O-shit moment

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

O-shit moment

Bericht door spinningwheels »

Schort van de draaibank vast, echt vast geen beweging meer in te krijgen.
Begon wat stappen te verliezen, stappenmotor klonk ook niet heel lekker, Maar nog maar gewoon even door.
Ijlgang naar rechts, en toen stond de boel stil. 12Nm stappen motor en dan ook nog 1 op 4 vertraagd dat trekt wel een beetje door.
Naar links ook niets meer, Stappenmotor los, de poelie op de as geen beweging in te krijgen.
Er zit dus een lange tapse spie onder het schort om de speling er uit te stellen.
Ding is een 40 cm lang , dus ook best wel een redelijk oppervlak.
Dat ding word op de plek gehouden door twee stelschroeven, zodat de spie niet meer kan verschuiven. daar was er dus een van losgelopen.
en natuurlijk de schroef die voorkomt dat het ding zichzelf vaster werkt .
Schort stond vlak voor de kop vast, dus kon er met een hamer en een drevel wel tussen maar geen slag maken om de spie weer los te tikken.
Luchtbeitel erbij, een beitel ingekort paste net , probleem opgelost.
Kan er alleen nog niet bij hoe zo,n stelschroef losloopt.
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3078
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: O-shit moment

Bericht door hfjbuis »

Kan er alleen nog niet bij hoe zo,n stelschroef losloopt
Ik heb (had) op mijn draaibank(en) de stelschroeven van de slede speling niet geborgd omdat ik ze voorafgaand aan elk draaiwerk stel (duurt 30 sec). Dat is nooit een probleem geweest omdat ik zelden lang achterelkaar draai. Bij het draaien van een kleine serie is de afstelling toch een keer verlopen. Dat komt omdat deze spie een beetje heen en weer beweegt in het huis waardoor uiteindelijk deze stelschroeven heel langzaam lossen. Deze stelschroeven staan haaks op de begingsrichting.
Bij de tapse spie op de freesmachine heb ik dit probleem niet omdat daar de spie door 2 schroeven op z'n plaats gehouden wordt die in lijn staan met de beweging van de spie.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: O-shit moment

Bericht door Kars-cnc »

Het valt nog mee... Toen ik de eerste regel van je bericht las:
spinningwheels schreef: 25 okt 2020 22:25 Schort van de draaibank vast, echt vast geen beweging meer in te krijgen.
dacht ik even dat je een werkschort aan had wat in de draaibank vastgelopen wel. Ik was al blij dat je nog een bericht kon typen :lol:
Plaats reactie