Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 19 okt 2020 12:02 Ja herkenbaar, daarom ben ik zelf van Raid afgestapt.
Een aantal vrienden met 10+ disks in Raid configuratie, 1 disk faalde, vervangen en vervolgens tijdens het zeer arbeidsintensieve rebuilden van de raid ging de volgende disk er aan. Gevolg: rebuild niet meer mogelijk: fail.
Ik bouw niet zelf mijn NAS maar gebruik Synology zodat ik met een appje ieder weekend een backup kan draaien.
Eigenlijk zou ik nog een extra backup moeten hebben maar dat is dan alleen van de echt belangrijke data.
Ik gebruik ook Synology, heb nu de oude nas in gebruik om alleen de echt belangrijke data te backuppen.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hainjedaf »

Na jare met QNAP en hardware raid te hebben gewerkt, kan ik me alleen bij Dabit aansluiten.
Een oude desktop pc met voldoende sata aansluitingen, linux erop, samba erop en een RAID config naar keuze.

Het fijnste vind ik, vooral bij installaties bij klanten, dat in noodgevallen een USB stick en een willekeurige
pc voldoende zijn om direct bij de data te kunnen.

Mijn grootste dataverliezen waren de hardware raid controller die niet meer gemaakt werd.
3Ware hardware RAID bleek de harddisks te hebben verzegeld met een hardware wachtwoord in de harddisks :evil:

Daarna 2 QNAPS gehad die beide net na de garantie overleden. En ook daar, systeem eigen indelingen.
Gelukkig bleek met wat tweaking in ieder geval de data redbaar.

Maar sindsdien nooit meer turn-key doosjes van welke NAS fabriek dan ook.

Wat betreft Western Digital? Ik heb nog nooit een harddisk van ze gehad die langer dan 2 jaar draaide.
En garantieclaims een drama.

Seagate? Alles wat binnen 5 jaar overleed, gratis vervangen. En het garantie centrum zit op Schiphol
Dus een defecte disk kan binnen 20 min bij Seagate afgeleverd worden.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

Grappig, ik heb sinds 1996 alleen maar WD harddisks en nooit een probleem gehad.
Zal wel met de provincie te maken hebben dan :lol:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door andrefc101 »

Zeker grappig Kelt, ik werk al meer dan 12 jaar met Synology NASsen, en eigenlijk nog nooit problemen gehad op een enkele kapotte hd na. Maar daar was omwisselen genoeg. Omdat ik nu een grotere en snellere heb gekocht, gebruik ik de oude om daar data op te backuppen van de nieuwe.
Zo zie je maar: ieder heeft zo zijn voorkeur en dat is prima, als het maar naar behoren werkt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

Klopt en je verstand blijven gebruiken, in een NAS horen NAS schijven en geen low power desktop schijven die zelf in de slaapstand gaan. Door zo nu en dan naar de SMART info te kijken ofnog beter de NAS dit zelf in de gaten te laten houden dan ga je al waarschuwingen krijgen voor het echt te laat is.
En zelf ook kijken of het klopt, hier mijn kleine NAS die 24/7 aan staat met 2x 6TB WD Gold schijven, 31000 uur en een 1000 start stop cycles, oftewel na drie uur ofzo idle mogen ze van mij toch gaan slapen. Na vier a vijf jaar (40000 uur) ga ik preventief vervangen, dan mogen ze als ststische backup dienst gaan doen. Lijkt veel 40000 uur maar als je in de datasheet van deze schijven kijkt staat er een mtbf van 2 miljoen uur, maar ja dat is statistiek na 100 uur kunnen er enkele ook kapot gaan (infant mortality en de bathtub curve heet dat geloof ik voor de quality mensen, voor ons heet dat domme pech ;-) ).

21788
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Ik heb kapotte disken gehad van Seagate, WD, Quantum en Fujitsu. Elke fabrikant heeft wel eens ooit een modelletje dat achteraf toch niet helemaal jofel bleek te zijn. Shit happens, alleen lullig als het jou overkomt.

Zowiezo, bedenk eens hoeveel rondjes zo'n ding in zijn leven draait. Best knap dat ze dat voor elkaar krijgen voor het geld wat die dingen kosten.

Synology/QNAP/etc gebruiken volgens mij vrij standaard bestandssystemen, dus disken zijn elders best leesbaar bij problematische hardware lijkt me. Lage levensduur geloof ik ook niet zo in bij die apparaten. Het is dat ik graag de flexibiliteit van een reguliere Linuxbak heb, anders kwamen die dingen best in aanmerking.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 21 okt 2020 09:05 Synology/QNAP/etc gebruiken volgens mij vrij standaard bestandssystemen, dus disken zijn elders best leesbaar bij problematische hardware lijkt me. Lage levensduur geloof ik ook niet zo in bij die apparaten. Het is dat ik graag de flexibiliteit van een reguliere Linuxbak heb, anders kwamen die dingen best in aanmerking.
Grootste nadeel van Synology is de prijs in verhouding tot de hardware die je krijgt.
Dat komt denk ik ook vanwege het OS wat je er "gratis" bij krijgt, daar zit best veel werk in werkt als een trein en wat bv heel fijn is dat ze continu security patches uitbrengen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Bjornski1976 »

Betrek in ieder geval je schijven van twee verschillende leveranciers om risico van een slechte batch/lot te voorkomen. Twee verschillende merken gebruiken kan natuurlijk
ook.

RAID is geen vorm van back up en hiervoor is altijd een ander medium nodig.

Het maken van een backup is stap één. Stap twee is het kunnen terug zetten van de backup. Het maken van backups en snapshots om vervolgens op slaan op de unit waarvan
ze zijn genomen is heeft weinig zin. Gebruik hiervoor altijd andere fysieke medium en het kan ook geen kwaad om deze op een andere locatie te bewaren, zoals de schuur of
kantoor te plaatsten zodat in een geval van inbraak, brand, bliksem inslag, water lekkage o.i.d. zodat je niet als nog alles kwijt bent.

Je kan mijn inziens nog steeds beter roterende schijven van 2T gebruiken. Een rebuild van areas kost veel tijd maar naar als schijven groter gekozen worden loopt de rebuild
tijd gigantisch op. Bij gebruik van SSD's NVME of andere form van statisch opslag is het wel handig om te zien of het beschikt over PLP (Power Loss Protection). De netbeheer
of aardlek schakelaar kan zo maar ineens de boel plat leggen. Wat je wilt voorkomen is alsnog data verlies.
Het gebruik van een UPS kan ook zorgen dat bij spanningswegval de boel netjes word opgeslagen en afgesloten. Maar ook hier geld, net als bij backups maken, test het uit en
verzeker je ervan of het werkt. Al heeft het ook geen zin als de geschakelde voeding defect raakt :cry: Dit kan natuurlijk ook redundant uitgevoerd worden maar....

Ik heb meerdere NAS systemen gehad en in gebruik van QNAP en Synology en ben over beide te spreken, ze hebben allemaal hun voor en tegens naar het gaat om de toegepaste
hardware wat voor je gebruik geschikt moet zijn. Voor het meest simpele werk heb ik laatste een TS-230 geïnstalleerd en werk prima. Qnap heeft veel hardware spec voor prijs.
Al vind ik de Synology gebruikers interface gemakkelijker, kwestie van gewenning wellicht.

Schijven van WD of Seagate gebruikt en in gebruik en weinig problemen mee ervaren. Je kan het soms slecht treffen maar bepaalde series en grote staan bekend de slechte
levensduur en prestatie. Op onderstaande link kan je hier meer over vinden
https://www.backblaze.com/blog/hard-dri ... -for-2019/

Waar ik nog niet aan toe ben gekomen en dat gaat nog zeker een eeuwigheid duren is op de Synology een Windows10 op draaien in dockers, via netwerk de aansturing naar de
BOB en met wifi tablet windows10 besturen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Pas alles nieuw (Qnap TS328 3xHD) helaas 1e Seagate Iron Wolf binnen een paar uur defect, de vervolgens geleverde heeft het een week of 6 uitgehouden. Dus duidelijk een wat mindere batch.
Laten we hopen dat het voorlopig weer jaren draait zonder er naar om te kijken. De vorige heeft het een jaar of 8 probleemloos gedaan. En ik wil eigenlijk helemaal niets van het bestaan van die NAS weten. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 okt 2020 12:21 En ik wil eigenlijk helemaal niets van het bestaan van die NAS weten. :lol:
Dat is eigenlijk het beste :) HEt moet gewoon werken.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 21 okt 2020 09:05 Synology/QNAP/etc gebruiken volgens mij vrij standaard bestandssystemen, dus disken zijn elders best leesbaar bij problematische hardware lijkt me. Lage levensduur geloof ik ook niet zo in bij die apparaten. Het is dat ik graag de flexibiliteit van een reguliere Linuxbak heb, anders kwamen die dingen best in aanmerking.
Ja Bart, dat dacht ik dus ook.... Mis poes.

Synology heb ik al 2x op tafel gehad met een versleutelde versie van MD-RAID. Aangezien de bootdisk (zo'n (s)ata plugin dongle) dood was, geen wachtwoord dus weg data.

QNAP: aangepaste MD-RAID en soms ZFS. de MD-raid is idd makkelijk uit elkaar te trekken op een linux bak met voldoende SATA poorten.
Maar ZFS vereist wat meer inzet (kernel modules en dergelijke).

Qua performance ontlopen ZFS en MD-RAID mekaar nauwelijks. In ieder geval niet met de data omvangen waar wij mee werken.
(Of je moet Linus Sebastian heten en in 8K youtube productie draaien).

ZFS heeft IMHO nog steeds het grote nadeel dat het lastig tot niet te schalen is. MD-RAID kan je live ombouwen en/of uitbreiden zonder
dataverlies. ZFS staat hardware expansie (nog) niet toe.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Tsja, als de boel versleuteld is ben je gauw klaar. Geld voor een 'gewoon' dmcrypt volume ook.

ZFS is wat ik inderdaad van plan ben. Huidige servertje draait btrfs, en dat bevalt wel. Ik kan snapshotten en backuppen om een consistente kopie te krijgen (nadeel van online backuppen; er zit nogal wat tijd tussen begin backup en eind backup), volume management zit er min of meer in, RAID ook zolang je genoeg hebt aan mirror en stripe, en de ingebakken lz4 compressie doet veel voor de snelheid van de disken (mits de data comprimeerbaar is). Een SSD-cache toevoegen is echter niet triviaal (bcache en btrfs bijten elkaar nog steeds naar het schijnt), en volgens mij heeft de RAID-5/6 implementatie nog steeds last van de write hole. MD-raid volgens mij ook.

ZFS heeft de meeste van die nadelen niet naar het schijnt (geen praktijkervaring), en een aantal voordelen boven MD-RAID+LVM. Dat het niet schaalbaar is lijkt me niet; je kunt disken aan een pool toevoegen en disken vervangen door grotere. Dat het proces niet heel handig is geloof ik wel, maar het is ook niet iets wat je wekelijks doet.

Verder was het plan om wat zaken te virtualiseren: KVM voor geisoleerde VM's en LXC of Docker containers voor andere zaken. Teveel services op de server, teveel risico om de boel te beschadigen bij pierewaaien (ik ben een kei in stupid user errors veroorzaken), te vaak 'vreemden' die ik eigenlijk liever in een afgeschermde omgeving wil plaatsen. Da's met zaken afgesplitst naar een VM of container makkelijker op te lossen. Dat deel wilde ik eerst ook zelf doen, maar toen ik mijn wensenlijstje naast de featurelijst van Proxmox legde kwamen ze aardig overeen. Die ga ik dus maar eens proberen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door javanree »

DaBit schreef: 21 okt 2020 21:44 ZFS is wat ik inderdaad van plan ben. Huidige servertje draait btrfs, en dat bevalt wel. Ik kan snapshotten en backuppen om een consistente kopie te krijgen (nadeel van online backuppen; er zit nogal wat tijd tussen begin backup en eind backup), volume management zit er min of meer in, RAID ook zolang je genoeg hebt aan mirror en stripe, en de ingebakken lz4 compressie doet veel voor de snelheid van de disken (mits de data comprimeerbaar is). Een SSD-cache toevoegen is echter niet triviaal (bcache en btrfs bijten elkaar nog steeds naar het schijnt), en volgens mij heeft de RAID-5/6 implementatie nog steeds last van de write hole. MD-raid volgens mij ook.

ZFS heeft de meeste van die nadelen niet naar het schijnt (geen praktijkervaring), en een aantal voordelen boven MD-RAID+LVM. Dat het niet schaalbaar is lijkt me niet; je kunt disken aan een pool toevoegen en disken vervangen door grotere. Dat het proces niet heel handig is geloof ik wel, maar het is ook niet iets wat je wekelijks doet.

Verder was het plan om wat zaken te virtualiseren: KVM voor geisoleerde VM's en LXC of Docker containers voor andere zaken. Teveel services op de server, teveel risico om de boel te beschadigen bij pierewaaien (ik ben een kei in stupid user errors veroorzaken), te vaak 'vreemden' die ik eigenlijk liever in een afgeschermde omgeving wil plaatsen. Da's met zaken afgesplitst naar een VM of container makkelijker op te lossen. Dat deel wilde ik eerst ook zelf doen, maar toen ik mijn wensenlijstje naast de featurelijst van Proxmox legde kwamen ze aardig overeen. Die ga ik dus maar eens proberen.
Je kunt ook meerdere pools aggregaten met ZFS, het schaalt vrijwel oneindig (wij begonnen met paar honderd TB en zijn al lang door de PB grens inmiddels, online)
Maar ZFS is wel heel 'hardcore' en qua optimizen / tunen een slangekuil. Ik ben blij dat ik op de zaak een Oracle ZFS appliance heb, doet Oracle het meeste voor mij :mrgreen:
Zorg in elk geval voor voldoende ARC cache, paar supersnelle SSD's , dat scheelt een hoop.

Let op met Docker , dat stelt wat aparte eisen aan filesystems ! Bepaalde speciale features moeten enabled zijn , dat kan een dingetje worden met ZFS... geen ervaring mee (Docker is voor mij gewoon een virus)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Er zijn diverse uitgebreide ZFS sysadmin guides beschikbaar (deze vond ik wel mooi bijvoorbeeld), van wat ik daar lees schrik ik niet heel hard. En zo complex is mijn case ook helemaal niet. 3x 2TB disk in RAID-Z1, 2x 250GB NVMe SSD die deels in stripe voor de L2ARC gebruikt worden en deels in mirror voor de SLOG.
cronjobje voor filesystem onderhoud, berichtje als er zaken mis (dreigen) te gaan, logische volumes met properties naar smaak, en dat was het wel weer zo'n beetje.

Proxmox VE ondersteunt verder ZFS, en ook LXC containers bovenop ZFS. Met LXC container heb ik net zo goed geen ervaring, dus ik zie het allemaal wel. In het ergste geval is het niet bruikbaar en moet ik een 'echte' VM optuigen; ook geen groot drama. Ik neem verder aan dat Proxmox VE zelf de 'pas op' problemen al getackelt heeft.

Maar daar kan ik je tezijnertijd meer over vertellen; eerst wachten op computerspul en zelf door de eerste 'aha, dus zo zit het'-momentjes heen zien te komen, dan weet ik tenminste waar ik het over heb.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie