Autoclaaf

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Autoclaaf

Bericht door Ballegooijen »

Misschien een wat gekke vraag hier op het CNC forum maar heeft iemand toevallig een autoclaaf? Ik moet voor een mogelijke klant een schermpje testen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13461
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Autoclaaf

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb een oudje..Komt uit een Tandartspraktijk, zit geen verwarming meer in, alleen nog maar het drukvat.. is dat voldoende?..
't is niet voor de verkoop overigens.. ik wil em niet kwijt.. gebruik em voor luchtbelvrij gieten van Urethaanhars.. Beetje druk erop zetten maakt dat je geen luchtbellen krijgt..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Autoclaaf

Bericht door hfjbuis »

Tot zo'n 250 ° kun je een elektrische oven gebruiken!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13461
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Autoclaaf

Bericht door Arie Kabaalstra »

Maar die kun je moeilijk onder druk zetten..
'k zou even moeten kijken.. maar met wat loodgieterswerk, en een fluitketel moet mijn autoclaafje wel weer "opgestookt" kunnen worden.. tot 100°C in elk geval..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Autoclaaf

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het enige wat ik me afvraag, wat kun je testen aan een schermpje in een autoclaaf?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Autoclaaf

Bericht door hfjbuis »

Tijdens mijn werkzaam leven ging bijna elk meetapparaat in de klimaatkast om de resultaten te controleren bij verschillende temperaturen en vochtigheid, zelfs de apparaten die uitsluitend in een geconditioneerde ruimte werden gebruikt. Een grondige controle vooraf was altijd vele malen goedkoper dan het repareren achteraf.
Vertrouwen is goed, controleren is beter.
Het enige wat ik me afvraag, wat kun je testen aan een schermpje in een autoclaaf?
Of ze het blijven doen en hoe leesbaar ze blijven?
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 28 nov 2020 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Autoclaaf

Bericht door Floppy »

Ik denk toch dat Ballegooijen een gelaatsscherm bedoeld en daar valt weinig aan af te lezen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Autoclaaf

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 27 nov 2020 20:55 ik wil em niet kwijt.. gebruik em voor luchtbelvrij gieten van Urethaanhars.. Beetje druk erop zetten maakt dat je geen luchtbellen krijgt..
Bedoel je onderdruk ? Beetje vacuum dan komen de bellen er uit ?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Autoclaaf

Bericht door Ballegooijen »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 nov 2020 13:14 Het enige wat ik me afvraag, wat kun je testen aan een schermpje in een autoclaaf?
Ik bedoel idd een gelaatscherm. In Ziekenhuizen e.d. wordt alles gedesinfecteerd in een autoclaaf. Dat willen ze ook met een gelaatscherm doen. Maar voor je het verkoopt is het wel fijn om te weten wat er van over blijft.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Autoclaaf

Bericht door Ballegooijen »

Arie Kabaalstra schreef: 27 nov 2020 23:35 Maar die kun je moeilijk onder druk zetten..
'k zou even moeten kijken.. maar met wat loodgieterswerk, en een fluitketel moet mijn autoclaafje wel weer "opgestookt" kunnen worden.. tot 100°C in elk geval..
We zouden willen testen tot 135 graden celcius
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Autoclaaf

Bericht door Kjelt »

Alleen de temperatuur dan kun je ook een pan met zonnebloemolie half vullen en dan verhitten tot 135graden (digitale thermometer bij de conrad met K probe tot 750C) en materiaal er in dompelen, zie je meteen wat er mee gebeurd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13461
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Autoclaaf

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 28 nov 2020 14:25
Arie Kabaalstra schreef: 27 nov 2020 20:55 ik wil em niet kwijt.. gebruik em voor luchtbelvrij gieten van Urethaanhars.. Beetje druk erop zetten maakt dat je geen luchtbellen krijgt..
Bedoel je onderdruk ? Beetje vacuum dan komen de bellen er uit ?
Nee.. Overdruk... 'k heb in het verleden heel wat Kunsthars onderdeeltjes gegoten, en Urethaan?.. dat heeft een Potlife dat eerder in seconden dan in Minuten uit te drukken is.. da's in de mal gieten, mal in de Autoclaaf, en minimaal 3 Bar erop
Voor Siliconen gietmalletjes geldt hetzelfde.. Aanmaken, eerst een dunne laag op het model strijken, dan de rest met een dun straaltje opgieten, en dan.. onder druk laten uitharden.. als er nog luchtbelletjes inzitten, dan druk je die wel dicht..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Autoclaaf

Bericht door DaBit »

Hoe groot zijn die maskers? Misschien dat pa nog zo'n ding heeft staan uit z'n tandartstijd. Maar het beeld wat ik er nog bij heb is dat ze toch niet heel groot zijn aan de binnenkant.

Op het werk hebben we wel een klimaatkast die tot 180 graden gaat, maar die kan ik niet onder druk zetten.

@Arie K: dan blijft het gas gewoon in je hars zitten. :roll:
Of anders gezegd: waar dat gas zit, zit geen spul dat wat nuttigs doet. Verder word een bubbel met 5 bar alleen maar 5x zo klein. Met vacuum op 1 mbar absoluut word-ie 1000x zo groot en dan wil-ie wel samen met z'n broertjes over de rand van je beker stromen :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13461
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Autoclaaf

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 28 nov 2020 18:42 Hoe groot zijn die maskers? Misschien dat pa nog zo'n ding heeft staan uit z'n tandartstijd. Maar het beeld wat ik er nog bij heb is dat ze toch niet heel groot zijn aan de binnenkant.

Op het werk hebben we wel een klimaatkast die tot 180 graden gaat, maar die kan ik niet onder druk zetten.

@Arie K: dan blijft het gas gewoon in je hars zitten. :roll:
Of anders gezegd: waar dat gas zit, zit geen spul dat wat nuttigs doet. Verder word een bubbel met 5 bar alleen maar 5x zo klein. Met vacuum op 1 mbar absoluut word-ie 1000x zo groot en dan wil-ie wel samen met z'n broertjes over de rand van je beker stromen :mrgreen:
Klopt.. maar op zich is Urethaanhars dun genoeg , en heb je niet veel luchtbellen.. Met Siliconenrubber is het wat anders.. maar als je dat onder druk zet.. 'k heb wel eens een oud malletje doorgesneden.. Daar vind je echt geen belletjes in terug.
Plaats reactie