opspan perikelen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

opspan perikelen

Bericht door spinningwheels »

Ideeën ?
Schijf Gat zit er in en de buitenradius ook.
Maar nu de binnen zijde.
Ik denk er aan om uit kunststof een kom te draaien.
Een asstomp die strak in de doorlaat van de kauwplaat valt en een stuk van 60 strak in het gat, een schijf van rond 100 daarin inwendig schroefdraad zodat ik het hele spul met een trekstang door de kop vast kan trekken.
En dan met de buitenbekken de boel iets klemmen.
Veel werk .Ja dat klopt maar ben bang dat met alleen het vlak van 110 tegen de klauwplaat aan de boel aan de slinger gaat .
En dan is het ook nog heel lastig uitklokken .
Moet er nogal een paar dus de tijd om huppelstuk te maken, is van minder belang
Maar iemand betere ideeën ?


22554
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: opspan perikelen

Bericht door janplastiek »

had je geen schroefdraad (desnoods M50) in het gat kunnen maken, dan een draadstuk M50 met flens van Ø110 in de klauw, schijf vast draaien tegen de flens, binnen kant draaien dan gat op maat, klaar denk ik dan ;-)
Laatst gewijzigd door janplastiek op 02 feb 2021 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Breek de dag, frees een lijntje.
BikerMark
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2021 22:04

Re: opspan perikelen

Bericht door BikerMark »

Zijn die buitencontouren daadwerkelijk al klaar bij alle exemplaren of is dat jouw logische gedachte?

Bij mij kan het vaak gebeuren dat een werkvolgorde zó vast in mijn hoofd zit, dat een probleem zoals het jouwe lastig oplosbaar is.
Terwijl als je eerst de binnenkanten draait, en daarna de buitenkant (met een soort constructie die je beschrijft) het eenvoudiger te tackelen lijkt.
Vandaar de vraag: is alles al daadwerkelijk afgedraaid?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: opspan perikelen

Bericht door javanree »

Klauwplaat vervangen door een grote homp alu, kom er uit draaien maar dan 2mm groter (radius), binnenkant beplakken met 2mm rubber , zorgen voor veel draagvlak.

In het hart draadgat en aantrekstuk met bout, buitenom paar kikkers op de buitenrand.

Kost een paar uur en wat euro's maar levert wel een trillings-arme opspanning op.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: opspan perikelen

Bericht door spinningwheels »

Eerste serie is buitenzijde al gedraaid ,
Reden , de buitenzijde moet glad, en met een wanddikte wat overblijft van 5 mm is resonantie wel een probleem.
Ook het gat ten opzichte van de buitenzijde komt exact .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: opspan perikelen

Bericht door spinningwheels »

javanree schreef: 02 feb 2021 23:03 Klauwplaat vervangen door een grote homp alu, kom er uit draaien maar dan 2mm groter (radius), binnenkant beplakken met 2mm rubber , zorgen voor veel draagvlak.

In het hart draadgat en aantrekstuk met bout, buitenom paar kikkers op de buitenrand.

Kost een paar uur en wat euro's maar levert wel een trillings-arme opspanning op.
Dat lijkt toch best wel op wat ik met kunststof van plan ben ( dat heb ik liggen en is al betaald)
Buitenzijde eerste poging was met gewoon tegenceter er tegenaan, toen kwam er al muziek uit. Stuk kunststof tussen tegencenter en materiaal en dat was over
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: opspan perikelen

Bericht door hfjbuis »

Een houder draaien uit aluminium met vlak en passing van 60. Die in de klauwplaat laten zitten.

De kom met seconde lijm erop lijmen (de losse kop gebruiken om aan te drukken).
Als het niet te warm wordt tijdens het draaien houd dat best wel wat.

Als de kom klaar is, warm stoken met de brander/verfbrander en de houder met aceton weer schoon maken.

Als warm stoken niet gaat, in het ultrasoonbad leggen met water of aceton als het snel moet. Daarna nieuw pas stukje draaien. Kost zo 6 mm aluminium per keer.
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: opspan perikelen

Bericht door Peter Bijlholt »

Als ik resonantie problemen krijg gebruik ik een plastiekzak en bouwschuim.
Zak in het gat en schuimen. Na het afdraaien de zak eruit en alles is schoon.
Succes, Peter
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: opspan perikelen

Bericht door Arie Kabaalstra »

je zou de "ø60 Stomp" ook als spandoorn kunnen maken?.. dus, een Conisch gat erin met een Conische prop erin, die je door de trekbuis in de vaste kop aantrekt met een draadeindje..(als er al een doorlopend gat in je werk zit, kun je 't ook door dat gat aantrekken, hoef je niet met een draadeind door je vaste kop..

Ik zit weliswaar niet in het grote werk, maar wel dun werk (wanddiktes onder de 1 mm) en ik doe heel veel met dergelijke spandoorns..
Dan zit het midden vast, en het steekt niet door je werk
Buitenkant.. heb je opzetbekken?.. dan kun je de "spankom"ook uit delen maken, en die op je bekken schroeven..

'k moet zeggen.. sinds ik die opzetbekjes voor mijn Emcootje gemaakt heb.. gebruik ik ze heel veel.. vroeger zat ik altijd te klungelen met Aluminium verloopringen, maar da's ook maar sub-optimaal..
Plaats reactie