Gasfles lassen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gasfles lassen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb zelf een klein Lasapparaatje (mig), vroeger een Concept MiniMig, 160 A, daar ging de slang van stuk, dus ik heb nu een HBM met een verwisselbare slang, Ik huur al jaren een fles.. als ie leeg is.. gewoon omruilen op het gasdepot.
Voordeel hiervan is, je hebt altijd een gekeurde fles, je betaald natuurlijk huur voor de fles, en een bedrag voor de vulling, maar je hoeft zelf nergens naar te kijken.. keuren enzo..
't bevalt mij prima zo, die fles die ik heb, da's een kleintje (middenmaatje), net niet te zwaar om het ding achter in de auto te gooien als je eens een klus op locatie hebt.. zou ik er regelmatig mee de deur uit moeten , dan zou ik wel een flessenwagentje nemen..
Toen ik nog als lasser werkzaam was.. lang geleden.. werden flessen in de werkplaats altijd verplaatst met een flessenwagen.
een gewone steekwagen is makkelijk genoeg om te bouwen tot flessenwagen.. als je toch al een lasappraat hebt, kun je makkelijk een beugeltje maken die je op je steekwagen kan hangen.. ketting eraan.. en je bent het heertje..
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Gasfles lassen

Bericht door skillalot »

spinningwheels schreef: 09 nov 2020 23:14 Gewoon zo,n 50 liter flesje voor in de werkplaats, Het prijsverschil tussen het vullen van een 10 of een 50 liter is maar heel weinig .
Voor als je op klus moet kan je 10 liter flesje makkelijk zelf vanuit die grote vullen, 10 liter flesje gooi je makkelijk op de schouder. dat doe je met zo,n 50 liter torpedo maar 1 keer .
Heb hier laatst een slang voor op maat laten maken, om vanuit een grote fles een kleine te vullen voor als we op locatie wat moeten lassen, echter ging dit later niet omdat er in de kranen op de flessen terugslagklepjes zitten
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Gasfles lassen

Bericht door skillalot »

@Arie,
supergas is een ruilsysteem, lege fles ruil je om voor een nieuwe en dan betaal je voor de vulling (die wel iets duurder is als bij een huurfles). Maar je hebt met keuren etc dus ook niks te maken. Als je maar af en toe iets moet lassen is t goedkoper om je zo in een ruilsysteem in te kopen.
Ik had eerst ook een kleine fles, later met bijbetaling omgeruild voor een grotere van supergas, deden ze niet moeilijk om.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Gasfles lassen

Bericht door assink »

Heb hier ook supergas, gebruik meestal ook maar 1 vulling per jaar.
Gaat net zo eenvoudig qua wisselen als je normale gasfles, 1 malig een flink statiegeld bedrag. En daarna alleen betalen voor de vulling.
Wil nu ook tig lassen, maar dan moet ik ook nog weer +/- 200 euro neertellen voor een Argon fles. Ga wel voor een 20 liter denk ik, gas gaat bij tig een stuk harder dan bij miggen heb ik me laten vertellen :roll:
Ben het lassen weg slijpen bij meubeltjes aardig beu geworden.
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Gasfles lassen

Bericht door Bytheax »

Wat een slecht geformuleerd en snel getypte openingspost en titel wel niet los kan maken.

Echter vind ik dat de charme van dit forum, vol techneuten en mensen die zich druk bezig houden met techniek! Allen hartstikke bedankt voor de reactie en om dit alles zo te lezen wel wat handige tips.

Vraag me eigenlijk af, beetje off topic... of dergelijke vraag secties, voor technische problemen oid niet ergens centraal geplaatst kunnen worden. Denk dat zo de discussie en dergelijke gesprekken alleen maar leerzaam zullen zijn.

Aangezien ik (met mijn 22 jaar..) toch vaak het meeste leer/ heb geleerd van de oude 'baasjes' die het vak vroeger geleerd hebben.

En ja, 22 en een eigen bedrijfje (5 jaar) , al 7 jaar lang in de techniek.. Machines gebouwd van 3d beton printers tot grijpers voor deksels voor babyvoeding. Tot machines ontwikkeld voor de voedselverwekende industrie en nu bezig met een kleine stempel lijn voor plastic inserts voor in kleding.

Al met al, wil ik de heren en dames die (toch wat ouder zijn en meer ervaring hebben) bedanken voor de kennis en kunde die jullie op dit forum beschikbaar stellen. Lees graag mee, en wellicht ooit een cnc machine ombouwen/bouwen (staat op de 'bucket list')
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Gasfles lassen

Bericht door spinningwheels »

assink schreef: 11 nov 2020 14:36 Wil nu ook tig lassen, maar dan moet ik ook nog weer +/- 200 euro neertellen voor een Argon fles. Ga wel voor een 20 liter denk ik, gas gaat bij tig een stuk harder dan bij miggen heb ik me laten vertellen :roll:
20 liter 200 bar maakt 4000 liter, verbruik Tig lassen als je gas lensjes gebruikt een 8 liter per minuut, dus 500 minuten lassen op een fles.
Maar je verbruikt veel meer gas dan bij mig. mig even wat hechten is nog geen sec vaak. Bij Tig, voor stroom 2 sec hechten duurt ook al wat langer, na stroom 3 sec, en je lassnelheid is ook veel lager. Heb je ook nog je Up en Down slope.
De prijs van een vulling voor een 20 of een 50 liter fles scheelt niet zo heel veel.
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Gasfles lassen

Bericht door assink »

Ja, het is alleen de eenmalige aanschaf wat qua bedrag behoorlijk scheelt.
Hier een lijstje bij kippers vandaan. Dan kun je zien dat een grote fles behoorlijk aantrekkelijk is ja:
5L inhoud € 38,90
10L inhoud € 45,90
20L inhoud € 52,90
30L inhoud € 68,90
50L inhoud € 93,90

Vooral de stap van 10 naar 20 liter is een miniem verschil, daarna zijn de stappen minder groot.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gasfles lassen

Bericht door DaBit »

Als hobby-TIG-lasser zou ik een enkele 20-liter fles eigenlijk als absolute minimum beschouwen. Zou ik er mijn brood mee verdienen en veel uren maken, dan meerdere en grotere flessen.

Nog afgezien van de kosten per liter argon die bij een 20L fles een stuk lager zijn dan bij een 10L fles: je hebt hetzelfde gedoe als met benzine in je motorfiets. Als de tankstations 150km uit elkaar liggen moet je met 300km actieradius toch telkens een halflege tank bijvullen, en is je feitelijke actieradius dus maar 150km. Was je actieradius 600km, dan heb je effectief 450km. 2x zo grote tank, 3x zo effectief in gebruik. Heb je daarnaast nog een reservetank staan, dan kun je helemaal leegrijden en schakel je over op de reserve.

Met argon heb je hetzelfde probleem, en eigenlijk nog een beetje erger; je kunt geen halflege fles bij laten vullen, dus als er niet meer genoeg in zit voor je klus moet je wat er nog inzit afblazen en vervolgens aan de hele nieuwe vulling. Tel daarbij op dat flessen de voorkeur hebben om leeg te raken op het moment dat het echt niet uitkomt, en met een klein flesje ga je toch regelmatig voor de keuze staan 'hmm, nog 40 bar. Wisselen, of de gok wagen?'. Heb je een grotere fles dan kun je die verder leegtrekken. Heb je 2 flessen, dan kun je helemaal leegtrekken, wisselen naar de tweede fles en de eerste omruilen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Gasfles lassen

Bericht door John Sellis »

Bytheax schreef: 10 nov 2020 23:28
John Sellis schreef: 10 nov 2020 23:16
Bytheax schreef: 10 nov 2020 22:39 Bedankt voor de reacties!

Huren gaat het inderdaad worden, scheelt mij op een vulling al snel 4 tot 5x.

Wat betreft het vullen, hoe werkt dit precies?

Westfalen, is wellicht ook handig om te benaderen voor de vergelijking
Vullen is gewoon fles omwisselen voor een ander. Huur betaal je gewoon per jaar. Je hebt meerdere omwissel punt.
Ik bedoelde het zelf vullen van de cilinder, excuses voor de l
Onduidelijkheid..

Het omruilen dat was mij duidelijk, maar bedankt voor de uitleg!
https://www.laspuntbrabant.nl/techische ... kstof.html

Is gewoon veilig. Gebruik hem al jaren. Je kunt er een klein flesje tot ongeveer 150bar vullen met een volle fles.

Ik gebruik hem ook nog wel eens als ik alle flessen leeg heb en nog maar 1 nieuwe heb staan. Dan maak ik van 1 volle 2 halve kunnen we toch de middag nog verder.
Plaats reactie