Zelf een plooibank maken.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Zelf een plooibank maken.

Bericht door stekkestim »

Even een random vraag.

Ik heb nog weinig verstand van metalen en de krachten nodig om dit te vervormen.

Ik ben bezig met een eigen produclijn in staal op te zetten waarbij repetitief werk voorkomt.
Ik heb al zitten kijken naar verschillende plooibanken maar die kosten toch aardig wat geld.

Wat moet er gebeuren? 3mm (corten)staal plooien op maximaal 1m lengte. Aangezien er verschillende hoeken zijn en niet allemaal 90° vraagt een oude conventionele plooibank al wat meer tijd om de hoeken juist te krijgen.

Nu zat ik met het idee te spelen om zelf een plooibank te maken en dmv spindels(kogel, trapezium,...) de ram te laten bewegen. Ik heb hier nog wat dik staal, een set NEMA 34 easy servo's van leadshine en eding kaart liggen.
De gedachte er achter is dat het met testen van een bepaalde dikte, lengte combinatie voor een bepaalde hoek en deze opslaan, toch relatief simpel moet zijn om een constante output te krijgen over meerdere aantallen?

Het enige waar ik wat mee zit, is dit daadwerkelijk mogelijk met 2 spindels gezien de krachten die hier op komen? Als ik kijk naar gewoon 3mm staal bij een V van 24mm is 24Ton nodig.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door Arie Kabaalstra »

dan zou je even moeten gaan rekenen aan je Kogelomloopspindels, wat ze aan kracht mogen/kunnen hebben, en hoeveel koppel je daarvoor nodig gaat hebben.
Wat je ook kan overwegen is een "kniehebel" constructie, die geeft veel meer kracht, of een eenvoudige arm met een lange en een korte zijde..
dat zal niet helemaal lineair zijn qua verplaatsing van de spindel ten op zichte van die van de Ram, maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn.

Voor zover ik weet zijn er wel kantbanken die met Kogelomlopen werken., dus het moet kunnen.
en als je em dan toch zelf gaat bouwen.. zou ik zeggen.. knoop er meteen een lineaire geleiding achter, voor de balk met aanslagen.. zodat je die ook kan verplaatsen.. besturingkje eraan.. en dan kun je gewoon van positie naar positie gaan.. één keer proggen.. tig keer herhalen..

ik heb ooit gespeeld met het idee om een Kantbank te besturen met EdingCNC.. met Macro's kom je een heel eind.. dan kun je een dialoogje maken waarin je de verplaatsing van het mes ingeeft, en de diepte van de aanslag.. met een beetje slim proggen.. bouw je zo een buigprogramma op voor je producten..
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door assink »

Een veel eenvoudiger benadering.
Maar weet niet of dit volstaat voor je toepassing:
https://youtu.be/-IEVvgEg8hw
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door stekkestim »

Hey Arie, jij snapt helemaal waar ik naartoe wil.
Die kniehebel constructie heb ik ook al voorbij zien komen bij zelfbouwen. Maar dat maakt het allemaal wat net ingewikkelder en meer bewegende delen waar speling op kan zitten (al druk je er die natuurlijk wel uit)

De achteraanslag wil ik ook voorzien als ik dan toch bezig ben, maar wilde eerst even checken of spindels mogelijk zouden zijn. eerst kijken wat mogelijk is en dan opties plannen :lol:

@assink
Ik heb hier nu een nog eenvoudiger model staan met een potkrik. Het nadeel van hydrauliek systemen is zonder de juiste sensoren en eventueel glas linealen heb je geen echte feedback over hoe vel je nu eigelijk zit met je ram. En zo moet je dus elk stuk gaan nameten, wat bij plooien en hopen dat je niet te ver plooit. Dat is waar ik eigenlijk vanaf wil. Na wat tests met de correcte breedte en materiaaldikte wil ik gewoon op de knop kunnen drukken er een plooibeweging volgt en dat ik een stuk heb met de vooraf bepaalde hoek in.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k bedenk me net.. hou je vast.. als je bij het programmeren van het eerste product meteen foto's maakt.. kun je (in EdingCNC in elk geval) die Foto's laden in een DLGMSG (Dialogue Message), die toont je dan stap voor stap hoe je het product moet inleggen en waar.
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door EyEleSS »

EDIT
Denk dat ik je verkeerd begrijp..Wil je je ram gaan bewegen of je matrijs?

Uit ervaring kan ik melden dat je kogelomlopen het niet houden op zichzelf,die hebben wat hulp nodig..
Wat je kan doen is een borgbout/afdrukbout op je chasis te zetten door middel van 2 in elkaar grijpende wiggen..
Wig 1 loopt mee in een T gleuf op je bed en wig 2 op je matrijs , Dus je begint bij positie 1 en je geeft je wig moer een halve slag vast
(trek je de wiggen in elkaar) je stuk zetten ..moer een halve slag los , positie 2 , moer vast , zetten.. etc etc.. krijg je een brede matrijs zoals je zegt van een meter dan pak je 2 van die sets wiggen in de buurt van je spindels..
Pak wel goede kwaliteit bouten want die krijgen het ook aardig op hun zier..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door Sven »

Heb je bij het buigen van plaat niet over de hele buiging ongeveer even veel kracht nodig?
Een kniehevel doet de grootste kracht aan het einde van de slag, aan het begin heb je er "bijna niets" aan.

Kleine knikjes maken lukt dan wel, haaks lijkt me niet te doen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door EyEleSS »

Oke ik begrijp je bericht nu..
Sorry snel lezen tijdens je werk op je telefoon geeft wel eens een verkeerd idee.. :oops: :oops:
Ik dacht dat je je matrijs verder open en dicht wou doen om je buiging te veranderen,Maar je wil je pers diepte aanpassen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Uit ervaring kan ik melden dat je kogelomlopen het niet houden op zichzelf,die hebben wat hulp nodig..
Toch zijn er heel wat "Ball scre Press Brakes" op de markt..
Ik denk zelf, dat als je de Ballscrews aan een arm zou maken, dat je dan heel wat kracht kan opwekken.. heb er nog niet aan gerekend, maar ik weet uit ervaring hoeveel kracht een 12x 2 kogelomloopspilletje kan genereren, die breekt een 6mm HSS frees kansloos in stukken met een 1.6Nm stappenmotortje erachter.. zonder ook maar één stapje te verliezen.

ik denk dat het wel handig is om ofwel Closed Loop steppers te gebruiken (dan krijg je een Error als je stappen verliest (dus over je capaciteit gaat))
Of.. je moet de machine na elke slag "homen" als je 'm "tot het huigje" belast..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door DaBit »

Tuurlijk kun je kogelomlopen of trapeziumdraad gebruiken, als je ze maar dik genoeg neemt en de aandrijfmotor het juiste koppel kan leveren.

Maar waarom zou je? Hydraulisch heb je die 24 ton zo voor elkaar zonder al die lagers en aandrijvingen, kun je de drukkracht en snelheid makkelijk regelen, en met een eindschakelaar of lineaaltje, PLC (of LinuxCNC) en een paar kleppen laat het zich prima automatiseren. Ik heb dat geintje ooit met een flinke werkplaatspers gedaan, werkte uitstekend. Daar zijn toen 10000+ zakeindjes op gebogen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
sbos
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door sbos »

Weet niet of je deze al tegen bent gekomen.
mogelijk is het wat voor jou

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Da's niet gek.. alleen zou ik de Cilinders boven monteren.. anders moet je de hele aanslagen bende bovenaan de machine monteren.. en da's nie handig..
Maar.. dan tevens.. als ik zie hoe dat apparaat gebouwd is.. dan is het ook niet meer dan 2 handenvol stalen Kokerprofielen.
Als je em alleen als Kantbank gaat gebruiken.. ros de bouten eruit, en las de hele zwik in mekaar.. , las platen van 10 mm dik over het raamwerk.. daar wordt ie nog een hele lap stijver van, zeker die onderste balk waar de cilinders op staan..

't enige is.. "is er een regelaar die CNC gestuurd tot een bepaalde in de software ingestelde druk kan gaan?".. is zoiets mogelijk met onze PC -CNC besturingen?..
Als je toch zelf gaat bouwen.. vraag ik me af wat minder kost.. deze pers, inclusief de vervoerskosten, of zelf wat bouwen.. 't losse staal gooi je zo achterin de auto..

Nadeel van deze constructie is, dat je het werk niet vanaf de zijkant in kan voeren.. da's nie handig..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 06 jan 2021 13:25 't enige is.. "is er een regelaar die CNC gestuurd tot een bepaalde in de software ingestelde druk kan gaan?".. is zoiets mogelijk met onze PC -CNC besturingen?..
Gewoon een limitswitch met een nokje op een trapezium draadstangetje die de diepte instelt en de hydrauliek begrenst. Dat hydrauliek is dan autonoom, niks druk regelen, gewoon aan en uit.
Dat draadstangetje mag jij met je kabouter en een stappenmotortje besturen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf een plooibank maken.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. da's een goeie.. gewoon maximale druk en een CNC gestuurde Limit..(en dat kun je, want er komt toch geen kracht op, met een Nema 17 motortje en een M6 draadeindje nog wel zuiver genoeg regelen.. 2 Bronzen moertjes met een "penneveertje" ertussen drukken de backlash er wel uit.. :)

Jee.. zo komen we nog eens ergens...
Plaats reactie