Allerlei vragen over knutsel project.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

DIXI Polytool is ook mijn "Goto-adresje" voor speciale maten boortjes, freesjes en dergelijke.. ze leveren ook aan andere horlogefabrikanten..
'k heb er in het verleden een aantal boortjes ø2.45 gekocht, daar hoeft geen ruimer meer achteraan.. die gaten zijn glad en zuiver.. Top spullen !
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door benkr »

400 schakeltjes frezen, dat wil je toch niet.
Vertel eens wat duidelijker wat je wil maken, ik maak me sterk dat dat niet gewoon te koop is voor weinig geld, en anders is 3D printen mogelijk ook nog een oplossing.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 30 nov 2020 23:08 400 schakeltjes frezen, dat wil je toch niet.
Vertel eens wat duidelijker wat je wil maken, ik maak me sterk dat dat niet gewoon te koop is voor weinig geld, en anders is 3D printen mogelijk ook nog een oplossing.
ach.. als ze niet te groot zijn.. gewoon netjes nesten in een plaat.. freesbank aan.. deur dicht.. koffie..
'k heb eens voor een klant een grote plaat POM moeten voorzien van een paar duizend kamertjes 2x2x1.25 mm.. stond mijn machine 16 uur per kant op.. machine aan... plaat erop.. licht uit.. deur dicht.. op naar de klant.. vanavond laat maar weer eens kijken of ie klaar is..
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door Grafjan »

@Ben: Het gaat er natuurlijk om om het ding samen met mijn neefje te knutselen, een beetje met de computer tekenen, wat programmeren en dan natuurlijk frezen. En dat hij ook leert dat als je iets leuks wilt maken, dat je daar soms ook wat minder leuke dingen voor moet doen. De schakels zijn om de kooi-contruktie te maken, zeg maar de baan waar de wagens in opgesloten zitten. Wilde hem 1:75 maken, maar dat gaat niet helemaal lukken, de baan is origineel 750 meter lang! En als ik hem 1:150 maak dan word het allemaal te klein.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door hrscharft »

Als ik hard moet trekken met B.V. een tang, dan houd ik niks over. Wat voor tape kan ik het best gebruiken?
ik heb nog niemand een antwoord horen geven op deze vraag. Wat voor tape te gebruiken, gewoon brede schilderstape.
zowel je materiaal als je offerplaat intapen het dat spul en vervolgens deze twee met secondenlijm op elkaar plakken.
Deze methode zit werkelijk super vast maar tegelijkertijd gaat het naderhand echt makkelijk los.
Ik gebruik het zelf zelfs om aluminium mee op te spannen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hrscharft schreef: 03 dec 2020 22:03
Als ik hard moet trekken met B.V. een tang, dan houd ik niks over. Wat voor tape kan ik het best gebruiken?
ik heb nog niemand een antwoord horen geven op deze vraag. Wat voor tape te gebruiken,
Misschien omdat we ook nog niet weten hoe groot de onderdeeltjes zijn.
Maar jouw hint is prima.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door boeld »

hrscharft schreef: 03 dec 2020 22:03 ik heb nog niemand een antwoord horen geven op deze vraag. Wat voor tape te gebruiken, gewoon brede schilderstape.
zowel je materiaal als je offerplaat intapen het dat spul en vervolgens deze twee met secondenlijm op elkaar plakken.
Deze methode zit werkelijk super vast maar tegelijkertijd gaat het naderhand echt makkelijk los.
Ik gebruik het zelf zelfs om aluminium mee op te spannen.
Klinkt interessant. Door een tikfoutje begrijp ik je misschien niet helemaal goed. Bedoel je dat je het materiaal en de offerplaat ingetaped op elkaar plakt? En dan frezen? Of toch iets anders?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door DaBit »

Precies dat. Werkt prima, dat truukje.
Secondenlijm kun je bij de Action, Big Bazaar, etc. voor weinig geld krijgen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door Grafjan »

Dank U voor de adviezen!
Op Hugo’s aanraden frees ik niet door de plaat heen. Dus dan zou ik een oppervlak van 400 bij 600mm met lijm moeten insmeren. Dat lijkt mij niet handig, maar voor kleinere onderdelen lijkt mij dat zeer geschikt. De schakels worden 28 bij 18 mm groot. De plaat is maar 3 mm dik.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door DaBit »

Waarom zou je dat moeten? Drupje hier, drupje daar doet de truuk ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door Grafjan »

Omdat ik geen down cut frees heb besteld en de plaat maar 3 mm dik is denk ik dat de frees de plaat al gauw omhoog trekt.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door hrscharft »

Die plaat komt echt niet omhoog.

Als je op elke strook tape een streepje secondenlijm legt dan kun je er zelfs gewoon doorheen frezen en komt het nog steeds niet los.

https://youtu.be/r6DCvtcU8_M?t=522
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 04 dec 2020 11:01 Dank U voor de adviezen!
Op Hugo’s aanraden frees ik niet door de plaat heen. Dus dan zou ik een oppervlak van 400 bij 600mm met lijm moeten insmeren. Dat lijkt mij niet handig, maar voor kleinere onderdelen lijkt mij dat zeer geschikt. De schakels worden 28 bij 18 mm groot. De plaat is maar 3 mm dik.
Het zou zo maar kunnen als je de 2 zijdig schildertape truuc gebruikt dat je veel minder last van het kleven hebt., daarvoor kun je natuurlijk rustig even een testje doen.
Voordeel is dat je nu weet waar je op moet letten, als je vreemde effecten onderaan de frees krijgt. (gewoon schoonmaken met wasbenzine / bioethanol)
Ik vind die onderdeeltjes eigenkijk niet zo klein. Ik doe PMMA onderdeeltjes 6x10 opgeplakt uit een plaat. Ja, er gaat er wel eens 1 mis. Maar dat frezen is minder werk dan het opplakken. :lol:
Natuurlijk ideaal werk voor een vacuüm plaat. Moet je er ook niet doorheen, of er een applicatie folie opplakken. (schilderstape)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door hrscharft »

Nee bij de tape truuk heb je vrijwel geen last van plak. Het is vooral papier dat je tegen komt.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Plaats reactie