Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Inmiddels is de verbouwing aan de kiet van DaBit begonnen. Naast wat uitbouwen gaat ook de houten-planken vloer eruit en komt daar isolatie+beton+vloerverwarming+tegels voor in de plaats.
Dan verlies ik de kruipruimte, en die is/was knap praktisch om kabeltjes van hot naar her te leggen. Netwerkkabeltjes, coaxkabeltjes, luidsprekerkabeltjes, stroomkabeltjes, je kunt ze allemaal mooi naar boven laten komen op de plek waar je ze nodig hebt...

Vraag 1: Is er nou een handig systeem om dat voordeel te behouden met tegels en beton? Van die kabelgoten die als plint dienen en waar je stekkerdozen in kunt zetten hebben een hele lage vrouwelijke acceptatiefactor. Een vierkante buis onder de tegels zou al wat kunnen zijn, maar of dat nou handig is? Of blijft het bij een bergje loze leidingen+potten in de muur? Die zijn toch knap onpraktisch in het voorzien in de behoefte over tijdspannes van 10+ jaar.

Komen we op vraag 2: Zoals bij vrijwel iedereen is mijn netwerk-infrastructuur 1Gbit Ethernet over CAT5e koperkabeltjes. Da's nu nog niet echt een bottleneck; mijn arme op z'n teentjes lopende servertje krijgt die Gbit niet vol en de Wifi houd bij ~600Mbit ook wel aardig op. Dat servertje staat echter op de nominatie om vervangen te worden door wat snellers, binnen een paar jaar zit wifi en internet ook boven de Gbit, en tegen die tijd heb ik hier thuis 2 dataslurpende zombies op de bank zitten die de inrastructuur zwaar belasten. Eigenlijk wil ik dus binnen afzienbare tijd naar 10Gbit Ethernet, in ieder geval voor de hoofdslagaders (voor mijn hobbyhok is 1G meer dan zat bijvoorbeeld). En aangezien ik straks het comfort van een kruipruimte kwijt ben moet ik daar tenminste iets over nadenken.
Dat over koper doen is niet erg handig. Switches voor 10GBASE-T zijn stevig aan de prijs, en dat spul vreet dan ook nog eens 5 Watt per poort ofzo. In 5 jaar tijd geef je dan dus ook nog eens 100 euro aan electriciteit uit per verbinding. Dan is glasvezel een betere keuze. Maar hoe krijg je dat glasvezelspul door wat loze leidingen heen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gewoon blazen, zuigen of trekken lijkt me. Ligt er een beetje aan of je zelf de connectors er nog aan gaat zetten.
Het is stukken dunner en soepeler dan een 1.5 mm^2 koperdraad, dus plek zat lijkt me.

Even over de vloer, waarom doe je niet gelijk vol laten lopen met schuimbeton?

Als je een ringleiding van 125mm PVC pijp legt, kun je op een aantal punten service putten voorzien met een deksel. Dan heb je volgens mij altijd een mogelijkheid om draden te leggen.
Waar je het niet nodig hebt gewoon de vloer er over heen, als je later toch iets moet uitbreiden, dan maar een gaatje in de vloer.

Maar ik had bij jouw toch wel de draadloze route verwacht, een eigen 5G mast op de binnenplaats kan alles toch wel bedienen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Portje »

Waarom zou je niet alvast trekdraden door de leidingen leggen zodat je later die glasvezel, samen met een trekdraad voor evt uitbreiding, door je leiding kan trekken.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Die connectoren eraan zetten is bij glasvezel niet echt makkelijk weet ik inmiddels, tenzij ze voor glasvezel-netwerkspul ook een bruikbaar-voor-dummies methode gevonden hebben zoals de RJ45 stekker. Ik heb ook geen idee of je die kabels kunt kopen met alleen de ferrule er al aan in plaats van de hele connector bijvoorbeeld. Die paar keer dat ik met 10G/40G Ethernet te maken heb gehad zaten de benodigde glasvezelkabels ook al in de doos en was het klik-klik-klaar.

Kwa schuimbeton enzo: die hele verbouwing is alles bij elkaar teveel voor mij alleen (zou te lang gaan duren), dus ik heb een bouwbedrijf ingeschakeld die dat voor me doet tegen inwisseling van een akelig forse berg muntjes. Die willen gewoon een laag piepschuim, wapening, beton, slangetjes, etc. doen. Mij ook prima; ik heb een eindresultaat voor ogen en hoe ze dat bereiken mogen ze zelf weten.

Kwa draadloos: meer en meer word draadloos. Maar ergens moet je toch van binnenkomend draadje van de telecomboer naar draadloos toe en stationaire zaken zijn nog steeds beter af met een kabeltje. Gooi je NAS op de wifi, en elk brokje data moet 2x door de lucht heen waarmee de bandbreedte gehalveerd word. Niet handig en dat zie ik de komende tig jaar ook niet veranderen.

Die ringleiding had ik ook al bedacht, alleen dan misschien iets rechthoekigs ipv ronds. In de vorm van ventilatie-koker is dat nog wel te koop, inclusief bochtjes enzo. Ik weet alleen niet of dat het handigste is wat een mens kan doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 06 sep 2020 10:11 en tegen die tijd heb ik hier thuis 2 dataslurpende zombies op de bank zitten die de inrastructuur zwaar belasten.
Die twee data slurpers zullen vrijwel zeker hun data draadloos willen. Alleen voor een mediacenter/thuisbiosoop of hoe je het noemen wil kan ik me voorstellen dat een kabeltje wel handig is.

Als de Wifi bandbreedte een probleem is kun je meerdere routers met hun eigen netwerknaam installeren. Beide kinderen op een apart Wifi netwerk is alvast goed om ruzie in de zin van "door jou is mijn verbinding zo langzaam" uit te sluiten :lol:

Zelf zou ik ook de behoefte voelen om overal een kabel aansluiting te kunnen maken hoor, maar ik betwijfel of dat in de toekomst wel zo veel gebruikt gaat worden. Toen wij 14 jaar geleden in ons huidige huis kwamen wonen heb ik alle slaapkamers voorzien van een vaste telefoon, TV en internet aansluiting (dat bestond toen nog, telefoon via 2 adertjes en analoge TV via een coax). Jammer van alle moeite als ik kijk hoe weinig dat gebruikt is.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Swake »

Glasvezel is zo kapot. Zeker als je trekt en doet. Het vervelende is dat je het pas merkt als j'hem gaat nameten of echt gebruiken, dan is het opeens toch niet zoals verwacht en is het moeilijk te begrijpen dat de oorzaak ligt bij de nochtans niet zo hardhandige aanpak van die vezel. Zelf connectoren opzetten doe je ook alleen met de juiste apparatuur, is volgens mij geen DIY meer. Glasvezel is langs de andere kant zeker ook wat het langste zou moeten meegaan in de zin future-proof, maar niemand weet wat de technologie morgen meebrengt. Een koper (let erop dat het geen aluminium is, want de laatste tijd durven ze daar ook CAT6 op plakken!!) kabeltje kan je altijd een andere functie geven. Dus moet je eigenlijk de 2 voorzien :mrgreen:

Die ring met aftappunten is een goed idee. Heb hier iets equivalent gedaan en dat is al een paar keer zeer handig geweest. Ben niet gestopt bij netwerk en speakertjes kabel. Er ligt ook een extra 5G2.5 VVB + een zeer goede TV/SAT Kabel en op een paar plekken zelfs ook een water leiding. Te gek maar dat rolletje buis was toch nog niet opgebruikt dus koste zo goed als niets. Heb hier en daar ook nog een goedkope ouderwetse audiokabel getrokken, je weet wel waar je cinch verbinden kan opzetten. Is niet nodig om alles direct af te monteren of aan te sluiten.

Gouden regel: Te veel CAT6 kan je niet leggen, die kabel is bruikbaar voor alles en nog wat. Zeker als er wat domotica ligt of komt. Trek dat naar overal, liefst zelfs 2 stuks. Naar ieder stopcontact, schakelaar, lamp, TV, bed, sensor, radiator, raam en deur (alarm)... midden van plafond van iedere kamer (voor een Wifi AP + brandalarm of ander sensorbakje)

Hier ligt ook hopen lege geribde buizen (20mm) en daar heb ik echt geen goed ervaring mee. Het is te moeilijk om er iets door te krijgen, zelfs met die metalen trekdraad die er in zit, er loopt veel te vaak iets mis om er te kunnen op vertrouwen dat het later bruikbaar is.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Centraal apparaat hier in huis is voor mij het (Linux-)servertje dat NAS, webserver, ipcameravideorecorder, cloudserver, backupserver, MQTT broker en nog wat zaken meer vervult. Vanuit mijn comfortabele stoel in huis produceer ik de G-code en pas ik de tool libraries in Fusion aan, sla ze op het netwerk op, dan ren ik naar de schuur en ga frezen waar de machines de boel weer lekker oppakken bijvoorbeeld. 60GB aan data uitwisselen: joh, hier heb je een login, upload/download ze maar. Enzovoorts. Vroeger had je ook 1 PC, maar nu zit ik achter het werkstation, maar soms vind ik met een laptop aan de tuintafel ook wel even lekker werken. Handig als zaken centraal staan; ik zou die veredelde NAS niet graag willen missen.
Die server heb ik graag met een dikke datapijp naar het werkstation verbonden en de pijp naar de buitenwereld moet ook even dik zijn als wat er geboden word. Met de huidige Atom en een tweetal harde schijven in RAID-1 is die Gbit naar de server wel genoeg, maar zo gauw ik daar een upgrade doorvoer met nog een paar harde schijven meer, SSD cache en snellere processor dan is dat opeens de bottleneck. Dat is allemaal kandidaat voor kabeltjes, niet voor draadloos. Dataslurpende puistenkoppen ('t is nog niet zo ver, maar lang duurt dat ook niet meer) doen alles draadloos, maar voor de huidige moderne Wifi-accesspoints is 1GBit uplink ook al krap, en dat word nooit minder, alleen meer.

De behoefte om overal alvast kabels te leggen heb ik niet. Het merendeel word toch niet gebruikt, dus alleen trekdraden is voorlopig genoeg. Kan daar later CAT6, CAT7, twinax, glasvezel, whatever voor in de plek. Ik heb 12 jaar geleden de bovenverdieping gedaan, toendertijd vanuit de meterkast een PVC pijp recht naar zolder, vanaf zolder het huis rond en loze pijpen+dozen naar de kamers. Tot nu toe is dat in gebruik voor welgeteld 1 hele TV-coaxkabel, maar het was wel knap handig dat ik die gewoon aan kon leggen op het moment dat-ie nodig was. Iets soortgelijks wil ik voor beneden ook, en liefst wat flexibeler dan loze potten in de muur met 19mm pijpje. Daar ga je de huidige en volgende generatie video/data bekabeling niet meer doorheen pielen omdat je simpelweg niet meer zelf de connector eraan kunt zetten.

Dat heb je met die glasvezel ook; een nette cleave met een inkerftooltje van een paar tientjes kost me al 5 pogingen voor-ie onder de microscoop eindelijk eens netjes haaks en glad is zonder afgebrokkelde randjes, en dan zit-ie nog niet gepolijst en wel in de connector. Voor je fatsoenlijk en enigzins comfortabel de benodigde LC-connectoren aan een glasvezeltje kunt zetten ben je 1000 euro verder, of iemand moet een alternatief weten. Een van de alternatieven is daar gewoon een mannetje voor langs laten komen uiteraard.

(en die flexibele geribde buis is een ramp. Die gebruik ik hooguit voor de laatste halve meter, en zo min mogelijk).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Geldof »

Dit kan je ook zelf maken., dan van alle punten een buis naar een ruimte waar je kan patchen en je heb gelijk stroom punten (zo kan je het aan je vrouw verkopen)
Stroom in de vloer is handig op een hoop punten voor kerstboom, lampen, laders enz. en jij je data in buis wat je later altijd kan veranderen naar glasvezel al heb je dat thuis echt niet nodig.

En heb je gelijk een leuk frees/print projectje 20 vloerpotten maken 8)

https://www.elektrototaalmarkt.nl/ocs-r ... os-4159011
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Geldof »

En als je het goed verzint dan kan je jou vloertegel als deksel gebruiken en zie je de niet gebruikte niet, deksel omwisselen voor een outlet deksel en je ben klaar.
Click buy play
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kars-cnc »

Geldof schreef: 06 sep 2020 13:12 Dit kan je ook zelf maken., dan van alle punten een buis naar een ruimte waar je kan patchen en je heb gelijk stroom punten (zo kan je het aan je vrouw verkopen)
Stroom in de vloer is handig op een hoop punten voor kerstboom, lampen, laders enz. en jij je data in buis wat je later altijd kan veranderen naar glasvezel al heb je dat thuis echt niet nodig.

En heb je gelijk een leuk frees/print projectje 20 vloerpotten maken 8)

https://www.elektrototaalmarkt.nl/ocs-r ... os-4159011
Wel een mooie oplossing, maar ehhh... 183mm rond, en dat op meerdere plekken in de woonkamer wordt toch wel lastig aan je vrouw te verkopen 8)
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Geldof »

Daarom zei ik ook zelf ontwerpen en dan rekening houden met het tegelformaat of zelfs met tegelen rekening houden met de punten.
En dan kan je zelf bepalen of je er 230V in wil, ik zou er 2 in doen 1 geschakeld en 1 vast dan kan je met 1 schakelaar alle lampen aanzetten.
en UTP Audio USB Glasvezel enz.

Alles in buis naar een kast die je dan als patchkast gebruikt en je kan jaren veranderen voor er weer iets nieuws wordt verzonnen.
Click buy play
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

Been there done that Dabit ;-)

In mijn uitbouw in 2012 uiteindelijk gekozen voor twee keer 2" of dik 5cm PVC pijp van voor naar achter in het beton. Ja je krijgt spinnen e.d. maar goedkoop en functioneel voor toekomstige uitbreiding.

21572

Verder 10Gbit glasvezel gelegd van woonkamer naar zolder, SFP+ je kunt dit soort connectoren dan gebruiken soms kun je ze per stuk er uit trekken soms zitten ze vast. Maakt niet uit past prima door een 19mm flexpijp voor elektra zoals je ziet, verder geen andere leidingen er in leggen geen bochten >45 graden liefst onder de 30 graden blijven en geen probleem.
Switches worden nu tegenwoordig gemeengoed maar let op je hebt dus nu twee standaarden 10Gb RJ45 en SFP+. Glasvezel is altijd SFP+ plus een laser transceiver (voor 100m, 500m 1km etc dus voor jou is de 100m meer dan genoeg) die transceivers koop je in China voor jouw switch dan kosten ze 2 a 3 tientjes in plaats van 120+ euro per stuk. Maar je wilt eigenlijk toch wel een switch nu die ook RJ45 10Gb ondersteund, dus eigenlijk beiden. QNAP komt binnenkort met nieuwe switches ik heb zelf aantal jaar terug de D-link switches gekocht maar die hebben alleen SFP+. (<200 euro per switch).

21573
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Geldof schreef: 06 sep 2020 14:30 Daarom zei ik ook zelf ontwerpen en dan rekening houden met het tegelformaat of zelfs met tegelen rekening houden met de punten.
En dan kan je zelf bepalen of je er 230V in wil, ik zou er 2 in doen 1 geschakeld en 1 vast dan kan je met 1 schakelaar alle lampen aanzetten.
en UTP Audio USB Glasvezel enz.
230V contactdozen hoef ik er niet in te hebben; ik zorg wel voor voldoende wandcontactdozen verdeeld over 2 groepen. Die dingen in de grond verwerken is ook niet handig met dweilen enzo.
Tegels worden een meter bij een meter en de plintjes stroken van diezelfde tegels, dat is niet onderhandelbaar bij de directie. Dus die leg je niet even over die potten om er eentje weg te pakken als dat zo uitkomt. Maargoed, als ik weet waar het kanaal zit dan is een gat zo geboord. Heb ik hier in het laminaat ook ooit gedaan met een RJ45 aansluitpunt.
Kjelt schreef: 06 sep 2020 14:45 In mijn uitbouw in 2012 uiteindelijk gekozen voor twee keer 2" of dik 5cm PVC pijp van voor naar achter in het beton. Ja je krijgt spinnen e.d. maar goedkoop en functioneel voor toekomstige uitbreiding.
Spinnen vreten muggen op, nuttige beesten! :mrgreen:
Verder 10Gbit glasvezel gelegd van woonkamer naar zolder, SFP+ je kunt dit soort connectoren dan gebruiken soms kun je ze per stuk er uit trekken soms zitten ze vast. Maakt niet uit past prima door een 19mm flexpijp voor elektra zoals je ziet, verder geen andere leidingen er in leggen geen bochten >45 graden liefst onder de 30 graden blijven en geen probleem.
Mooi, dat dat past is heel handig om te weten!
Switches worden nu tegenwoordig gemeengoed maar let op je hebt dus nu twee standaarden 10Gb RJ45 en SFP+.
Handigste zijn SFP+ cages, dan kun je daar de transceivers in steken die je nodig hebt, of zelfs een DAC kabeltje als de spullen dicht genoeg bij elkaar zitten.
QNAP komt binnenkort met nieuwe switches ik heb zelf aantal jaar terug de D-link switches gekocht maar die hebben alleen SFP+. (<200 euro per switch).
Ja, zoiets, of zo'n Mikrotik dingetje van 150 euro ofzo. Mag in principe een unmanaged switch zijn ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

Ja die Mikrotic heb ik ook naar zitten kijken maar dan komt er dus nog een SFP+ naar 1Gb switch extra bij.
Dit is de grotere broer van de mijne alweer gedateerd maar wel leuke prijs voor 4xSFP+ en 28x1Gb waarbij hij managed is en je groepen uit kunt zetten.

BTW je wilt wel de (serverfarm) fans vervangen door stille Noctuas o.i.d. want 10Gb switches zijn anders niet grappig in een open ruimte en te warm voor kleine gesloten kast.

https://tweakers.net/pricewatch/425525/ ... 0-28x.html
Plaats reactie