Ampere meten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Ampere meten

Bericht door willy wonka »

Ik wil controleren hoeveel ampere een machine van mij trekt (krachtstroom)
Is zoiets daar een beetje geschikt voor?
https://www.conrad.nl/p/voltcraft-vc-52 ... sert_kz=8J
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ampere meten

Bericht door DaBit »

Jawel, al moet je dat dan wel fase voor fase doen; zo'n tang om je toevoerkabel klemmen levert als het goed is exact 0 Ampere op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Ampere meten

Bericht door keesfrees »

Voor incidenteel gebruik heb ik er een die je weer aan een voltmeter hangt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ampere meten

Bericht door Kjelt »

Ik zou het bereik (en dus de resolutie van je meting) zoveel mogelijk op je gebruik afstemmen.
Oftewel als je 63A krachtstroom hebt een tang tot max 75A of 100A
Als je 32A krachtstroom hebt een tang tot max 50A
Als je 16A krachtstroom hebt een tang tot max 25A
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Ampere meten

Bericht door willy wonka »

Er ligt hier 32A
Maar dit moet waarschijnlijk 50A of groter worden.
Ik wil weten hoeveel een specifieke machine trekt. Want zit al op de max bijna :lol:

Heb echt de ballen verstand van elektra.
Wat wordt er bedoeld met de toevoerkabel.

Dat er 3 fases zijn is bekend. Nul is niet in gebruik
Dus elke fase afzonderlijk meten?
Kwestie van de tang om een fase en voila of?
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Ampere meten

Bericht door chimaerion »

Je moet zien dat je de tang om afzonderlijke aders klemt en niet rond meerdere want anders heb je een verkeerde meting.
Stel je hebt een fasedraad en een neutrale draad, als je klemt rond die twee dan ga je rond de 0 A meten omdat de stroom altijd een gesloten lus vormt: in de ene ader is het bijvoorbeeld +5 A en in je neutrale draad moet de stroom natuurlijk terug, dus -5A. +5-5=0. Vandaar, altijd afzonderlijke aders meten.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Ampere meten

Bericht door Bjornski1976 »

Indien het geen zelfbouw machine is moet er toch een rating plate opzitten met aanduiding van het maximals vermogen. Wat je zometeen gaat meten kan en fractie zijn van het maximale tenzij je op vollast gaat meten. Misschien handig om machine naam en type aan tegeven . Tegenwoordig kan je veel op internet vinden.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Ampere meten

Bericht door HD13 »

Als de huidige 3x32A aansluiting automaten zijn, dan gewoon proberen.
Vaak als je kijkt wat er gelijktijdig draait en ook nog op vollast dan valt het vaak wel mee.
Verzwaren kan altijd nog.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Ampere meten

Bericht door willy wonka »

Is geen zelfbouw

Machine trekt volgens plaatje 21A max.
Maar mijn ervaring is dat dit nooit zo is. Zo weet ik dat mensen die machines hebben die 50A trekken, gewoon op 32A zijn aangesloten.
Ik wil eigenlijk nog een identieke machine erbij. Vandaar mijn vraag. Maar dan wil ik eerst weten wat ik "over" heb. Niet dat dadelijk de machine niets staat te doen totdat de aansluiting is verzwaard.


Dank voor de info allen!
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Ampere meten

Bericht door Bjornski1976 »

Op basis van de 21 Ampère wat gegeven is op het plaatje is met een hele kort door de bocht methode is het aansluit vermogen 3 x 21A x 400Vac = 25.2kW.
Een aansluiting van 3x25A staat een maximaal aansluitbaar vermogen van √3 x 25 x 400 circa 17kW toe.

De machine zal dus een af zekering van 3x32A in de kast hebben.

Wil je er een tweede machine bij hebben is het niet zo zeer dat je moet kijken naar het werkelijk opgenomen vermogen maar het aansluit vermogen.

Wat andere doen hoeft niet altijd het juiste te zijn, 50A ampère trekken op een 32A gezekerde groep is een overbelasting wat kan leiden tot onverwacht uitschakelen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ampere meten

Bericht door Ballegooijen »

50A ampère trekken op een 32A gezekerde groep is een overbelasting wat kan leiden tot onverwacht uitschakelen.
Om nog maar niet te spreken over het risico op brand!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ampere meten

Bericht door DaBit »

Als we een nieuwe paus zoeken dan zullen we hier wel een lekker conservatieve kunnen vinden denk ik...

Zo'n leverancier heeft geen andere keuze dan alle maximale deelvermogens optellen. Oftewel als je 5x 2kW servo hebt, een 15kW spindelmotor, een 1.5kW koelvloeistofpomp, enzovoorts dan zal de fabrikant 30kW moeten roepen. Want in theorie kan dat. Maar onder normaal bedrijf ga je dat echt niet halen, en zeker niet langdurig. Bedenk ook dat die hele dikke spindelmotoren er vooral zijn voor het koppel, en op half toeren kan er in dat frequentiegeregelde spul al niet meer dan half vermogen in. Op volle toeren is het niet aannemelijk dat je vol koppel trekt, of in ieder geval niet langdurig, dus dan haal je de 15kW ook al niet. Maarja, in theorie kan het wel.

Overbelasting is verder niet alleen de absolute hoeveelheid energie die je afneemt, maar ook de tijdsduur waarover je dat doet en wat je gemiddeld doet. Veel werkplaats-machines zijn best dynamische verbruikers; een CNC-machine vreet stroom als-ie aan het ruwfrezen is, maar tijdens de ijlgang of een gereedschapswissel weer niet. Een zaagmachine neemt even veel energie om het blad op te toeren, en dan pas weer als het blad het materiaal raakt. Enzovoorts.
Kwa brand: als de bekabeling normaal aangelegd is dan is die zwaar overgedimensioneerd, en de zekering voorkomt ellende. Hoef je m.i. dus niet bang voor te zijn.

Even meten wat een machine nou echt trekt en dan beslissen of je een tweede zou kunnen voeden met wat je hebt is zo verkeerd dus nog niet. Grote kans dat na meten blijkt dat het allemaal niet zo'n probleem is.

Als je apparatuur verder geen nulleider gebruikt dan is het meten op 1 fasedraad goed genoeg. Zonder nulleider geef ik je op een briefje dat de stroom door alle 3 de fases (vrijwel) identiek is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ampere meten

Bericht door Erik »

Deze Amperetang is niet geschikt om snel wisselende stromen te meten, beter een meter met een min/max/avg functie nemen. Snel wisselende stromen zoals aanloopstroom van je motoren krijg je niet zichtbaar op een digitaal display. Naast de gemiddelde stroom wil je ook de piekstroom weten bij de berekening van de zekering.

Gr.

Erik
Gr.

Erik
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Ampere meten

Bericht door willy wonka »

Dank voor de info allen!
Ik ga ermee aan de slag
Plaats reactie