Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door serum »

Ziet er keurig uit Bart. (Op de gaten voor de spotjes na).. houd er rekening mee dat hue compatible betekent dat het niet meewerkt in de mesh. Ik had om die reden met een osram plug geen ontvangst op een aantal andere lampen. Toen toch maar vervangen door een hue.

Ik gebruik ook de dimmerswitch en de batterijen gaan verrassend lang mee. Hij loopt ondertussen al een half jaar te klagen dat de batterij bijna leeg is maar gaat nog dapper door.

In de praktijk gebruik ik de kleuren nooit. Alleen wit/warm wit en de lichtsterkte.

Ook hier gebruiken we Google home met een paar fijn klinkende hk citations en een nest hub max als fotolijstje en handmatige bediening voor de domotica. Als thermostaat gebruik ik nu een tado, die iedere radiatorkraan onafhankelijk kan bedienen. Is de kamer op temperatuur en is er warmtevraag vanuit de douche, dan stuurt de kamerthermostaat de ketel aan en draait hij de kraan van de kamer dicht en van de douche open. Leuk is dat de vloerverwarming in de gang zit, maar dat je dan de thermostaat als temperatuursmeetpunt voor de woonkamer kan gebruiken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

serum schreef: 25 nov 2020 08:15 Ziet er keurig uit Bart. (Op de gaten voor de spotjes na)..
Dat komt wel goed. Die bouwvakkers zijn soms wat rauw en hebben zo hun missers, maar ze maken het ook allemaal wel weer netjes in orde.
Het is alleen handiger voor ze om alles in 1 keer doen.
houd er rekening mee dat hue compatible betekent dat het niet meewerkt in de mesh. Ik had om die reden met een osram plug geen ontvangst op een aantal andere lampen. Toen toch maar vervangen door een hue.
Wel vreemd. Zigbee is zigbee, dat meshen zit er toch diep in geworteld.
In de praktijk gebruik ik de kleuren nooit. Alleen wit/warm wit en de lichtsterkte.
Ik heb alleen die white ambiance dingen, dus ik kan niet eens kleur. Maar daar heb ik ook geen behoefte aan eigenlijk.
Ook hier gebruiken we Google home met een paar fijn klinkende hk citations en een nest hub max als fotolijstje en handmatige bediening voor de domotica.
Ik ben daar nog niet klaar voor. Noem het beroepsdeformatie of geef het beestje een andere naam, maar ik krijg zo af en toe beroepshalve het topje van de digitale-ellende-ijsberg te zien en daar word je echt niet vrolijk van.
Als mensen de hele dag naar binnen aan het gluren zijn, door je vuilnis aan het rommelen zijn en met een microfoontje mee aan het luisteren zijn dan vind je dat eng, vervelend en not done. De situatie met slimme camera's in China en burgers volgen keur je af. Maar je staat Google, Ring, etc. wel vrijwillig toe om hetzelfde te doen. Op overheden is in een democratie tenminste nog enige controle, op de globaal opererende techreuzen hooguit op papier.

Nu ben ik geen fundamentalist en roept mijn smartphone in Maps net zo goed 'de Praxis? Daar was je 3 dagen geleden voor het laatst', maar apparaten die perse een continue verbinding naar het moederschip nodig hebben om te kunnen functioneren vind ik nog wat eng, en ik blokkeer ook structureel de toegang naar de buitenwereld voor alle apparaten die dat niet perse nodig hebben. Wasmachine, IP-cameraatjes, Hue Bridge, ESP8266's, Duet2Wifi, enzovoorts.
Als thermostaat gebruik ik nu een tado, die iedere radiatorkraan onafhankelijk kan bedienen. Is de kamer op temperatuur en is er warmtevraag vanuit de douche, dan stuurt de kamerthermostaat de ketel aan en draait hij de kraan van de kamer dicht en van de douche open.
Hier is het nu simpele ruimteregeling met modulerende thermostaat; de vloerverwarming heeft alleen een thermostatische regeling voor de watertemperatuur in het vv-systeem.
Maar eens kijken of dat goed genoeg gaat zijn. Eerst evalueren, dan actie. Voordeel van de ruimteregeling is dat de CV-watertemperatuur niet hoger word dan noodzakelijk. Maar elke extra isolatie-stap blijft er wel minder warm water over voor de rest; mijn hobbyhok zal inmiddels wel ver onder het acceptabel minimum zitten.

Op het moment is dat spul zowiezo nog wat van het padje trouwens, want ik heb een ruime week lang de boel voor de gek gehouden met een kunstmatige grote warmtevraag en begrenzing op de watertemperatuur in het VV systeem zelf. Zonder buitentemperatuursensor kon ik echter niet tegen de ketel zeggen 'hou je water nou gewoon eens op 40 graden'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door serum »

Ik veer mee in je privacy deel hoor, maar zoals je zelf aangeeft, je loopt permanent met een apparaat op zak met een GPS, stuk of 4 microfoons en permanente internetverbinding. (en camera's, bewegingssensoren etc etc).

Als je een dag een telefoon hebt is er al een globaal profiel van je bekend. Ik word er ook niet vrolijk van.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Zee&Zee »

Wat ik vooral een enge ontwikkeling vindt is dat het elke dag moeilijker wordt om dat kleine beetje privacy wat je nog zou kunnen hebben... te behouden..En dat de overheden de grip ook compleet kwijt zijn op de techreuzen...10 jaar geleden, was het nog wil je dat we dit installeren klik ja. Nu is het , het staat er standaard allemaal op, en het staat gewoon altijd aan....ook al zet je het uit...dus als in...nooit meer echt uit/eraf kan/gede installeerd.


Zit je op Android en je wilt geen google assistent, dan kan je na veel omwegen en zoeken de assistent overal uit proberen te zetten. Net als idd dat stommer tracker van maps van be vliegreizen en hotels etc... Maar dan zetten ze je meteen op een beperking met andere functionaliteiten ...die helemaal niet gerelateerd zijn.. om je maar te blijven pushen...

Maar helemaal de-installeren gewoon niet ( zonder Jailbreak) .

Elke keer als ik iets te lang een knop indruk....wilt u google assistent weer inschakelen, zeg ja? Neeeeeeeee !!!! :evil:
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

En je word ooit in de hoek gedrukt. Nog niet zo gek lang geleden was een Android Open Source Project ROM (AOSP) op je telefoon installeren met een minimale Google Apps package nog best een prima methode om al die ongewenste zaken buiten de deur te houden. Maarja, je moet je telefoon rooten om er uberhaupt andere software op te krijgen, en vandaag de dag beginnen de bankier-apps dan moord en brand te schreeuwen, ook nog als je de roottoegang weer intrekt.

Nouja, je kunt niet alles makkelijk naar je zin krijgen zonder elders te grote concessies te moeten doen. Maar apparaten en software de permissies geven die ze nodig hebben en niet meer is wel een goed basisprincipe. De computer van de CNC-frees moet bij de centrale opslag kunnen en een keertje een draadtabelletje kunnen googelen is ook wel handig, maar die hoeft geen mail te kunnen versturen, dus waarom zou ik dat toestaan?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kars-cnc »

Je kunt bij Google opvragen wat ze allemaal van je opgeslagen hebben. Ze doen dat niet graag, maar zijn dat wettelijk verplicht. Je moet het apart aanvragen en dan doen ze er een paar dagen over...

Mijn zoon en een vriend van hem hebben dat eens gedaan en zijn flink geschrokken! Een paar onverwachtheden: Google scant brutaalweg al je Gmail communicatie op info die zij nuttig achten en slaan dat op bij je profiel. Dus als je over een bestelling communiceerd via Gmail dan weet Google wat je besteld hebt, wat het koste, enz. Als je onenigheid hebt met een bepaalde instantie, Google weet het.

Als je Google assistent gebruikt worden alle tekstberichten opgeslagen. Maar de assistent activeert ook best vaak zonder dat je daar specifiek om vraagt (denkt "hallo Google" waar te nemen in het geroezemoes). Dat betekend dat je hele lappen uit privé gesprekken in de woonkamer op de Google server kunt aantreffen (tenzij je hem op de slaapkamer hebt staan :lol: )

Als je met Google chrome "incognito" surft krijg je een tijdelijk anoniem nummer in plaats van je gebruikersnaam, dat doen ze wel correct. Maar zodra ze de kans zien om dat nummer te linken aan je gebruikersnaam (b.v. je stuurt een Gmail via een ander tabblad) dan wordt daarna alles wat je in je incognito venster doet weer net zo vrolijk opgeslagen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door serum »

kLopt Kars.

Wat ik een erg handige functie vind is google take-out. Daarmee kan je bv in 1 klap je drive of foto's downloaden.

Aan de andere kant reageert ie ook prima op hey poop hole. (krijg ie hier nog wel eens om de oren als ie weer een keer zand in zijn plassertje heeft en geen zin heeft om te reageren)
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door WillyH »

DaBit schreef: 25 nov 2020 08:06 Gewoon die Hue app van Philips eigenlijk. Bij 'bewerken' van de scene kun je de lampen verdelen over de circel en ook in groepjes plaatsen, en als je er dan een keer op drukt kun je de helderheid veranderen. Het werkt alleen wat buggy.
Die gebruik ik ook, ja. En een paar andere. Maar de functies of mogelijkheden die ik wil zijn enkel via betalende apps.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

[sarcasmemode aan]
Handig toch? Bv als je niet weet waar je morgen zin in hebt om te eten, google weet dat ondertussen wel [sarcasmemode uit]
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2440
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hainjedaf »

dan is de app van KIKA toch makkelijker.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef: 26 nov 2020 01:58 dan is de app van KIKA toch makkelijker.
Kika, altijd goed. :lol:
https://www.kika.nl/het-kika-team
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door chimaerion »

Ik heb het hier als eens gezegd, maar het is gewoon eng en absoluut niet normaal de manier waarop met ons als mens en onze data omgegaan wordt.

Ik weet niet van wie de uitspraak komt, misschien van Richard Stallman, maar zegt wel veel:

“Freedom is worth the inconvenience. “
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 nov 2020 09:48 Kika, altijd goed. :lol:
https://www.kika.nl/het-kika-team
Je hebt toch niets tegen KiKa hè Hugo 😉
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 26 nov 2020 11:50
hugo stoutjesdijk schreef: 26 nov 2020 09:48 Kika, altijd goed. :lol:
https://www.kika.nl/het-kika-team
Je hebt toch niets tegen KiKa hè Hugo 😉
Jij mag denken wat je wilt hoor ik net.
misschien van Richard Stallman schreef: 26 nov 2020 11:33 “Freedom is worth the inconvenience. “
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie