Zwenkwielen onder werkbank

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Zwenkwielen onder werkbank

Bericht door WillyH »

Handig, zo'n werkbank vlak bij de plaats waar je aan de slag bent in het atelier. Om bij de freesmachine, draaibank of cnc te zetten al naargelang waar de meeste actie is.
Nu ben ik op zoek naar zwenkwielen (met rem) maar de keuze is niet voor de hand liggend. Er zijn wel een tiental materialen waaruit de wielen gemaakt zijn. Luchtbanden vallen voor mij al af, net zoals solide metalen wielen. Aangezien er wel wat op de vloer kan liggen moet er toch vlot over spanen of houtkrullen gereden worden en dan lijken de harde nylon wielen ook niet geschikt.
Dan is er nog rubber, TPR, Polyamide, PVC, Polyurethane welke zijn geschikt? Aangezien zo'n werkbank soms een maand of langer op dezelfde plaats blijft staan, is er ook een risico om een mooie vlakke kant aan de wielen te laten ontstaan, ook niet handig om deze dan te verplaatsen. Of geen zorgen maken en de leukste eruit kiezen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zwenkwielen onder werkbank

Bericht door Kjelt »

Dan zou ik dezelfde oplossing kiezen als ik oa voor mijn frees heb gedaan.
Werkbank op vaste stelpoten zetten. onderkant op de hoogte dat je er een auto krik onder kunt schuiven, omhoog krikken met mdf plaat er tussen en een luxe hondje of transporters eronder schuiven, naar plek bestemming rijden en dan andersom terug zetten op zijn stelpoten.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 964
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Zwenkwielen onder werkbank

Bericht door Portje »

Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zwenkwielen onder werkbank

Bericht door keesfrees »

Het idee van zo'n optil wiel staat met wel aan, dat is zeker stabieler dan op wielen laten staan. Maar deze uitvoering ziet er wel erg licht uit, dan moet je eerst de werkbank leeg maken anders gaat het niet :/.
Bij "iets op wielen" denk ik meestal eerst aan "guitel castors" , de bekende blauwe "flightcase wielen" maar ondertussen maakt de hele wereld ze na, wie er eerst mee was weet ik niet maar ik leerde ze kennen onder die naam.
Maar dit lijkt er ook verdacht veel op :
https://www.ecotools.nl/catalogsearch/r ... RNB+100%22
Maar van de kwaliteit durf ik niets te zeggen.

Het hangt er maar van af hoe vaak je de werkbank wil verzetten, met een pompwagen kan ook heel goed werken.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Zwenkwielen onder werkbank

Bericht door WillyH »

Zo'n optilwielen lijken me ook niet echt "atelierproof". Er zijn wel andere dhz systemen te vinden op het net waarbij je twee wielen tegelijkertijd uitklapt. Als oud-modelbouwer doet we dit dromen van een ladingsgestel onder de werkbank :-)
Ach, ik denk gewoon een set zwenkwielen met rem zal wel volstaan. Als het stevig moet staan voor één of andere klus, maak ik wel wat dat ik ze tegen de muur kan vastzetten. Voor de rest is het toch maar om wat onderdelen, frezen en beitels op te leggen vlak bij de machines. Dat hoeft niet rotsvast te staan. De wielen die Johan gebruikt zijn ook wel leuk maar duur en met het schroefsysteem niet op 1-2-3 vast te zetten. Mijn bekommernis was eerder rond de materiaalkeuze van de wielen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zwenkwielen onder werkbank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ik terugdenk aan de 'lagere' school (wat het toen nog heette) en de gymles.
De 'kast' had een vernuftig systeem, met een pedaal die je intrapte en zodoende kwamen er 4 zwenkwielen naar beneden en kon de kast verreden worden. Misschien is daar m'n interesse al gewekt voor leuke mechaniekjes. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zwenkwielen onder werkbank

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 aug 2020 11:36 Als ik terugdenk aan de 'lagere' school (wat het toen nog heette) en de gymles.
De 'kast' had een vernuftig systeem, met een pedaal die je intrapte en zodoende kwamen er 4 zwenkwielen naar beneden en kon de kast verreden worden. Misschien is daar m'n interesse al gewekt voor leuke mechaniekjes. :lol:
Mooi mechaniek alleen een relatief licht voorwerp.
Als je die "trap"mechaniek vervangt door een hydraulisch / pneumatisch of schroef mechanisme lijkt me dat ideaal.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2440
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zwenkwielen onder werkbank

Bericht door hainjedaf »

https://nl.aliexpress.com/item/40008933 ... 5612%23327

Deze zijn verrekte handig. Stelbaar en verrijdbaar
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Zwenkwielen onder werkbank

Bericht door Ballegooijen »

hainjedaf schreef: 10 aug 2020 13:47 https://nl.aliexpress.com/item/40008933 ... 5612%23327

Deze zijn verrekte handig. Stelbaar en verrijdbaar
Deze heb ik onder mijn nieuwe freesmachine zitten. Beresterke wielen!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zwenkwielen onder werkbank

Bericht door Kjelt »

Daar heb ik destijds ook naar zitten kijken maar dat draaien lijkt me erg onplezierig en lang duren.
Aangezien ik niet goed in de hoeken er bij kan zonder daarbij diverse exotische yoga bewegingen te moeten praktiseren, heb ik voor de autokrik en movers gekozen.
Nu alleen de movers nog verstevigen/upgraden
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 964
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Zwenkwielen onder werkbank

Bericht door Portje »

Ballegooijen schreef: 10 aug 2020 15:35
hainjedaf schreef: 10 aug 2020 13:47 https://nl.aliexpress.com/item/40008933 ... 5612%23327

Deze zijn verrekte handig. Stelbaar en verrijdbaar
Deze heb ik onder mijn nieuwe freesmachine zitten. Beresterke wielen!
Ik zie mezelf ook niet elke keer over de grond kruipen om te verstellen met deze wielen.
Naar de grond toe zal goed gaan,daar ben ik zo, maar weer omhoog ....
haha

En als ik jouw ruimte voor de geest haal, Johan, hoe doe je dat bij de achterste wielen ?
Het is bij jou zo vol kun je daar nog wel bij ?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Zwenkwielen onder werkbank

Bericht door Ballegooijen »

En als ik jouw ruimte voor de geest haal, Johan, hoe doe je dat bij de achterste wielen ?
Het is bij jou zo vol kun je daar nog wel bij ?
Ik heb ze onder de nieuwe freesmachine gemonteerd zodat ik tijdens de bouw de machine makkelijk kon verplaatsten. Afgelopen weekend heb ik de nieuwe machine op zijn definitieve plaats gezet en ga hem daar goed afstellen. Als dat gebeurd is hoef ik er niet meer bij te zijn want dan komt de frees niet meer van z'n plaats.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 964
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Zwenkwielen onder werkbank

Bericht door Portje »

Wat zonde van die mooie wielen.
Worden ze maar 1x gebruikt.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2440
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zwenkwielen onder werkbank

Bericht door hainjedaf »

Tenzij hij eens achter de freesmachine gaat schoonmaken of verhuist 8)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie