Sensor? iemand ideeen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Sensor? iemand ideeen?

Bericht door Swets »

Krijg nu een vraag van een klant, die palen in de grond maakt....

nu wil hij een soort sensor waarmee hij kan meten hoe diep zo'n paal in de grond zit

maar die sensor blijft beneden...( dus mag niet te duur zijn) want hij wil ook later op een of andere manier nog kunnen meten hoe diep ze allemaal zitten....

volgens mij is het een bijna onmogelijk verhaal...

het zijn stalen buizen die de grond in gaan.... ik dacht te meten op het moment de buis de grond in gedrukt word... maar dat bedoelen ze niet...

dus eigenlijk willen iets van een sensor die naar boven (draadloos zend hoe diep hij zit?!?

zelf dacht ik ook nog misschien een trilling door die stalen buis sturen,,, maar ja denk ook dat dat moeilijk word, of hij in zand zit of in natte klei...
later gooien ze die buizen vol met beton, en dan willen ze nog kunnen meten....

iemand ideeen? wat zou ik nog kunnen bekijken...?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door Swets »

misschien een rf-tag? maar werkt dat door grond en nattigheid, tot 25 meter?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Weet ie dan niet hoe lang die paal is?
Meetlint mee trekken?
Hoe diep gaan die palen? 25 meter blijkbaar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door ruudpg »

Ik zou denken een pvc buisje mee ingieten dat aan het uiteinde dicht is, kan je met een tankrolbandmaat of een digitale laser afstandsmeter kijken hoe diep het is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ruudpg schreef: 24 nov 2020 11:25 Ik zou denken een pvc buisje mee ingieten dat aan het uiteinde dicht is, kan je met een tankrolbandmaat of een digitale laser afstandsmeter kijken hoe diep het is.
Heb jij wel eens met een laserafstandmeter geprobeerd door een buis het einde te meten, dan moet je nog hopen dat de boel recht blijft over 25 meter.

Je kunt ook tijdens het inpersen aan de buitenzijde markeringen aanbrengen met een pons-graveer apparaat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door Swets »

ja dat heb ik ook allemaal gezegd....

meten als hij de grond in gaat, ergens boven op de machine... maar dat is de bedoeling niet....
(net wat ik al zeg, volgens mij is het bijna onmogelijk... maar ja ik weet ook niet alles... :-) )

zat net te kijken naar active rf tags... die kosten nog maar een paar euro.... en er zijn er die kunnen zenden tot 1,8 kilometer... maar dan weet je nog steeds niet hoe diep die zit.... dan weet je alleen dat die tag ergens binnen die afstand in de grond zit...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door ruudpg »

Volgens mij bestaat er ook gewoon ultrasoon meetapparatuur die je boven op de paal zet en die dan de lengte aangeeft, zelfde als hoe bijvoorbeeld de dikte van een scheepshuid (staalplaat) wordt gemeten. Met regelmaat moet er van schepen een vlakrapport gemaakt worden om de dikte van de huid te bepalen, daarvoor hoeven ze ook geen gaten te boren tenslotte... Ik denk dat je in die richting moet zoeken, hoeft er ook niets mee de grond in.

Even googelen op "Doormeten Funderingspalen" geeft wat meer info, kan je ook gelijk zien of de palen beschadigd zijn.
Laatst gewijzigd door ruudpg op 24 nov 2020 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 nov 2020 11:30
ruudpg schreef: 24 nov 2020 11:25 Ik zou denken een pvc buisje mee ingieten dat aan het uiteinde dicht is, kan je met een tankrolbandmaat of een digitale laser afstandsmeter kijken hoe diep het is.
Heb jij wel eens met een laserafstandmeter geprobeerd door een buis het einde te meten, dan moet je nog hopen dat de boel recht blijft over 25 meter.

Je kunt ook tijdens het inpersen aan de buitenzijde markeringen aanbrengen met een pons-graveer apparaat.
Als die buis al recht blijft, dan zal die zeker vol water komen staan, tot welke hoogte is een onbekende, dat kan van alles zijn. Maar op het punt waar het water begint zal de brekingsindex flink veranderen (nog afgezien van alle vervuiling, corrosie en schimmelvorming) en zal een laser afstandsmeter een indicatie geven, en dan dus niet meer de boden weergeven.
Ik denk dat GPS of zoiets de enige mogelijkheid is, maar dan moet je dus elektronica de grond in brengen, met voeding en alle ellende van dien.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door Swets »

benkr schreef: 24 nov 2020 11:39
hugo stoutjesdijk schreef: 24 nov 2020 11:30
ruudpg schreef: 24 nov 2020 11:25 Ik zou denken een pvc buisje mee ingieten dat aan het uiteinde dicht is, kan je met een tankrolbandmaat of een digitale laser afstandsmeter kijken hoe diep het is.
Heb jij wel eens met een laserafstandmeter geprobeerd door een buis het einde te meten, dan moet je nog hopen dat de boel recht blijft over 25 meter.

Je kunt ook tijdens het inpersen aan de buitenzijde markeringen aanbrengen met een pons-graveer apparaat.
Als die buis al recht blijft, dan zal die zeker vol water komen staan, tot welke hoogte is een onbekende, dat kan van alles zijn. Maar op het punt waar het water begint zal de brekingsindex flink veranderen (nog afgezien van alle vervuiling, corrosie en schimmelvorming) en zal een laser afstandsmeter een indicatie geven, en dan dus niet meer de boden weergeven.
Ik denk dat GPS of zoiets de enige mogelijkheid is, maar dan moet je dus elektronica de grond in brengen, met voeding en alle ellende van dien.
ja en waterdicht... weet ook niet hoelang ze willen dat het blijft werken onder de grond... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door Kjelt »

De buis bij productie met een laser iedere cm markeren dan kun je prima aflezen hoe diep die de grond in is gejast. Alternatief maar te kwetsbaar is een weerstandsdraad langs de buis bevestigen die onderop terug loopt dus zeg maar vertikale U. Dan kun je net boven de grond met een multimeter op die draden de weerstand meten door twee delen en je weet de lengte. Moet dan wel ip code x9 * hebben wil je over de jaren heen nog goed kunnen meten.
Edit hoeft maar tot einde te lopen het metaal vd buis is het retour. Dus weerstandsdraad langs de lengte monteren en onderop verbinding met de buis maken, volledig geisoleerd anders gaat het corroderen.
Veels te duur dus. Sensor ? Vergeet het maar.

*https://nl.wikipedia.org/wiki/IP-code
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door Oscar f1 »

Misschien te simpel,
als je weet hoe lang een paal is,
dan weet je ook hoe diep hij zit.
Wat er uit steekt er af trekken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door DaBit »

GPS en de gewone RF kun je vergeten zo diep onder de grond. Als je een tunnel in rijd ben je direct je GPS kwijt en in een duikboot werkt de radio ook niet. Je elektronica zal dus met een kabeltje moeten. En da's ook het minst duur.
Ik heb nog wel eens ooit gecommuniceerd van kompaskop tot wal met ultrasoon door de pijpwand van een boorinstallatie waarmee ze riolen en leidingen horizontaal onder de grond doorboren. Was zo'n beetje de enige optie met bentoniet op 80 bar druk en voldoende flow om een 6mm^2 kabel aan stukken te trekken.

Maar die oplossing weet de afstand nog niet, en kwa kosten en batterijverbruik valt-ie ook buiten jouw plaatje. Je kunt eens kijken of je hamertje-tik kunt doen met een goedkope accelerometer, maar ik vrees ervoor, en zeker als er al een gebouw op die palen staat.

Eventueel nog een optie: kanaal in de paal maken (extra dun pijpje erin maken, eventueel vastlassen aan de binnenwand ofzo), druksensortje onderin, extra kanaal volgooien met water. 10 meter waterkolom bij 4 graden = 1 bar. Of een andere vloeistof naar keuze.
In principe zou dat met lucht en een barometer onderaan en bovenaan (BMP280 bijvoorbeeld) ook wel moeten kunnen, allemaal afhankelijk van de gewenste nauwkeurigheid, hoe lang je die pijp een beetje schoon kunt houden, etcetera.

Maarja, de diepte ten opzichte waarvan? Lengte van de paal zal niet hard veranderen lijkt me
Laatst gewijzigd door DaBit op 24 nov 2020 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Een gesealde utp kabel mee voeren (blijft volgens mij al niet heel) maar met een kabeltester kunnen ze dan volgens mij heel precies de lengte van de kabel bepalen (reflectie). Maar misschien kunnen ze die methode ook wel op robuuste draad toepassen. Breuk positie in elektriciteitskabel kunnen ze zo per slot ook behoorlijk precies meten.

Ik blijf bij m'n eerdere oplossing om de paal lengte markering te geven, kan om de meter of 25cm of zo. En natuurlijk tijdens het indrukken anders moet je weer ingewikkeld gaan doen met bijhouden welke markering

Maar deze klant wil waarschijnlijk een moeilijke oplossing wat de rest van de wereld al lang simpel opgelost heeft, dan vraag ik me altijd af of die het echt wil, of wat de reden van de vraag is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door lordprimoz »

ik ben vroeger wel eens palen geheid, hierbij gebruikten we altijd de meest simpele analoge methode door de buizen te markeren. Gebruik hier iets van speksteenkrijt voor, blijf redelijk goed zitten. Met een spuitbus lukt het anders ook prima.

Je hoeft ook niet de hele buis te markeren, meestal is vooraf bekend hoever je ongeveer de bodem in moet. Houdt nominaal aan en markeer beide kanten op met een vast interval van bijv 25cm. Ideaal werk voor een stagiaire of uitzendkracht om alle buizen voor te bereiden.
Plaats reactie