://ibb.co/5GtQzTd
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Pizza bakken op de BBQ

Bericht door DaBit »

Hier liggen inmiddels 4 bolletjes deeg te rijzen...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Pizza bakken op de BBQ

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 01 jul 2020 11:20 Hier liggen inmiddels 4 bolletjes deeg te rijzen...
trek gekregen?
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 01 jul 2020 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie