oudejaarsprojectje

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: oudejaarsprojectje

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 jan 2021 08:41 Zet in ieder geval alvast een streepje op de kopse kant van de as , doorgetrokken in het kunststof.
Kunststof heeft kruip neigingen en als je later wazige afwijkingen hebt, kun je even controleren of de as misschien geslipt is.
Goede tip - doe ik meteen.

mocht hij slippen dan klein herdesign en vervang ik de 2x m4 door 4x m3.

Reden voor mij om te beginnen met m4 bij vastzetten op geprint plastic is dat als je de moertjes van de m3 niet vastzet met loctite oid dan zie ik m3 zichzelf nogal makkelijk losdraaien na paar honderd printuren op een 3d printer bijvoorbeeld. Nu zal dat bij iets grotere krachten vast ook geval zijn bij m4 - maar nog niet meegemaakt bij m4 totdusverre, laat staan bij m5.

Dus alles met standaard sluitringetjes en standaard DIN912 boutjes.

Krijg indruk dat het te maken heeft met het materiaal wat je 3d print wat zwakker is dan een stevig vastgedraaide m4+ waardoor 't plastic de m4 sluitring/moer niet zo snel in beweging krijgt. Vastzetten op metaal is gewoon heel iets anders - dat is veel sterker dan plastic dus wrikt 't altijd elke normale bout los. Zat theorie daarover.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: oudejaarsprojectje

Bericht door diepchess »

22327

Zo nu even wat electronica eraan vastknopen vanavond en linuxCNC erop tunen en 2 assen werken. Weet niet of ik ooit Z-as ook nog doe - kans is aanwezig. Maar dan alleen via de finetuning knop misschien in combinatie met een servo die de Z-as locked en unlocked. Ik laat 'm liever frezen met de Z-as vastgezet.

Huidig plan was maar 2 assen en dan wat scriptjes van Gcode maken die onder button dan zitten om met muis 'm vanaf punt waar hij staat circles en vierkanten te vlakken binnen vierhoek XY met freesdiameter D etc. Paar van dat soort scriptjes in linuxcnc waardoor het frezen iets opschiet qua plaatsbepaling en 't niet meer 150x ronddraaien is op de X-as en vervolgens met natte vinger gokken of je op juiste plek bent aangeland :)

Dat scriptjes schrijven zal wel komende week zijn - dat zie ik vanavond niet gebeuren - beschermingsmateriaal wat ik van plan was te gebruiken is karton met plastic :)

Zou genoeg moeten zijn om wat staal te frezen en betere router van te bouwen dan degene die ik al had.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: oudejaarsprojectje

Bericht door diepchess »

Ja het werkt enzo onder linuxcnc - dat zal niemand verbazen.

Maar in elk geval het plastic moet herontworpen worden van de 'behuizingen' waar de nema23's inzitten want die worden natuurlijk heet anders en daar kan simpel PLA niet tegen. Dus idee is ventilatortjes erop (hopen dat die geen stof de stepper inblazen natuurlijk) aan 1 van de zijkanten. Zal 40mm ventilatortje worden vermoed ik. Dan hopen dat dat genoeg koelt.

Kijk hij kan zowel de X als Y as prima bewegen maar project moet als mislukt beschouwd worden. Om een simpele reden. Als hij op de X-as fiks wat torque leveren moet dan gaat de pulley dus op gegeven moment verdraaien t.o.v. de as. De 2 plasticjes die met M4 boutjes op die pulleys zitten wil ik dus eventjes frezen van aluminium - dan zal dat geen probleem meer zijn in combinatie met lucht actief op de steppers blazen.

Het principe dat het plastic dus niet opgewassen is tegen de 'maar' 15 kilo torque die de nema23 kan leveren is natuurlijk niet acceptabel. Daar moet iets opzitten wat het niet begeeft voor die 15 kilo erop staat.

Dan is 't probleem dus opgelost dat als hij ff wat meer torque moet leveren dus een glijlager maakt van 't plastic ipv dat het goed vastzit.

De herringbones an sich zijn dus prima - ondanks dat er dus een 'runout' is van zo'n 0.3mm veroorzaakt met name door 't handwiel waar 't opzit - het gaat dus om de 2 kleine plastic dingetjes die om de ronde as van de stepper vastzitten.

Nu de backlash die 't ding heeft nog beter bepalen. Lijkt dat de 3d printed herringbones daar niet 't probleem zijn - maar de backlash die de trapeziumdraad af fabriek heeft is natuurlijk hier wel 0.18mm.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: oudejaarsprojectje

Bericht door zeeschuim »

andrefc101 schreef: 03 jan 2021 08:54 En zet je toetsenbord een keer in de vaatwasser, straks blijft dat ding aan je vingers plakken 😂
Getverderrie, jakkie bah!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: oudejaarsprojectje

Bericht door diepchess »

23269

We kunnen dus concluderen dat enkel met 3d printed plastic 't voor elkaar krijgen het project mislukt is.

Ja hij werkte prima de machine - maar de motoren duidelijk sterker dan het plastic wat klemde op de motoren. Kon er dus wel heel traagjes mee frezen. Heb gisteravond deze erop gezet van aluminium 1 op de X en 1 op de Y - maar foto was te groot om te uploaden dus heb 'r 1 uitgeknipt. Deze inserts die grijpen dus vast in de 3d printed herringbone wielen. Morgen komt wat opspanmateriaal van HBM dus dan kunnen we eens zien wat er zonder freesklem mogelijk is qua snelheden.

De Z-as had ik al even geleden opgelost met 2 HTD 5M

23271

Of het zo'n fris idee is om de fijnafstemming te gebruiken voor de CNC functie weet ik niet. Maar als ik 'm loskoppel kan ik fijn de CNC als DRO boormachine gebruiken en de grote hendels handmatig bedienen en daar ben ik machtig tevreden mee. Dat werkt geweldig.

Als ik dat zo zie vraag ik me af waarom ik dat niet 8 jaar geleden al gedaan heb bij deze BF25.

Goed, dat was toen een brug te ver vermoed ik - nog niet handig genoeg in die dagen :)

Dus wie op goedkope manier in de toekomst zijn CNC machine wil automatiseren en toch 3d printer wil gebruiken zou mijn voorstel zijn dus wel de inserts te gebruiken die ge3d print zijn op de 2 handwielen van de X en Y as. Die werken prima. Dan niet een herringbone 3d printen maar een HTD-5M of een ander soort timing pulley printen. Dan de motoren bevestigen en daar gekochte pulleys opzetten van metaal (aluminium zijn ze natuurlijk bijna allemaal van) en een gesloten tandriempje kopen ervoor. Je hebt dan automatisch wel dus behoorlijke gearing. Je krijgt die nema23's dan behoorlijk versterkt in kracht dus dat is dan mooie bonus.

En natuurlijk direct de motoren erop koppelen mag een ieder ook proberen. Dat is op de TR's hier wel lastig overigens want die zwabberen nogal op de uiteindes - vandaar dat ik 't liever via de handwielen speelde om die reden. Die kun je dan ook nog makkelijk met de hand verdraaien nu als de motoren geen stroom krijgen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: oudejaarsprojectje

Bericht door diepchess »

23268

Een herringbonewiel wat ik eraf gehaald had op de X-as. Had 'r maandje terug 1 ge-3d-print met 't handwiel 0.08mm offcenter in de hoop een kleinere runout te veroorzaken op het handwiel.
Plaats reactie