Crash

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Crash

Bericht door Grafjan »

Gvd. In mijn loopbaan als cnc frezer (zo’n 27 jaar ) nog nooit bij mijn baas in een klem gefreesd. Hoog uit aan de bovenkant net met een paar hondertste geraakt. Koop ik bij hbm 2 mooie geslepen klemmetjes 90€ per stuk, zien er goed uit. De eerste dag ging alles goed, maar volgens mij was ik vergeten het nulpunt op te slaan. Dus de 2e dag frees ik vol in mijn klem.😤Dan duurt het vrij lang voordat je in paniek met je muis het pijltje op de reset buttom hebt staan en hebt geklikt.Toch misschien een noodstop knop maken.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Crash

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, natuurlijk niet de vertrouwde CNC omgeving / comfort wat je gewend was.
Ik begrijp ook al die 'scherm' bediening niet. Gewoon een paar knoppen, start / stop , procenten, dan heb je eigenlijk al geen noodstop meer nodig.
(een freesbank is geen omgeving voor muizen of touchscreens, oeps ga ik nu op tenen staan ? :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Crash

Bericht door Grafjan »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 jul 2020 12:17 Ja, natuurlijk niet de vertrouwde CNC omgeving / comfort wat je gewend was.
Ik begrijp ook al die 'scherm' bediening niet. Gewoon een paar knoppen, start / stop , procenten, dan heb je eigenlijk al geen noodstop meer nodig.
(een freesbank is geen omgeving voor muizen of touchscreens, oeps ga ik nu op tenen staan ? :lol: )
Niet op die van mij.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Crash

Bericht door Grafjan »

Zoiets zou ik wel willen hebben. Maar dan komt het: wel plug and play ! En dan niet het plug and play , wat de meeste van jullie plug and play vinden . Maar dus echt stekker erin en klaar.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Crash

Bericht door Kjelt »

Ik ben blij met mijn nood-ram-knop 8)
Wil er nog twee bijplaatsen zodat ik als ik aan de andere kant sta niet een Usain Bolt imitatie hoef te doen :lol:

Al een paar keer flink wat bespaard.
Eergisteren nog wilde de frees zonder eerst de spindel aan te zetten al gaan beginnen.
Blijkt het cam pakket als je een oud project hergebruikt de startcode niet meer toe te voegen.

Maar blijft ***** voor je dat je mooie klem beschadigd is.
Eentje hopelijk?
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Crash

Bericht door Portje »

voice control voor de noodknop?

wel zonde geld.
en het gebeurt altijd met nieuw spul
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Crash

Bericht door Arie Kabaalstra »

(een freesbank is geen omgeving voor muizen of touchscreens, oeps ga ik nu op tenen staan ? :lol: )
Muizen horen gestampt op een beschuitje, of in een kooitje, valletje, of in een Kat.
Touchscreens?.. 'k was er in eerste instantie ook geen fan van.. maar.. voor het instellen/programmeren van een machine voldoen ze eigenlijk prima..
'k heb op mijn draaibank, en op 1 freesbank een Mepscherm voor de bediening.. maar er hangt ook nog een fysiek toetsenklavier aan.. F1 zet altijd de boel wel stil.

de mooiste "combi" in mijn ogen, zou zijn EdingCNC, Mepscherm, en een bedieningspaneel met een Toetsenbord, start en stop knop en een Noodstop (eventueel aangevuld met wat andere knoppen zoals een "Sneltoets voor MDI, Spindelstart, Handwiel en dergelijke )
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Crash

Bericht door Grafjan »

Kjelt schreef: 28 jul 2020 12:38 Ik ben blij met mijn nood-ram-knop 8)
Wil er nog twee bijplaatsen zodat ik als ik aan de andere kant sta niet een Usain Bolt imitatie hoef te doen :lol:

Al een paar keer flink wat bespaard.
Eergisteren nog wilde de frees zonder eerst de spindel aan te zetten al gaan beginnen.
Blijkt het cam pakket als je een oud project hergebruikt de startcode niet meer toe te voegen.

Maar blijft ***** voor je dat je mooie klem beschadigd is.
Eentje hopelijk?
Een losse bek is beschadigd, maar kan ik na de vakantie op mijn werk wel na laten slijpen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Crash

Bericht door serum »

Dus de 2e dag frees ik vol in mijn klem.
Een losse bek is beschadigd
Can't compute.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Crash

Bericht door Sven »

Bij linuxcnc is escape een noodknop.
Hoewel ik nu een echte noodknop heb wordt die nauwelijks gebruikt, en dan niet bij gebrek aan noodzaak...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Crash

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn ervaring vertelt me.. als je de Noodstop nodig hebt.. ben je toch al te laat..

Wat ik zelf doe, en dat is "Common practice" onder CNC-ers zowel professioneel als hobbyist: Voeding terugdraaien als je een programma voor de eerste keer start.

Ik ken maar weinig CNC-ers die starten met de voeding op 100% op een freesbank..
Op mijn draaibank staat ie gek genoeg wel altijd vol open..maar da's ook een gevolg van het programmeersysteem dat daar op draait..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Crash

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 28 jul 2020 14:06 Mijn ervaring vertelt me.. als je de Noodstop nodig hebt.. ben je toch al te laat..
Dus de eis dat deze op alle draaiende machines dient te zitten is schijnveiligheid volgens jou ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Crash

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat hoor je mij niet zeggen, maar in 99% van de gevallen.. als de Noodstop ingedrukt wordt, is het leed al geleden..
en je werkstuk naar de eeuwige schrootvelden.

de voeding naar 0 draaien, en dan de boel stopzetten werkt beter als je erbij staat..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Crash

Bericht door DaBit »

Touchscreen is handig voor luie mensen die het verrekken om een mooi bedieningspaneel te maken met alles erop en eraan. Ik kan d'r prima mee uit de voeten.

Noodknop moet je niet weglaten. Voor jezelf misschien niet nodig, maar alle anderen in jouw buurt weten dat ze op de rode paddenstoel moeten meppen als je gillend en kermend met je hand klem zit omdat je even met een kwastje wat olie aan wilde brengen maar verrast werd door een stuk ijlgang. Ofzoiets.

Enne @Grafjan:
Grafjan schreef: 28 jul 2020 11:42 In mijn loopbaan als cnc frezer (zo’n 27 jaar ) nog nooit bij mijn baas in een klem gefreesd. Hoog uit aan de bovenkant net met een paar hondertste geraakt.
Da's ook in de klem frezen hoor :mrgreen:
Maar het valt bij mij onder 'waar gehakt word...'. 1 van mijn bekken mist ook een hapje waar de frees toch iets verder buiten het ruwe materiaal kwam dan verwacht. Braampjes weghalen, niks aan de hand.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie