Motion Simulator!

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

Ik ga die librarie eens ff downloaden en bekijken....

maar ik heb nu dit onderstaande, voor het verschuiven...
en als ik als orgineel 100,100,100 mee geef... en ik doe een z move van 0.1
krijg ik 100,100,100.1 terug...

dus volgens mij gaat het wel goed.... moet er ook gewoon weer ff inkomen... :-)
ik doe ook alles met te veel tussen pauzes.... heb ik trouwens met alles hoor...

Ik maak tegenwoordig ook word documenten voor mezelf....
want ik had iedere keer dat ik alles half half vergeten was.... dus documentje over PCB-frezen... of over een foto laseren... enz enz
want dan had ik het aardig voor elkaar..... maar als ik het dan weken later nog eens wilde doen, was ik alles weer kwijt natuurlijk.... :-)
Als ik er dan weer even mee bezig ben komt het wel weer terug, maar ja tis gewoon zonde van je tijd om het allemaal weer opnieuw uit te vinden....

ik verbaas me toch wel eens wat je toch allemaal kan onthouden.... pas bij een heel oud PLC verhaal van mezelf geweest, een pakket wat ik denk in 20 jaar niet gebruikt heb.... en terwijl je er mee bezig ben, komt het toch allemaal weer snel terug....

Code: Selecteer alles

void matrixTrans(int X, int Y , int Z , float MoveX , float MoveY, float MoveZ) {

  // Vectoren/punten hebben 4 elementen ipv 3: [X Y Z 1]
  //  Origineel[3] := 1.0;

  float Origineel[4]  ;
  float Getransformeerd[4];
  float Matrix[4][4];

  //    1  0  0  0
  //    0  1  0  0
  //    0  0  1  0
  //    Tx Ty Tz 1

  Matrix[0][0] = 1.0;
  Matrix[0][1] = 0.0;
  Matrix[0][2] = 0.0;
  Matrix[0][3] = 0.0;

  Matrix[1][0] = 0.0;
  Matrix[1][1] = 1.0;
  Matrix[1][2] = 0.0;
  Matrix[1][3] = 0.0;

  Matrix[2][0] = 0.0;
  Matrix[2][1] = 0.0;
  Matrix[2][2] = 1.0;
  Matrix[2][3] = 0.0;

  Matrix[3][0] = MoveX;
  Matrix[3][1] = MoveY;
  Matrix[3][2] = MoveZ;
  Matrix[3][3] = 1.0;

  Origineel[0] = X;
  Origineel[1] = Y;
  Origineel[2] = Z;
  Origineel[3] = 1.0;

  for (int i = 0; i <= 3; i++)
  {
    Getransformeerd[i]  = (Origineel[0] * Matrix[0][i]) + (Origineel[1] * Matrix[1][i]) + (Origineel[2] * Matrix[2][i]) + (Origineel[3] * Matrix[3][i]);
  }

  Getransformeerd[0] = Getransformeerd[0] / Getransformeerd[3];
  Getransformeerd[1] = Getransformeerd[1] / Getransformeerd[3];
  Getransformeerd[2] = Getransformeerd[2] / Getransformeerd[3];

  SerialUSB.print(Getransformeerd[0] );
  SerialUSB.print(" - ");
  SerialUSB.print(Getransformeerd[1] );
  SerialUSB.print(" - ");
  SerialUSB.println(Getransformeerd[2] );
};
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

joopbos schreef: 18 nov 2021 13:34
Swets schreef: 18 nov 2021 12:44 Ik weet niet eens wat ENIG is... :-)
Als ik hier thuis enig hoor zeggen dan wordt er bedoelt "schattig"
:lol: ja hier ook...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motion Simulator!

Bericht door DaBit »

Swets schreef: 18 nov 2021 16:01 Ik maak tegenwoordig ook word documenten voor mezelf....
want ik had iedere keer dat ik alles half half vergeten was.... dus documentje over PCB-frezen... of over een foto laseren... enz enz
Dat noemen ze geen-25-meer denk ik, want ik heb er ook al last van dat dat nodig is.

