pompwagen rolweerstand

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

pompwagen rolweerstand

Bericht door keesfrees »

Even een heel ander vraag als het mag.
Het is nmi zeker cnc gerelateerd, maar ja die lijn kun je bij alles wel doortrekken, enfin.

Ik heb hier meerdere pompwagens en vele m2's vlakke betonvloer :-)
Nu heb ik sinds enige tijd een hele lange pompwagen, die wou ik al lang hebben en is heel handig om stapels platen in de lengte te kunnen verplaatsen. "Tis wel een joekel van een ding, ergens onder gereden sta-tie niet in de weg en het is ook flink wennen met het bochten werk.
Maar, het viel mij al op dat de rolweerstand bij een flinke lading behoorlijk groot is maar dat weet ik aan het grote gewicht, maar nu heb ik eens een test gedaan met dezelfde lading op een andere (korte) pompwagen en dat gaat echt veel lichter.
Nu de grote vraag, waar ligt dat aan. Heel veel verschil in bouw is er eigenlijk niet, zie foto's. De gele is de lange.
Is er een ervaringsdeskundige in de zaal ?

21381
21380
Laatst gewijzigd door keesfrees op 14 jul 2020 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: pompwagen rolweerstand

Bericht door diode »

Die gele lijkt achter PU wielen te hebben en de rode heeft wielen van hard kunststof. Zo lijkt het althans op de foto. Ik zou het verschil daarin zoeken. Die PU wielen die rollen veel zwaarder als die harde kunststof wielen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: pompwagen rolweerstand

Bericht door Ballegooijen »

Draaien alle wielen wel soepel of kan er 1 (meerdere) wielen een beetje stroef lopen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: pompwagen rolweerstand

Bericht door cncjohn »

Die gele wil oog niet graag de bocht om met dat tandem stel
Als je ook rechtuit al verschil voelt dan zal het idd de hardheid van de wieken zijn
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: pompwagen rolweerstand

Bericht door cncjohn »

Die gele wil ook niet graag de bocht om met dat tandem stel
Als je ook rechtuit al verschil voelt dan zal het idd de hardheid van de wielen zijn
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: pompwagen rolweerstand

Bericht door keesfrees »

Dank, het was een beetje vragen naar de bekende weg, het moet iets van doen hebben met de hardheid vd wielen, maar ik wil de vraag in eerste instantie altijd zo open mogelijk stellen zonder een eigen aanname mee te nemen in de vraag.
diode schreef: 14 jul 2020 07:42 Die gele lijkt achter PU wielen te hebben en de rode heeft wielen van hard kunststof. Zo lijkt het althans op de foto. Ik zou het verschil daarin zoeken. Die PU wielen die rollen veel zwaarder als die harde kunststof wielen.
Dan bedoel je de grote wielen ? Dan heb ik nu wel een term, geen PU, dat helpt al hoop ik.
cncjohn schreef: 14 jul 2020 10:11 Die gele wil ook niet graag de bocht om met dat tandem stel.
Als je ook rechtuit al verschil voelt dan zal het idd de hardheid van de wielen zijn
Ik heb het over rechtuit idd, Overigens kan schuin wegrijden vaak wel helpen om op gang te komen, algemeen gesteld, niet specifiek dit probleem.
Ballegooijen schreef: 14 jul 2020 08:50 Draaien alle wielen wel soepel of kan er 1 (meerdere) wielen een beetje stroef lopen?
Heb ik een tijd terug wel gecontroleerd en gesmeerd, hangend op de heftruck, maar hoe dat onder last is kan ik lastig controleren.

Ik bedenk nu, dat heb je als je ergens over praat, een last aan de uiteinden zetten om te zien welk eind cq welke wielen het probleem zijn. Daar moet ik even iets voor zoeken.

Heeft er iemand een goede ervaring met een onderdelen leverancier voor zoiets.
En ik bedoel ervaring, niet het eerste zoekresultaat van een te behulpzame www zoekmachine, ik heb door ervaring bedacht dat ik dit altijd ga vermelden bij een dergelijke vraag.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: pompwagen rolweerstand

Bericht door Swake »

Nog een mogelijkheid: Staan de wieltjes wel mooi parallel wanneer er belasting op staat? Ik kan me inbeelden dat met een hoge belasting de 2 lepels uit elkaar gedrukt worden (een V worden) zo ook de wieltjes welke dan een remmende werking kunnen hebben.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: pompwagen rolweerstand

Bericht door javanree »

De meeste van die wielen gebruiken standaard lagers, dus als ze slecht draaien kun je de lagers eenvoudig vervangen.
Vervangen is simpel : as zit zo te zien met 2 rolstiften in het frame, die lostikken, de as zou schuivend door de lagers moeten gaan. Lagers zelf zitten meestal in de wielen geperst.

Controleer ook even of je misschien geen vlakke kanten hebt aan de wielen ; als er een slecht loopt wil die wel eens meegesleept worden, waardoor vlakke plaatsen ontstaan. Ook bij zware belasting en hogere temperaturen kunnen de wielen soms iets vervormen maar dat is zeldzamer.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: pompwagen rolweerstand

Bericht door diode »

Ik bedoel de kleine wielen, die lijken bij de lange palletwagen van PU.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: pompwagen rolweerstand

Bericht door keesfrees »

Ik hoop dat je gelijk hebt, hoe zie je dat ? Kwestie van ervaring zeker.
Ik ga er eens aan voelen, ruiken, knijpen
Dank !
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: pompwagen rolweerstand

Bericht door diode »

Die van de lange wagen lijken wat bruin/geel van kleur. Van de korte lijken lichter van kleur.
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: pompwagen rolweerstand

Bericht door Ian »

Heb ervaring met deze gasten
Een wiel is niet altijd een wiel
Hier wielen besteld voor mijn gereedschaps wagen
Dat rolt echt wel super vergeleken de (nieuwe) orginele

Staat ook iets bij van rolweerstand

https://www.blickle.nl/product/HPO-85X1 ... 03K-473207
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: pompwagen rolweerstand

Bericht door staandeklok »

Swake doet al een suggestie, waar mogelijk de oorzaak zou kunnen liggen. Ik heb zelf ook een palletwagen met extra lange lepels, omdat me die handig leek bij het verplaatsen van zware machines. Na verloop van tijd bemerkte ik, dat die zwaarder begon te lopen en ook slecht de bocht om wilde.
De oorzaak bij mij bleek te zitten in de stabiliteit van het frame(lepelconstructie). Bij zwaardere lading bleek dat de lepels min of meer uit elkaar gingen staan, waardoor de uitlijning volledig zoek was.
Probeer bij zwaardere belasting de afstand tussen de lepels bij de kleine wielen te meten en ook in onbelaste toestand. Ik ben bang, dat bij jou hetzelfde probleem zich voordoet.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: pompwagen rolweerstand

Bericht door keesfrees »

Wat detailfoto's :

21389

21388

Kan iemand hier nog wat uit afleiden ?
Ze lopen goed.
Rol : D79 breed 70

Blickle wielen ken ik nog uit een grijs verleden, ik had niet bedacht dat ze ook dit soort wielen hebben, maar waarom niet natuurlijk.
Plaats reactie