Aardlekschakelaar valt uit

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Aardlekschakelaar valt uit

Bericht door WillyH »

In de flat van een familielid van op onregelmatige tijdstippen de aardlekschakelaar uit. Deze ene ALS beveiligd de keukens en badkamers van een 12-tal flats. Ik heb al begrepen dat een Megger in de handen van een elektricien het middel bij uitstek is op de situatie op te lossen. Zelf ga ik er dus niets aan doen, maar ik probeer het probleem te begrijpen. Nu dacht ik dat alle kleine lekstromen vanuit verschillende flats bij elkaar moeten geteld worden om zo de grens van 30mA te overschrijden en de ALS te doen trippen.
Nu lees ik dat je die stromen niet mag optellen, tweede wet van Kirchhoff blijkbaar.
Dat lijkt me vreemd. Voor een automatische zekering van pakweg 20A tel je toch ook alle verbruikers op? Iemand zin om deze tegenstelling te verhelderen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aardlekschakelaar valt uit

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 13 jul 2020 19:14 Nu dacht ik dat alle kleine lekstromen vanuit verschillende flats bij elkaar moeten geteld worden om zo de grens van 30mA te overschrijden en de ALS te doen trippen.
Volgens mij klopt dat ook, behalve de 30mA want dat is veel te weinig voor 12 badkamers en keukens. Is dat niet een zwaarder type van 300mA en bij elke flat nog een keer apart 30mA ALS ?
Nu lees ik dat je die stromen niet mag optellen, tweede wet van Kirchhoff blijkbaar.
Iemand zin om deze tegenstelling te verhelderen?
De tweede wet van Kirchhoff gaat over spanning niet over stroom.
Voor stromen wil je bij de eerste wet van Kirchhoff zijn en die luidt dat in een knooppunt alle stromen bij elkaar opgeteld 0 zijn.
Dus neem als knooppunt je ALS dan moeten de binnenkomende stroom gelijk zijn aan de uitgaande stroom en de uitgaande stroom is gelijk aan alle stromen die naar de flats toe gaan.
Alleen de ALS kijkt niet naar de absolute stroom dus de totale stroom die loopt, de ALS kijkt naar de verschilstroom. Het is als het ware een balans waarbij als de uitgaande stroom van de fase gelijk is aan de terugkerende stroom van de neutraal geleider de balans perfect in evenwicht is ook al loopt er 20A.
Op het moment dat er ergens een stroom "verdwijnt" via aarde dan is de ALS bij 300mA of 30mA verschil dusdanig uit balans dat deze afschakelt.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Aardlekschakelaar valt uit

Bericht door Bjornski1976 »

Een Megger is een meetinstrument wat een gelijkspanning (Vdc) opwekt. Dit wordt gebruikt om isolatie weerstand te meten
door een hoge spanning aan te leggen en gelijktijdig de stroom te meten. Omdat dit gelijkstroom en spanning is kan de
isolatie weerstand berekend worden met de wet van ohm, U=I x R dus U/I=R.

Een huis installatie conform NEN1010, NEN3140, IEC 60364.6.61 geeft aan dat een isolatie weerstandswaarde hoger moet zijn
dan 1 Mohm gemeten bij een testspanning van 1000 Vdc, 0,5 bij 500 Vdc of 0,25 voor 250 V. LET WEL MEGA Ohm (x1000)!

In het algemeen worden huis installaties gemeten met 500Vdc waarbij ALLE toestellen, verbruikers en al het andere apparatuur
verwijderd dienen te zijn, let hierbij op met dimmers geschakelde voedingen etc... Gemeten word tussen Fase en Aarden, Nul
en Aarden en Fase en Nul. Vooraf gaande het elektrisch meten is het van belang dat de elektrische installatie spanningsvrij is
en dat tijdens het meten er geen aanrakingsgevaar is.

Altijd:
- Scheiden;
- Blokkeren tegen weder inschakelen;
- Afwezigheid bedrijfsspanning aantonen;
- Aanbrengen van aarding*;
- Nabij gelegen spanning voerende delen afschermen.

*) Deze moet je tijdens het megger tijdelijk verwijderen waardoor er een gevaar kan optreden.
Houd altijd rekening met waarvandaan spanning komt, let hierbij op zonnepanelen e.d..

In het geval van 12 badkamers op een ALS kan het niet anders dat je gesegmenteerd moet meten. Alles in een keer meten zegt
niet veel. Je moet echt de boel los nemen en afzonderlijk ieder badkamer meten meten inclusief de toevoer.

Meet met je duspel of multimeter altijd of ie werkt op een WCD met spanning.
Na het controleren van afwezigheid bedrijfsspanning op een groep altijd weer even terug meten op de WCD om uit te sluiten dat de
meter defect is oid...
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar valt uit

Bericht door Swake »

Willy,

Staat die flat in Belgenland?
Zo ja: Stroomkabels komen in het flatgebouw binnen en worden verdeeld naar een meterkast per flat + nog eentje voor de gemeenschappelijke delen. Die flats horen dus allemaal hun eigen zekeringkast te hebben. In die kast hoort minstens één 300mA differentieel te zitten aan de ingang gevolgd door één van 30mA voor de kringen van de vochtige ruimtes als die er zijn. Per flat dus.
Er bestaan afwijkende situaties maar eigenlijk zijn die allemaal verboden. Of het zijn geen flats.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar valt uit

Bericht door Erik »

WillyH schreef: 13 jul 2020 19:14 Deze ene ALS beveiligd de keukens en badkamers van een 12-tal flats.
Dat is vragen om problemen. Hier in NL mogen er maximaal 4 eindgroepen achter een 30mA aardlekschakelaar omwille van bedrijfszekerheid. De totale isolatieweerstand t.o.v. aarde gaat hard omlaag als er teveel achter 1 aardlekschakelaar staat. T.o.v. aarde staan de afzonderlijke delen parallel. Als er 2 eindgroepen achter 1 aardlekschakelaar elk 1 MOhm meten t.o.v. aarde dan "ziet" de aardlekschakelaar 500 kOhm. Zet je 4 eindgroepen parallel dan "ziet" de aardlekschakelaar nog maar 250 kOhm.

In geval van een 2-polige aardlekschakelaar kan en moet je de afzonderlijke verschilstromen optellen. In geval van een vierpolige aardlekschakelaar kun je de verschilstromen voor het gemak optellen, maar daar speelt de faseverschuiving mee. Allemaal niet boeiend om dat in theorie uit te rekenen, waar het om gaat is de isolatieweerstand zoals Bjornski keurig uitgelegd heeft.

Is het niet toevallig een 300mA aardlekschakelaar? Die schijnen in Belgenland gebruikelijk te zijn, geen idee wat de Belgische regels (AREI ?) daarvoor zijn.

Met een Megger ga je vrijwel zeker het probleem vinden, maar alleen als je afzonderlijke delen van de installatie kunt afschakelen zoals Bjornski al uitlegde. In sommige gevallen kan het zijn dat Meggeren ook niks oplevert, bijvoorbeeld in geval van ergens vochtigheid wat is opgedroogd op het moment dat jij aan het meten bent. Of een brak verwarmingselement wat niet staat te verwarmen op het moment dat jij aan het meten bent.
Gr.

Erik
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aardlekschakelaar valt uit

Bericht door Kjelt »

Bjornski1976 schreef: 13 jul 2020 20:13 Een Megger is een meetinstrument wat een gelijkspanning (Vdc) opwekt. Dit wordt gebruikt om isolatie weerstand te meten
Ja klopt maar je schiet daar in dit geval,waarschijnlijk niets mee op.
Omdat het sporadisch optreed durf ik te wedden dat het in een apparaat zit en die meet je dus niet op die manier.
Ik heb het zelf een dik jaar geleden gehad en toen heb ik van het merk Megger deze gekocht:

Megger DCM305E Earth Leakage Clamp Meter

Dit is een helebgevoelige ac stroomtang en daarmee kun je als je door over de fase en neutraal draad te meten meteen zien hoeveel lekstroom er loopt.
Daarmee kun je door de groepen af te schakelen en vervolgens om de beurt aan te schakelen zien hoeveel lekstroom er per groep loopt.
Alleen als het sporadisch is dan heb je daar nog weinig aan, hij kan wel de hele nacht aan staan maar dan meet je nog maar 1 groep.

Overigens zat de fout bij mij in de cv ketel. De gloeiplug heeft in de loop der tijd het beschermingsraster wat krom getrokken en als hij koud aansprong wilde de condens net dat beetje extra lekstroom opleveren. Dat valt niet te meten of traceren.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Aardlekschakelaar valt uit

Bericht door Bjornski1976 »

Dat klopt, maar in dit soort gevallen wil je wel zeker weten dat het euvel niet in de elektrische installatie zit. Vandaar het uitvoeren van de isolatie test.

Apparaten kan je testen met een apparaten tester. Stekker er in testen en klaar.

Omdat het euvel sporadisch is lijkt het aanemelijk dat het ook iets met vocht te maken heeft. Wellicht een licht armatuur of een wcd met beschadiging.

Ik hoop in iedergeval voor de topic starter dat het probleem snel is opgelost en als de oorzaak bekend is dit wordt terug gekoppeld. Altijd goed om te weten wat uiteindelijk de oorzaak was.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Aardlekschakelaar valt uit

Bericht door WillyH »

Het betreft serviceflats (voor senioren) in België. Mogelijk zijn daarvoor andere regels maar ik vind het ook maar vreemd dat er één enkele aardlekschakelaar is voor de badkamers van een hele reeks flats, dat heb ik zelf kunnen vaststellen. In ieder geval zal het wettelijk wel in orde zijn, die installatie moet ook gekeurd zijn. Voor natte ruimtes is in België een 30mA ALS verplicht. Iedere flat heeft een stel eigen zekeringen, maar de ALS is algemeen. Het zal een hele klus worden op uit te zoeken, gelukkig niet aan mij besteed.
Plaats reactie