pompwagen rolweerstand
Moderator: Moderators
Re: pompwagen rolweerstand
dit zijn op gevulkaniseerde polyurethaan (pu) rollen met kogellager
pu wordt genomen omdat het niet gaat scheuren als je bvb een schroef of spijker in krijg
je kan vergelijken wat het dikte verschil tussen de twee wagens is
als ze de pu even dik is moet je het zoeken in de lagering
pu wordt genomen omdat het niet gaat scheuren als je bvb een schroef of spijker in krijg
je kan vergelijken wat het dikte verschil tussen de twee wagens is
als ze de pu even dik is moet je het zoeken in de lagering
Re: pompwagen rolweerstand
Nog even hier op terug komen, dit is nu 1 van rollen op mijn tot voor kort beste pompwagen :
type :
Dan kom ik op :
https://onderdelenbalie.nl/passend-voor ... _6140.html
Welke is dan de hardste ? Buiten de stalen versie dan.
Alhoewel als dat echt goed werkt dan zou ik dat ook wel willen overwegen,voor op een vlakke, gladde betonvloer.
Voor (te?) veel gewicht, of zou staal weer te hard zijn . . ?
Iemand die hier ervaring mee heeft ?
Dan zoek ik voor een stihl pompwagen nog een revisie setje voor de hydraulische cilinder, die zie ik hier nu weer niet.
bvd,
NB ik ben veel aan het heen weer zetten, ook wel bekend als opruimen, maar nu heb ik eigenlijk geen goed werkende pompwagen meer.
type :
Dan kom ik op :
https://onderdelenbalie.nl/passend-voor ... _6140.html
Welke is dan de hardste ? Buiten de stalen versie dan.
Alhoewel als dat echt goed werkt dan zou ik dat ook wel willen overwegen,voor op een vlakke, gladde betonvloer.
Voor (te?) veel gewicht, of zou staal weer te hard zijn . . ?
Iemand die hier ervaring mee heeft ?
Dan zoek ik voor een stihl pompwagen nog een revisie setje voor de hydraulische cilinder, die zie ik hier nu weer niet.
bvd,
NB ik ben veel aan het heen weer zetten, ook wel bekend als opruimen, maar nu heb ik eigenlijk geen goed werkende pompwagen meer.
Re: pompwagen rolweerstand
de nylon
Re: pompwagen rolweerstand
Dank, die heb ik gepoogd te bestellen maar na 3 keer alles invullen in de webwinkel het ik het opgegeven, email gestuurd, nu even afwachten.
Dus nu maar verder met een andere pompwagen, heb ik nooit gebruikt (alleen als karretje), deez zakt onmiddellijk weer naar beneden, het lijkt me verder wel een fatsoenlijk ding dus ik wou een poging wagen tot reparatie,of iig demontage. Maar, hmmm, dat valt me nog niet mee, iemand met ervaring hier ?
Ik heb uiteraard wat rondgezocht op het www maar niet veel gevonden.
type : STILL HP20
gemaakt in Hamburg
Zo ver ben ik nu :
Laatst gewijzigd door keesfrees op 13 jul 2022 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: pompwagen rolweerstand
als je de maten heb van de rollen (diameter,lengte,soort lager,diameter /lengte as) dan kan ik kijken of ik ze kan maken
Re: pompwagen rolweerstand
Klinkt interessant, als eerst bedankt voor de gedachte, is dat de moeite waard ? Dan zou ik 'm kunnen demonteren en opsturen, wat voor materiaal denk je aan dan ?
Re: pompwagen rolweerstand
Waarom moeilijk doen door te gaan mailen etc. naar de betreffende website? Er zijn tientallen aanbieders van palletwagen onderdelen, lekker door naar de volgende zou ik zeggen. Ook zie ik het nut van zelf (laten) maken ook niet echt in, tenzij het een leuk hobby klusje voor je zelf is natuurlijk.
Re: pompwagen rolweerstand
Ik had er bijna ervaring mee gehad, omdat ik ook een palletwagen had die aan onderhoud toe was.
Toen ik er achter kwam dat bij Papro een meest gangbare nieuwe palletwagen van goede kwaliteit slechts 199 euro kost heb ik dat repareren maar achterwege gelaten en een paar nieuwe gekocht. Deze functioneren al een tijd tot volle tevredenheid.
Of reparatie voor jou wel zinnig is kan je natuurlijk alleen zelf bepalen, maar misschien heb je wat aan deze info.
Toen ik er achter kwam dat bij Papro een meest gangbare nieuwe palletwagen van goede kwaliteit slechts 199 euro kost heb ik dat repareren maar achterwege gelaten en een paar nieuwe gekocht. Deze functioneren al een tijd tot volle tevredenheid.
Of reparatie voor jou wel zinnig is kan je natuurlijk alleen zelf bepalen, maar misschien heb je wat aan deze info.
Re: pompwagen rolweerstand
Inmiddels zijn de nieuwe rollen binnen en gemonteerd.
Een klusje van niks en het resultaat lijkt erg goed, de zwaarste stapel kan ik even niet bij, maar het loopt beter dan ooit.
Uitleg, ik heb platen op simpele pallets liggen (met de balkjes recht boven elkaar !), de onderste pallet is wat hoger zodat er een pompwagen onder kan, daar mee draai ik de stapel alleen 90gr. en kan ik met de heftruck een gedeelte optillen om de juiste plaat er af te pakken.
De oude rollen waren staal met bekleding, dit is volledig kunststof, dat zie ik nu ik ze heb pas, dat was de reden dat ik ze bestelde ( @motormuis ) mijn angst was/is dat het bij (te) zware belasting niet goed gaat. Maar ( @motormuis ) ze zijn ruim 20E p/s, met lagers, dus . . .
@Linki
Ik begrijp je gedachte, ten dele, ik heb een enorme argwaan voor goedkope troep, daarom repareer ik liever dat wat ik al heb en weet dat het goed werkt(e), ook met pompwagens heb ik de verschillende ervaren.
Deze waar het nu om gaat is een "echte BT lifter" maar ook die heb ik al eens stuk gekregen, heftruck verzakt, een lepel er onder, de duwstang (onder de vork) uitgeknikt, toen had ik nog een handige inmiddels betreurde straatgenoot die spullen had om 'm weer recht te buigen, en een trekker om de heftruck weer los te krijgen.
Een klusje van niks en het resultaat lijkt erg goed, de zwaarste stapel kan ik even niet bij, maar het loopt beter dan ooit.
Uitleg, ik heb platen op simpele pallets liggen (met de balkjes recht boven elkaar !), de onderste pallet is wat hoger zodat er een pompwagen onder kan, daar mee draai ik de stapel alleen 90gr. en kan ik met de heftruck een gedeelte optillen om de juiste plaat er af te pakken.
De oude rollen waren staal met bekleding, dit is volledig kunststof, dat zie ik nu ik ze heb pas, dat was de reden dat ik ze bestelde ( @motormuis ) mijn angst was/is dat het bij (te) zware belasting niet goed gaat. Maar ( @motormuis ) ze zijn ruim 20E p/s, met lagers, dus . . .
@Linki
Ik begrijp je gedachte, ten dele, ik heb een enorme argwaan voor goedkope troep, daarom repareer ik liever dat wat ik al heb en weet dat het goed werkt(e), ook met pompwagens heb ik de verschillende ervaren.
Deze waar het nu om gaat is een "echte BT lifter" maar ook die heb ik al eens stuk gekregen, heftruck verzakt, een lepel er onder, de duwstang (onder de vork) uitgeknikt, toen had ik nog een handige inmiddels betreurde straatgenoot die spullen had om 'm weer recht te buigen, en een trekker om de heftruck weer los te krijgen.
Ik zocht dit even op, en zo zie ik dat dat bedrijventerrein ( bij A27, Nieuwegein ) nu eindelijk klaar is, ik weet van een paar bedrijven die daar grond hadden gekocht en na jaren wachten toch ergens anders zijn gaan zitten.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 20 sep 2021 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Re: pompwagen rolweerstand
Op marktplaats had ik een tijdje terug al een hobby palletwagen opknapper gevonden, die heb ik het eens gevraagd over het vervangen van de keerringen.
Uiterst snel kwam er een goed antwoord :
Gerard schreef :
Ik zie wel iets voor me met 3 pennen in een stukje buis en dan de buis er af schuiven. maar een aardig gep*l.
En dan denk ik dat er motorolie in zit, hoe krijg ik dat er uit . . . , en schoon ?
Weet er iemand een test methode om te weten of het hydraulische olie is of niet ?
Uiterst snel kwam er een goed antwoord :
Gerard schreef :
Nu nog even op zoek naar dat speciale tangetje, is heel kort in beeld op 1:56Dit zijn niet mijn favoriete pompwagens met dergelijke hydraulische pompen.
Je zult de piston Nr 22 ( zie foto onderdelen) eruit moeten trekken, als dat zwaar gaat,hendel aflaat aantrekken.
In dat gat zit onderin het reservoir nr 21 afdichting. Deze kun je eruit halen met evt zelfgemaakte haak. Is een rot klusje om dan de nieuwe manchet/O-ring er weer in het krijgen.
Onderstaande link is een filmpje op YouTube krijg je een idee hoe het werkt.
https://youtu.be/6xaLClPBlzc
Ik zie wel iets voor me met 3 pennen in een stukje buis en dan de buis er af schuiven. maar een aardig gep*l.
En dan denk ik dat er motorolie in zit, hoe krijg ik dat er uit . . . , en schoon ?
Weet er iemand een test methode om te weten of het hydraulische olie is of niet ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599