Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 04 jan 2021 09:40
die afzuigkap blaast ongemerkt toch een hoop warmte naar buiten
Afzuigkap op WTW gaat niet werken, dan net zo goed geen afzuigkap. Afzuigkap gewoon naar buiten knallen met 150 mm, je staat toch geen 24-7 te koken? Hetzelfde als aandeel sanitairwater in je gasverbruik.
Nee, daarom zitten er tegenwoordig recirculatie kappen, met koolstoffilter of plasma filter.
Maar er moet wel een beetje geventileerd worden, en zo'n WTW scheelt echt wel. (ik meen 25% warmte verlies, natuurlijk in een ventilerende woning, niet een tochtende)

Je hebt wel gelijk met niet 24-7 te koken, je ontkomt er eigenlijk niet aan al die 'verbruikers' door te rekenen op het totaal en dan pas te kijken welke nut hebben.
Tegen de tijd dat we alleen airco nodig hebben om te koelen, zullen we op datzelfde moment ook wel genoeg licht hebben om dat met PV voor elkaar te krijgen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door assink »

Woon zelf in een nieuwbouwhuis met gas, geen wtw en 3 zonnepanelen.
Heb zelf m'n afzuigkap gewoon naar buiten, die wordt toch op z'n max maar 30 minuten gebruikt per dag. Waterdamp verdwijnt niet door zo'n filter, en 100% geur en vet eruit halen wil alleen als alles nieuw is.
Heb gewoon roosters in de ramen, wel centrale afzuiging waar eventueel wtw op zou kunnen. Maar heb nog een gewone HR ketel waardoor dit nog niet echt toepasbaar is.
Warmtepomp die warmte uit de uitgaande lucht haalt lijkt me de beste optie eigenlijk.

Balansventilatie vind ik een ziektebron, wil gewoon frisse buitenlucht zonder dat ie door allerlei vuile kanalen, warmtewisselaars of filters is geweest.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door kawarider »

FF koffiepauze.
Nee, daarom zitten er tegenwoordig recirculatie kappen, met koolstoffilter of plasma filter.
Dat is compleet kansloos. Al eens een tevreden gebruiken gesproken? En dan na een aantal keren filter gewisseld te hebben?

Hetzelfde geldt voor die afzuigkappen die naast de kookplaat naar beneden zuigen. Nog effe en ik val tegen het plafond. KISSSSSSSS
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door serum »

Heb nu een aantal keukens gemaakt/geplaatst met plasmafilter en een naar beneden zuigende afzuigkap en tevreden klanten. (ook erg kritische)

Natuurlijk moet je er geen vetpot opzetten en 24/7 je oliebollen en vis staan te frituren. En is een bovengeplaatste kap beter en wordt dit in professionele toepassingen om overduidelijke redenen toegepast, maar thuis heb je geen gaarkeuken die 24 uur van de dag in bedrijf is.

Ook verwijdert het geen vocht. Denk door eigen ervaringen dat het meevalt hoe slecht het presteert. (ik was ook sceptisch en je weet het voordeel van pessimisten. Of je krijgt gelijk of het valt mee). In dit geval viel het mee. :mrgreen:

Op het eerste gezicht vond ik het op functioneel vlak vooraal heel veel concessies voor de vormgeving. (met een omgekeerd evenredige prijs/kwaliteitsverhouding)
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door keesfrees »

Ik vind dit een interessant onderwerp, (niet echt cnc maar goed) maar ik wil even terug komen op de opening :
Sven schreef: 03 jan 2021 15:58 Ik heb op een servetje wat zitten rekenen.

Gasverbruik, 1026 kuub per jaar, ingeschat op 33 megajoule per kuub.
Totaal aan warmte in het huis gestopt is dan 33858 megajoule (ik reken koken voor het gemak niet mee)

Is dat in de zomer met zonnepanelen op te wekken en op te slaan om met een warmtepomp in het huis te stoppen?

Als mijn natuurkunde mij niet in de steek laat dan zou 11, 5 kuub water van 90 graden genoeg warmte op kunnen nemen om de winter mee door te komen.
Hier heeft nog niemand op gereageerd (of ik heb gemist, zou best kunnen) maar hier moet een rekenfout in zitten, dat kan niet anders, dit is te mooi, als dit klopt dan begin ik direct te bouwen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door DaBit »

Aardgas: 31,65 - 35,17 MJ/m3. Voor de veiligheid maar even rekenen met de bovengrens, dan levert 1026 m3 gas 36,08GJ
Zeg dat we het water gebruiken tussen de 30 en 90 graden.

Water doet 4,1175kJ/kg/K bij 30 graden, 3,8204kJ/kg/K bij 90 graden, dus gemiddeld 3,97kJ/kg/K.
De dichtheid van water ligt tussen de 996 gram/liter bij 30 graden en 964 gram/liter bij 90 graden, gemiddeld dus 980 gram/liter.
Per liter zitten we dan op 3,89kJ/kg/K. Oftewel, we kunnen (90-30)*3,89=233,4kJ per liter water opslaan.

We hadden 36,08GJ om op te slaan, dat doen we met 233,4kJ/liter, dus daarvoor hebben we 36,08GJ/233,4kJ = 154603 liter nodig, oftewel 155m3 aan water.

Komt toch een stuk hoger uit dan dat getal van jullie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door kawarider »

Dat voorbeeld uit Almere dat ik aanhaalde is een groot huis uit de jaren 70, buffer van 10 m3 is te groot. Er liggen natuurlijk veel vlakke plaatcollectoren op het dak. We tellen nu 2021, er zijn inmiddels vaccuumbuizen, verbeterde isolatietechnieken, dus ja, een buffer van 10 m3 kom je een heel eind mee.

Wij hebben een buffer van 2,5 m3, standaard geisoleerd af fabriek. Deze koelt in een week af zonder verbruik/afname. Hier valt dus de winst te behalen. Gasverbruik was hier ongeveer 2000 m3, vrijstaande woning vol in de polderwind.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 04 jan 2021 13:39 We hadden 36,08GJ om op te slaan, dat doen we met 233,4kJ/liter, dus daarvoor hebben we 36,08GJ/233,4kJ = 154603 liter nodig, oftewel 155m3 aan water.
Mooi stuk rekenwerk! Wat er volgens mij niet inzit is dat Sven de warmte er met een warmtepomp uit wil halen. Of dat kan met zo'n een hoge begin temperatuur weet ik niet maar het zou een factor 3 a 4 kunnen schelen en dan is 50m3 water genoeg. Nog steeds een flinke bak water, dat wel...
Ook komt er dan elektriciteitsverbruik bij maar misschien kunnen een paar extra zonnepanelen dat weer oplossen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door DaBit »

Die warmtepomp lijkt me redelijk onzinnig. Die staat alleen maar extra stroom te slobberen zolang de temperatuur van de opslag boven de aanvoertemperatuur van je (lagetemperatuur-)verwarming is. Is uiteraard met een paar klepjes wel op te lossen, maar dan nog.
Bij die factor 3-4 maak je een denkfout: zo'n ding consumeert 1kJ aan electriciteit, pakt 4kJ elders vandaan, en dumpt vervolgens 5kJ in je huis. Als die 4kJ uit je opslag komen ben je ze alsnog kwijt.

Stel dat je nog enige druk kunt hebben en wat glycol toevoegt, dan zou je met wat slim warmtepompen van ~105 naar 7 graden kunnen gaan, maar dan heb je nog een knap groot zwembad nodig.

Ik zou warmte-opslag toch zoeken in een faseverandering (de energie die voor smelten/stollen van stoffen nodig is, is vaak vele malen hoger dan voor opwarmen. Bij water kost smelten of bevriezen 334kJ/kg bijvoorbeeld), in de warmte die vrijkomt als je sommige chemische stoffen oplost (mik maar eens 250ml geconcentreerd zwavelzuur in een liter water; water spontaan kokend heet), of de temperatuur fors opjagen zoals ze met dat basalt doen. Stook dat spul op tot 500-1000 graden en je kunt per liter veel meer energie opslaan. Isolatie moet dan uiteraard dikker, maar je hebt ook minder oppervlak, dus netto zal het verlies wel aardig stuivertje wisselen zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door kawarider »

Die faseverandering zou rond de 60 70 graden moeten liggen voor praktische bruikbaarheid. Op papier leuk, maar nog lastig echt de warmte op een betrouwbare manier uit te halen. Dan gaat het systeem ineens groeien totdat het ongeveer net zo groot is als wanneer je alleen water zou gebruiken. Tsja, waarom zou je dan zo moeilijk gaan doen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben er inmiddels achter dat ik me in het begin behoorlijk vergist heb. (m'n eigen schattingen waren inmiddels wat weggezakt :oops: beetje appels en peren door elkaar gehaald.)
Even grof over de duim, had ik in m'n hoofd:
Als die kennis van mij met 4m³ water buffer ongeveer ook 4 dagen doet voordat ie die weer op stookt, kun je met 100m³ dus 100 dagen doen, als je geen verliezen zou hebben.
Dus wanneer met de nieuwere PCM of TCM technieken een capaciteit vergroting van 10x kan plaatsvinden zou ik dus met 10m³ voldoende hebben voor 100 dagen. En dan komt splinter wel door de winter. :lol:
(en dat is tevens de reden dat ik nog steeds niet een definitieve keuze heb willen maken hoe m'n nieuwe woning te verwarmen, die beslissing doe ik wel in fases van wat de techniek brengt, maar 10M³ in m'n kelder: geen probleem :mrgreen: )
Zal de bottlenek straks wel gewoon de €-tjes zijn.

En dan nog wat linkjes, scheelt de nieuwsgierige lezer weer wat zoekwerk.

Warmteopslag informatie

https://www.topsectorenergie.nl/tki-urb ... rmteopslag

https://www.deingenieur.nl/artikel/zout ... rmteopslag

https://www.deingenieur.nl/artikel/tno- ... tebatterij

https://www.projectcco.org/images/docum ... mapCCO.pdf

http://www.gebruikersplatformbodemenerg ... rs-TNO.pdf


Verbruiks gemiddelde
https://www.gaslicht.com/energiebespari ... ieverbruik

PCM buffers
https://pcm-suppliers.nl/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door DaBit »

Knap interessant, de reactie van ongebluste kalk.

Voeg daar water aan toe, en die CaO -> Ca(OH)2 reactie produceert 1855kJ/kg aan energie en er passen ook nog eens 3 kilo in een liter. Tot je het nodig hebt kun je de CaO op kamertemperatuur opslaan. Om van de gebluste kalk weer ongebluste kalk te maken moet je het wel flink heet stoken, boven de 500 graden.

Maargoed, paar dikke Fresnel-lenzen (is voor ons CNC-fanaten geen probleem natuurlijk) of parabolen om zonlicht te concentreren, lopende band die in de zomer de Ca(OH)2 door het brandpunt voert richting de CaO opslag. In de winter draai je het om en voeg je water toe. Met die lopende band kun je het klonteren van de boel ook wel tegengaan zonder nanocoatings; ergens een klein koffiemalertje op de band integreren.
Laatst gewijzigd door DaBit op 05 jan 2021 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door serum »

6,5m3 aan ongebluste kalk?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rijtjeshuis energieneutraal te maken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 05 jan 2021 09:30 Maargoed, paar dikke Fresnel-lenzen (is voor ons CNC-fanaten geen probleem natuurlijk) of parabolen om zonlicht te concentreren,
De grap van die Fresnel lenzen was toch juist dat ze lekker dun bleven. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie