Buiswals -> welke buis is het best?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Buiswals -> welke buis is het best?

Bericht door Jacala »

Hallo!
Zojuist heb ik een buiswals aangeschaft. Ons oude handmodelletje wat toch wat arbeidsintensief.

We hebben nu een klus met vrij veel walswerk, het walsen van ronde buizen van (+/-)42mm tot cirkels van 3000mm diameter voor een interieur project.

Simpelweg, heb ik niet zoveel verstand van diverse staalsoorten. Ik weet wel dat er diverse soorten buis zijn, maar hun exacte eigenschappen weet ik niet accuraat te omschrijven. Tot nu toe was dat ook niet heel belangrijk, voor de interieurbouw is het voornamelijk cosmetisch en nooit dragend. Eens in de zoveel tijd een buisje walsen met de hand was geen probleem maar nu wil ik er toch wat meer van weten.

De meest gangbare buizen bij onze leverancier (van raak staal) zijn de volgende, althans, deze gebruiken wij veel.

klasse A Buizen:
Precisiebuis:
Gasbuizen:

Wat zijn nou precies de verschillen en eigenschappen waarmee ik rekening moet houden bij wals werk?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Buiswals -> welke buis is het best?

Bericht door Zee&Zee »

A klasse gewoon gelaste buis. Betaalbaar en veel maten.
Bij kleinere radi gaat a klasse naad raar doen.
En je moet zowiezo bij walsen altijd op letten op waar je die naad legt.

Precisie is duurste zonder zichtbare lasnaad, binnen en buiten strak, ook handig bij passingen etc etc.

Gasbuis lompere spul (dikwandiger ook) in duimsmaten.

'Beste' wordt bepaald door budget, gevraagde binnen en buitendiameter. En de capaciteit van je wals, en de gevraagd afwerking.


De handbediende wals... wil je die kwijt ?
CNC you later
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Buiswals -> welke buis is het best?

Bericht door assink »

Gegloeide buis gebruiken, zit minder spanning in en laat zich makkelijker vervormen.
Hoeft op zich niet naadloos te zijn.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Buiswals -> welke buis is het best?

Bericht door Jacala »

Hoi zee!
Die oude is te koop ja, maar het is een oud handmodel zoals deze: https://www.tuinmachineconcurrent.nl/co ... zxEALw_wcB

Hij heeft wat TLC nodig, de wals inbus is dol, die moet je vervangen. Verder is hij prima.

Tja, wat wil ik er voor? Hij staat niet in de weg. 40 euro?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Buiswals -> welke buis is het best?

Bericht door Zee&Zee »

Ah, ik had iets anders in gedachten/gehoopt, niet de prijs maar de wals hij is nieuwer dan verwacht ;-) dus ik pass.
CNC you later
Plaats reactie