koelvloeistoftank

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

koelvloeistoftank

Bericht door Portje »

Ook een manier als koelvloeistoftank
https://www.youtube.com/watch?v=Vl3WoQeaHOg
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: koelvloeistoftank

Bericht door benkr »

Als je nog geen problemen hebt met de verschillend in uitzettingscoëfficiënten van aluminium en staal dan ga je er maar verwarming in maken, dan weet je zeker dat je problemen gaat krijgen. En dan moet je dat vooral maar aan één kant doen, dan is de ellende compleet.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: koelvloeistoftank

Bericht door motormuis »

ik zou geen plexiglas of polycarbonaat gebruiken heb in het verleden de ervaring gemaakt dat diverse koel smeermiddelen finesse zijn voor plexi en PC
een klant boude kasten aan machines waar plexi platen op de profielen waren geschroefd volgens voorschrift van vink
maar de platen waren al gebarsten voor dat de kasten klaar waren
na nader onderzoek kwam ik erachter dat de resten van de snijolie in de profielen de boosdoener was
ander boosdoener voor die twee is glasex
ik zou PVC transparant nemen
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: koelvloeistoftank

Bericht door Portje »

Nouja,
Ik zag dit filmpje ook zo maar.
Ik zou er zeker geen koelvloeistof in doen maar een lekkere neut.
Dan tegen de vrouw zeggen dat het aan de vernevelaar ligt als ik wazig binnenkwam.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: koelvloeistoftank

Bericht door Swake »

Het idee om de structuur van de machine als koelmiddelreservoir te gebruiken vind ik best wel interessant, maar hij giet dat koelmiddel in de brug en dat is nu zowat de enige plaats waar het beter niet wordt gestoken denk ik dan. Kwa versnelling gaat dat extra gewicht niet zo'n gunstige invloed hebben. En omdat het niet helemaal vol is gaat het klotsen ook niet helpen bij precisie.
Die gele 'antigel' zoals we dat hier noemen is niet geschikt voor aluminium ivm corrosie. Ik denk dat het de paarse moet zijn.
When it fits stop using the hammer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: koelvloeistoftank

Bericht door Kjelt »

Zoals ik het denk te zien kun je dan beter een externe koeler de vloeistof op een exacte
temperatuur laten houden, die dan eerst door de profielen heen gaat en daarna naar de motor en weer retour koeler.
Want nu ga je de profielen opwarmen en die zetten dan dus uit waardoor je een extra fout in je werk krijgt. Met bovenstaande hou je de profielen op dezelfde temperatuur.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: koelvloeistoftank

Bericht door Portje »

Dat klotsen kan ik wel inkomen, daar had ik zelf ook wel aan gedacht, je kunt het wel helemaal vullen, weg geklots
Maar dat de spindel zo heet zou worden dat dit een grote invloed zou hebben op het uitzetten van zo'n groot blok alu?
Is dat niet wat ver gezocht ?
Als ik aan de temperatuur denk zomer-winter in de schuur lijkt me dit toch wel minder zwaar te wegen.
mja, wie ben ik
Je zou het in beide y profielen kunnen doen, krijg je meteen meer massa.
Of is dat ook niet goed ?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: koelvloeistoftank

Bericht door benkr »

Portje schreef: 04 okt 2020 11:53 Dat klotsen kan ik wel inkomen, daar had ik zelf ook wel aan gedacht, je kunt het wel helemaal vullen, weg geklots
Maar dat de spindel zo heet zou worden dat dit een grote invloed zou hebben op het uitzetten van zo'n groot blok alu?
Is dat niet wat ver gezocht ?
Als ik aan de temperatuur denk zomer-winter in de schuur lijkt me dit toch wel minder zwaar te wegen.
mja, wie ben ik
Je zou het in beide y profielen kunnen doen, krijg je meteen meer massa.
Of is dat ook niet goed ?
Zoek de uitzettingscoëfficiënten voor aluminium en ijzer maar eens op, ik denk dat je raar zult opkijken.
Gelukkig zal het allemaal wel gaan schuiven omdat de krachten zo enorm groot worden, maar als je iets precies wilt hebben dan is het wel degelijk een punt om rekening mee te houden. En zeker als je maar bepaalde delen van een constructie gaat opwarmen of koelen.
Wat dat betreft vind ik het idee van Kjelt wel een goede, gebruik die vloeistof om de temperatuur te stabiliseren, dan heb je ook van die rek en krimp minder last.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: koelvloeistoftank

Bericht door serum »

Ik keek de video en had precies hetzelfde idee als Ben. Als je de minste precisie zoekt in je machine is dit een slecht idee. Je hebt een prachtig bi-metaal.

Het is wel een goed idee als je het water gebruikt om de temperatuur stabiel te houden.. Dus om je hele portaal strak op 20 graden te houden.

Om je een idee te geven; bij 15 graden is je stuk alu/staal 1000mm bij 25 graden is dat 1000,24 em 1000,12
Plaats reactie