Stereo microscoop of video microscoop

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Stereo microscoop of video microscoop

Bericht door benkr »

Omdat ik steeds meer ga merken dat mijn ogen achteruit gaan, vooral voor het kleinere priegelwerk ben ik aan het rondkijken naar een stereo microscoop of een goede video microscoop.
Het hoeft niet de allergoedkoopste te worden, maar zeker ook niet een ding van wat qua kosten in de 4 digits gaat komen, laten we zeggen max. 250 Euro, ;iever nog wat minder.
Ik hoef het ook niet morgen al te hebben maar ik gebruik wel meer en meer (eigenlijk voort altijd) een leesbril en looplamp of loeplamp.

Ik zoek een microscoop die me zo veel mogelijk werkruimte geeft, zowel onder de microscoop als op mijn werktafel.

Graag jullie ervaringen en hints.
Mocht iemand iets hebben staan waar hij van af wil dan hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Stereo microscoop of video microscoop

Bericht door Ballegooijen »

Ik worstel met hetzelfde probleem natuurlijk :roll: Heeft wellicht met leeftijd te maken :lol:

Daarom heb ik deze gekocht:

https://nl.aliexpress.com/item/32480975 ... 4c4d1H3T3r

Best een leuk ding. Er is nog een betere/duurdere maar ik vindt deze best wel goed. Een beeldscherm er aan gehangen en ik kan opeens de allerkleinste lettertjes lezen. Kan zelfs de tanden tellen op het tandwieltje wat ik uit een horloge haalde.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Stereo microscoop of video microscoop

Bericht door Swake »

Gekend probleem.
Een jaar of 2 geleden deze aangeschaft: https://www.aliexpress.com/item/3285439 ... 4c4dvnYtx0
Deze bestaat niet meer maar er zijn er wel nog gelijkaardige. Echter dubbel van jouw budget. Het geld kruipt vooral in de kwaliteit van de lenzen en daarna in de stabiliteit. Snelheid van de camera was voor mij ook belangrijk, zie het graag direct bewegen op het scherm en niet na 100ms of zo.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stereo microscoop of video microscoop

Bericht door joopbos »

Stereo of Video staat voor stereo of monobeeld.
Met een stereomicroscoop zie je diepte met een video niet.
Wil je klein priegelwerk alleen maar inspecteren dan is een videoscoop prima, deze heeft, meestal, ook een grotere vergroting.
Wil je met kleine onderdelen priegelen met kleine schroevendraaiers en of pincetten dan heb je stereo nodig. Oog hand coordinatie is dan belangrijk
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Stereo microscoop of video microscoop

Bericht door ruudderooy »

ik heb deze en ben hier ook echt heel tevreden over, je hebt alleen een monitor nodig alles om te meten zit in de microscope zelf.

https://nl.aliexpress.com/item/33041338 ... 4c4djpf6mt
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Stereo microscoop of video microscoop

Bericht door keesfrees »

Op radiomarkten staat cq stond altijd een kraam met 2e handsen, helaas nu al een tijd niet meer gezien.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Stereo microscoop of video microscoop

Bericht door frank »

Ik heb een Andonstar AD407 van elektuur. Voor mij een heel handig ding omdat er gelijk een beeldschermpje aan zit en instelbare led verlichting.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Stereo microscoop of video microscoop

Bericht door keesfrees »

O ja, nu gaat me een liggie branden, dit stuurde ik naar een vriend die zoiets zocht :

https://www.elektormagazine.com/news/re ... nstarad407

Hij schreef terug :
Eerst wel, maar na meer onderzoek iets anders.

Meer zoiets als deze :

https://www.amscope.com/stereo-microsco ... stand.html
Ik kan desgewenst nog eens informeren wat het geworden is.

Maar voor mezelf zie ik die van elektor wel zitten, met een flinke korting mag ik hopen na vele decennia lidmaatschap :-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Stereo microscoop of video microscoop

Bericht door audiomanics »

https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-e ... 50-mm.html

Ik heb deze al jaren.. zeker voor het solderen van smd-componenten is dit wel een heel fijn microscoopje.. Nederlands fabricaat en gewoon een hele kwalitatief goede microscoop.. welliswaar geen camera en de verlichting is standaard een paar gloeilampjes.. die heb ik al een tijdje geleden vervangen door LED met een klein voedinkje.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
diber
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 feb 2012 22:12
Locatie: Oegstgeest

Re: Stereo microscoop of video microscoop

Bericht door diber »

Zelf ben ik super tevreden van de stereo-microscoop die in deze video wordt beschreven (aliexpress link waar je die kan kopen staat in de beschrijving):



Goed 3D beeld als je erdoor kijkt, zonder enige vertraging (wat voor sommige cameras wel een probleem kan geven. Diepte zie je niet goed met een camera). Zeker met de 0.5x reducer (bijgeleverd) heb je een erg grote (ong. 20 cm) werkafstand: zonder problemen met een soldeerbout werken, en als je de camera aan een HDMI scherm hangt (is geen usb camera) dan kan je tegelijkertijd het beeld op een scherm zien (goed om bijvoorbeeld iemand mee te laten kijken of tips te geven bij het solderen). Let wel op: sommige modellen van andere verkopers kunnen niet het beeld tegelijk door de oculairen en door de camera tonen. Deze wel.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stereo microscoop of video microscoop

Bericht door Kjelt »

Gebruik zelf een stereo microscoop met zoom van 4x tot 30x maar ver buiten je budget.
Toch vertel ik dit want ik gebruik zelf de zoom van 4x tot 10x het meeste en de rest heel soms.
Als je wilt solderen is het belangrijk dat de field of focus groot is dus dat je niet alleen bv de weerstanden scherp hebt en de pcb en condensatoren vaag maar dat bv twee cm diep in focus is, anders wordt je gek door het continu moeten draaien.
Ook de afstand onder de microscoop tot het werkstuk dan is 15cm of meer nodig.
Dat zijn dus zaken waar je op wilt letten bij de aanschaf.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Stereo microscoop of video microscoop

Bericht door chimaerion »

De diepte van de scherpte (depth of field) wordt vooral bepaald door de de lens die je gebruikt, meer bepaald de diafragma van de lens. Hoe groter de diafragma (opening waardoor het licht binnenkomt in de lens) hoe minder depth of field. Als je dus een groot depth of field wil, moet je dus een lens gebruiken met een kleine diafragma. Het nadeel hiervan is dat er natuurlijk minder licht door de lens kan en je beeld dus donkerder wordt, maar dat kan je oplossen door een sterkere belichting te gebruiken of de exposuretijd van je camera wat hoger te zetten.

De werkafstand hangt ook grotendeels af van de lens die gebruikt.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Stereo microscoop of video microscoop

Bericht door benkr »

nieles
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 mei 2009 13:43
Locatie: Zwolle

Re: Stereo microscoop of video microscoop

Bericht door nieles »

ik zou voor een microscoop gaan met een zo groot mogelijk werkbereik zonder van die speciale lenzen die het werkbereik vergroten, wat je hiermee wint aan werkhoogte lever je stereo beeld voor in. (dwz je ziet minder diepte)
Plaats reactie