Sensor? iemand ideeen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door Sven »

Glasvezel (een lus) kan heel goed lengte laten meten. Maar hoe dat in dit verhaal past?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door boeld »

Interessante vraag. Maar er is eigenlijk wel wat meer informatie nodig, om een goed antwoord te kunnen geven. Wat is de diameter van die buizen? En de wanddikte? En zijn ze aan de onderkant open? En waarom is een markering op de buis niet wat de klant wil? En is na plaatsing van de buis de binnenkant nog bereikbaar (ook in de toekomst, als hij dan nog wilt meten)?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door hfjbuis »

Mijn eerste gedacht was, zoals reeds opgemerkt, de lengte meten die uitsteekt. Vervolgens een stroom aan vragen, in willekeurige volgorde
- Hoe nauwkeurig, daar staat en valt alles mee!
- Onder welke condities moet gemeten worden (temperatuur, water, trillingen, golfslag, etc)
- Hoe wordt het nu gedaan en zo ja, waarom is dat niet goed genoeg
- Hoe lang (maanden, weken) moet er na het plaatsen nog gemeten worden
- Wat is de referentie, een meetlat op een knollenveld of een keurige vlakke (beton) plaat
- Om hoeveel stuks gaat het
- Hoe lang mag de meting duren
- Hoeveel techniek kan daar voor gebruikt worden
- Moet het (periodiek) op afstand worden gemeten
- Zijn de palen van metaal, uit een stuk of gelast
- Mag er na het plaatsen in geboord worden om een sensor te plaatsen

Uiteindelijk denk ik dat meten volgens de landmeter methode wel het meest voor de hand liggend is waarbij van elke paal vooraf de lengte wordt gemeten!
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door Swets »

boeld schreef: 24 nov 2020 20:15 Interessante vraag. Maar er is eigenlijk wel wat meer informatie nodig, om een goed antwoord te kunnen geven. Wat is de diameter van die buizen? En de wanddikte? En zijn ze aan de onderkant open? En waarom is een markering op de buis niet wat de klant wil? En is na plaatsing van de buis de binnenkant nog bereikbaar (ook in de toekomst, als hij dan nog wilt meten)?
tja ik weet het ook niet...

maar het is al weer een beetje van de baan....

ik dacht het al toen ik die vraag kreeg....

allemaal zo vaag.... iets draadloos ... in de grond... 25 meter diep... moet er dan een voding naar toe? nee.. batterij? hoe lang moet het werken?

ik heb ook nog met zo heipaalboer aan de telefoon gezeten... ook dat akoestisch meten... als je daar de lengte uit wil halen moet je ook weten in wat voor grond hij zit... wat voor materiaal, en of dat droog of nat is... en dan nog krijg je een ongeveer getal.... dat akoestische meten is meer om te kijken of die paal nog heel is, en of hij draagt....

maar ik snapte al niet dat me baas er mee kwam? :-)

en dan kwam er nog bij. dat het niet te duur mocht zijn, want het moest bij elke paal de grond in... :-)

soort GPS tracker had hij het over.... maarja dan weet je misschien waar dat ding in de grond zit... maar weet je nog steeds niet hoe diep... :-)
en ik geloof dat GPS er een paar meter naast kan zitten? dus heb je er nog niets aan...

kortom gekke werk... en gelukkig weer voorbij... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door Swets »

hfjbuis schreef: 24 nov 2020 23:17 Mijn eerste gedacht was, zoals reeds opgemerkt, de lengte meten die uitsteekt. Vervolgens een stroom aan vragen, in willekeurige volgorde
- Hoe nauwkeurig, daar staat en valt alles mee!
- Onder welke condities moet gemeten worden (temperatuur, water, trillingen, golfslag, etc)
- Hoe wordt het nu gedaan en zo ja, waarom is dat niet goed genoeg
- Hoe lang (maanden, weken) moet er na het plaatsen nog gemeten worden
- Wat is de referentie, een meetlat op een knollenveld of een keurige vlakke (beton) plaat
- Om hoeveel stuks gaat het
- Hoe lang mag de meting duren
- Hoeveel techniek kan daar voor gebruikt worden
- Moet het (periodiek) op afstand worden gemeten
- Zijn de palen van metaal, uit een stuk of gelast
- Mag er na het plaatsen in geboord worden om een sensor te plaatsen

Uiteindelijk denk ik dat meten volgens de landmeter methode wel het meest voor de hand liggend is waarbij van elke paal vooraf de lengte wordt gemeten!
nou het schijnt er mee te maken te hebben, wat ik begrepen heb, dat hij later kan bewijzen dat de palen echt diep genoeg zitten?
schijn nogal eens gezeik over te zijn...
wat ik begreep slaan/duwen ze stalen pijpen in de grond, stukken van 3 meter, en daar storten ze dan later beton in...

en hij wilde dan later, met een soort van apparaatje , draadloos ff laten zien dat ze echt op de afgesproken diepte zitten?

want jij kan er wel met een vetkrijtje op schrijven dat je 7 stukken van 3 mtr in gedaan heb... maar dat kunnen er ook stieken maar 5 zijn...

zoiets... ja ik vind het ook allemaal een raar verhaal.... en ik weet niet hoe ze dat normaal doen in die wereld....


moet wel zeggen... wij hadden eens een paar ingeleende electromonteurs... die waren ook heel snel met draad trekken in een nieuwbouw kantoor pand...
maar toen we later alles afgemonteerd hadden, werkte er heel veel niet... toen bleek ook dat ze bij heel veel stop contacten maar een meter draad in de pijp gestopt hadden....
dus ja... er gebeuren gekke dingen...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door boeld »

Tsja... Zo heb ik ooit ook eens een aardleiding gevonden die vanaf het stopcontact een klein stukje de buis in ging en toen gewoon ophield. Nog niet zo bont als jij het beschrijft, maar het blijft knullig.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het wordt wel lastig als iedereen iedereen belazerd, en er 25 onderaannemers tussen zitten. Op een gegeven moment houd het natuurlijk op. En dan moord en brand schreeuwen en moeten er weer extra duurdere instanties voor tekenen dat het allemaal gekeurd is. Vicieuze cirkel.

Ik vind het wel lef hebben van zo'n metertje draad.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door Swets »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 dec 2020 16:40 Het wordt wel lastig als iedereen iedereen belazerd, en er 25 onderaannemers tussen zitten. Op een gegeven moment houd het natuurlijk op. En dan moord en brand schreeuwen en moeten er weer extra duurdere instanties voor tekenen dat het allemaal gekeurd is. Vicieuze cirkel.

Ik vind het wel lef hebben van zo'n metertje draad.
ocht ik vond het wel leuk.... me baas had tig keer gezegd dat ze zo snel waren.... (hij had dan nog net niet gezegd dat wij daar een voorbeeld aan moesten nemen.... maar hij had het wel net te vaak gezegd dat ze bijna 2x zo snel waren als wij)

dus ja dan is altijd leuk als dit er dan uit komt... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sensor? iemand ideeen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus af en zeg jij fijntjes: als je liever hebt dat we het 2x zo snel doen.... :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie