Da's net zoiets als je assenkruis van je machine ondersteboven definieren omdat je dat ooit prettig vond. Beter niet doen; bijt je vroeg of laat weer in de staart. En dat soort kleine taalverschilletjes wennen snel.
Verder hoef je op een Arduino al dat spul niet helemaal zelf te maken. Er zijn genoeg bruikbare libraries. Misschien deze?
https://www.arduino.cc/reference/en/lib ... aralgebra/
Debuggen op Arduino, zucht..
Vroeger, in het begin der tijden, toen de vissen nog over het land liepen en je koe nog met lange 'oe' schreef had je een pincet om je computer letterlijk te debuggen. Dat werd al gauw daarna lampjes en een oscilloscoop, gevolgd door text af kunnen drukken.
Die trend evolueerde totdat we schitterende debuggers en IDE's hadden waarin je zelfs van je draaiende programma het geheugen kon bekijken, de registers, de variabelen, de volgorde van functieaanroepen, de relatie van taken onderling. Je kon breakpoints zetten, singlesteppen, enzovoorts. De wereld was een goede en comfortabele plek.
Toen besloot een kunstenaar dat-ie ook knipperende lampjes wilde en een schrijver dat-ie websites wilde maken, ze vonden de Arduino en ranzige taaltjes zoals Javascript uit, en bam, we zijn weer terug bij println() debugging
(misschien overwegen om een 32-bit microprocessortje te gebruiken zoals een van de nieuwere Atmel SAMD gebaseerde Arduino's, STM32, ESP32, bla., een JTAG-adaptertje zoals de J-link en PlatformIO als ontwikkelomgeving in plaats van de Arduino IDE)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'