Ik heb deze op m'n servertje draaien, kan ik er overal en vanaf alles met een internetverbinding bij: https://www.bookstackapp.com/
Kun je ook als docker container op je NAS draaien, op een Pi die je nog hebt slingeren, whatever.
(gewoon google documenten ofzo werkt ook natuurlijk, maar ik ben van de 'mijn data is van mij en niet van google/apple/microsoft'-club)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

DaBit schreef: 18 nov 2021 15:30 (misschien overwegen om een 32-bit microprocessortje te gebruiken zoals een van de nieuwere Atmel SAMD gebaseerde Arduino's, STM32, ESP32, bla., een JTAG-adaptertje zoals de J-link en PlatformIO als ontwikkelomgeving in plaats van de Arduino IDE)
tja.. daar heb je het weer.... voor me gevoel weet ik er allemaal net te weinig van af , om te weten wat ik nu moet hebben....

ik rommelde altijd veel met de Pic micro controllers.....
Afbeelding

en gebruikte ik deze bovenstaande board heel veel voor... Ik heb de easypic3 en de easypic5...
ook met een In Circuit Programmer... dus pic-tje hoefde ook niet 100 keer de programmer in en uit.....
ik koos me I/O ook zo, dat ik het lekker kon testen op het bovenstaande board.....

Maar je heb altijd al 2 kampen gehad.... PC vs AVR... en in dat soort discussies is het altijd moeilijk om er nu uit te halen wat het beste is....
en waarom ik het ene wel zou kopen, en het andere niet....

ik heb ook nog tig lcd schermpjes liggen :-) 20x2 , 20x4 , 128x64 enz enz... toen ik eenmaal wis hoe ik die dingen aan kon sturen kwam er over al een schermpje in... :-), maar ook overal waar ik goedkopen schermpjes zag, kocht ik ze...
RGB-ledjes.... ws2812 ledjes... lol... bakken vol :-)
(wat dat betref ben ik net me vader.... die had ook een schuur vol zooi...)

maar op een gegeven moment, toen de Arduinos steeds goedkoper werden, en er steeds meer voor te krijgen was... ben ik die kant maar opgegaan...
ook omdat zo basic variant me beter afgaat als Assembly... en ook toen bij een Pic , dat gezoek in die databladen enz enz...

maar wat ik al zei, ik heb wel altijd het gevoel dat ik er net te weinig van weet.....
Ik heb ook nog een paar Raspberry Pi leggen, waar ik af en toe mee speel....

en ik heb ook zo DE1 board van Altera en een DE-Nano
Afbeelding

zal ik ook weer eens op pakken... :-)

kortom.... ik doe altijd veel te veel tegelijk.... en ik heb te weinig tijd in een dag....
moet ik wel zeggen dat ik na die Kanker er een beetje anders instaat....
vroeger kon ik me er echt rot van voelen.... ik was een soort van overspannen van me hobbys... :-)

en dat heb ik niet meer....
als het niet af kom, komt het gewoon niet af..... tis maar hobby.....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

ik heb ook1 rotatie matrix geloof ik werkend...

althans...moet ff zwaar denken , vind het al lastig getallen te kiezen om te zien of het nu eigenlijk goed gaat...

maar als ik 100,100,100,3.14 mee geef... komt er 100,-100,-100 terug....
denk dat ik ff een kladbladje moet pakken om te kijken of het goed gaat... :-)

ja gaat volgens mij goed... als ik 0,0,100 ingeef, komt hij terug met 0,0,-100 dus 180 graden gedraaid...
dus als ik 1,57 (90) ingeef... komt hij terug met 0,100,0
en ja, bij -1.57 komt hij terug met 0.-100,0 dus volgens mij gaat dat goed....

okay... dus ik kan schuiven, en draaien over de x-as
nog 2 te gaan... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motion Simulator!

Bericht door DaBit »

Swets schreef: 18 nov 2021 16:32 ik rommelde altijd veel met de Pic micro controllers.....
Waarom zou je dat nu niet meer doen dan? Ik was vroeger ook nogal van de PIC18F/PIC24/dsPIC33. Mijn voorkeur is wat verschoven naar de STM32 microcontrollers, maar met die PICjes is nog steeds niks mis hoor. Daar is verder ook gewoon een C-compiler voor.

(ik klop trouwens nog maar heel weinig software vandaag de dag...)
maar op een gegeven moment, toen de Arduinos steeds goedkoper werden, en er steeds meer voor te krijgen was... ben ik die kant maar opgegaan...
ook omdat zo basic variant me beter afgaat als Assembly... en ook toen bij een Pic , dat gezoek in die databladen enz enz...
Er is een verschil tussen 2 dingen:
- De Arduino, de bordjes die door arduino.cc of de afhaalchinees gemaakt worden.
- Arduino Core, het softwareframework dat ervoor zorgt dat je dingen als Serial.open() en digitalWrite(13, HIGH); kunt doen.

Die laatste draait op z'n beetje elke microcontroller die je vinden kunt. AVR, STM32, SAMD, nRF, EFM32, ESP8266/ESP32, enzovoorts.

PlatformIO is een prima ontwikkeltool om om het even welke van die dingen te gebruiken, zeker voor leuk spelen. Je kiest je bord, je framework (zoals de Arduino Core), eventuele libraries die je nog zou willen gebruiken, en je kunt losgaan.
Wil je dan debuggen, singlesteppen, etc., dan heb je wel een debugger nodig die bij de processorfamilie past. Een ST-Link werkt prima voor STM32, maar niet voor ESP32's. Maakt niet zoveel uit; die dingen zijn op Ali voor enkele euro's te koop.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik eens de Arduino programmeren met PlatformIO. Even door installatie en de eerste hordes heen. Er zijn tientallen videootjes en geschreven handleidingen daarvoor. Kost je een avondje, hooguit.
Daarna zou ik eens iets als een STM32F411 Discovery of STM32F407 Discovery bordje op de kop tikken. Die dingen hebben een floating-point unit, hoge kloksnelheid, en de programmer/debugger ingebouwd. Gaat je uiteindelijk veel tijd en frustratie besparen (die 8-bit AVR's en matrixen met floats, meh, da's niet vlot), en het is nog steeds 'Arduino'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

DaBit schreef: 18 nov 2021 17:34
Waarom zou je dat nu niet meer doen dan? Ik was vroeger ook nogal van de PIC18F/PIC24/dsPIC33. Mijn voorkeur is wat verschoven naar de STM32 microcontrollers, maar met die PICjes is nog steeds niks mis hoor. Daar is verder ook gewoon een C-compiler voor.
waarom...tja... vind ik altijd zo moeilijk ..die waarom vragen... :-) voor me gevoel doe ik altijd maar wat... :-)
nee vooral ook omdat ik die kant en kaar dingetjes wel fijn vond... dat je voor een paar euro een paar spulletjes koop, en kan gaan rommelen....
dat er heel veel informatie te vinden is.... ook voor al die rommel er omheen... van sensortjes...stepperdrivertjes... shield.. met wifi, ethernet... 4 stepperdrivers... enz enz... dus ja eigelijk vooral het gemak... en de kosten... omdat ik die printjes nooit kan maken voor wat ik er nu voor betaal...
DaBit schreef: 18 nov 2021 17:34 Er is een verschil tussen 2 dingen:
- De Arduino, de bordjes die door arduino.cc of de afhaalchinees gemaakt worden.
- Arduino Core, het softwareframework dat ervoor zorgt dat je dingen als Serial.open() en digitalWrite(13, HIGH); kunt doen.

Die laatste draait op z'n beetje elke microcontroller die je vinden kunt. AVR, STM32, SAMD, nRF, EFM32, ESP8266/ESP32, enzovoorts.

PlatformIO is een prima ontwikkeltool om om het even welke van die dingen te gebruiken, zeker voor leuk spelen. Je kiest je bord, je framework (zoals de Arduino Core), eventuele libraries die je nog zou willen gebruiken, en je kunt losgaan.
Wil je dan debuggen, singlesteppen, etc., dan heb je wel een debugger nodig die bij de processorfamilie past. Een ST-Link werkt prima voor STM32, maar niet voor ESP32's. Maakt niet zoveel uit; die dingen zijn op Ali voor enkele euro's te koop.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik eens de Arduino programmeren met PlatformIO. Even door installatie en de eerste hordes heen. Er zijn tientallen videootjes en geschreven handleidingen daarvoor. Kost je een avondje, hooguit.
Daarna zou ik eens iets als een STM32F411 Discovery of STM32F407 Discovery bordje op de kop tikken. Die dingen hebben een floating-point unit, hoge kloksnelheid, en de programmer/debugger ingebouwd. Gaat je uiteindelijk veel tijd en frustratie besparen (die 8-bit AVR's en matrixen met floats, meh, da's niet vlot), en het is nog steeds 'Arduino'.
ik ga het allemaal eens bekijken.... en als ik wat meer wil weten hoor je het wel van me.....
Gelijk even gegoogled op PlatformIO... daar zal ik gelijk eens wat dieper induiken....

maar het grootste probleem voor mij is eigenlijk het aanbod... dat ik vaak door de bomen het bos niet meer zie....
en daardoor het gevoel krijg dat ik er te weinig van af weet.....
( maar dat heb ik met alles hoor.... als ik morgen een nieuwe TV moet, of een wasmachine, dan begint de keuze stress... :-)
en dan heb je ook nog van die kennissen die dan van die opmerkingen heb, van hoe heb je dat nu kunnen kopen... :-) )

en, en dat is niet zielig doen ofzo... maar lezen is voor mij echt werken.... en zeker engels lezen....
ik moet dingen dan echt een paar keer lezen, om te laten doordringen wat er nu eigelijk staat.... :-)
dus om dan te proberen uit tezoeken wat nu eigenlijk het verschil is, en waarom ik het ene wel zo willen, en het andere niet val dan ook niet mee...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motion Simulator!

Bericht door DaBit »

Swets schreef: 18 nov 2021 18:07 maar het grootste probleem voor mij is eigenlijk het aanbod... dat ik vaak door de bomen het bos niet meer zie....
Ach, dat hou je toch. Wat je ook kiest, het had altijd nog wel beter gekund. Maakt ook niet uit; wat vandaag leuk is word morgen weer door iets nog leukers opgevolgd.

Voor wat je nu aan het doen bent voorzie ik wat problemen met de beschikbare rekenkracht en flash verderop in het traject. Maar de Arduino met z'n libraries is wel handig, en door je code heen kunnen stappen ook. Dus vandaar mijn STM32F4xx Discovery en PlatformIO aanbeveling (al kun je daar niet direct arduino shields op zetten, maar wel met van die Dupont kabeltjes aansluiten). Beter uitgangspunt voor wat je wil doen.

(die DE1 is een nog beter uitgangspunt, maar dan ben je wel effe onderweg voor daar 1 motortje mee loopt)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

Tis ook dat die IDE's steeds meer en groter worden....
dus steeds meer wat je uit moet zoeken.....

https://www.dropbox.com/s/kejzsoakl22zta9/pio.png?dl=0

dat is dat waar jij het over had... dat PlatformIO
ik kan me Arduino project er al in openen.... maar verder moet ik nog ff zoeken hoor...
Druk net ergens op build.... en toen gebeurde er van alles... :-)

maar eerst maar eens verder induiken.....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

morgen maar weer verder..... moet er eerst weer ff een nachtje over slapen....

zit nu te denken hoe ik nu verder moet....

ik denk dat ik de 8 hoekpunten van het object eerst in een array moet zetten....
hoek[8] [8] [8] (x,y,z)

dan denk ik in de setup, de waarden er in gooien, tijdens het opstarten, als het frame in de midden hangt...

dan kan ik die 8 hoekpunten dmv de matrixen verschuiven en roteren....

en dan met die array, de lengtes van de draden berekenen...
nog eens ff goed over denken.... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Motion Simulator!

Bericht door Kjelt »

Er is voor de stm32 ook een arduino omgeving.
Weet er verder niet veel van, wel dat er een groot tekort aan stm32 microcontrollers is, weinig versies zijn nog leverbaar. Nucleo boards van ST zijn goedkoop en je bent meteen klaar de programmer zit er al op.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3089
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Motion Simulator!

Bericht door hfjbuis »

DaBit schreef: 18 nov 2021 17:34 Wil je dan debuggen, singlesteppen, etc., dan heb je wel een debugger nodig die bij de processorfamilie past. Een ST-Link werkt prima voor STM32, maar niet voor ESP32's. Maakt niet zoveel uit; die dingen zijn op Ali voor enkele euro's te koop.
Zonder debugger is voor mij zoiets als het Suez kanaal met de handgraven, het kan zeker.

De ESP32, en STM32, SAMD, en veel andere borden doen het met een J-link debugger. Ik heb de education versie die kost minder dan € 20,--
Als je een bord kiest, let dan op of ze ook een debug connector hebben. Zo niet, dan moet je gaan solderen als het al kan.

Ik kijk voor een nieuwe component altijd of er op Arduino support voor is. Dan gebruik ik het example programma om te kijken of dat ding het ook wel doet. Pas daarna begin ik er met mijn eigen omgeving aan (Atmel Studio 7 voor AVR met een AVR dragon debugger, STM32-Cube voor STM32 met een ST-link debugger en Visual Studio Code met een J-link debugger voor ESP32 en SAMD21).
PIC gebruik ik niet meer omdat veel van die bordjes allemaal een andere (vaak dure) C-compiler nodig hebben die allemaal een eigen C-dialect hebben. Dat maakt het delen van bibliotheken (95% van mijn programmatuur zit in een bibliotheek) moeilijk.

Daarnaast heb je iets van software versie beheer nodig. Ik gebruik hoofdzakelijk Microsoft Source Safe, maar tegenwoordig is GIT favoriet. Dat gebruik ik alleen voor software die ik publiek deel op GIThub.

Ga je experimenteren, houd er dan rekening mee dat zo'n bordje gemakkelijk kapot gaat. Een paar reserves is wel nodig, vandaar dat ALI voor mij dit soort spul vaak levert. Daarnaast schroef ik die bordjes op een houten (anti statisch) plankje, dan kun je ze ook op een schroevendraaier leggen zonder dat ze meteen overlijden.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 19 nov 2021 10:15, 2 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 19 nov 2021 00:07 Er is voor de stm32 ook een arduino omgeving.
Weet er verder niet veel van, wel dat er een groot tekort aan stm32 microcontrollers is, weinig versies zijn nog leverbaar. Nucleo boards van ST zijn goedkoop en je bent meteen klaar de programmer zit er al op.
en best betaalbaar.https://nl.rs-online.com/web/c/?searchTerm=nucleo

is ook nog een leuk PLC expansion van, kost minder dan de componenten die er op zitten.
https://nl.rs-online.com/web/p/power-mo ... %3Atrue%7D
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Motion Simulator!

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 19 nov 2021 09:53 en best betaalbaar.
Zeker en bv ook conrad heeft ze dus ook veel leveranciers.
Als het voor een enkel product is dan pak je gewoon een dikke uitvoering bv stm32f407 of nieuwer met 1MB ROM en 128kB SRAM, zijn niet eens zoveel duurder als Nucleonbordje , wel los per stuk. Of als je nog heftiger wilt de F7 en H7 serie. Voor die vol zitten ben je een paar manjaar programmeren verder of je kunt niet programmeren dat kan ook :mrgreen:
Plaats reactie