Allerlei vragen over knutsel project.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door Grafjan »

Samen met mijn neefje willen we de python van de Efteling in het klein namaken (evenaren).
Daarvoor moet ik zo'n 400 nylon schakeltjes frezen. Daarvoor heb ik 2 nylon platen besteld 600*400mm 3mm dik. Deze wil ik met dubbelzijdige tape op een geplastificeerde spaanplaat plakken. Met het voorfrezen ga ik net niet door het materiaal heen en laat ik 0.05 mm op de omtrek zitten, bij het na-frezen ga ik een paar tienden door het materiaal heen. Blijven deze kleine schakeltjes wel zitten? En krijg ik ze er makkelijk af? Als ik hard moet trekken met B.V. een tang, dan houd ik niks over. Wat voor tape kan ik het best gebruiken? Dan de frees: deze mag maximaal 3mm dik zijn, Wat voor frees kan ik het best gebruiken? Zodat ik zo braam vrij mogelijk frees? Dan zou het ook nog mooi zijn als iemand mij dan ook nog de bijbehoornde snijgegevens wil verklappen. Dan moet ik voor de baan aluminium staf van rond 8 en rond 4 mm netjes rondzetten, zijn daar apparaten voor in de handel? Ik kan zo'n wals ding wel maken, maar kopen gaat sneller. En als ik eerst een boel hulpgereedschap moet maken, dan is zijn interesse zo weg, en zit hij weer met zijn I-pad te spelen. :lol:
Alvast bedankt, met vriendelijke groet Geert-Jan.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarom neem je geen POM? (nylon wil je toch geen mooie onderdelen mee maken :lol: )
Hoe vlak is die plaat, anders krijg je hem niet vast.
Schakeltjes, wat moet ik me daar bij voorstellen, hoe groot, welke vorm. Kleefkracht is ook oppervlakte gerelateerd. Maar onderdeeltjes uit PMMA van 5x10 mm krijg ik op die manier wel gefreesd, soms moet je je start en eindpunt strategisch kiezen.
En het type dubbelzijdig tape is ook wel van invloed.
Als je diepte strak te regelen is, NIET door het materiaal heen gaan, laat maar een paar honderste vlies zitten. Zou ideaal zijn als je een afbraamfreesje hebt om dat weer weg te halen. En anders met een handafbramertje op de bank bij de TV een avondje afbramen, moet je daarna wel even stofzuigen.
Waarom niet er door heen? Dan komt er allemaal kleef aan je freesje te zitten en gaat het snijden een stuk minder.
Freesje: een ontzettend scherpe 2 snijder zou ik zeggen (die is wat stabieler dan een 1-snijder) Ik heb goede ervaring met DIXI freesjes voor dat doel, vroeger heel veel onderdeeltjes uit PP gefreest.
En je moet er ook voorzichtig een scherp mesje onderzetten en niet met een waterpomptang aan de gang. En als dat mesje er eenmaal een beetje onder zit ook even de tijd geven dat de boel los komt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door Grafjan »

Nylon is helaas al besteld. Maar dat met die kleef aan de frees had ik totaal niet gedacht, paar honderdste vlies laten zitten gaat niet lukken vrees ik. Maar als ik de boel netjes recht leg en uit klok, dan kan ik een tiende of 3 laten zitten dan de hele plaat omdraaien en met een afschuinfreesje los frezen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door Sven »

Ik sluit me aan bij Hugo, vergeet Nylon, ook al is het al besteld.
En idd scherp.

Als ik me goed heb laten informeren blijft HSS langer scherp dan hardmetaal.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door andrefc101 »

Sven schreef: 29 nov 2020 14:39 Als ik me goed heb laten informeren blijft HSS langer scherp dan hardmetaal.
HSS is sowieso scherper dan VHM, omdat VHM snel afbrokkelt wanneer deze te scherp is.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door Grafjan »

Dusss.. POM besteld, iemand interesse in de nylon platen? Ach ik maak er wel onderzetters van.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 29 nov 2020 14:48
Sven schreef: 29 nov 2020 14:39 Als ik me goed heb laten informeren blijft HSS langer scherp dan hardmetaal.
HSS is sowieso scherper dan VHM, omdat VHM snel afbrokkelt wanneer deze te scherp is.
Dan heb je nooit een scherpe HM frees gehad.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door Grafjan »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 nov 2020 22:19
andrefc101 schreef: 29 nov 2020 14:48
Sven schreef: 29 nov 2020 14:39 Als ik me goed heb laten informeren blijft HSS langer scherp dan hardmetaal.
HSS is sowieso scherper dan VHM, omdat VHM snel afbrokkelt wanneer deze te scherp is.
Dan heb je nooit een scherpe HM frees gehad.
Die dixi frezen waar kan ik die kopen? Ik vind alleen maar chemische toiletten. We hebben ze hier op mijn werk wel, maar die zijn zeker 10 jaar geleden besteld. En die leverancier bestaat niet meer. En ze zijn niet meer nieuw.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door Kjelt »

Grafjan schreef: 30 nov 2020 11:31 Die dixi frezen waar kan ik die kopen?
Ik heb in oktober een paar dixi frezen gekocht bij hscplus, weet niet of ze op hun website staan.

www.hscplus.nl
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door joopbos »

Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door Grafjan »

Bedankt, ik heb de inkoper erop gezet.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sven schreef: 29 nov 2020 14:39 Ik sluit me aan bij Hugo, vergeet Nylon, ook al is het al besteld.
En idd scherp.

Als ik me goed heb laten informeren blijft HSS langer scherp dan hardmetaal.
dat was vroeger zo.. toen VHM nog vrij bros was.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 30 nov 2020 14:58dat was vroeger zo.. toen VHM nog vrij bros was.
@Hugo: dat zal het zijn, heb ik nog allemaal ouwe frezen liggen ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Allerlei vragen over knutsel project.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 30 nov 2020 16:08
Arie Kabaalstra schreef: 30 nov 2020 14:58dat was vroeger zo.. toen VHM nog vrij bros was.
@Hugo: dat zal het zijn, heb ik nog allemaal ouwe frezen liggen ;-)
Dixi is de enige leverancier die mij wel eens freesjes leverde en een verbanddoos er bij. :lol:

Zat hier in Lienden trouwens, morgen eens zoeken wie dat was, en of die er nog zit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie