Motion Simulator!

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

DaBit schreef: 17 nov 2021 23:05
Swets schreef: 17 nov 2021 21:48 als ik de 8 hoekpunten van het object dmv matrixen verschuif of roteer.... weet ik de 8 nieuwe hoekpunten....

maar de rest blijft het zelfde.....
Exact! :P
morgen en overmorgen een snipperdag.... dus zal eens kijken hoever ik kon....
ik had ook me printjes binnen gekregen van JLCPCB... echt mooi... 5 printen (want minder kan je niet bestellen) ik was total 18 euro kwijt ofzo... en ze zien er echt super mooi uit.... mooi silkscreen erop... :-)
Getekend met Diptrace (tip kwam toch bij jouw vandaan @ Floppy? )

bedoel toen ik ze nog zelf etsten... dubbelzijdig, was de printplaat, met aan 2 kanten een foto laag ook niet goedkoop... dan het gedoe om te belichten, en beide kanten goed boven elkaar te krijgen... dan alles boren... enz enz enz .... en nu voor 3 euro per stuk, printen super mooi, zo kan ik ze zelf nooit maken.... dus ik denk dat ik daar vaker gebruik van zal maken... :-)
Laatst gewijzigd door Swets op 18 nov 2021 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motion Simulator!

Bericht door DaBit »

Ik heb er een paar weken terug ook nog 600 printen besteld. Dubbelzijdig, iets groter dan een creditcard. Dat was 120 dollar ofzo. Ongelofelijk dat dat kan voor dat geld. Maar wil je meer richting de Europese standaarden, dus bijvoorbeeld een loodvrije afwerking, UL94V-0 en 100% testing dan loopt ook daar de prijs wel op. Is voor de hobby niet spannend.

Je moet wel spelen met de hoeveelheden. De PCB's voor de radio-ontvangers die ik voor de drones gebruik waren bij 30 stuks het goedkoopste. 10 stuks was in absolute hoeveelheid euro's duurder. Raar maar waar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 18 nov 2021 08:24 Je moet wel spelen met de hoeveelheden. De PCB's voor de radio-ontvangers die ik voor de drones gebruik waren bij 30 stuks het goedkoopste. 10 stuks was in absolute hoeveelheid euro's duurder. Raar maar waar.
Dan is hun rekenmodel nog niet helemaal geoptimaliseerd voor kleine aantallen blijkbaar.
Heb ik ooit bij de drukker gehad voor frontplaten, maar dat was orde grootte €400.- per stuk en dan was 5 x 1 stuks goedkoper dan 1 x 5 stuks. :lol:
Iets met start tarief en staffel wat niet helemaal lekker zit.
Maar bij zo'n drukker verbaasd me dat niet, die calculator is meer op 100 + gebaseerd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Motion Simulator!

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 18 nov 2021 08:24 Maar wil je meer richting de Europese standaarden, dus bijvoorbeeld een loodvrije afwerking, UL94V-0 en 100% testing dan loopt ook daar de prijs wel op. Is voor de hobby niet spannend.
De goud afwerking ENIG is wel eens problematisch bij dit soort bedrijven.
De printen van bv eurocircuits zijn na twee jaar nog spik en span en de chinese zijn donker geworden en lastig te reflowen zonder poetsbeurt waarbij soms het goud verdwijnt ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Motion Simulator!

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 18 nov 2021 08:24 Je moet wel spelen met de hoeveelheden.
Leuke website om mee te spelen en waar je makkelijk kunt zien wat de kosten "ongeveer" zijn: pcbshopper.com
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motion Simulator!

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 nov 2021 08:47 Dan is hun rekenmodel nog niet helemaal geoptimaliseerd voor kleine aantallen blijkbaar.
Heel de elektronicawereld is niet geoptimaliseerd voor kleine aantallen...
Kjelt schreef: 18 nov 2021 10:17 De goud afwerking ENIG is wel eens problematisch bij dit soort bedrijven.
De printen van bv eurocircuits zijn na twee jaar nog spik en span en de chinese zijn donker geworden en lastig te reflowen zonder poetsbeurt waarbij soms het goud verdwijnt ;-)
Mjah..
ENIG moet je alleen gebruiken als je het ook nodig hebt; voor algemeen gebruik is het zo'n beetje de meest ongewenste afwerking die je krijgen kunt.

Als ik ENIG nodig heb dan zit ik ook zo'n beetje op het punt dat ik een korte communicatielijn naar de PCB-fabrikant wil hebben want dan ben ik over het algemeen ook geinteresseerd in discussie over de exacte opbouw van de PCB kwa merk/type prepregs/folies/cores en aanbevelingen/controle van de fabrikant voor wat betreft zaken als bijvoorbeeld de koperbalans. Liever een fabriek in Nederland of Duitsland dan. En die PCB's laat ik vervolgens zeer zeker geen 2 jaar in de buitenlucht liggen voor ze de oven in gaan. Hele slechte ervaringen mee.

Anders dan dat voldoet de ENIG-afwerking van de afhaalchinees best. Het is vlak, en daar gaat het om bij ENIG.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

Ik weet niet eens wat ENIG is... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Motion Simulator!

Bericht door Kjelt »

Swets schreef: 18 nov 2021 12:44 Ik weet niet eens wat ENIG is... :-)
Goud ;-)
Zoals Dabit al schrijft is het voordeel tov HASL dat het volledig vlak is dus zeer geschikt voor het reflow proces.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 902
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door joopbos »

Swets schreef: 18 nov 2021 12:44 Ik weet niet eens wat ENIG is... :-)
Als ik hier thuis enig hoor zeggen dan wordt er bedoelt "schattig"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motion Simulator!

Bericht door DaBit »

Nadat je een PCB gemaakt hebt moet je wat op het koper doen om te voorkomen dat het oxideert. Op de plekken waar je niet soldeert is dat meestal het soldeermasker, oftewel die 'groene' laag die je ziet.

Op de plekken waar je wel wil solderen heb je wat anders nodig. Je kunt er alvast wat soldeer overheen smelten bijvoorbeeld. In jargon 'hot air solder levelling', HASL. Nadeel van HASL is dat het niet 100% vlak is, want het blijven klodders soldeertin op de koperen vlakjes. En het tin oxideert ook waar je tijdens het solderen weer mee om moet gaan.

ENIG, oftewel Electroless Nickel-gold, is ook een mogelijke afwerking. Dan word er eerst een dun laagje nikkel als interfacemateriaal aangebracht op het koper, gevolgd door een dun laagje goud. De laagdiktes van die twee metaallagen zijn erg klein en erg gelijkmatig, oftewel, het resultaat is erg vlak. Best prettig met die moderne packages waarvan de dimensies van de aansluitingen in tientallen microns gemeten word en het aantal aansluitingen in de honderden of duizenden. Je kunt dan geen hoogteverschil tolereren want dan solderen een aantal van die aansluitingen gewoon niet goed.

ENIG heeft echter 1 groot nadeel: het goud en nikkel lossen deels op in de soldeertin en de intermetallische laag die zich tussen het PCB-koper en het soldeertin vormt word bros. De mechanische degelijkheid van een soldeerverbinding op ENIG is dus minder. Oftewel: het is niet altijd goud wat er blinkt, dus :mrgreen:

Verder heeft ENIG ook niet zoveel zin als je PCB tordeert of krom trekt omdat de materiaalverdeling niet goed is. Je hebt glasvezel, 1 of meerdere smaakjes epoxy, koper, eventueel carbon, PTFE of polyimide, etc. in 1 plaatje zitten. Zelfde als met frezen of lassen: als dat vlak genoeg moet blijven dan moet je oppassen welke bewerking je waar doet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

pff valt alle weer niet mee....

zit heel erg in me doosjes topic : https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... &start=140 tezoeken hoe het ook alweer zat met die matrixen... wel jammer is dat door het gedoe in internetland er toch een hoop verdwijnt (plaatjes,links, pdf-en) uit zo topic....)

en ik moet het nu natuurlijk weer omzetten naar Arduino... Bij de PLC moest ik := gebruiken, de arduino is zonder : en daar kijk je dus zo overheen... en denk je "Wat doe ik nu verkeerd ":-)

dan is het debuggen op een arduino ook niet super makkelijk... ben wel blij dat je die serial monitor heb...kan je nog een klein beetje naar buiten krijgen wat er nu eigenlijk gebeurt.....

ik ben ff kwijt waar ik nu wat in moet gooien om de goed antwoorden er uit te krijgen...

1 0 0 0
0 1 0 0
0 0 1 0
0 0 0 1

als ik hiermee begin....
als ik het goed begrijp en onthouden heb (zal wel niet... :-) )
zet ik in
orgineel[0] =x
orgineel[1]=y;
orgineel[2]=z

en dan pfff weet het echt ff niet meer :-)

nog maar ff verder lezen (niet me sterkste kant... lezen.. :-))

maar ik heb nu voorlopig dit :

Code: Selecteer alles

void matrix() {

  float Origineel[4]  ;
  float Getransformeerd[4];
  float MatrixA[4][4];

  for (int i = 0; i <= 3; i++)
  {
    Getransformeerd[i]  = Origineel[0] * MatrixA[0][i] + Origineel[1] * MatrixA[1][i] + Origineel[2] * MatrixA[2][i] + Origineel[3] * MatrixA[3][i];
  }

  Getransformeerd[0] = Getransformeerd[0] / Getransformeerd[3];
  Getransformeerd[1]  = Getransformeerd[1] / Getransformeerd[3];
  Getransformeerd[2]  = Getransformeerd[2] / Getransformeerd[3];

  SerialUSB.print(Getransformeerd[0] );
  SerialUSB.print(" - ");
  SerialUSB.print(Getransformeerd[1] );
  SerialUSB.print(" - ");
  SerialUSB.println(Getransformeerd[2] );
};
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef: 18 nov 2021 14:40 pff valt alle weer niet mee....

en ik moet het nu natuurlijk weer omzetten naar Arduino... Bij de PLC moest ik := gebruiken, de arduino is zonder : en daar kijk je dus zo overheen... en denk je "Wat doe ik nu verkeerd ":-)
volgens mij kun je met #define die := omzetten naar = en dan is je probleem opgelost, misschien niet zo netjse, maar wel makkelijk.
(moet er natuurlijk niet ergens een syntax zitten die wel := moet zijn)
Een kennis van me vond dat hele C niets toen ie van pascal af kwam, vooral die { } vond ie onoverzichtelijk en maakte daar dus begin end van middels #define. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

ik heb nu het onderstaande...
en ik geef dus 3 x 100 en ik krijg ook 3x 100 terug....

ik geloof dat dat goed was... :-)
moet er weer ff inkomen hoor.. :-)

Code: Selecteer alles

  float Origineel[4]  ;
  float Getransformeerd[4];
  float Matrix[4][4];

  Matrix[0][0] = 1.0;
  Matrix[1][1] = 1.0;
  Matrix[2][2] = 1.0;
  Matrix[3][3] = 1.0;

  Origineel[0] = 100.0;
  Origineel[1] = 100.0;
  Origineel[2] = 100.0;
  Origineel[3] = 1.0;

  for (int i = 0; i <= 3; i++)
  {
    Getransformeerd[i]  = (Origineel[0] * Matrix[0][i]) + (Origineel[1] * Matrix[1][i]) + (Origineel[2] * Matrix[2][i]) + (Origineel[3] * Matrix[3][i]);
  }

  Getransformeerd[0] = Getransformeerd[0] / Getransformeerd[3];
  Getransformeerd[1] = Getransformeerd[1] / Getransformeerd[3];
  Getransformeerd[2] = Getransformeerd[2] / Getransformeerd[3];
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motion Simulator!

Bericht door DaBit »

Da's net zoiets als je assenkruis van je machine ondersteboven definieren omdat je dat ooit prettig vond. Beter niet doen; bijt je vroeg of laat weer in de staart. En dat soort kleine taalverschilletjes wennen snel.

Verder hoef je op een Arduino al dat spul niet helemaal zelf te maken. Er zijn genoeg bruikbare libraries. Misschien deze? https://www.arduino.cc/reference/en/lib ... aralgebra/


Debuggen op Arduino, zucht..
Vroeger, in het begin der tijden, toen de vissen nog over het land liepen en je koe nog met lange 'oe' schreef had je een pincet om je computer letterlijk te debuggen. Dat werd al gauw daarna lampjes en een oscilloscoop, gevolgd door text af kunnen drukken.

Die trend evolueerde totdat we schitterende debuggers en IDE's hadden waarin je zelfs van je draaiende programma het geheugen kon bekijken, de registers, de variabelen, de volgorde van functieaanroepen, de relatie van taken onderling. Je kon breakpoints zetten, singlesteppen, enzovoorts. De wereld was een goede en comfortabele plek.

Toen besloot een kunstenaar dat-ie ook knipperende lampjes wilde en een schrijver dat-ie websites wilde maken, ze vonden de Arduino en ranzige taaltjes zoals Javascript uit, en bam, we zijn weer terug bij println() debugging :evil: :roll:

(misschien overwegen om een 32-bit microprocessortje te gebruiken zoals een van de nieuwere Atmel SAMD gebaseerde Arduino's, STM32, ESP32, bla., een JTAG-adaptertje zoals de J-link en PlatformIO als ontwikkelomgeving in plaats van de Arduino IDE)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie