Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

Overigens kun je in jouw geval ook nadenken over switches met link aggregation aangezien je meerdere gebruikers met hun eigen endpoint hebt. Scheelt veel in de kosten maar dan moet je wel meerdere kabels trekken.
In mijn geval wil ik perse met +/- 500MB/s data naar mijn server kunnen pompen en dan werkt link aggregation niet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Link aggregation is het 'm voor mij ook niet. Tussen switches onderling is dat al meh, maar 4 UTP-kabeltjes naar m'n PC is al helemaal meh. Dan liever iets van een Netgear XS505M/508M ofzo en de vermogensconsumptie (22-39 Watt voor die 508, 13-23 voor de 505) maar voor lief nemen. Dan is gewoon regulier Cat5e ook nog goed zat. Maar stroomverbruik van de altijd-aan dingen moet je toch iets op letten; dat zo'n koper-10GbE verbindinkje zuiguitdeduim 15 euro per jaar aan electriciteit kost en de glasvezel zuiguitdeduim 2,50 realiseren maar weinig mensen zich.

Ik wil die infrastructuur-meuk verder eigenlijk allemaal verplaatsen naar mijn meterkast (nouja, meterkast-je; jaren 60 woning. Ding is net zo breed als de gasmeter). Servertje staat nu nog achter de TV omdat-ie daar buiten zicht staat en de VGA van de TV kan doubleren als monitor als ik eens wil zien wat de kernel-paniek is. Maar ik heb al aangekondigd bij de directie dat ik de huidige TV (een HD-ready 37" LG van een jaar of 15 oud; if it ain't broken...) hooguit nog als overbrugging ga gebruiken tot er geld is voor wat anders; die TV begint z'n ouderdomskwaaltjes te krijgen. Spullen in het zicht in de woonkamer plaatsen is verboden gebied, dus dat serverding moet toch ergens heen verhuizen. En niet maar mijn hobbyhok, want da's een veel te agressieve omgeving voor tere digitaaltjes.

Maar zoals het eruit ziet lijkt een ringleiding van bijvoorbeeld zoiets onder de tegels nog wel het slimste te zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 06 sep 2020 17:29 Link aggregation is het 'm voor mij ook niet. Tussen switches onderling is dat al meh, maar 4 UTP-kabeltjes naar m'n PC is al helemaal meh.
Uh nee doelde meer op dat vier personen ieder 1Gb ter beschikking hebben als je tussen de switches vier LA kabels legt.
Als je zelf inderdaad zo nu en dan de volledige 10Gb wilt hebben dan glasvezel en SFP+.

Stroomverbruik mjah 20W per switch op papier in de praktijk lager want je pompt niet de 70Gb door de FPGA heen waar dit op gespecced is. Zal hem eens meten binnenkort.
Paar zonnepanelen dan op het dak en een accu ;-)
Dan liever iets van een Netgear XS505M/508M ofzo en de vermogensconsumptie (22-39 Watt voor die 508, 13-23 voor de 505) maar voor lief nemen. Dan is gewoon regulier Cat5e ook nog goed zat.
Hangt van de afstand af, voor een paar meter ok, tien of meer meter zou ik niet doen, teveel ellende over gelezen.
Ik wacht op de nieuwe QNAP, zie link hieronder, die heeft alles wat je wilt en meer en fluisterstil dacht ik want passief gekoeld 8)
Alleen de prijs is afwachten.

Verder hoor ik al meer dan een jaar dat de bekende goedkope merken zoals tplink enzo met zeer goedkope 5Gb of 2,5Gb switches komen maar ik zie ze niet verschijnen.
Maar zoals het eruit ziet lijkt een ringleiding van bijvoorbeeld zoiets onder de tegels nog wel het slimste te zijn.
Ach ja kan, wel duur als je het uitrekent, PVC pijp werkt net zo goed, een stuk goedkoper en roesten niet :lol:

https://youtu.be/M4tDblcCXXk
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 06 sep 2020 17:29
Maar zoals het eruit ziet lijkt een ringleiding van bijvoorbeeld zoiets onder de tegels nog wel het slimste te zijn.
Houd wel rekening met elke keer dat je er een gat in boort je een flinke braam cadeau krijgt, om die reden alleen al zou ik kiezen voor PVC of zoiets, je hebt afzuigkap kanalen van ongeveer dezelfde afmetingen, enige probleem is dan dat het in zou kunnen zakken door de natte beton tijdens het storten maar 2 smalle naast elkaar lost dit in ieder geval gedeeltelijk op.

En ronde buis kan natuurlijk ook altijd, op bepaalde goed gedocumenteerde plekken een T-stuk tot net onder de tegels en flink wat trektouwtjes in de buizen, als de behoefte er is een trektouwtje opvissen en daar aan een nieuwe draad er in trekken. Er in blazen zou ook nog kunnen, als je alle openingen goed afsluitbaar maakt kun je die blaaslucht zelfs in een T-stuk de juiste kant op laten gaan omdat in er de ander doorgang geen luchtstroom is. Dat blazen gebeurd dan door een soort van parapluutje met een touwtje er aan vast wat door de luchtstroom wordt meegevoerd.
Ik heb ooit vroeger als een soort van vakantiewerk het World Trade Center (bijna naast het Atomium) in Brussel voorzien van heel veel trek touwtjes op deze manier.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 06 sep 2020 19:06 Uh nee doelde meer op dat vier personen ieder 1Gb ter beschikking hebben als je tussen de switches vier LA kabels legt.
Als je zelf inderdaad zo nu en dan de volledige 10Gb wilt hebben dan glasvezel en SFP+.
Het gaat mij inderdaad om hogere bandbreedte en lagere latency voornamelijk voor mezelf.
In de nabije toekomst zou ik aan slechts twee >1GBit poorten genoeg hebben; eentje naar de server, eentje naar mijn werk-PC. De rest kan prima af met Gbit en voor de machines in de schuur is 100Mbit zelfs al ruim voldoende.
In de iets minder nabije toekomst verzadigen de Wifi-accesspoints en even later het internetmodem ook een Gbit lijntje. In theorie is dat nu al zo met 802.11ac, maar in de praktijk zie ik geen snellere links dan grofweg 650Mbit/s en heel incidenteel 866Mbit/s. En in echte-wereld-snelheid is dat een halve gigabit, dus in de praktijk kan dat nog prima. Maar de marge is klein; koop een nieuw apparaatje en het Gbit-touwtje is de beperking. Maar zelfs dan nog is het voornamelijk 'leuk' en niet zozeer 'noodzaak'. Als de boel niet toch al op de schop ging dan dacht ik er niet eens over na om een netwerk-upgrade door te voeren.
(servertje wel; zoals gezegd loopt die zo af en toe op z'n teentjes. Het is dat de corona nogal negatief effect heeft op de verkrijgbaarheid en prijzen, anders was die upgrade al gebeurd denk ik)
Stroomverbruik mjah 20W per switch op papier in de praktijk lager want je pompt niet de 70Gb door de FPGA heen waar dit op gespecced is.
Voor de MAC en logica maakt het kwa vermogensconsumptie niet uit of je nu via koper of via glas naar de buitenwereld gaat. Voor de PHY wel; 10G over koper jagen kost meer energie dan een lasertje pulsen. Zeg 0,5-0,7W per poort voor glas vs 3-5W voor koper. Worst case is koper dus 8,5W onzuiniger per verbinding. Ga ik uit van 1 Watt continu = 2 euro op jaarbasis wat lekker makkelijk rekent dan kost je dat grofweg 17 euro per jaar per verbinding. 5 jaar is zo voorbij en dan hebben die 2 verbindingkjes je 170 euro gekost, bovenop de extra kosten voor de koper-transceivers tov glas. In dat, ehm, licht bekeken is een OM3 kabeltje van 15 meter voor 23 euro nog helemaal niet zo gek duur en best enige ellende bij installatie waard.
Paar zonnepanelen dan op het dak en een accu ;-)
Daarmee word energie niet opeens gratis, zeker niet zolang je nog mag terugleveren.
Of anders bekeken: voor die simpele 2 verbindingkjes moet je dan zuiguitdeduim 170Wp extra installeren.

't is allemaal een beetje copuleren met kleine vlijtige beestjes en ik ben nou niet bepaald een groene boomknuffelaar, maar je er bewust van zijn wat die paar Watt doet kan nooit kwaad. Dat geld voor al die handige kastjes.
Verder hoor ik al meer dan een jaar dat de bekende goedkope merken zoals tplink enzo met zeer goedkope 5Gb of 2,5Gb switches komen maar ik zie ze niet verschijnen.
Ik ook niet; die 2.5G/5G zet niet echt door. Maar als een switchje me een keer 150-300 euro kost en ik heb er jarenlang plezier van dan lig ik niet heel lang wakker van de aanschafprijs. Verschil tussen 'duur' en 'veel geld'.
Dus wat dat betreft is het huidige aanbod ook al wel prima.
Ach ja kan, wel duur als je het uitrekent, PVC pijp werkt net zo goed, een stuk goedkoper en roesten niet :lol:
Mij lijkt vierkant veel handiger, vooral als het vlak onder de tegels uit kan komen. Prijs heb ik nog niet eens zo naar gekeken, ging me meer om de vorm.

benkr schreef: 06 sep 2020 19:58 Houd wel rekening met elke keer dat je er een gat in boort je een flinke braam cadeau krijgt, om die reden alleen al zou ik kiezen voor PVC of zoiets
Hmm, dat is wel een goeie ja.
maar 2 smalle naast elkaar lost dit in ieder geval gedeeltelijk op.
En ook dat is wel een goed idee!
En ronde buis kan natuurlijk ook altijd, op bepaalde goed gedocumenteerde plekken een T-stuk tot net onder de tegels en flink wat trektouwtjes in de buizen,
Ja, maar dan zijn de voordelen ten opzichte van een stel loze leidingen en extra potten in de muur maar klein. Daar stuc je overheen en als je ze nodig hebt hak je ze uit. Trekveer of van tevoren gelegd trektouwtje doet de rest.
Er in blazen zou ook nog kunnen
Dat kan zeker, maar de maximale afstand zal de 15 meter niet halen. Dan is gewoon de-een-voert-de-ander-trekt net zo handig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hainjedaf »

Je kan ook eens bij ubiquiti kijken... leuk spu, niet duur en kwalitatief gelijk aan die onbetaalbare cisco apparaten

En wat betrefty die glasvezelverbinding... veel bestendiger tegen onweer.
De bliksem hoeft niet dichtbij in te slaan om toch je koperen kabel onder je tuintegels te zien als 'snelste weg naar water aarde'.

Het is wel heel leuk om te zien hoe de hardware aan de uiteinden van zo'n kabel eruit ziet als de bliksem langs geweest is....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef: 07 sep 2020 15:23 En wat betrefty die glasvezelverbinding... veel bestendiger tegen onweer.
De bliksem hoeft niet dichtbij in te slaan om toch je koperen kabel onder je tuintegels te zien als 'snelste weg naar water aarde'.
Om dat positieve effect van die glasvezel weer teniet te doen leggen we de 230VAC draadjes er parallel aan :lol:

Ik zie gewoon simpelweg een berg loze potten in de muren en de buisjes richting meterkast ook nog steeds als optie. 25mm (officieel 1" schat ik) electriciteitspijp is nog enigzins een standaard en daar kun je al best wel wat mee kwa doorvoeren van kabels met stekker en al. Inbouwpotten met 25mm aansluiting heb ik echter zo gauw nog niet gevonden. Nu heb ik opzich vlot genoeg een stel invoerstukjes geprint in de goede maat, maar zou het een reden hebben dat het niet bestaat?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

Ja ik hoorde van een elektricien dat bij de high end huizen (zeg maar prijsklasse tien keer buiten ons budget) tegenwoordig iedere wandcontactdoos, lichtpunt, schakelaar etc. dus ieder contactpunt een eigen buis richting de meterkast trekken, die het formaat heeft van drie keer een normale meterkast. Meer formaat wc van een jaren 50 woning. Dat is echt mooi en de reden is dat ze in dat soort huizen fancy homeautomation plaatsen.
Ik heb in mijn uitbouw gedeelte hetzelfde gedaan, beetje heel veel meters pvc pijp, 2km bedrading, ethernet en 230V 1,5mm2 en een 1m rittal kast op de berging waar het samen komt.
Jammer dat de rest van het huis nog dezelfde meuk is met verdeeldozen in het plafond waar 5 pijpen in uitkomen maar waar ze dan bij de eerste verdieping de aarddraad niet nodig achten :x
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Het is hier in dit jaren-60 huis helemaal een rampenplan. De bovenverdieping is destijds aangepakt en modern. De beneden verdieping, ehm. Genoeg draadjes en buisjes waarvan ik geen flauw idee heb waar ze vandaan komen of waar ze heengaan, en buizen die schijnbaar volgelopen zijn met beton of goed geknikt zijn ofzo want wat er aan draad inzit krijg je er niet uit, een trekveer krijg je er niet doorheen. Word nog doffe ellende; ik heb beloofd om komende maandag de muren die doorgebroken gaan worden zo goed en kwaad als het gaat vrij te hebben van electradraadjes. Dat doe ik zo laat mogelijk; in de praktijk komt dat er op neer dat er dan geeneen stopcontact, lamp of verwarmingsketel het nog doet. Als de muren door zijn aanschouw ik de ravage wel en verzin ik een plan.

Meterkastje is verder 30x40cm ofzo. Maargoed, de 230VAC kan gewoon conventioneel (centraaldoos, en verder). En als de voorzieningen voor de niet-230V toepassingen er maar ergens naar binnen steken dan is het al gauw goed.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 07 sep 2020 17:14 Ja ik hoorde van een elektricien dat bij de high end huizen (zeg maar prijsklasse tien keer buiten ons budget) tegenwoordig iedere wandcontactdoos, lichtpunt, schakelaar etc. dus ieder contactpunt een eigen buis richting de meterkast trekken, die het formaat heeft van drie keer een normale meterkast. Meer formaat wc van een jaren 50 woning. Dat is echt mooi en de reden is dat ze in dat soort huizen fancy homeautomation plaatsen.
Ik heb in mijn uitbouw gedeelte hetzelfde gedaan, beetje heel veel meters pvc pijp, 2km bedrading, ethernet en 230V 1,5mm2 en een 1m rittal kast op de berging waar het samen komt.
Jammer dat de rest van het huis nog dezelfde meuk is met verdeeldozen in het plafond waar 5 pijpen in uitkomen maar waar ze dan bij de eerste verdieping de aarddraad niet nodig achten :x
Heel herkenbaar. :lol:

Volgens mij is al het elektra pvc 3/4" (of 5/8 maar dat vind ik te dun) En dozen hebben dan vaak 2 of 3 ingangen. Maar per doos kun je al niet heel veel.
Dus zo'n doos met 4x3 buizen kun je eigenlijk ook niet heel veel mee, want je komt niet meer weg met de kabels.
21581
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 07 sep 2020 16:33
hainjedaf schreef: 07 sep 2020 15:23 En wat betrefty die glasvezelverbinding... veel bestendiger tegen onweer.
De bliksem hoeft niet dichtbij in te slaan om toch je koperen kabel onder je tuintegels te zien als 'snelste weg naar water aarde'.
Om dat positieve effect van die glasvezel weer teniet te doen leggen we de 230VAC draadjes er parallel aan :lol:

Ik zie gewoon simpelweg een berg loze potten in de muren en de buisjes richting meterkast ook nog steeds als optie. 25mm (officieel 1" schat ik) electriciteitspijp is nog enigzins een standaard en daar kun je al best wel wat mee kwa doorvoeren van kabels met stekker en al. Inbouwpotten met 25mm aansluiting heb ik echter zo gauw nog niet gevonden. Nu heb ik opzich vlot genoeg een stel invoerstukjes geprint in de goede maat, maar zou het een reden hebben dat het niet bestaat?
Waarom niet gewoon diameter toilet afvoer of hemelwater afvoer tussen huis en schuur?
Kan je meteen met behulp van een sifon je condenswater uit de buis afvoeren zonder dat het langs je kabels kruipt

Mbt het teniet doen van.... Die 230v kabel kan je weer opvangen met allerlei aardlekken en overspanningsbeveiligingen en zo...
in cat5, 5e en 6 is dat een stuk lastiger. Dan is glasvezel echt een betere optie...
En het lekkere is, je kan met VLANs je gastennetwerk er ook overheen gooien zonder dat dat je nou echt pijn doet in de performance...

(ben maar op Wifi 17xx 4x4 mimo over gegaan omdat de werkkamer geen bedrade aansluiting kan krijgen.... is iig even snel als 1Gbps kabel)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien nog een puntje:
Alle elektrapijp die je met mofjes verbind, lijmen.
En bochten buigen, geen losse bochtjes gebruiken, die overgangen lopen echt niet lekker met een trekveer. Als het te lastig is, gewoon een bocht met langere rechte stukken maken en weer met mofjes lijmen.
Als je niet lijmt en er wordt es wat ruwer door die buis geragt, wil je niet dat ie uit z'n mof-verbinding springt.

Nog een reden om maar gewoon 3/4" / 19mm buis te nemen, daar hebben ze buigveren voor. :mrgreen:

Zo'n kniptang waar ze vloerverwarming slang mee knippen is trouwens ook heel handig voor die pvc buis.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

Hier een gedeelte vd uitbouw, totaal iets van 40 pvc pijpen ieder licht punt en schakelpunt zijn eigen pijp, en je ziet dat ik geen scherpe bochten neem, tenzij het niet anders kan, dan maar een metertje meer :lol:

21582
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 sep 2020 18:15 Dus zo'n doos met 4x3 buizen kun je eigenlijk ook niet heel veel mee, want je komt niet meer weg met de kabels.
Nou, die heeft anders zo te zien best een aardig binnenvolume. Die had ik destijds boven beter kunnen gebruiken dan de reguliere, want die ontploffen zo'n beetje.
hainjedaf schreef: 07 sep 2020 18:27 Waarom niet gewoon diameter toilet afvoer of hemelwater afvoer tussen huis en schuur?
Kan je meteen met behulp van een sifon je condenswater uit de buis afvoeren zonder dat het langs je kabels kruipt
Tussen huis en schuur loopt nu een 80mm mantelpijp waar de 5x6mm^2 stroomtoevoer en wat UTP doorheen loopt. Die moet uiteraard ook verlengd worden.
in cat5, 5e en 6 is dat een stuk lastiger. Dan is glasvezel echt een betere optie...
Mjah, nou, in die 25 jaar dat ik UTP en coaxkabeltjes van hot naar her trek door pijpen, zonde rbescherming door de grond en over daken heb ik ooit 1x een beeldbuismonitor stuk gehad door blikseminslag in de buurt. Ik geloof het allemaal wel; de kans is laag en als het dan toch gebeurt dan kun je maar beter de transistortjes tegen het plafond uitgesmeerd hebben zitten want dan kun je met goed fatsoen bij de verzekering aankloppen in plaats van dat je met een berg apparaten blijft zitten die opeens veel vaker raar doen.
En het lekkere is, je kan met VLANs je gastennetwerk er ook overheen gooien zonder dat dat je nou echt pijn doet in de performance...
Jawel, maar nodig zijn al die VLAN, STP, layer2/3 inspectie, QoS, enzovoorts fratsen niet. Ik heb bij netwerkspul dezelfde voorkeur als bij dingen met een verbrandingsmotor erin: lekker snel, weinig poespas.
hugo stoutjesdijk schreef: 07 sep 2020 18:29 Misschien nog een puntje:
Alle elektrapijp die je met mofjes verbind, lijmen.
Uiteraard! Zo slim was ik al.
Nog een reden om maar gewoon 3/4" / 19mm buis te nemen, daar hebben ze buigveren voor. :mrgreen:
Voor 3/4" en 5/8" heb ik ze. Voor 25mm is het ook te koop, dus dat is alvast geen drama.

Overigens heb ik jouw slechte ervaring met prefab bochtjes niet. De vorige verbouwing heb ik die toch een stel gebruikt omdat de radius kleiner is dan je met de buigveer kunt doen zonder de buis te stuiken, wat weer goed uitkwam bij de overgang muur-balkenlaag plafond. Dat werkt gewoon probleemloos; je voelt wel dat je de krappe radius door gaat, maar de trekveer gaat nergens haken of stoten.
Ik heb die pijpen wel ontbraamd me dat driehoekje achterop een reguliere pijpsnijder, misschien dat dat de truuk gedaan heeft.
Zo'n kniptang waar ze vloerverwarming slang mee knippen is trouwens ook heel handig voor die pvc buis.
Ook wel een goeie tip. Handiger dan zagen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie