Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 21 jan 2021 09:17 Hoe je het dan perfect weer goed krijgt daar ben ik nog niet achter :lol:
Waarschijnlijk moet je het werkstuk dan met die hoekfout zien in te spannen in je machineklem en weer affrezen waarbij je dan hoopt dat je machine goed genoeg is om dat te corrigeren.

En professionals hebben waarschijnlijk een slijpapparaat met slijpklem waar je de hoek nauwkeurig van kunt instellen.
Het feit dat je het eigenlijk nergens meer tegenkomt, zal ook wel betekenen dat het weinig gebruikt wordt, of toch niet zo handig is.
Als je de afwijking weet, kun je er een voelermaatje onderleggen.
Of een schuine lijn frezen, wat ik CNC nog wel eens doe.
Een klem die haaks klemt scheelt ook een hoop. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 jan 2021 08:31 De grap bij die squareness comparator is dat de zuil waar je meetklok over beweegt ook het middelpunt van de ronde voorkant van de voet is.
Verder zit er een scharnierpunt en een fijninstelschroef.
Wanneer je een mooie ijk-blokhaak (of zuil) hebt, zet je de klok in de onderste positie, blokhaak tegen de ronde aanslag, en op nul.
Dan zet je de klok in een hogere positie (dat die een beetje verdraaid is niet erg, door die aanslag op de voet). De afwijking die de klok nu aangeeft, regel je weg met de fijninstelknop.
Nu heb je een haakse meetklok-zuil, als je een ander onderdeel nu tegen de ronde voet aan legt, kun je aflezen wat de afwijking is op het punt waar de meetklok staat.

Nee.. dat is het niet.. als je kijkt naar het filmpje waar ie die voorkant aan het frezen is, dan zie je dat het gat voor de zuil duidelijk NIET in het midden staat.. en dat hoeft ook niet..

je hoeft em ook niet eerst onderaan af te stellen, want zodra je em losmaakt... ben je je instelling kwijt, omdat de meetklok vrij om de kolom kan roteren, de zuil hoeft er ook niet eens haaks op te staan.. dat kukelt er hoe gek het ook moge klinken totaal niet tegenan.

't werkingsprincipe van dit ding is dermate eenvouding, dat ik er de pest in heb dat ik het niet verzonnen heb :lol: zo'n ding hoeft ook helemaal niet zuiver te zijn.. zolang ie maar op 3 pootjes staat, of op een goed vlak geslepen basis (zoals elke hoogtemeter, of elk meetstatief, krasblok, of wat je verder zoal op een Meettafel gebruikt

't enige wat je doet is een Punt pakken dat tegen de "referentie" aanligt.
De Ronde "bumper" maakt dat je makkelijk het "hoogste punt" kan vinden, waarna je de klok op 0 zet.. en daarna kun je em tegen een ander onderdeel zetten om te vergelijken..
tantan
Donateur
Berichten: 562
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door tantan »

https://1drv.ms/u/s!Aupb5mrlBNPmgZQ2xuR ... A?e=V62W9T

en het maakproces: https://1drv.ms/u/s!Aupb5mrlBNPmgZQ3rBO ... A?e=WkwzPx

ik heb hem zelf gemaakt en het werkt perfect maar je moet wel een goede referentie hebben. en het is een leuk werkstuk om te maken
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door xander janssen »

Inderdaad zeer simpel principe, waarbij de nauwkeurigheid van het tool er helemaal/bijna niet toe doet zo lang hij maar niet versteld tussen de referentie metingn en meting aan product.

Iets vergelijkbaars bestaat er voor rechtheid en vlakheid, zogenaamde "flatness gauge". Voor vlakheid is het een stuk materiaal met daaronder 3 kogels. Deze liggen per definitie in 1 vlak, hoe krom de het stuk materiaal ook is. In het midden zit dan een meetklok die je op 0 stelt als het tool op een vlakplaat ligt. Vervolgens leg je het tool op een product en de aflezing is een maat voor onvlakheid/curve van het te meten product. Voor rechtheid heb je voldoende aan een strip materiaal met 2 kogels en een klok, waarbij de kogels en klok wel op 1 lijn moeten zitten.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door Hessel Oosten »

Het staat of valt (om...bijna...) met de gouden standaard waar je vanuit gaat bij het nullen van de klok/taster.

Je ziet Stefan G. ook een (naar ik aanneem hele goede) blokhaak de referentie-"squareness" zetten.
Dat gaat wat ...minder goed met de blokhaken die ik ontving uit Moordrecht..

22441

H.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door xander janssen »

Deze zijn niet zo gek veel duurder:

https://www.hogetex.com/hoekhaak-met-aa ... s-din875-0

Heb er een aantal gekocht en nameten op een nauwkeurige industriele meetmachine laat zien dat ze inderdaad (ruim) voldoen aan:

https://www.thome-precision.com/DIN875.html
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door Hessel Oosten »

Het kan ook eenvoudig en zonder "moeilijk" (duur) apparaat !

""Checking squareness on the cheap"" op YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=pY3TNiabb3A

Hessel
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door Kjelt »

Hessel Oosten schreef: 25 jan 2021 00:02 Het kan ook eenvoudig en zonder "moeilijk" (duur) apparaat
Ja dat kan ook. Je zou ook een circel in die metalen voet kunnen frezen en er een keramische of metalen kogellagerbal in kunnen doen, wel makkelijk.

Ik heb een paar dagen terug op Ebay een vrij oude Moore & Wright No.405 gekocht in de UK.
Ook niet heel erg duur en voor meer dingen te gebruiken en ziet er geweldig uit. Beetje nostalgie.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door Arie Kabaalstra »

"on the Cheap".. eerlijk?.. driewerf "Duhhh"..
Zo'n ding maak je van stukkies restmateriaal.. Je kunt er een "kunstwerk" van maken, met een stukje gehard staal aan de voorkant als "bumper", een fijnafstelling is makkelijk maar niet noodzakelijk.

'k ga mezelf ook nog wel eens zo'n ding maken.. Hardbaar staal heb ik nog wel.. dus komt er wel een "bumpertje" op, maar inderdaad.. een stalen kogel werkt ook.. 't is allemaal nie zo spannend..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door DaBit »

Zo'n ding maken is leuk als je verslaafd bent aan meetgereedschap of dat ding meer dan eens in de 3 maanden nodig hebt.
Voor die ene keer in de 5 jaar dat ik zo'n ding nodig heb pak ik het geschraapte blokje staal en een kogeltje wel, plak ik het magneetstatief erop, en doe ik een omslagmeting.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 25 jan 2021 09:55 Zo'n ding maken is leuk als je verslaafd bent aan meetgereedschap of dat ding meer dan eens in de 3 maanden nodig hebt.
Voor die ene keer in de 5 jaar dat ik zo'n ding nodig heb pak ik het geschraapte blokje staal en een kogeltje wel, plak ik het magneetstatief erop, en doe ik een omslagmeting.
Ik zaag nu vaak eerst ruw stock materiaal uit toolingplate daarna frees ik er zijkanten aan voor ik verder kan frezen en dan wil ik gewoon weten hoeveel ik er naast zit.
Misschien inderdaad overkill voor 99% van de werkstukjes maar het hoort ook een beetje bij de hobbie voor mij.
Moet het allemaal nog leren en zoals je zelf van de week hebt gezien en ondervonden valt soms het echt vast klemmen zodat de parallelstukken vast zitten nog niet altijd mee. Ging dit weekend beter maar je moet er wel keihard op rammen zeg tijdens het vastdraaien, niet normaal, was bang dat ik mijn aluminium zou beschadigen :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door Kjelt »

Heeft er iemand nog zo'n stalen kogel voor mij, misschien een autokogelagerbal of flipperkastbal ?
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door hainjedaf »

Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 26 jan 2021 22:01 Heeft er iemand nog zo'n stalen kogel voor mij, misschien een autokogelagerbal of flipperkastbal ?
Ik heb nog wel een paar redelijk grote (20mm ofzo). En volgens mij moet er toch nog een envelop jouw kant op
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie