Klemmen om werkstuk op te spannen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door Ballegooijen »

Van die linkse op de tekening wil ik ook wel een setje Hans.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door Tonybryden »

Tony bryden wilt ze zoals de linkse op foto.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door Kjelt »

Hey Hans,
Super aktie 8)
motormuis schreef: 04 jul 2020 18:53 kjelt vier spanner
Dat is toch de linkse op de foto?
Dus graag vier keer die linkse op de foto 25mm met M8 8)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door serum »

Voor de volledigheid; bij 1 set heb je 2 kikkers; 1 beweegbare en 1 stilstaande.

Dus bij 4 sets heb je in totaal 8 werkstukjes.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door Grafjan »

Ik snap niet waarom iedereen voor dat linkse model gaat, daarmee kan je alleen werkstukken rechtstreeks op het bed vastzetten. Bij het andere model kan je het werkstuk ook nog op lijsten leggen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door Grafjan »

Ik wil dus het rechtse model m8 en dan 25 mm ofzo.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 04 jul 2020 20:45 Voor de volledigheid; bij 1 set heb je 2 kikkers; 1 beweegbare en 1 stilstaande.

Dus bij 4 sets heb je in totaal 8 werkstukjes.
Bedoel je dat om een werkstuk in te klemmen twee setjes (meest linkse) en twee statische (twee een na linkse) ook werkt ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door serum »

Ja,. Dat is wat ik bedoel. De diepte van je werkstuk moet maar net corresponderen met de sleuven in je tafel om er meer te gebruiken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 05 jul 2020 08:17 Ja,. Dat is wat ik bedoel. De diepte van je werkstuk moet maar net corresponderen met de sleuven in je tafel om er meer te gebruiken.
Dan moet je ze in de lengterichting van de sleuven gebruiken, is het weer onhandig met haaks leggen, maar je zou de niet geklemde zijkant langs een lijstje in een gleuf kunnen leggen.
Dat zgn. neerdrukken van deze bekken geld natuurlijk alleen voor de bewegende bek.

Opspannen blijf toch iets wat altijd weer verschillende uitdagingen geeft.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 05 jul 2020 08:17 Ja,. Dat is wat ik bedoel. De diepte van je werkstuk moet maar net corresponderen met de sleuven in je tafel om er meer te gebruiken.
Ja heel goed punt, ik ga nu twijfelen.
Ik had zelf alleen gedacht twee werkstukjes te willen klemmen tegen een vaste alustrip. Dus zeg maar een alu vlak strip die uitgelijnd is met de frees en praktisch permanent op de t plaat gemonteerd zit.
Ik vermoed dat Hugo dat een lijst noemt ? Dus zie niet goed wat de vaste blokje (een na linkse) precies toevoegt, maar dat kan mijn onwetendheid zijn.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 jul 2020 10:00
serum schreef: 05 jul 2020 08:17 Ja,. Dat is wat ik bedoel. De diepte van je werkstuk moet maar net corresponderen met de sleuven in je tafel om er meer te gebruiken.
Dan moet je ze in de lengterichting van de sleuven gebruiken, is het weer onhandig met haaks leggen, maar je zou de niet geklemde zijkant langs een lijstje in een gleuf kunnen leggen.
Dat zgn. neerdrukken van deze bekken geld natuurlijk alleen voor de bewegende bek.

Opspannen blijf toch iets wat altijd weer verschillende uitdagingen geeft.
Ja, zeker. ook een plaat aluminium van bijv. 80mm dik die je vastzet met dergelijke klemmen of in een machineklem op de onderste 10mm vervormd dusdanig dat hij in het midden gerust een 0,015mm omhoog komt.

Haaks leggen/uitlijnen doe ik tegenwoordig op de kleine machine met een USB microscoop. Proben kan natuurlijk ook, maar dit werkt snel met een kunststof hamertje.

Het zou in sommige gevallen handig zijn om een lange strip te hebben ipv losse blokjes om je werkstuk tegenaan te leggen. Er staat je natuurlijk ook niets in de weg om op een aantal plekken in je bed pasgaten te boren/frezen/ruimen waar je paspennen in kan doen als referentieaanslag. (misschien niet in lijn met je eigen overtuiging om je machine niet te 'beschadigen'). Praktisch is het wel.

Opspannen is geen kunst, spanningsloos opspannen als het precies moet wel..
Laatst gewijzigd door serum op 05 jul 2020 10:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door Ballegooijen »

Kjelt schreef: 05 jul 2020 10:27
serum schreef: 05 jul 2020 08:17 Ja,. Dat is wat ik bedoel. De diepte van je werkstuk moet maar net corresponderen met de sleuven in je tafel om er meer te gebruiken.
Ja heel goed punt, ik ga nu twijfelen.
Ik had zelf alleen gedacht twee werkstukjes te willen klemmen tegen een vaste alustrip. Dus zeg maar een alu vlak strip die uitgelijnd is met de frees en praktisch permanent op de t plaat gemonteerd zit.
Ik vermoed dat Hugo dat een lijst noemt ? Dus zie niet goed wat de vaste blokje (een na linkse) precies toevoegt, maar dat kan mijn onwetendheid zijn.
Dat was dus ook mijn idee. Een vaste strip o.i.d. aan 1 kant en 2 drukklemmen aan de andere kant. Als een "setje" de linkse 3 onderdelen zijn op de tekening van Hans heb ik dus 2 setjes nodig.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door Grafjan »

Die hoek van 45 graden, is volgens mij meestal wat steiler 30 graden of zo, dan komt er wat meer kracht op te staan.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Klemmen om werkstuk op te spannen

Bericht door Grafjan »

Grafjan schreef: 05 jul 2020 13:31 Die hoek van 45 graden, is volgens mij meestal wat steiler 30 graden of zo, dan komt er wat meer kracht op te staan.
Maar ja, als jij ze onder 45 graden maakt en het werkt gewoon goed, is dat natuurlijk ook goed.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie